Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tuinstoel

Tuinstoel

06-09-2012 om 09:39

Boedelverdeling

Vanavond gaan we om tafel om de grote stukken van onze inboedel te verdelen. Ik ga verhuizen en heb eigenlijk een heleboel meubels niet nodig. Ze zijn gewoon te groot voor de woonkamer of ik vind ze eigenlijk als ik eerlijk ben helemaal niet mooi.
Maar ja, hoe bekijk je alles? Aanstaande ex zei gisteren bijvoorbeeld over de metaform tafel en zes Arne Jacobsen vlinderstoelen: economisch gezien zijn die spullen niks meer waard, allemaal afgeschreven. Nou, dan denk ik...volgens mij kunnen we er nog best wat geld voor krijgen als je die op MP of één of andere designsite zou zetten. Wat is wijsheid? Ik hoef in mijn nieuwe huis echt geen designmeubelen meer, maar om afgescheept te worden met een lullig bedrag voor b.v. een tafel en stoelen dat gaat me toch ook wat te ver.
Zie ik dat nou juist of moet ik er echt anders in gaan staan?

groet Tuinstoel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mmmm

Ik zou geneigd zijn om het makkelijk op te nemen (zeg ik nu, terwijl ik nooit in zo'n situatie heeft gezeten), maar iemand die beweert dat zes Arne Jacobsen stoelen geen enkele waarde meer vertegenwoordigen heeft of niet zitten opletten of is van plan je een loer te draaien.

De reactie is overigens in beide gevallen hetzelfde "o, dan neem ik ze wel"

Je kan een idee van de waarde van dat soort dingen krijgen door inderdaad even op MP (en andere sites) te kijken.

Niet-designmeubels zijn na een paar jaar inderdaad afgeschreven. Een tochtje langs MP kan ook hier een idee geven, dan weet je waar je het over hebt en dan kan je afspraken maken over een vergoeding.

Verder geen nuttige tips. Sterkte ermee

Temet

Nien

Nien

06-09-2012 om 10:31

Goede temet

De o dan neem ik ze wel reactie. Je kunt voor design meubels op marktplaats best nog wel een bedragje krijgen. Als hij ze niets waard vind verkoop jij ze toch. Herken dat het lastig is die verdeling. Hier ben ik ook de verhuizende partij. Dingen worden inderdaad afgeschreven maar je bent toch heel wat geld kwijt als je alles weer moet aanschaffen.

Tinus_p

Tinus_p

06-09-2012 om 15:11

10%

Tuinstoel:
"Maar ja, hoe bekijk je alles? Aanstaande ex zei gisteren bijvoorbeeld over de metaform tafel en zes Arne Jacobsen vlinderstoelen: economisch gezien zijn die spullen niks meer waard, allemaal afgeschreven. Nou, dan denk ik...volgens mij kunnen we er nog best wat geld voor krijgen als je die op MP of één of andere designsite zou zetten."
Vuistregel schijnt toch wel te zijn, dat de dagwaarde van je inboedel zo'n 10% is van de nieuwwaarde. Het grootste deel van je inboedel is eigenlijk niet goed in cash om te zetten -bij boedelverdeling is het dus voordeliger/praktischer om boedel te verdelen ipv cash -en je verder niet te druk te maken om de waarde.
Wellicht zijn dit soort designmeubels nog enigszins een uitzondering. Maar vergis je niet; het de vraag of je er op MP werkelijk veel voor terugkrijgt (in verhouding tot de nieuwwaarde). MP-verkoop is bovendien tijdrovend -vind ik iig.

Jana

Jana

06-09-2012 om 23:02

Verhuizende partij

Ooit was ik een verhuizende partij en wilde ik me niet te hebberig opstellen later voelde ik me wel genept. Ik denk dat degene die in het huis blijft veel voordeel heeft. Als je zag wat ik allemaal nieuw moest kopen tot aan lullige dingen zoals schoensmeer en knijpers en zo toe. Mijn advies is, kijk niet alleen naar de grote dingen.

Procedure

Op advies van de advocaat was hier de procedure: degene die verhuist mag als eerste beslissen wat hij/zij mee wil nemen Met uitzondering van spullen van de kinderen en echt persoonlijke spulletjes natuurlijk). Man verhuisde, dus één weekend ben i weggegaan, hij is met een grotere auto gekomen en heeft meegenomen wat hij mee wilde nemen. Lijstje van gemaakt. Volgende bespreking bij de advocaat: klopt het lijstje en vinden jullie dat er nog wat verrekend moet worden. Nee, dat hoefde niet. Klaar.

