Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Sinilind

Sinilind

23-05-2012 om 19:30

Boedelverdeling en kosten

We gaan scheiden, ik ga naar een nieuwe woning en ex houdt de koopwoning. Ik laat alle meubels achter en ook witgoed, en koop opnieuw. Weet iemand waar ik een schatting kan vinden van de kosten (ongeveer?) Ik kom zelf op ongeveer 3000 euros maar weet niet of het redelijk is voor een 3 kamer woning?

Sinilind

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Veel te weinig

Een inboedelverzekering gaat voor de dekking van een gezin als jullie al snel uit van 100.000 voor de totale vervanging van de inventaris. Klinkt bizar? Kijk om je heen. Alles wat je ziet is ooit een keer aangeschaft.

Ik zou eens kijken wat er op je polis staat.

Vergeet niet alle kleine dingen. Stoffer en blik, emmer, vloermat, klamboe, WC-borstel..... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Monet

Monet

23-05-2012 om 20:37

Ook stoffering?

Sini, ik ben een half jaar geleden vertrokken, en heb onlangs ook alles nieuw moeten kopen, maar met 3000 euro ga jij geen 3 kamers inrichten.En moet je ook vloerbedekking en gordijnen kopen?
Ik kwam in een gestoffeerde woning, woon hier alleen, en was 2500 euro kwijt voor een sobere inrichting. Daarmee kocht ik een bed, een bank met hocker, een tv meubel, vloerkleed, lamp, wasmachine, droger, vrieskastje, complete keukeninventaris, schoonmaakzooi, stofzuiger, dvd-speler, printer, droogrek, keukentrapje, wc-bril, kapstok, 2 nachtkastjes en een combimagnetron. Bijna alles nieuw en dan vooral bij Ikea en Kwantum, combimagnetron was tweedehands, nieuw bed van 85 euro een miskoop.
In het huis stond al een wandmeubel, kast/planken in de berging, een kledingkast in mijn slaapkamer, en een eethoek.

krin

krin

23-05-2012 om 20:46

Sinilind

Kan je niet helpen verder, wilde je alleen even sterkte wensen. Ik vreesde al zoiets toen je laatst repte van knopen doorhakken. Succes!

Monet

Monet

23-05-2012 om 20:58

Vraagje

Mag ik vragen hoe jij zo snel aan een andere woning kunt komen sini?

MariaV

MariaV

23-05-2012 om 21:02

Sterkte

Wat betreft de waarde van je inboedel: is die niet geschat bij de laatste verhuizing? Bij mijn laatste internationale verhuizing 10 jaar geleden was de schatting 50.000 euro. En ik hecht niet aan dure dingen, had destijds nog veel tweedehands- en oeroude spullen. Komt er ook nog heel wat inflatie overheen. De helft daarvan zou dan voor jou zijn. Nee, met 3000 ben je helaas nergens. Laat desnoods een taxateur langskomen.
Verder wil ik je veel sterkte wensen!
Maria

amk

amk

23-05-2012 om 21:09

Beslissing = duidelijkheid = rust

en dan slaap je beter.
Heel veel sterkte Sini.

Hopelijk komen jullie samen uit een goede verdeling waar jullie beiden tevreden mee zijn. Maar ik sluit me aan bij de rest 3000 euro is wel erg weinig voor de herinrichting van een woning. 10.000 komt sneller.
Vergeet ook niet dat ene kwastje, dat kleine potje verf, toch nog even dit of toch nog even dat. Het lijkt niet veel maar is toch al gauw 20% van je uitgaven.

Sinilind

Ik lees dat je alles achterlaat, krijg je dan niet een deel van de inboedel in waarde van je ex? Of waren het allemaal altijd al zijn spullen en zat er niets van jou bij? Ik ben zojuist verhuisd en heb heel veel gekregen van vrienden en familie en ook spullen uit mn vorige huis én geld van mijn ex en dan had ik zelf nog 3000 over om de rest de kopen, ook klusspullen, en ik kan je verzekeren dat dat geld wel bijna op is....
Ik wens je veel sterkte de komende tijd!

