Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Co-ouderschap en bijstand ( niet meer rond kunnen komen)

ik heb sinds april,door omstandigheden een bijstandsuitkering,verder heb ik co-ouderschap met ex.
dochter is de ene week bij vader,andere week bij mij.
de sociale dienst weet dit,daar ik dit zelf hebt opgegeven aan hun.
nu krijg ik maandelijk een bedrag van 565 euro van sociale zaken,maar ik kan dr niet (meer) mee rondkomen.
eerst lukte het me nog een piepklein beetje,mede door mn spaarcentjes op te souperen,dat is nu gebeurd,en nu houdt het finacieel voor mij op.
wat nu vraag ik me af..ik sta al 800 euro rood.
heb verder godzijdank nergens anders schuld lopen,als alleen mn roodstand op de bank.
ik kan komende maand niets meer betalen,want als uitkering komt,is het gelijk weer weg..
ik zit hier echt met mn handen in het haar..echt niet wetende wat ik moet doen/ondernemen.
heeft iemand hier ervaring mee..of weet iemand wat ik moet gaan doen?
groet nina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe kan dat?

Hoe kan jij maar 565 euro per maand krijgen? Dat is zelfs dik onder de bijstandsnorm voor een alleenstaande! Is dit een tikfout of heb je nog andere inkomste? (alimentatie, UWV-uitkering...)

De praktijk is geloof ik meestal dat een co-ouder een uitkering krijgt die ligt tussen een alleenstaandenuitkering en een éenouderuitkering. Hoe zit dat bij jou?

Als het met je uitkering wel gewoon in orde is komt je vraag eigenlijk neer op 'hoe kom ik rond van een bijstandsuitkering'. Dat is moeilijk, en voor sommigen onmogelijk (er zijn er ook die het makkelijk kunnen, echt waar, maar dat zijn er maar weinig). Voor het beantwoorden van die vraag moet je eigenlijk naar het schuldhulpverlenings- budgetteringscircuit.

Het kan ook zijn dat je toeslagen en kortingen laat liggen. Een nuttig boekje in dit verband is 'Tips voor de smalle beurs', te downloaden op de site van de gemeente amsterdam (www.amsterdam.nl). Dat boekje is wel toegesneden op de Amsterdamse situatie, maar er staat ook van alles in over landelijke regelingen, en sommige gemeentelijke regelingen zijn er in andere gemeenten ook.

Een gesprek met een sociaal raadsman lijkt me ook geen gek plan. Die hebben vaak een goed beeld van wat er op dit terrein allemaal te koop is.

Heel veel sterkte

Temet

"wat moet ik doen"

Ehm, werk zoeken?

Gr. Poezie.

Morgana Fata

Morgana Fata

12-08-2009 om 09:02

Bah poezie

Wat een veroordelend en nutteloos antwoord.

Morgana Fata

Morgana Fata

12-08-2009 om 09:09

Nina 1961

Hoi Nina,
Wat een laag bedrag zeg, hoe komt dat? Verwacht sociale zaken dat je nog meer inkomsten hebt? Woon je in Nederland?
En heb je al alle toeslagen aangevraagd? (huurtoeslag, zorgtoeslag enz.)

Hoezo?

Hoezo veroordelend?
Als je geld tekort komt kun je een paar dingen doen:
1. Berusten en toekijken hoe je steeds verder in de schulden komt
2. Hulp vragen bij maatschappelijk werk (ja ja, die hebben ze ook bij sociale zaken
3. Werk zoeken
De beste optie vind ik 3, gezien je je daardoor onafhankelijk opstelt.

Gr. Poezie.

Morgana Fata

Morgana Fata

12-08-2009 om 12:27

Poezie

Nina1961 vraagt toch duidelijk om optie 2? Waar kan ik hulp krijgen, wat kan ik doen? Daarmee laat ze al duidelijk zien dat berustend toezien blijkbaar geen optie voor haar is.
Verder zegt ze dat zo door omstandigheden in de bijstand zit. "ga maar gewoon werken" vind ik dan niet zo aardig gezegd. Blijkbaar is dat nu even geen optie, anders vroeg ze wel: Hoe kom ik zo snel mogelijk weer aan het werk vanuit de bijstand.

Poezie

Werk zoeken helpt helemaal niet tegen financiële problemen. Werk *vinden* kan helpen tegen financiële problemen, maar in dit geval ook nog maar alleen als dat werk genoeg oplevert om boven de bijstandsnorm uit te komen en er geen armoedeval optreedt.
Bij werk tegen het minimumloon moet je in deze situatie al ongeveer een fulltime baan vinden om uit de bijstand te raken. Die moeten er maar net zijn.

Maar jij weet kennelijk waar Nina een voldoende betalende baan kan vinden. Knap, aangezien je niet eens weet waar ze woont en wat haar vooropleiding is.

