Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tutje

Tutje

10-09-2009 om 11:44

Alleen het ouderlijk gezag

Het is gebruikelijk, bij een echtscheiding, dat beide ouders het gezag blijven houden over de kinderen. Dat is bij de wet ook zo geregeld. Maar nu zijn er omstandigheden waarbij de rechter kan besluiten het ouderlijk gezag aan een van beide ouders toe te wijzen. Ik bevind me momenteel in zo'n situatie en de 'strijd' is lang en spannend, want je vraagt tenslotte de rechtbank om een uitzondering te maken.
Omdat ik dit eigenlijk nauwelijk van andere gescheiden ouders hoor, vraag ik het -puur uit nieuwsgierigheid- maar eens hier; is er iemand die alleen het ouderlijk gezag heeft aangevraagd en gekregen?

groeten Tutje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zou wel willen

Ik zou het graag willen want ex drijft me tot wanhoop en dan met name omdat hij zich van geen enkele afspraak ook maar iets aantrekt. Maar mijn advocaat raadt het af: ex misbruikt, mishandelt of verwaarloost het kind niet en dan heb ik weinig kans van slagen(volgens advocaat). Bij plichten (kinderalimentatie, omgang, etc.) geeft ex niet thuis, maar als het gaat om zijn rechten, dan staat hij ineens vooraan. Ik zit het nog wel 7 jaar uit, dan is kind meerderjarig.

Balletmama76

Balletmama76

10-09-2009 om 17:49

Alleen ouderlijk gezag

Ik heb het, maar voor een duits gerecht gekregen.
In theorie kan ex dochterlief 1x per maand onder begeleiding zien, in praktijk heeft hij haar niet meer bezoekt sinds zij 3 was.
Terwijl wij hem al 100 keer gezeggt hebben, dat hij welkom is, hij moet het maar een week van tevoren aankondigen, meer eisen stellen wij niet. Hij heeft raar genoeg ook het geld om bijvoorbeeld naar Kroatië op vakantie te gaan, maar niet om dochterlief hier in NL te bezoeken.
Inmiddels stuurd hij wel pakjes, maar het was heel lang zo, dat er geen contact was. Hij betaalt ook geen alimentatie (maar dat stoord mij niet echt, is zelfst beter zo in onzere situatie).

Waarom heb ik alleen gezag gekregen? Omdat hij meervoudige verslavingen heeft en zwaare depressies, post-traumatisch-stress syndroom van de orloog in Bosnië met alle gevolgen vandien. O.a. ook gewelddadigheid tegenover mij en dochterlief in het verleden. Hij is gewoon niet in staat om ook maar een paar uurtjes op een kind te letten, dat zag de rechter ook naardat hij het dossier bekeken had.

Niettenmin wil ik wel dat zij hem kan ontmoeten (onder toezicht wel te verstaan). Dus ik doe mijn best om de verstandshouding relaxed te houden, ook met zijn vriendin, die ik trouwens echt aardig vind.

Contact loopt vooral via email en SMS. Hij probiert ook niet, gezag uit te oefenen, wat ik erg op prijs stel. Hij wil wel op de hoogde gehouden worden, en dat vind ik prima. Als er iets bijzonders is, stuur ik hem een smsje.

Met co-ouderschap zal het bij ons niet goed gelopen zijn. Op deze manier wel. Soms is het echt beter voor een kind, als een ouder het gezag heeft. Dochterlief is een vrolijk kind. Wij hebben ook altijd open erover gepraat met haar, op een manier aangepasst aan haar leeftijd. Zij wil hem ook graag ontmoeten en staat hier open voor.

Zij weet, dat hij problemen heeft, die hem ervan tegen houden de vader te zijn die hij graag zou willen zijn. Wij hebben haar uitgeleggt, hoe het meemaken van een orloog iemand veranderen kan en ook, dat hij waarschijnlijk nooit geleert heeft, problemen zonder geweld op te lossen - huiselijk geweld is in zijn familie iets, dat al over meerdere generaties speelt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.