Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

anna

anna

23-04-2012 om 09:41

Als mij wat overkomt & nieuwe partner

Hallo allemaal,

Ik ben even benieuwd of iemand weet hoe dit werkt;

Ik ben een gescheiden vrouw met 2 kinderen (5 en 10jr).
Wij wonen samen met mijn nieuw partner.
De kinderen gaan 1 dag + nacht in de week naar hun vader (zijn keuze, hij heeft geen tijd voor meer en wij vinden het juist fijn dat de kinderen bij ons zijn... ook de kinderen vinden deze regeling prima, zij hebben niet de behoefte om meer naar hun vader te gaan)
Mijn nieuw partner zorgt dus samen met mij 6 dagen in de week voor de kinderen en is meer 'vader' voor ze dan hun biologische vader is en ooit is geweest.

Nu vraag ik mij het volgende af, wat gebeurt er als mij wat overkomt? Ik zou namelijk graag willen dat de kinderen dan gewoon bij mijn nieuwe partner kunnen blijven wonen in hun eigen huis. Mijn nieuwe partner koopt binnenkort 'ons'huis over van mijn exman.

Op dit moment zijn wij nog niet getrouwd, maar dat is wel op een dag de bedoeling, ook hopen wij dat er nog een kindje van ons samen bijkomt...

Ik vind het een vreselijk idee dat als ik er niet meer zou zijn de kinderen niet meer bij hun''stiefvader' zouden kunnen blijven!
Kan ik dat ergens vast laten zetten? Zit er verschil in die regels als we wel of niet getrouwd zijn?

Graag jullie advies!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

23-04-2012 om 10:30

Vastleggen

jullie kunnen jullie wens vastleggen maar de biologische vader heeft na een overlijden van jou eerste rechten en als hij de kinderen wil, en dat zullen ze ook aan hem vragen, gaan de kinderen naar hem.

Er zal dan wel een omgangsregeling met eventuele half broertjes en zusjes komen.
Als de kinderen ouder als 12 zijn zal hun mening gevraagd worden, maar een rechtbank zal uiteindelijk beslissen.

Is er gedeeld gezag?

Hebben jij en je ex nog gezamenlijk gezag over de kinderen? Zo ja, dan gaan de kinderen na jouw overlijden in principe automatisch naar je ex (tenzij hij iets anders zou regelen). Zo nee, dan moet er in het gezag worden voorzien na jouw overlijden (jij bent dan de enige met gezag en als jij overlijdt moet iemand anders dat krijgen), maar ook dan heeft de echte vader van jouw kinderen de sterkste papieren.

Groeten,

Temet

Anders

Anders

23-04-2012 om 11:15

Testament

Ik heb 2 kinderen (16 en 13) met mijn ex en eentje met mijn huidige man. Mijn 2 oudste kinderen zien hun vader zo'n een keer per maand een halve dag, iets ander verhaal dan bij jou natuurlijk.

Wij zijn getrouwd en hebben in testamenten alles wat we maar vast konden leggen ook vast laten leggen. Ik heb mijn huidige man aangewezen als voogd voor het geval ik kom te overlijden. Ik heb vast laten leggen dat het mijn wens is dat de kinderen bij hun stiefvader blijven wonen. Natuurlijk zijn ze inmiddels boven de 12 en mogen ze volgens mij kiezen waar ze willen wonen als ik het loodje leg. Ook financiële dingen hebben we vastgelegd, precies weet ik het niet meer, maar ex zal in elk geval nooit en te nimmer geld van de kinderen kunnen beheren (dan is het namelijk binnen een week op).

amk

amk

23-04-2012 om 11:45

Anders

nee, ze mogen niet kiezen, dat mag pas vanaf hun 18e als ze meerderjarig zijn.
Na hun 12e worden ze gehoord en mogen ze hun wensen uitspreken, maar de rechtbank zal beslissen.

