Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Annomiep

Annomiep

18-12-2011 om 22:42

Boek/handleiding

Is er een goed boek of een site met een stappenplan oid hoe je een scheiding kunt aanpakken? Het gaat me dus echt om de praktische kant. Zeg maar een soort scheiden voor Dummies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Scheiden voor beginners

Volgens mij is er een boek "Scheiden voor beginners"
Er zijn zelfs meerdere boeken voor zover ik weet.

Sterkte ermee

Temet

Tip

Geen boek, wel een tip. Alles wat je zelf kunt doen, levert een lagere rekening van de advocaat op. Bij het aanvragen van de scheiding moet je uittreksels uit het register van de burgerlijke stand/gemeentelijke basisadministratie (GBA) hebben. Als je advocaat die opvraagt, moet hij er BTW over berekenen, het is namelijk een dienst die hij je levert. Je hebt nodig: uittreksel GBA van jezelf en je echtgenoot (let op: met nationaliteit), afschrift huwelijksakte (bij gemeente waar je bent getrouwd), afschrift geboorteakten van je kinderen (gemeente waar ze zijn geboren). Vraag even na bij je advocaat of dat nog klopt en ga aan de slag. Dat staat meestal niet in boeken

Tigerfeet

Tigerfeet

19-12-2011 om 18:51

Googlen

al googlend heb ik heel veen info vergaard vorig jaar, oa een ouderschapsplan. Dat heb ik zelf aan gepast aan onze wensen.
Tigerfeet
ps je kunt ook een offerte aanvragen bij diverse advocaten en er zijn ook advocaten die een vaste prijs rekenen

Stoepkrijt

nee hoor, akten en uittreksels etc worden gewoon doorberekend, daar komt niet nog een keer BTW overheen. Het levert je dus financieel niks op om die dingen zelf op te vragen, wel kan het soms sneller gaan als je dingen zelf gaat ophalen ipv dat de advocaat ze (via de post) opvraagt.

Het is wel zo dat het opvragen van uittreksels ook werk is, dus als je je advocaat per uur moet betalen is het inderdaad in principe voordeliger om het zelf te doen omdat je advocaat die paar minuten voor die brief dan niet hoeft te declareren.

Check of je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp: www.rvr.org.

En schiet op, want er zijn plannen voor drastische verhogingen van eigen bijdrages en griffierechten, dus probeer die procedure nog voor juli op de rails te krijgen...

Groeten,

Temet

Wel hoor

Als je de kosten van de uittreksels op de rekening zet, moet dat boven de streep van bedragen waarover btw moet worden betaald. Ik heb jaren op een advocatenkantoor gewerkt en het tot drie keer toe nagevraagd aan accountant, belastingdienst en fiscalist. Als je ze zelf bij de gemeente haalt, scheelt dat weer en het gaat nog sneller ook.
Daarnaast kan een advocaat er uren voor rekenen, maar meestal zal hij het zijn secretaresse laten doen en die zit al verwerkt in de kantoorkosten.
Verder sluit ik me aan bij Temets adviezen

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

25-12-2011 om 09:43

Goede tip stoepkrijt!

Wel even een kleine aanvulling: voor wat betreft de geboorte-aktes van de kinderen: Alleen nodig als het minderjarigen (onder 18) betreft.

Annomiep

Annomiep

26-12-2011 om 20:48

Dank voor de tips

Allemaal hartelijk bedankt voor de tips.
Ik weet niet of we juli halen. De kogel wil maar niet door de kerk. Maar ik wilde me alvast informeren/inlezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.