Jade

Jade

23-05-2012 om 22:03

Sinilind,

heel veel sterkte. Dat je veel beter slaapt is zo gek nog niet. Je twijfelt niet meer......de beslissing is genomen.....

Jade

Jade

23-05-2012 om 22:04

Oh...

...ik zeg praktisch hetzelfde als AMK

Vic

Vic

23-05-2012 om 22:15

Krap

Wat naar dat jullie gaan scheiden, maar als je erachter staat geeft het ook een hoop rust. Je komt er wel!
On-topic, 3000 euro is behoorlijk krap om een huis in te richten, maar als het moet niet onmogelijk. Ik heb destijds mijn gordijnen bij Leenbakker gekocht. Heel betaalbaar en ze hebben best veel keuze. Daar hebben ze trouwens ook vloerbedekking. Of anders kun je bij Ikea goedkoop laminaat krijgen. In Haarlem-Noord en Hoofddorp zitten grote kringloopwinkels waar ze regelmatig leuke meubels en lampen hebben. Witgoed e.d. kun je heel goed op Marktplaats scoren.

Boedelverdeling

Ach Sinilind, toch jammer. Ik weet niet goed wat nu je vraag is. Bedoel je: hoeveel geld heb ik zelf nodig om een nieuw woning in te richten? Of wil je een bepaald bedrag uit de inboedel halen doordat je alle spullen laat staan? Een nieuwe woning nieuw inrichten is natuurlijk veel duurder dan de oude inboedel meenemen.
Indertijd hebben wij het op aangeven van de advocaat als volgt gedaan: degene die weg gaat heeft de eerste keuze. Daarna wordt een lijstje gemaakt, klopt dat lijstje met wat er is meegenomen? Dan nog de vraag; is er iets te verrekenen? Daar kun je dan heel moeilijk over doen, maar ik heb dat niet gedaan en ex ook niet. Beiden heb je dan iets uit de oude inboedel en beiden moet je investeren in nieuwe spullen.
Voor een verhuizing reken ik al gauw op 5 tot 6000 euro, dat zit met name in vloer, wanden, verf, gordijnen, maar ook de vele kleine dingetjes als lampen etc. Dus niet de meubels. Je oude inboedel in een klap nieuw krijgen is veel kostbaarder. Meestal heb je je oude inboedel ook in de loop der jaren opgebouwd. Met 3000 euro wordt het echt een sport om alles zo zuinig mogelijk te doen en dan toch zoveel mogelijk 'comfort' te creëren,
Het ligt er ook aan hoe handig je zelf bent en hoeveel tijd je hebt om zelf eerst iets te doen in je nieuwe woning. Tijd en geld zijn met elkaar verbonden: minder tijd betekent vaak dat je duurder uit bent.
Tip: als je nieuwe dingen moet kopen zou ik in elk geval goede matrassen kopen. Het bed eromheen kan altijd later nog. Maar goed slapen is zo heerlijk. (Matras wel even 'van de grond af' leggen, bijvoorbeeld op een plank met gaten erin.)
Tip2: kijk eens op onlineveilingen, daar kun je vaak mooie meubels etc. kopen voor weinig geld, ook nieuwe spullen.

Tsjor

Vic

Vic

23-05-2012 om 22:44

Gefaseerd

Ik heb nog steeds peertjes hangen op sommige plekken, maar dat is ook omdat de lampen die ik mooi vind heel duur zijn en ik het dan zonde vind om goedkope tijdelijke te kopen. Een nieuwe eethoek staat gepland voor november (13e maand), en ik heb nu de goedkoopste tafel van Ikea (destijds 80 euro ofzo) met geleende stoelen. Kasten had ik helemaal niet omdat ik inbouwkasten had. Nu gelukkig ook, maar vorig jaar heb ik van mijn 13e maand een mooie kast gekocht. Er komt dus ieder jaar iets bij, maar al met al is het nog wel een beetje minimalistisch. Ik heb onlangs een salontafel gekocht (39 euro bij Ikea), omdat ik die nog niet had en wel miste.
Bedenk wat je per se nu nodig hebt, en de rest komt wel.

