Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Alimentatie met terugwerkende kracht?

Onze dochter is ruim 2 jaar alleen in de weekenden welkom geweest bij haar vader. Het was de bedoeling dat het tijdelijk zou zijn, maar dit weekend is de knoop doorgehakt dat ze niet meer terug gaat keren naar onze week op/af regeling.
De nieuwe vrouw van vader heeft geen vertrouwen in onze dochter (bijna 14 jaar) en wil niet alleen zijn met haar na schooltijd.

In onze convenant staat duidelijk geschreven dat we onze dochters ( de jongste gaat wel week op/af) apart betalen.
Ik betaal voor de oudste, hij voor de jongste, maar wel dat er een eerlijke verdeling is van de dagen.
Omdat daar nu al ruim 2 jaar van afgeweken is en ook niet meer teruggedraaid gaat worden, ben ik van mening dat ik dan recht heb op alimentatie voor de oudste dochter.

Denken jullie dat ik kans heb om dat met terugwerkende kracht bij hem kan gaan verhalen?

Ik ben mij ervan bewust dat als ik dat ga doen, dat onze, toch al niet zo'n goede verstandhouding, dan helemaal onder schop komt te liggen en de kinderen daar wellicht de dupe van kan gaan worden.
Maar eerlijk is eerlijk, hij verdient het dubbele netto per maand dan wat ik verdien. En ik heb nu eenmaal meer onkosten als zij hier, met uitzondering van de weekenden om de week, hier is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tigerfeet

Tigerfeet

04-12-2011 om 20:09

Bel eens

Met het juridisch loket, zij kunnen je advies geven of je hierop recht hebt. Ook hebben advocaten nog weleens een gratis advies uur, ook hierin kun je advies vragen.
Ik vind zowiezo dat je per ingang van nu daar recht op hebt.
Tigerfeet

Tinus_p

Tinus_p

04-12-2011 om 21:00

Doe niet terugwerkend

De kans op terugwerkende kracht is niet groot (mede vanwege het argument: bewijs het maar en het lukte toch om rond te komen), en het maakt je juridische procedure alleen maar langduriger en dus duurder. Ga voor een goedgeregelde alimentatie voor de toekomst.

Eens met tinus

Vziw wordt alimentatie in de praktijk toegekend op zijn vroegst vanaf de datum waarop de alimentatieplichtige wist dat hij moest gaan betalen. Dat is dan de datum van de eerste aanschrijving door de advocaat (of door de ex zelf), soms vanaf de datum van indiening van het verzoekschrift (dat is dus nog later).

Alimentatie met een nog verdere terugwerkende kracht is niet principieel onmogelijk denk ik, maar hoewel ik beroepshalve nog wel eens (maar ook weer niet heel vaak) met alimentatiekwesties te make heb, heb ik dat nog niet gezien.

Ben het dus eens met Tinus.

Groeten,

Temet

Sparco

Sparco

05-12-2011 om 06:41 Topicstarter

Dank jullie wel + aanvullende vragen

Ik zal deze week contact opnemen met het juridisch loket voor verdere stappen. Ik heb tot nu toe alleen het verhaal van dochter te horen gekregen en ik zal hun vader deze week zien vanwege een 10 minuten gesprek en hem vragen wat de stand van zaken is omtrent het opbouwen naar de oude regeling.
Als hij ook aangeeft dat het niet gaat gebeuren zal ik hem erop wijzen dat ik dan alimentatie ga vragen.

Is het redelijk om de kosten van de vervolgopleiding ook met hem te gaan delen en dat op papier te laten zetten?

Best raar om na bijna 8 jaar dit alsnog te gaan doen! Ik had nooit verwacht dat dit zou gaan gebeuren.
Ik las op internet dat het erg moeilijk is om het co-ouderschap stop te laten zetten en dat je ook naar de rechter moet.
Omdat hij het co-ouderschap eenzijdig opzegt, kan ik de kosten bij hem gaan verhalen? (advocaat en rechtbank?)

