Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

zonder naam

zonder naam

02-03-2012 om 11:56

Alimentatie -- waar heb ik recht op?

Dag,

Het ziet er sterk naar uit dan vriend en ik uit elkaar gaan. Even los van de emotionele problemen, levert mij dat ook een berg financiele problemen op. Heb nog 8 maanden werk, verdien niet bijster veel en heb 2 kinderen te onderhouden. Koophuis waar we nu wonen, zou ik niet kunnen betalen, dus ik zou moeten verhuizen (dacht ik zo).

Ik hoop nog steeds dat dit een zware storm is die overwaait. Maar ik begin me nu toch maar vast te oriënteren... met als vraag: heb ik recht op alimentatie en hoeveel? Op alle info sites gaat het over recht op alimentatie na een echtscheiding, maar ja... wij zijn formeel niet getrouwd.

Wij zijn dus niet getrouwd of geregistreerd partners, wij wonen samen met een samenlevingscontract (opgesteld tbv de koop van een huis). Huis en hypotheek staat op beider naam, maar is gebaseerd op salaris vriend. Ik had geen inkomen toen. Vriend heeft kinderen wel erkend, maar de papier voor gedeeld bevoegd gezag zijn nooit de deur uitgegaan. (ik moest dat papierwerk doen, alles verliep steeds en vriendlief heeft er nooit naar omgekeken).

Alvast dank voor jullie informatie...

Zonder naam
(die als tweede stap in dit moeilijk proces maar eens concreet op onderzoek uitgaat naar een leven hierna....)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-03-2012 om 12:47

In het kort

Als jullie beide eigenaar zijn van het huis, moet degene die er blijft wonen (toch wel aan te raden in de huidige markt) de ander uitkopen. Bij onderwaarde moet de vertrekkende partij de helft van de 'schuld' betalen, en bij overwaarde moet de blijvende partij de helft van de overwaarde betalen aan de ander.
Qua alimentatie heb je recht op kinderalimentatie. Dat is niet afhankelijk van gezag (en zelfs niet van erkenning, maar dat terzijde).
Het belangrijkst is om een woning en werk te vinden. Met eventuele overwaarde uit je oude huis en jouw inkomen kun je misschien wel een goedkopere woning kopen.

amk

amk

02-03-2012 om 13:43

Contract

lees ook je samenlevingscontract goed na wat daar voor afspraken in staan over het verbreken van de relatie en waar jullie eventueel recht op hebben ten opzichte van elkaar.
Ook samenwoners kunnen bv alimentatieafspraken hebben gemaakt.

Als je nog niet ingeschreven staat voor een woning kun je je het beste nu al in laten schrijven. Het vinden van woonruimte is met het vinden van werk het lastigste. De rest regelt zich vaak wel.

Bij het uitkoop verhaal komt de bank om de hoek kijken. Let er op dat de vertrekkende partij door de bank uit de hoofdelijke aansprakelijkheid wordt ontslagen. Alleen dan ben je niet meer verantwoordelijk voor de gehele hypotheekschuld. Dit is iets wat nogal vaak vergeten wordt en ook een uitspraak van een rechter maakt niet uit.

Verder wens ik je heel veel sterkte in deze periode.

Vic

Vic

03-03-2012 om 10:52

Anne-fleur

Als er sprake is van een ongelijke inkomensverdeling heb je in principe recht op kinderalimentatie. Tenzij de minstverdienende helemaal niet zorgt natuurlijk, maar dat is hiet waarschijnlijk niet het geval.

amk

amk

03-03-2012 om 17:51

Vic heeft gelijk

ook bij co-ouderschap kan er sprake zijn van kinderalimentatie. Zeker als er een groot inkomens verschil is. Het bedrag zal wel lager zijn dan bij een weekendregeling.

Nien

Nien

03-03-2012 om 19:15

ook bij co-ouderschap krijg je kinderalimentatie. Er wordt wel wat ingehouden maar dat is niet veel. Er wordt dan wel van uitgegaan dat de ontvangende ouder alle aankopen doet voor de kinderen, zoals kleding/sport/schoolgeld etc.
Zodra je in de bijstand komt is het wel zo dat je niet meer krijgt dan bijstand niveau. De kinderalimentatie wordt dan van de bijstand afgetrokken.

koentje

koentje

05-03-2012 om 12:38

Vraag voor de kenners

waarop nog niet is ingegaan: wat is het gevolg van het feit dat er nog geen gedeeld gezag is; alleen erkenning van de kinderen?
Kan dit iets betekenen in de toewijzing?

Vic

Vic

05-03-2012 om 13:02

Gezag

Dat denk ik eigenlijk wel, ja. De ouder met het gezag mag de beslissingen nemen en de ander hoeft alleen geïnformeerd te worden. Dat impliceert dat het kind formeel gezien aan de gezaghebbende ouder toegewezen zou moeten worden. In de praktijk kun je overigens prima co-ouderschap hebben. Het (ontbreken van) gezag zal alleen een issue worden in geval van een vechtscheiding.

zonder naam

zonder naam

05-03-2012 om 21:17

Bijstand en alimentatie

Dank jullie voor jullie reacties.

Nog even dit: hoe zit het precies met bijstand en alimentatie? Kijk dáár ben ik nu bang voor: over 8 maanden is mijn werk afgelopen, en dan zou ik in de bijstand komen. Dan heb je dus nagenoeg niets te verteren.