Ik was er blij mee. Hoorde al van een kennis die grote ruzie gemaakt had over een frituurpan, om die vervolgens na de scheiding nooit meer aan te raken. Of een notaris die vertelde dat er ruzie was omdat de een de beschuittrommel had en de ander de deksel. Of een stel dat zelfs over de theelepeltjes ruziede (tsja, scheidende partners...)

Hoeveel ruzies is het geld je waard?

Ik wens je toe dat je zo'n zelfde afspraak kunt maken als de afspraak die wij hadden. Dan kun je zelf beslissen wat je doet met de stoeltjes: meenemen of laten staan. Jij hoeft dan niet meer te zeggen dat hij/wij ze nog kunnen verkopen. Het is dan alleen maar de vraag: neem ik ze mee of niet. En als je ze wil verkopen, dan verkoop je ze, alhoewel ik het wel grof zou vinden als je iets meeneemt om te verkopen, terwijl je weet dat de ander ze graag heeft (niet voor het geld). Maar goed, tijdens een scheiding zijn mensen niet op hun best.

Kortom: andere procedure en je bent van heel veel gepieker af.

Tsjor

Vic

Vic

07-09-2012 om 10:33

Hoe wij het deden

Bij mijn eerste scheiding hield mijn ex het gros van de meubels en heb ik het witgoed en de keukenspullen meegenomen. Omdat mijn ex zelf niet met ideeën kwam heb ik een overzicht gemaakt van alle spullen die we gezamenlijk hadden en daar een waarde aan gehangen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de spullen die hij hield wat meer naar de nieuwwaarde ging en wat ik mee nam wat meer heb afgewaardeerd. Achteraf bezien was dat ook niet geheel onterecht aangezien ex nu, 10 jaar later, nog steeds aan 'onze' eethoek eet en op de bank zit Er waren ook wel meubels die ik had willen hebben, maar we hadden over de gehele linie al zoveel onenigheid dat ik dat er niet bij wilde hebben.

Tigerfeet

Tigerfeet

07-09-2012 om 16:11

Ik heb

Gezegd dat ik een gestoffeerd huis wilde(hij hield nl de koopwoning met alles erop en eraan). De meubels die er stonden waren te groot voorm ijn kleinere huis en van het beetje spaargeld dat we hadden ehb ik mijn huis ingericht. Ik heb het waterbed meegenomen en de kamer van de jongste de rest stukje bij beetje weer aangeschaft via MP of kringloop. we hebben het niet gekappitaliseerd verder.

tiger

Hier

Een onmogelijke scheiding maar de boedel wisten we wel te verdelen. We hebben samen gezorgd dat er 2 huizen genoeg huisraad en keukengoed e.d. hadden. De boel verdeeld naar wat er nodig was zodat de kinderen ook een fijn plekje bij vader hadden en zodat we allebei konden koken en wassen. Veel 2e hands gekregen van familie en kennissen.

Tuinstoel

Tuinstoel

07-09-2012 om 21:19

Hoe is het gegaan

na wat gehakketak heen en weer hebben we de volgende aanpak besloten (en kom nu ajb niet met dat dit niet slim is, ik ben er wel tevreden mee). Ik ga per kamer nieuwe huis kijken wat ik aan grote meubels nodig heb en daar een prijskaartje aan hangen. Dat bedrag delen we door twee en dan krijg ik dus van hem dat gedeelde bedrag. De kleinere spullen zoals keukenspullen/linnengoed/gereedschap/spelletjes/assescoires in huis gaan we verdelen.

Voor mij voelt dit goed. Veel meubels, eigenlijk geen één, past in mijn nieuwe huis. Op deze manier krijg ik middelen om in te richten en kan het van mezelf worden, zonder dat het een samengeraapt zooitje wordt. Of nou blijkt dat onderaan de streep ik erbij in schiet, maakt me niet zo veel uit. Mijn nieuwe huis kan worden zoals ik wil en daar gaat het me om.

Wel verrassend om te lezen hoe sommigen het gedaan hebben en de tip van de verdeling van de kleine rommel, heb ik zeker meegenomen.

Bedankt allemaal.

groet Tuinstoel

Ely

Ely

08-09-2012 om 01:32

Tuinstoel

Volgens mij heb je het heel goed gedaan. Al was het maar alleen al omdat je zelf tevreden bent. Goed gedaan!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tuinstoel

"(en kom nu ajb niet met dat dit niet slim is, ik ben er wel tevreden mee). "

Als jij er tevreden mee bent (en hij ook) is het slim. Als iemand in jouw gezicht iets anders beweert moet je ineens nodig naar de wc of doe je je vingers in je oren en doe je 'nanananananana'

Zonder dollen. Gemier over de boedel maakt meer kapot dan je lief is. Gemoedsrust is ontzettend veel waard.

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.