Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

jes

jes

17-04-2010 om 13:17

Alcohol ex

mijn exman dronk tijdens huwelijk alcohol. had porbleem. na scheiding ging het goed.
tijdje
nu nieuwe partner. zij drinkt ook.
hij drinkt nu veel meer. ipv alleen in weekend 10-15 flesjes per dag nu ook door de week. hij rookt in huis, terwijl hij had beloofd van niet. de kinderen moeten gewoon accepteren zegt hij.
hij stapt met alcohol op in auto. rijdt heel hard. kinderen vinden eng.
wat moet ik nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

17-04-2010 om 17:39

Oeffff

Ik herrinner me mijn eigen jeugd... als 11 jarige bij mijn vader in de auto (ouders gescheiden)
die met (veel)alcohol op achter het stuur zat.
hoe hij rakeling langs een lantaarnpaal zat en ik echt biddend met kromme tenen achterin zat of ik veilig thuis mocht komen.Ik was doodsbang en wilde niet meer mee.

Ik zou als het gaat om rijden onder invloed eens vragen
bij een rechtsbijstand hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Ik zou namelijk onder geen beding mijn kinderen meer meegeven ....
Als hij hun veiligheid niet weet te waarborgen...maar snap ook dat dit problemen gaat opleveren als je dit brengt...
Toch....moet je nu advokaat van je kinderen zijn!!!!
vind ik ,
dus informeer eens bij rechtsbijstand!!

heks

heks

17-04-2010 om 21:02

Vreselijk bang

was ik achterin. Ik was rond de 15. dus ik kon zelf beslissen om nooit meer in de auto te stappen. Ik zou zeker proberen hem aan het verstand te peuteren dat dat niet kan. en als ie niet naar jou luistert (doen exen wel vaker niet...)zou ik advies vragen bij AMK.
sterke, lijkt me hele lastige opgave!

An

An

19-04-2010 om 10:58

Politie

Ik heb ook zo'n ex. Omdat we een verleden hebben, waarin hij veel dronk, kan ik precies aan hem zien wanneer hij iets/ te veel heeft gedronken. Mijn ex brengt de kinderen altijd terug bij mij met de auto. Hij moet daarvoor een flinke stuk rijden en ik heb meerdere malen gezien dat hij teveel op had. Ik ben vervolgens naar het politiebureau gegaan voor advies en daar is mij aangeraden hen te bellen, zodra ik zie dat hij alcohol op heeft. Ik heb dus meerdere keren de politie gebeld. De eerste keren waren ze te laat omdat ik kenteken, plaats van bestemming, de route e.d. moest doorgeven, maar de aanhouder wint: uiteindelijk is hij daadwerkelijk aangehouden om te blazen. En het heeft voorlopig geholpen, want sindsdien heb ik hem niet meer kunnen betrappen en heb ik in elk geval het idee dat hij "nuchter" met mijn kinderen in de rondte rijdt. Zodra ik hem weer "betrap" bedenk ik me geen moment en bel ik direct opnieuw de politie.

jes

jes

19-04-2010 om 13:55

De tijden

dat hij rijdt met de kinderen is zonder mijn zicht erop.
gewoon in het weekend wanneer ze bij hem zijn.

hij woont namelijk bij mij om de hoek en haalt ze meestal lopend op.
dus als ik ter plekke moet bellen ben ik te laat

bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Jes

Kan je m niet zover krijgen (goedschiks of kwaadschiks) dat hij in 'zijn'weekend de auto bij jou voor de deur parkeert en jou de sleutels geeft? Kan hij ze weer terugkrijgen als jij de kinderen weer heelhuids heeft ingeleverd en zich daarna desgewenst met een zat hoofd om een paaltje draperen.

Hoe oud zijn je kinderen trouwens?

Sterkte ermee

Temet

jes

jes

19-04-2010 om 21:48

Temet

helaas, dat zal hij echt nooit doen.
er valt absoluut niet over dit soort zaken met hem te bepraten.
dan ben ik de boevrouw om het zo maar te zeggen

dank voor meedenken!

kinderen zijn allemaal onder 10 jaar

An

An

20-04-2010 om 09:28

Hoe heb je het geregeld

Ik heb bijvoorbeeld in het convenant laten zetten dat hij niet in bijzijn van de kinderen teveel alcohol mag gebruiken. Zodra het duidelijk is, dat hij zich daar niet aan houdt, dan kan ik de omgangsregeling voorlopig stopzetten. Heb jij ook zoiets geregeld? Dan zou je hem daar op aan kunnen spreken. Hij weet dan dat je hem in de gaten houdt, wellicht dat hij dan op zijn tellen past. Nadeel is, dat dit niet goed is voor de onderlinge verhoudingen en dat je kinderen daar ook onder lijden.

