Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Suus

Suus

24-09-2008 om 12:58

Bruto/netto salaris na afhouding van eenouderkortingen

Hallo,

Ik heb een vraagje waar ik even niet uitkom.
Zojuist is er belsoten dat mijn man en ik uitelkaar gaan.
Ik werk partime en ga op kort termijn meer werken.
Ik moet nog eea aanvragen op mijn werk maar voorzie geen prob.
Wat ik graag wil weten, en ik hoef niet echt cijfers natuurlijk, hoeveel scheelt het per maand ong wat je erbij krijgt vanwege de kortingen en minder belastingafdrage als eenouder. Is dit een bedrag wat echt de moeite waard is?
Ik ga deze cijfers natuurlijk nauwkeurig uitzoeken maar zou zo graag wat ervaringen hierover lezen.
Waarvoor alvast hartelijk dank

Liefs en groet, Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

24-09-2008 om 13:37

Suus:
"Wat ik graag wil weten, en ik hoef niet echt cijfers natuurlijk, hoeveel scheelt het per maand ong wat je erbij krijgt vanwege de kortingen en minder belastingafdrage als eenouder. Is dit een bedrag wat echt de moeite waard is?"
Ja. Maar op 1 januari gaan de regels weer eens veranderen..

Tinus_p

Tinus_p

24-09-2008 om 14:26

Lara

Lara:
"Wat verandert er na 1 januari?"
Ik weet t niet precies, maar in mijn omgeving wordt luid geklaagd over veranderingen in alleenstaande-ouderkorting, combinatiekorting en kinderopvangtoeslag.

Suus

Suus

24-09-2008 om 15:33

Navraag

Schrok ervan Tinus heb dus ff het belastingkantoor gebeld en deze wisten niets over veranderingen per 1 jan 09. Laten we hopen dat zij onwetend blijven

Mamasan

Mamasan

24-09-2008 om 19:31

Voor zover ik weet

Ik heb gelezen dat in 2009 de alleenstaande-oudertoeslag honderden euro's lager wordt (ik geloof zo'n 700). Het lijkt me waarschijnlijk dat dat op de een of andere manier wel weer gecompenseerd wordt. De huidige bedragen kun je vinden op belastingdienst.nl.

amk

amk

24-09-2008 om 21:32

Tabel nibud

kijk eens in deze tabel, daarin is alles bij elkaar opgeteld en afgetrokken. Want er verandert natuurlijk nog veel meer mee. WW premie die vervalt etc.

http://www.nibud.nl/docs/overzicht.prinsjesdag2008.pdf

Voor alleenstaande ouders varieert het van 17 euro per maand minder tot 50 per maand meer.

En dan nog kan het persoonlijk anders uitpakken.

groet,
Angela

amk

amk

24-09-2008 om 21:39

En dan deze nog

ook van het nibud:

Tweeverdieners en alleenstaande ouders met kinderen tot 12 jaar profiteren van een fiks hogere aanvullende combinatiekorting voor de minst verdienende partner.

Vlak daaronder het zinnetje dat we ons als alleenstaanden niet rijk mogen rekenen vanwege de vermindering van de alleenstaande ouder korting

Aan de ene kant gaat het er dus af, maar het komt er aan de andere kant weer bij.

Angela

rozenstruikje

rozenstruikje

17-10-2008 om 21:03

Hoe krijg je die kortingen?

Hoe kun je de alleenstaande ouderkorting en combinatiekorting eigenlijk krijgen? Moet je die apart aanvragen zoals de kinderopvangtoeslag (die heb ik al) of worden die ergens verrekend ofzo?

dankjewel, Rozenstruikje

Ilse

Ilse

21-10-2008 om 14:55

Ik krijg....

Ik werk 30 uur in de week en krijg ongeveer 200 euro aan eenouder/heffingskorting. Daarnaast nog 83 euro kinderkorting. Zal er ook wel aan liggen wat voor inkomsten je hebt (salaris). Ik vind die 283 euro per maand een heel mooi bedrag. Daarnaast ook natuurlijk nog de kinderbijslag van 225 euro per 3 maanden. Ik kan er goed mee rondkomen met mijn salaris erbij.

Voor Rozenstruikje: Dit kun je aanvragen bij de belastingdienst. Even naar ze bellen en zij vertellen je precies wat je allemaal moet doen.

amk

amk

21-10-2008 om 17:15

Ilse

het is kindertoeslag, de korting is per 1 januari 2008 omgezet in toeslag.
En idd aanvragen via de voorlopige teruggave van de belastingdienst. Kan dus ook achteraf bij de belastingaangifte.

groet,
Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.