Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

sandra

sandra

22-08-2011 om 23:30

Alimentatie en een vriend

hallo, ik ontvangt alimentatie zowel voor mijn kinderen als mij zelf,
ik heb een vriend die regematig bij mij is.
waneer vervalt je alimentatie, mijn ex zijn vriendin is er heilig van overtuigt dat het vervalt zodra je vriend regematig bij je is .
mijn vriend heeft zijn eigen huis enzo.

ik weet beter denk maar wil het van mensen horen die er ook mee temaken hebben of er mee te maken hebben gehad.

bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-08-2011 om 08:51

Convenant

Wat heb je daarover afgesproken in je echtscheidingsconvenant? In veel gevallen geldt dat de partneralimentatie stopt als de alimentatiegerechtigde gaat samenwonen of trouwen, maar je kunt daarover zelf afspreken wat je wilt.

"samenwonen als waren zij gehuwd"

Wat Vic zegt, klopt. Als er niks in het convenant is afgesproken dan geldt de wettelijke regeling die zegt dat alimentatieverplichting vervalt als de alimentatiegerechtigde exgenoot met een ander gaat samenwonen "als waren zij gehuwd" (althans, volgens mij is dat nog altijd de wettekst, hoewel de samenwoningsverplichting bij het huwelijk inmiddels is vervallen).

Dus samenwonen is einde alimentatie. Regelmatige bezoekjes en logeren niet.

Groeten,

Temet

sandra

sandra

23-08-2011 om 11:40

Reactie

dank je voor reactie,

wij gaan niet samen wonen we hebben een goede relatie,zij wil het nu gaan aankaarten bij hogerehand.
zodat ik mijn alimentatie moet gaan afstaan..
dat kan dus niet?

groetjes sandra

cqcq

cqcq

23-08-2011 om 11:55

Veel interpretatievrijheid

Ik zou er niet zonder meer van uitgaan dat je de alimentatie mag houden, allebei een apart adres is echt niet voldoende om aan te tonen dat je niet samenwoont.

(vergelijk met een bijstandsuitkering, ook daar moet je bij regelmatige logeerpartijen zelf gaan aantonen dat je echt twee aparte huishoudingen hebt).

Ik geef je ex een redelijke kans, zeker als er sprake is van zeer frequente logeerpartijen of op jouw of op zijn adres.

Nieuwsgierig

Betaalt de ex van jouw vriend alimentatie aan hem? Of ontvangt ze alimentatie van hem voor haarzelf of haar kinderen? Of betaalt er in die ex-relatie niemand aan niemand?

Groeten,

Temet

Rechtszaak

Er zal toch eerst een rechtszaak moeten komen om de alimentatie stop te zetten en die zullen zij moeten aankaarten. Laat ze dat eerst maar eens doen.

Sancy

Sancy

23-08-2011 om 12:30

Temet en sandra

Als ik het goed begrijp, gaat het om de ex van t.o. die vindt (en/of wiens huidige vriendin vindt) dat alimentatie vervalt nu t.o. een partner heeft.
Partneralimentatie vervalt als je gaat samenwonen, kinderalimentatie niet. Gewijzigde omstandigheden (aan beide zijden) kunnen aanleiding zijn om een verzoek tot herziening van de alimentatie (zowel partner- als kinderalimentatie) te vragen. Daarvoor moet een verzoek tot herziening worden ingediend bij de rechtbank.

Vic

Vic

23-08-2011 om 12:38

Cqcq

Een bijstandsuitkering is iets heel anders dan alimentatie. Ik heb er nog nooit van gehoord dat bij niet-samenwonenden de partneralimentatie verviel. Er is in een latrelatie (van ongehuwden) geen sprake van een onderhoudsplicht, dus dan blijft de behoefte aan partneralimentatie van de ex.

Cqcq

"vergelijk met een bijstandsuitkering, ook daar moet je bij regelmatige logeerpartijen zelf gaan aantonen dat je echt twee aparte huishoudingen hebt"

Nou is het erg in bijstandsland, maar zo erg gelukkig nog niet, dat de betrokkene de bewijslast krijgt en moet aantonen dat hij niet samenwoont (nog daargelaten dat je meestal niet kan bewijzen dat iets niet het geval is).