Tinus_p

Tinus_p

20-04-2010 om 11:55

An:
"Ik heb bijvoorbeeld in het convenant laten zetten dat hij niet in bijzijn van de kinderen teveel alcohol mag gebruiken. Zodra het duidelijk is, dat hij zich daar niet aan houdt, dan kan ik de omgangsregeling voorlopig stopzetten."
De vraag is, of zo'n bepaling juridisch standhoudt, en/of praktisch uitvoerbaar is.

Jes

Dat roken in huis is vies, ongezond en tegen de afspraken en daarmee verwerpelijk, maar toch zou ik dat geen reden vinden om de omgang stop te zetten, tenzij de kinderen luchtwegklachten hebben.
Maar ik zou wel de omgang blokkeren als mijn ex regelmatig met de kinderen zou autorijden terwijl hij een flinke slok op heeft (volkomen hypothetisch, mijn partner drinkt niet . Maar wat zegt je ex daarover? Vindt hij het geen probleem om te rijden als hij gedronken heeft, of, en dat vermoed en vrees ik, ontkent hij dat hij het doet?

Groeten,

Temet

An

An

20-04-2010 om 16:38

Tinus

Tinus, wat betreft het juridische gedeelte, dat weten we natuurlijk pas als het zover komt en we de gang naar de rechter moeten maken. Bovendien is mijn ex bij de politie bekend voor huiselijk geweld onder invloed van alcohol, ik hou me er maar aan vast dat dat wellicht meeweegt. Ik denk overigens niet dat het ooit zover komt.

jes

jes

21-04-2010 om 12:08

Reactie

met ex valt niet over alcohol te praten. hij vindt dat ik zeur.

ik ga naar huisarts om ook eea te overleggen.

ik weet het ook niet meer. mijn oudste geeft aan dat ze niet graag bij papa in de auto zit. mede omdat hij hard rijdt.

er staat niets in convenant, destijds was ik nog aardig naief.
hij heeft mij tijdens huwelijk ook mishandeld, maar ik heb nooit melding van iets gedaan.
stom achteraf!!!

Jes,

Jes, ik ben toch echt benieuwd: zegt hij nou dat hij niet rijdt met een slok op, of zegt hij dat hij wel rijdt met een slok op, maar dat dat geen kwaad kan (want hij heeft zichzelf prima in de hand, of het is maar een kort stukje, of wat voor smoes dan ook)?

In dat laatste geval zou het handig zijn als hij dat ook nog eens tegenover een derde dan wel op schrift zou toegeven, dan heb je een vrij sterke positie als je zou besluiten dat je de kinderen niet meer meegeeft. Als hi ontkent dat hij drinkt als hij moet rijden is het m.i. een heel stuk lastiger.

Een convenant zou daar overigens denk ik geen enkel verschil in hebben gemaakt.

Groeten,

Temet

jes

jes

23-04-2010 om 09:17

Temet

hij wil het er gewoon niet over hebben. hij zegt er niets over.
tja, dat het allemaal wel meevalt en dat ik niet zo moet zeuren.
kinderen huilen deze week. ze zijn bang om bij papa in de auto te stappen. ben net naar ha geweest en hij zegt ook, ontkenning is stap bij alcoholisme.
en op schrift toegeven. nee zo slim is hij helaas wel.
anderen betrappen hem nu ook op alcohol qua geur. dat ze denken, jeetje hij heeft veel op.
zucht

Hard zijn

Ik denk dat je gewoon hard moet zijn: Ex, je drinkt teveel en je krijgt de kinderen niet mee tenzij je de autosleutels inlevert. Dan wordt-ie maar kwaad. Die confrontatie komt toch een keer, want hij is kennelijk niet voor rede vatbaar.

Is er een door de rechter vastgestelde omgangsregeling?

Groeten,

Temet

jes

jes

23-04-2010 om 11:07

Temet

tja dat is lastig, want mijn ex kan als hij heeft gedronken fysiek mij iets aandoen.
zelfs de kinderen zijn er bang voor, terwijl hij ze nooit heeft geslagen.
hij slaat trouwens wel de kinderen van zijn nieuwe vlam volgens de kinderen.

ik durf het niet om hard te zijn.
ik heb namelijk het gevoel dat hij heel veel troeven in handen heeft.
dat als ik de kinderen bij hem weghoud. hij mij daarop aanpakt. hetzij fysiek en juridisch. bij beiden hebben de kinderen verloren naar mijn gevoel.

ik wil proberen om met hem een gesprek aan te gaan samen met de kinderen.
zij durven hem namelijk niets te zeggen en zeggen mij alles.
en ik geloof ondanks alles dat hij hier wel vatbaar voor zou kunnen zijn.
als de kinderen bij hem erop aandringen.
ik wacht dit weekend af. want hij heeft bepaalde afspraken met de kinderen.
als hij die niet nakomt. weet ik genoeg.

dank voor meedenken!!! vind ik super!!!