Groeten,

Temet

Morgana fata

Dit is wat ze schrijft: "ik heb sinds april,door omstandigheden een bijstandsuitkering"
Tja, IEDEREEN die in de bijstand zit zit daar door omstandigheden. Dus zo raar zijn mijn opties helemaal niet hoor. Nergens heeft ze aangegeven niet te kunnen werken door ziekte ofzo.
Dus nogmaals: als ik haar was, zou ik een baan zoeken die past bij de persoonlijke omstandigheden.

Gr. Poezie.

Temet

Ik ben al 10 jaar alleenstaande ouder, dus ik weet heus wel waar ik over praat!

Gr. Poezie.

Poezie

"Ik ben al 10 jaar alleenstaande ouder, dus ik weet heus wel waar ik over praat!"

een concrete vacature zie ik je niet noemen

Hoezo, je weet waar je over praat? Ken je nina's opleiding, woonplaats en overige omstandigheden dan?

Je zou overigens dit soort wat bitse reacties niet gekregen hebben als je je eigen posting iets vriendelijker had geformuleerd. En ook een posting als 'zoek een baan die past bij je omstandigheden' helpt niet echt. Dat het jou is gelukt kan natuurlijk aan je eigen geweldigheid liggen, maar je kunt ook gewoon mazzel hebben gehad.

Groeten,

Temet

Uitzendbureau's genoeg!

Met ontzettend gevarieerde banen. (Ongeschoold t/m academisch)
"Je zou overigens dit soort wat bitse reacties niet gekregen hebben als je je eigen posting iets vriendelijker had geformuleerd" Dat is jouw visie op mijn manier van schrijven, en ga ik dus niet op in.
Nina heeft een probleem en dat is het volgende: "nu krijg ik maandelijk een bedrag van 565 euro van sociale zaken,maar ik kan dr niet (meer) mee rondkomen" en: "heeft iemand hier ervaring mee..of weet iemand wat ik moet gaan doen?"
Hier begrijp ik uit dat haar probleem is dat ze te weinig inkomsten heeft om van rond te komen. Nergens lees ik dat ze niet zou kunnen werken!
Waarom is het dan zo "bitchie" van mij dat ik haar opper om een baan te gaan zoeken? Natuurlijk is dat niet gemakkelijk, dat heb je mij ook nergens horen zeggen. Met vacatures komen aandragen heeft natuurlijk ook geen enkele zin, ik weet inderdaad niet wat ze kan of juist niet kan. Dat moet ze zelf doen.
Maar waar is Nina eigenlijk? Ik zou haar zelf hier wel eens over willen horen.

Gr. Poezie.

nina1961

nina1961

12-08-2009 om 19:01 Topicstarter

Ben ik weer..

poezie..

als ik schrijf "wegens omstandigheden" in de bijstand te zijn geraakt,dan kan dat door van alles zijn..ook al schrijf ik niet persee vanwege ziekte,dat kan dan ook een oorzaak zijn,ik voel me niet geroepen om daar over uit te wijden hier.
en geloof me,als ik kon werken,dan deed ik dat,alles zou ik aanpakken om uit deze rot situatie te komen.
ook al weet je het allemaal zo goed te vertellen,ik hoop dat je 1 ding goed in je achterhoofd houdt,dat ook jij in deze situatie kan raken,en dan hoeft het niet eens je eigen schuld te zijn!
en ja..ik kom niet uit een ei,om te weten dat er genoeg uitzendburo's zijn!maar bedankt voor je tip!
beste stuurlui..zoiets was het toch?

Temet: dank voor je reactie..ik heb inderdaad een uitkering die gebasseerd is op alleenstaande en alleenstaande ouder,en het verschil daar tussen is dus het bedrag wat de sociale dienst heeft uitgerekend voor mij,en dat krijg ik dus maandelijks.
dus vanwege die co-ouderschap krijg ik dat dus.
ik heb mn consulente al gesproken,ze is dus van mening dat het wel degelijk klopt.
ik heb dus ook een hele berekening thuis gestuurd gekregen,maar ik en cijfertjes dat gaat niet samen,komt dr dus op neer dat ik zoveel procent alleenstaande ben,en zoveel procent alleenstaande ouder.
verder krijg ik dus ook de toeslagen waar ik recht op hebt:huur,zorg,dat komt dan wel boven op die sociale dienst uitkering.
verder heeft de belasting dienst uiteraard ook de kortingen waar ik recht op had toen ik nog WEL werkte stopgezet,maar dat is logisch uiteraard.
verder krijg ik (nog) geen kinderalimentatie,want dat loopt nog steeds bij de rechter momenteel.
en als de rechter zou besluiten dat ik het wel ga krijgen,wordt ik daar,zolang ik bijstand krijg niet wijzer van,daar de sociale dienst dit inpikt zeg maar.