En ondanks jullie testamenten zal toch de bio ouder eerst aangewezen zijn voor de opvang. Financieel is het een ander verhaal. Daar valt meer in te sturen idd om het beheer goed te hebben.

Ely

Ely

23-04-2012 om 18:38

Is er niet

Ergens een regeling dat als de bio vader aantoonbaar zijn kinderen >2jaar niet gezien of gesproken heeft en het ouderlijk gezag alleen bij de moeder ligt dat het anders ligt?

Of heb ik nou ergens een bel horen luiden en geen flauw idee van klepel?

Niet dat ik ook maar iemand zomaar wil aanmoedigen daarop aan te sturen hoor

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

23-04-2012 om 19:51

Ely: klok en klepel idd

dat van die 5 (en geen 2) jaar is als het kind een naamswijziging wil.
Als er 1 hoofdig gezag is dan is het wel handig een testament te hebben, dat vergemakkelijkt het beslissingsproces van een rechtbank.
Maar in alle gevallen komt er in dit soort zaken een rechter aan te pas.

En in het geval er idd al zo lang geen contact is dan kan het best zijn dat een rechtbank zegt dat de kinderen bij de stiefouder blijven. Of bij de personen aangewezen in een testament. Maar inprincipe heeft de bio ouder eerste rechten.

Ely

Ely

23-04-2012 om 21:06

Dank en sorry

Dank voor de uitleg en sorry als ik verwarring heb gezaaid.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nieuwe partner van je huidige partner

En wat als de nieuwe partner van jouw huidige partner (dan dus weduwnaar van jou) niet met jouw kinderen in een huis wil wonen? Komt ook voor. Hoe regel je dat in een testament?

Ligt er ook aan

Mijn jongste broer is bij zijn stiefvader blijven wonen toen mijn moeder overleed. Mijn broertje was toen 17.
Mijn vader 'wilde' hem ook wel....(officieel was vader toeziend voogd) mijn broertje is wel 'gehoord' in deze. Maar kon niet kiezen, hij wilde wel bij allebei, was denk ik ook nog te overdonderd door de situatie om een keuze te maken. Wat meespeelde in de beslissing was vooral : hoe lang is bestaande situatie al? Wij woonden met stiefvader langer in 1 huis dan we ooit met vader hebben gewoond. Ondanks al die jaren wel regelmatig contact woonden we 80% bij moeder en ook dus heel veel jaren bij stiefvader. Broertje 'mocht' ook nog bij mij wonen (ik was net getrouwd) maar de keus kon broertje niet echt maken. Daarom koos rechter ervoor om de 'bestaande situatie' voort te zetten, stiefvader en vader kregen gezamelijk de voogdij. Ook voor de stabiliteit van broertje.
Dat is dus iets wat belangrijk is in zo'n beslissing.
groeten albana

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-04-2012 om 18:43

Amk heeft gelijk

Die dingen die Anders in het testament heeft vastgelegd zijn niks waard als de vader op zijn strepen gaat staan. Zelfs als hij heeft toegezegd dat de kinderen bij haar nieuwe man mogen blijven wonen kan hij daar nog op terugkomen. Alleen financieel kun je dingen laten vastleggen.

amk

amk

27-04-2012 om 21:56

De wetsartikelen die er bij horen

Wanneer er na het overlijden van de met het gezag belaste ouder niets is geregeld m.b.t. de voogdij over de kinderen, dan zal de rechter op verzoek van de Raad van de kinderbescherming, de overlevende ouder of ambtshalve een voogd toewijzen. (Art. 1:253g BW. Zie onder). Als uw ex-man dan niet bereid is de voogdij te aanvaarden of de rechter vind het in het belang van de kinderen uw ex-man niet te vragen (Art. 1:253f BW. Zie onder), zal er een ander tot de voogd van uw kinderen worden benoemd. Dit kan ook de kinderbescherming zelf zijn.