Alleen meubels en witgoed?

Als het gaat om alleen witgoed en meubelen,dan zit je al gauw op 4 a 5000 euro.(afhankelijk van wat je belangrijk vindt,wil je alleen een koelkast en wasmachine? of ook een vriezer en droger en flatscreen en magnetron, pc ect?)
Moet je echt alles nieuw kopen( denk aan bestek,linnengoed,pannenset ,lampen ,behang ,vloerbedekking ,dan zou ik rekenen op 10.000 euro.
Gaat je zoon bij jou wonen? dan moet er ook een kinderkamer worden ingericht.
en vergeet ook de kosten van de verhuizing niet!

in elk geval wens ik je veel sterkte!

Mona

Mona

24-05-2012 om 09:04

Tijd ja

Als je weinig tijd hebt, en dat lijkt me bij jou zo (geen maanden de tijd) dan wordt het iets duurder. Ikzelf kom hier regelmatig in de kringloop winkel en zie de leukste grenen buffetkasten (helemaal oranje verkleurd) voor 100 euro. Wit verfje erover en je hebt een hele gave kast. Maar tja, ik denk dat je daar geen tijd voor hebt en je hoofd er ook niet naar staat. Met nieuw kopen ben je duurder uit en eigenlijk ook een beetje zonde om op stel en sprong een inrichting te kopen bij een winkel als Ikea of Leen Bakker ofzo. (hebben ze ook best leuke dingen trouwens hoor) maar met een wat minder budget en minder tijd, vrees ik dat er toch dingen bij zullen zitten die later helemaal niet bevallen.
Ik zou mijn hele vriendenkring mobiliseren voor leuke meubeltjes die her en der vandaan komen. En misschien inderdaad eerst alleen maar even investeren in een goed matras voor jou (en eventueel de kinderen) en dan de rest in de komende maanden bij elkaar regelen. (keukenspullen zou ik wel even snel bij hema, blokker of ikea kopen, en ook hier weer even rondvragen, ikzelf heb onlangs nog een staafmixer van iemand gekregen (was over) en heb bijv. in de schuur nog een werkende broodrooster en koffie apparaat liggen (woon alleen niet bij je in de buurt) maar ik bedoel te zeggen, dat waarschijnlijk meerdere mensen wel dingen over hebben.

Sterkte

Bij kringloopwinkels of gratis af te halen is misschien ook nog wel wat te krijgen. Maar ook dan is 3000 wel erg weinig, vrees ik. Echt veel toevoegen aan goede raad kan ik niet, maar ik wil je veel sterkte wensen voor de komende tijd.

Bellefleur

Bellefleur

24-05-2012 om 10:42

Geen tips

Maar ik wil je even sterkte wensen. Wat vind ik dit verdrietig. Voor alle partijen.

Snuggle's

Snuggle's

24-05-2012 om 11:26

Ook

Toen ik ging scheiden had ik ook ongeveer dat budget. En heb het meeste achtergelaten.
Het is me ontzettend tegen gevallen. Niet zozeer door de grote spullen als banken of witgoed, maar door de 100 kleine dingetjes die je nodig hebt. Vooral veel keuken spullen, kaasschaaf, scharen blijk je opeens niet te hebben, of zoiets simpels als bakjes om iets in te bewaren. Handdoeken, beddengoed, plantje, sporttas, gereedschap. En ook de vloerbedekking viel me tegen. Ik had het goedkoopste zeil wat er was, maar kon het niet zelf leggen. Dat was ook een flinke hap uit m'n budget.

MariaV

MariaV

24-05-2012 om 12:43

Krap

Ik lees nergens dat 3000 euro daadwerkelijk Sini's budget is, het was haar eigen (veel te krappe) schatting. Als ik het me goed herinner heeft Sini's man een goede baan en werkt ze zelf ook, dus zou schrapen en alles bij de kringloop zoeken helemaal niet nodig hoeven te zijn. Sini, vergeet niet dat jullie vermogen, dat dus ook in jullie inboedel zit, normaal gesproken verdeeld moet worden. Je hebt recht op het een en ander!
Maria

Vergeet de weggeefwinkel niet

die hebben ook veel spul en wie weet zit daar net iets tussen dat jullie kunnen gebruiken. (Zit op de Rijksstraatweg en in het centrum ergens)
Gratis op te halen.nl zit ook boordevol witgoed ed, maar dan moeten jullie er wel de tijd voor hebben en een auto met aanhanger is dan wel een pre (ligt vaker wat verder uit de buurt.
3000 is krap, maar als het niet anders kan komt men een heel eind.