Hard zijn ii

Jes, je hebt wel gelijk dat je nog even afwacht en een gesprek wilt aangaan. Dat laatste is altijd verstandig, en ik hoop dat het helpt. Maar voor het geval het niet helpt, ga ik toch even in op het begin van je posting

"tja dat is lastig, want mijn ex kan als hij heeft gedronken fysiek mij iets aandoen.

zelfs de kinderen zijn er bang voor, terwijl hij ze nooit heeft geslagen. "

Dat je kinderen er bang voor zijn is voldoende reden om op te treden. Even heel praktisch: wat kan hij jou fysiek aandoen? Probeer het risico daarop zo klein mogelijk te houden. Daarmee bedoel ik niet: geef hem zijn zin en vermijd conflicten, maar: zorg dat je buiten armbereik blijft, zet een kierstandhouder op je huisdeur, zorg zoveel mogelijk dat er omstanders/getuigen zijn als je bang bent dat er gelazer komt, etc. Even heel cynisch: als hij jou slaat heb jij misschien een blauwe plek of gebroken arm, maar hij heeft een loeier van een probleem. Dan moet je namelijk direct naar de politie hollen om aangifte te doen, en daarmee is hij het haasje. Mogelijk komt het nooit tot een veroordeling, maar daar gaat het ook niet om. Ook als hij niet feitelijk slaat, maar daarmee dreigt, of wel slaat maar de schade valt mee, dan geldt: aangifte doen. Daarmee stel je een grens, daarmee bereik je misschien dat de politie hem op het matje roept, en in elk geval bouw je een dossier op.

"hij slaat trouwens wel de kinderen van zijn nieuwe vlam volgens de kinderen. "
Als hij daar een gewoonte van maakt lijkt mij dat de kans aanzienlijk is dat jouw kinderen ook een keer een klap oplopen.

"ik durf het niet om hard te zijn.

ik heb namelijk het gevoel dat hij heel veel troeven in handen heeft.

dat als ik de kinderen bij hem weghoud. hij mij daarop aanpakt. hetzij fysiek en juridisch. bij beiden hebben de kinderen verloren naar mijn gevoel. "

Als de kinderen met het zweet in de handjes achterin de auto zitten, wachtend op de klap, of bedrukt bij hem thuis rondlopen omdat hij zijn handen niet thuishoudt dan verliezen ze ook.
Wat die troeven van hem: het komt hem natuurlijk uitstekend uit dat jij dat denkt. Voor wat betreft die fysieke troeven: zie wat ik hierboven zei. Wat betreft de juridische troeven: welke dan? Hij heeft recht op omgang met de kinderen, maar dat recht is ook niet onvoorwaardelijk: als de situatie voor de kinderen niet veilig is, gaat het feest toch echt niet door. Hier komt dat dossier dan van pas dat je kan opbouwen.

Stel, je houdt je poot stijf en zet de omgang stop. Nu zijn er -juridisch gezien- twee scenario's. Ofwel er is een door de rechter vastgestelde omgangsregeling. Jij komt die niet na. Hij wordt boos. Het ergste dat hij dan kan doen is naar de politie lopen. Die komt bij jou aan de deur, en dan leg je uit dat je alles best vindt, maar dat hij de kinderen niet meeneemt tenzij er garantie komt dat hij niet rijdt met een slok op. Dan mag hij e.e.a. aan Oom agent gaan uitleggen, en dan draait het er misschien op uit dat jij zijn autosleutels krijgt oid. Of dat de omgang niet doorgaat.
Scenario 2: er is geen door de rechter vastgestelde omgangsregeling. Dan zal hij naar de rechter moeten om er een te vragen, en in die procedure kan je dan al je zorgen uitspreken.
Dus juridisch valt het allemaal wel mee.

Als hij losse handjes heeft, drinkt, en dan ook nog autorijdt met een slok op, en je kinderen bovendien angstig zijn voor de situatie bij hun vader dan heb je denk ik niet zo heel veel keus, je zult moeten ingrijpen als praten niet helpt.

Heel veel sterkte

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.