Tigerfeet

Tigerfeet

05-12-2011 om 14:08

Kan altijd opgezegd

Ik zit ook met een ex die het co-ouderschap stopzegt. Uiteraard wa ik woest etc etc etc. Maar heb me erbij neergelegd, wat heeft het voor een zin het via de rechter te doen als het ook zo kan.
Tuurlijk kun je de kosten van de vervolgopleiding samen doen bv naar draagkracht. Stel hij verdient 200 euro en jij 100 dan betaald hij 2/3 en jij 1/3 deel, dat zou eerlijk zijn.
Ik weet niet of je kosten op hem kunt verhalen, ik heb een advocaat op toevoeging(dat wil zeggen pro deo).
Ik zou alles op papier laten zetten.
Tigerfeet

Kosten verhalen kan niet

Kosten van de procedure kun je gewoonlijk niet verhalen. Om te beginnen dekt een proceskostenveroordeling gewoonlijk maar een deel van de kosten (behalve als je een advocaat op toevoegbasis hebt, dan kan het soms wel genoeg zijn om je eigen bijdragen en griffiegeld te dekken), maar, belangrijker: in familiezaken wordt gewoonlijk geoordeeld dat elke partij de eigen kosten moet dragen.

In overleg kan alles, maar weet dat als het erop aan komt, je dit in elk geval niet zult krijgen.

Groeten,

Temet

Sparco

Sparco

11-12-2011 om 17:12 Topicstarter

Helaas

Volgens vader heb ik helemaal nergens recht op.

We zijn nooit getrouwd geweest en we hebben de afspraak dat we de kosten verdelen.
Hij voor de jongste en ik voor de oudste.
En ook al komt de oudste niet meer daar 2 weken in de maand (wat dus nu echt definitief is), betekent het niet dat ik dan alimentatie mag gaan eisen.
Want, ik citeer: "het beetje elektriciteit, gas, water en de 100 gram hagelslag, wat de oudste bij jou extra verbruikt betekent niet dat ik jouw bankrekening ga spekken".

Hij wees mij er ook meteen even op dat als ik dit in gang ga zetten dat ik dan alles helemaal kapot maak.

Heeft hij gelijk dat ik geen alimentatie kan gaan vragen?

Tinus_p

Tinus_p

11-12-2011 om 17:34

Maakt niet uit

Sparco:
"We zijn nooit getrouwd geweest en we hebben de afspraak dat we de kosten verdelen."
Voor KA maakt dat niet uit.

Het loont om op alimentatiewijzer.nl eerst eens te berekenen hoeveel je zou kunnen krijgen.

Sparco

Sparco

11-12-2011 om 18:55 Topicstarter

Tinus

Dat heb ik al gedaan en ben geschrokken van het bedrag wat daar uit komt. Dat is iets wat ik ook helemaal niet wil vragen! Het gaat mij puur om een bijdrage. En niet de honderden euro's wat daar aangegeven wordt.

Marianne

Marianne

12-12-2011 om 09:22

Nou dan

Hou hem die berekening eens onder zijn neus en zeg dat je wel degelijk recht hebt op ondersteuning voor jullie dochter. Wat is dat nou voor raar uitgangspunt dat hij jouw portemonnee zou spekken? Het is geen geld voor jou, het is geld voor (het onderhoud van) jullie dochter!

Tinus_p

Tinus_p

12-12-2011 om 19:44

Zeg dat dan!

Sparco:
"Dat heb ik al gedaan en ben geschrokken van het bedrag wat daar uit komt. Dat is iets wat ik ook helemaal niet wil vragen!"
ZEG DAT DAN TEGEN JE EX!
De reden, dat je nu zo spastisch doet, is omdat hij die forse ali-verplichting ziet hangen. Zeker als hij bv veel vaste lasten/schulden heeft, is dat een zwaard van Damocles, evenals het gedoe+kosten van die juridische procedure.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.