Succes met alles. Het zal best wennen worden alles alleen te doen, maar het komt vast goed.

Sini

Ik wil je sterkte wensen de komende tijd.
Dikke knuf,
G

rosa

rosa

25-05-2012 om 12:29

Tjee

Sini, ook ik heb geen tips voor je helaas, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen.
Rosa

Mamba

Mamba

25-05-2012 om 18:29

Ach sini

Wat naar om te horen. Heel veel sterkte!

Mamba

Om je heen

Vraag eens om je heen.....2 jaar terug ging een kennis van ons scheiden, dat was ook erg plotseling en kennis vertrok mét kinderen en verder bijna 'niks' naar haar ouders, die 1 complete verdieping hadden leegstaan. Ik hielp 'verhuizen' voorzover je van verhuizen kan spreken.
Van haar waren de wasmachine, de kinderkamers en 2 zitstoelen. En de wasmachine bleef bij gebrek aan ruimte eerst ook nog daar (oma deed de was). En geen cent, want juist het slecht omgaan van man met geld was de hoofdreden van haar scheiding. Het was verbazingwekkend waar 't spul opeens vandaan kwam. Wij hadden nog wel een klein bankje 'over', dat stond ons niet in de weg, het stond in de logeerkwamer, maar omdat zij het erg goed kon gebruiken...Mijn ouders hadden nog wel theedoeken en handdoeken en de buren van haar ouders nog een keukentafel met stoelen enz.enz. Ook klein pruttelspul (keuken enzo) kwam overal vandaan...Als ik in mijn eigen keukenlade kijk heb ik ook van alles 'dubbel', wel 3 scharen ofzo en 2 kaasschaven. En als iemand omhoog zou zitten zou ik er met plezier afstand van doen.
Dus vraag rond...zeg dat je 'alles' kan gebruiken. Desnoods gebruik je het korte tijd, kan je rustig rondkijken waar en wat je wilt hebben....In haast doe je ook vaak miskopen.'Ons' bankje is ook allang vervangen door een fatsoenlijk exemplaar...heeft ze ook groot gelijk in, was ook gewoon een 'oud' bankje.
Groeten albana

Merel

Merel

26-05-2012 om 09:09

Wat albana zegt

Ik zou het zo dus ook doen, eerst alles aannemen van wie maar wat wil missen zodat je rustig kunt rondkijken waar en wat je wilt hebben. Natuurlijk kan je 'voor weinig' snel een hele inboedel kopen.(als je het goedkoopste koopt bij Leen Bakker of Ikea ofzo) maar het is toch leuker iets te kopen wat 'echt' je smaak is en waar je over het algemeen wat langer naar hebt moeten zoeken, of wat net iets duurder is. (en wat ik al eerder schreef, bij onze kringloop winkel zie je soms pareltjes van kasten binnenkomen die alleen maar een verfje nodig hebben, maar die wel de kwaliteit van vroeger hebben, m.a.w. ze zijn nog goed in- en uit elkaar te halen, en gewoon van stevig echt hout) (en dat dan voor 125,- ofzo)
Alleen die zie je niet iedere week, dus daar moet je dan rustig de tijd voor nemen. Maar je nieuwe huis wordt dan echt jouw huis in de loop van de tijd. (en dan kan je beter dus daar je geld aan uitgeven dan een gammele kast van Leen Bakker die vaak niet eens mooi is)

+ Brunette +

+ Brunette +

27-05-2012 om 21:09

Ook off-topic

Ik heb je door de jaren heen gevolgd, ook met je andere nick. Veel succes met je nieuwe leven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.