Als u iets wilt regelen voor uw kinderen na uw overlijden, dan kunt u een testament laten opstellen. U kunt in het testament laten opnemen wie u na uw overlijden wilt belasten met de voogdij over uw kinderen. (Art. 1:292 BW. Zie onder). Als de persoon bereid is om na uw overlijden de testamentaire voogdij te aanvaarden, dan moet deze een verzoekschrift naar de rechtbank sturen met het verzoek hem/haar te belasten met de testamentaire voogdij.

De rechter kan op een later tijdstip de testamentaire benoeming nog wijzigen als hij dit in het belang van het kind acht. (Art. 1:253h BW. Zie onder).

Wij hopen u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.

Met vriendelijke groet,
Netwerkjuristen.nl

Artikel 1:253f BW.
Na de dood van een der ouders oefent de overlevende ouder van rechtswege het gezag over de kinderen uit, indien en voor zover hij op het tijdstip van overlijden het gezag uitoefent.

Artikel 1:253g BW.
1. Indien van de ouders diegene overlijdt die het gezag over hun minderjarige kinderen alleen uitoefent, bepaalt de rechter dat de overlevende ouder of een derde met het gezag over deze kinderen wordt belast.
2. De rechter doet dit op verzoek van de raad voor de kinderbescherming, de overlevende ouder of ambtshalve.
3. Het verzoek om de overlevende ouder met het gezag te belasten wordt slechts afgewezen, indien gegronde vrees bestaat dat bij inwilliging de belangen van de kinderen zouden worden verwaarloosd.
4. De bepaling van het voorgaande lid is mede van toepassing indien de overleden ouder een voogd had aangewezen overeenkomstig artikel 292 van dit boek.
5. Tot het geven van de in dit artikel bedoelde beslissingen is de rechtbank bevoegd, indien:
a. het betreft het overlijden van de ouder die na de gerechtelijke ontbinding van het huwelijk of na scheiding van tafel en bed het gezag alleen uitoefende of die na de uitoefening van het gezamenlijk gezag als bedoeld in artikel 252, eerste lid, van dit boek alleen met het gezag was belast;
b. de overlevende ouder was ontheven of ontzet van het gezag en verzocht wordt deze met het gezag te belasten.
In de overige gevallen is de kantonrechter bevoegd.

Artikel 1:253h BW.
1. Indien na het overlijden van één der ouders een voogd is benoemd, kan de rechter deze beslissing te allen tijde in dier voege wijzigen, dat de overlevende ouder mits deze daartoe bevoegd is, alsnog met het gezag wordt belast.
2. Hij gaat hiertoe slechts over op verzoek van de overlevende ouder, en niet dan op grond dat nadien de omstandigheden zijn gewijzigd, of dat bij het nemen van de beslissing van onjuiste of onvolledige gegevens is uitgegaan.
3. Wanneer de andere ouder een voogd had aangewezen overeenkomstig artikel 292 van dit boek en deze inmiddels is opgetreden, is dit artikel van overeenkomstige toepassing met dien verstande dat, mits het verzoek van de overlevende ouder binnen één jaar na het begin van de voogdij wordt gedaan, dit verzoek slechts wordt afgewezen indien gegronde vrees bestaat dat bij inwilliging de belangen van de kinderen zouden worden verwaarloosd.
4. Het vijfde lid van artikel 253g van dit boek is van overeenkomstige toepassing

Artikel 1:292 BW.
1. Een ouder kan bij uiterste wilsbeschikking bepalen welke persoon dan wel welke twee personen na zijn dood voortaan als voogd onderscheidenlijk als gezamenlijke voogden het gezag over zijn kinderen zal uitoefenen.
2. Hij kan geen rechtspersoon als voogd aanwijzen.
3. Hebben beide ouders van deze bevoegdheid gebruik gemaakt, en sterven zij, zonder dat men kan weten wie het eerst overleden is, dan bepaalt de kantonrechter ambtshalve wiens beschikking gevolg heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.