Alimentatie is toch juist bedoeld om op 'niveau' te blijven? Zodat mijn kinderen op een zelfde welvaartsniveau verder kunnen?

Als alimentatie van de bijstand wordt afgetrokken, dan heb je ook geen alimetatie nodig... (kijk als je verdiend door werk, kan ik me dat voorstellen, maar dit is geen geld voor mij, maar om in het onderhoud van de kinderen te voorzien).

Vic

Vic

05-03-2012 om 21:24

Andersom

Alimentatie wordt niet van je bijstand afgetrokken, maar de bijstand is als aanvulling op je inkomen uit alimentatie. Je mag zelfs niet afzien van alimentatie want anders moeten 'wij met zijn allen' daarvoor opdraaien in plaats van de onderhoudsplichtige. Ben je al aan het solliciteren? Gelukkig nog 8 maanden om iets anders te vinden.

cqcq

cqcq

05-03-2012 om 22:11

Heb je niet eerst nog en periode recht op WW? of heb je daarvoor te kort gewerkt? Je WW krijg je op basis van je verdiende salaris, daarbij wordt geen rekening gehouden met wat je verder nog krijgt aan alimentatie.

Ella2007

Ella2007

07-03-2012 om 16:42

Vriendin ook zo

Heb een vriendin die ook in "scheiding" ligt (samenlevingsovereenkomst) , dus ik volg dit draadje met belangstelling.
Zij heeft destijds met de koop van hun gezamelijk huis de overwaarde van haar oude woning erin gebracht. Hij niets. Het huis staat op beider naam, hij blijft erin wonen (zij kan met haar inkomen niet de hypotheek opbrengen). Hij moet haar blijkbaar uitkopen, maar ik vraag me af of zij haar overwaarde eruit krijgt. Ik had wel begrepen dat zij recht heeft op kinderalimentatie hoewel hij de kinderen nooit officeel heeft erkend (wel aangegeven, maar zij heeft blijkbaar volledige voogdij). Zou ze ook recht hebben op partneralimentatie ?

Voor Ts zou ik adviseren zo snel mogelijk een nieuwe baan te zoeken. Beter nu iets voor 1 jaar of langer dan over 8 mnd werkeloos.

amk

amk

07-03-2012 om 17:12

Inhoud samenlevingscontract

het hangt er helemaal vanaf wat er over dat vermogen is vermeld in het samenlevingscontract. Als er daar niets is vermeld dan moet ze daarover onderhandelen.

Hetzelfde geldt voor partneralimentatie. Is daarover iets afgesproken in het contract dan gelden die afspraken. Is er niets over afgesproken heeft ze geen recht op PA.

max

max

08-03-2012 om 08:08

Vriendin ook zo

vanaf het moment van kopen id de waarde van de woning veranderd. deze verandering moet je door 2 delen. ieder zijn winst/verlies. Jouw vriendin houdt haar aandeel en blijft daar recht op houden.

evenzo houdt de bank zijn aandeel.

niet moeilijk doen, stevig op papier zetten en meenemen in het geheel van "scheiding". (ze moet wel op zoek naar bewijzen mbt haar inbreng)

Vic

Vic

09-03-2012 om 21:59

Dat vraag ik me af

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe dat gaat bij waardedaling als je de inbreng van een van de partners hebt vastgelegd. Stel dat bij verkoop een restschuld ontstaat van 30.000 en dat een van de partners ook 30.000 heeft ingelegd. Het lijkt mij niet helemaal reëel dat die partner dan zijn geld terug krijgt als vordering op de andere partner. Die zou dan 60.000 kunnen gaan dokken, zijnde de restschuld + de inbreng van de ex-partner? Lijkt me niet.
Wie weet hoe dat gaat?

amk

amk

09-03-2012 om 22:34

2 centen

ik zou denken dat je dan ook een procentuele waardedaling op de inleg toepast.
En dan houdt elk een schuld van 15000 over vanuit de restschuld.

Maar ja dat is ook maar een idee van mij.

Vic

Vic

09-03-2012 om 22:42

Klinkt logisch

Maar dan heb je die schuld van 30.000, ieder de helft, dat lijkt vanzelfsprekend. Als er dan echter vanuit gaat dat de 'vermogende' partner zijn geld terug moet hebben, zou de arme partner nog 30.000 aan zijn ex moeten terugbetalen. Ik denk dat het anders gaat en dat hij maar 15.000 hoeft te betalen, omdat het logisch is dat je risico draagt als je een huis koopt. Dan eindigt uiteindelijk de arme partner met -30.000 en de 'vermogende' met 0. Is hij wel zijn geld kwijt maar heeft toch nog 30.000 meer dan de andere partner.

Tinus_p

Tinus_p

10-03-2012 om 09:06

Bank

max:
"evenzo houdt de bank zijn aandeel."
Even om misverstanden te voorkomen: dat klopt niet. De bank heeft namelijk geen aandeel, de bank bezit (ook al wordt die grap/klacht vaak gemaakt) geen deel van je huis.

Man en vrouw (de aanstaande ex-en zeg maar) bezitten allebei de helft van zowel huis als schuld. Bij uitkopen moet één van de partijen zowel huis als schuld overnemen: totnogtoe ging in het in dit draadje vooral over de verrekening tussen expartners, maar belangrijk is dat de bank bereid is om een hypotheeklening te verstrekken. Vooral als het huis ooit op twee inkomens is gekocht, is dat niet vanzelfsprekend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.