Groeten,

Temet

Sancy

Nee, Sancy, lees die postings van Sandra nog eens: de ex-vriendin van haar nieuwe vriend vindt dat Sandra geen recht meer heeft op alimentatie. Het gaat dus niet om de vriendin van de ex van Sandra, maar om de ex-vriendin van de vriend van Sandra.

Hoogst apart.

Als nieuwe vriend alimentatie aan zijn ex betaalt dan is ex stom bezig, want als vriend uiteindelijk wel zou gaan samenwonen met Sandra en Sandra daardoor haar alimentatie verliest zal vriend vermoedelijk Sandra moeten onderhouden en dat gaat ten koste van de alimentatie aan zijn ex. Zij snijdt zichzelf dus in de vingers.

Als ex daarentegen betaalt aan nieuwe vriend dat heeft zij natuurlijk wel belang bij samenwoning, want dan vervalt het recht dat vriend heeft bij alimentatie. Sandra's recht vervalt dan ook.

Maar ex van nieuwe vriend heeft geen rechtstreeks belang bij het vervallen van de alimentatie van *Sandra*. Het lijkt dus een soort wraakneming: kijk maar uit, jij lelijkerd die mijn vent heeft afgepakt, ik zorg dat jij je alimentatie kwijtraakt.

Maar goed, dat zal dus niet zo snel gebeuren.

Er moet echt wel sprake zijn van samenwoning, een vaste relatie met veelvuldige overnachtingen is echt niet genoeg.

Groeten,

Temet

O nee, foutje, sancy heeft gelijk

Nou lees ik die openingsposting nog eens en Sancy zat goed en ik zat fout. Het gaat niet om ex-vriendin van vriend, maar om vriendin van ex-partner. Ja, die heeft inderdaad belang bij het vervallen van de alimentatieplicht aan Sandra, des te meer blijft er over voor hun beidjes.

Maar goed, dat gaat dus niet lukken.

Groeten,

Temet

sandra

sandra

23-08-2011 om 15:47

Reactie

bedankt voor jullie reactie's.

heb er veel aan,
het is de vrouw van mijn ex man die dat gezegt heeft tegen mij en er mee dreigt, mijn ex man kwam al,terwijl ik een net 4 maanden een relatie had met mijn huidige vriend en nu een paar jaar later zij.

samen wonen lukt gewoon even niet op het moment ,maar zullen dat zeker niet laten als het om de alimentatie gaat dat kan mij dan gestolen worden ,mijn huidige vriend heeft ook kinderen en betaalt zijn ex vrouw netjes het geld,voor de kinderen en voor haar.

Maar de manier waarop zij het bracht vond ik onterecht. alleen idd denk om er zelf beter van de worden.

groetjes sandra

Alimentatie

"alleen idd denk om er zelf beter van de worden"
als jij met je nieuwe vriend zou gaan samenwonen, wordt je er zelf ook beter van.
Ben ik dan de enige die het terecht zou vinden dat in zo'n geval je partneralimentatie vervalt.

Vic

Vic

24-08-2011 om 18:46

Chiquita

Volgens mij vinden we het allemaal terecht dat de pa vervalt als je opnieuw gaat samenwonen.
Overigens ben ik het niet met je eens dat je van samenwonen (financieel) beter wordt. In veel gevallen ga je er zelfs flink op achteruit. Geen eenouderkortingen meer en lagere toeslagen, dat kan honderden euro's per maand schelen.

@vic, singlelady sandra en wellicht anderen

ik wil even m'n excuses aanbieden voor mijn opmerking.
Realiseerde me later dat deze opmerking ingegeven werd door slechte ervaringen: vrouw die flinke alimentatie voor haar ontving, wel degelijk samenwoonde, maar de ex-man kon het niet bewijzen (geen contact), maar hij was erop gewezen door een buur ("laat het kaas niet van je brood eten").

sandra

sandra

25-08-2011 om 23:17

Reactie

hallo ,dank jullie voor de reacties.

weet nu dat zij niets kunnen eisen,en als we gaan samen wonen ooit dan krijg hij dat echt te horen ,maar hier ging het er nu om dat zij dat zeggen omdat hij regematig bij mij is...maar daar heb je toch een relatie voor!! niet om elkaar niet te kunnen zien..

groetjes sandra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.