Morgana Fata: ook jij bedankt voor je reactie,ook heb ik jouw hier gelijk antwoord gegeven,dat ik dus de toeslagen krijg waar ik recht op hebt.
verder weet de sociale dienst dat ik verder geen enkele vorm van andere inkomsten hebt,ja.alleen de kinderbijslag en kind gebondenbudget van de belasting.

ik heb mn oproep gisteren in een soort van paniek geschreven hier,omdat ik het echt niet meer weet wat te doen
dat weet ik nu eigenlijk nog steeds niet,alleen dat ik eens goed naar die berekening van de sociale dienst moet laten kijken.
want ik snap daar dus echt helemaal niets van.

voor nu een fijne avond

groet nina

Nina

Als je onderstaande link aanklikt kom je op de site van SZW en kun je de normbedragen zien.
Als je dan gaan rekenen kom ik op een bedrag uit van E 738,19 netto per maand (Aleenstaande ouder: 861,22 + alleenstaande 615,16 : 2 = 738,19) Dit is een bedrag nog ZONDER de maximale toeslag van 246,06.
Dus hoe jij aan die 565 euro komt is mij één groot raadsel.
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13723&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391898&rubriek_id=391817&set_id=2374&doctype_id=6&link_id=171321#link128501600
Verder schreef je: "ook al weet je het allemaal zo goed te vertellen,ik hoop dat je 1 ding goed in je achterhoofd houdt,dat ook jij in deze situatie kan raken"
Ik weet het juist zo goed te vertellen omdat ik zelf juist een tijd van een uitkering heb moeten leven en door schade en schande wijs ben geworden.
En geloof me: de beste manier om uit deze situatie te komen is om te gaan werken. Al is het maar voor 2 ochtenden in de week, zin heeft het echt.
Trouwens, gaan zitten wachten op kinderalimentatie heeft helemaal geen zin, de sociale dienst houd dat namelijk vrolijk van je uitkering af hoor.
Ik wens je veel wijsheid toe.

Gr. Poezie.

Morgana Fata

Morgana Fata

12-08-2009 om 23:25

Waardoor?

Er moet iets zijn waardoor je zo weinig krijgt. Het standaard bedrag voor een alleenstaande, dus zonder kinderen, is al 615.16. Heb je enig idee waardoor jij lager zit?
Kinderalimentatie heb je voorlopig nog weinig aan inderdaad. Toch kan het nuttig zijn je er wel hard voor te maken, zodat je daar in de toekomst eventueel wel gebruik van kan maken.
Verder natuurlijk de standaard besparingstips. Grote, zoals verzekeringen, abonnementen en kleine zoals goedkope boodschappen, zuinig met engergie ed. Vergeet ook de vrijstellingen bij de gemeente niet. En eventuele subsidies op sport en vervangingen van huisraad. Het archief kan je hier vast mee opweg helpen. En ook open en eerlijk zijn naar vrienden en familie. "Joh, ik vind het super om samen te eten, maar dan wel graag bij mij thuis, want ik kan het niet betalen om uiteten te gaan." En ook "volgens mij gaat de tv/bank/wat dan ook het binnenkort begeven, dus als je nog iemand weet...." Niet leuk om dat zo te moeten zeggen, maar dat heeft mij recent een half huis aan meubelen opgeleverd en heel veel hulp, ook uit onverwachte hoek.
Maar nogmaals, volgens mij klopt er iets niet aan die uitkering.

nina1961

nina1961

13-08-2009 om 00:31 Topicstarter

Morgana fata.

ik ben vanavond eens,met die berekeningen van de sociale dienst naar iemand geweest die dr meer verstand van heeft al ik..zoals ik al eerder schreef,ik ben dus echt een leek als het op cijfertjes aankomt,zoals berekeningen.
en,ik ben dr uit gekomen samen met hem,het is kortweg te wijten aan het feit dat er een inkomenskorting van 234,17 is..die komt voort uit de: combinatiekorting,aanvullende combinatie korting,alleenstaande kinderkorting,aanvullende alleenstaande korting..bij elkaar dus die 234,17
dat had dus al gestopt moeten zijn,bij de belasting toen ik in de bijstand kwam.
consulente van de soc.dienst,heeft mij nooit verteld dat ik dit moest stop laten zetten.ga ik morgen dus gelijk achteraan.
wat ik me nu wel af vraag,komt dan die 234,17 die nu niet meer wordt ingehouden op mn uitkering..krijg ik die dr dan wel bij?
wat er verder nog op mn uitkerings-specificatie staat,waar ik ook niets van begrijp is, dat er staat: inkomsten i.v.m ziekengeld? een bedrag van 415,78??
houdt dat in dat ik inkomensten zou hebben uit ziektegeld?
dat heb ik wel gehad namelijk,maar al sinds mei niet meer.
gr nina

Aha!

Die kortingen, dat wil niet zeggen dat je die nu moet betalen. Dat zijn bedragen die al eerder zijn gekort op je loon/uitkering. Als je onder een bepaald bedrag zit qua inkomsten krijg je dat juist terug. Maar als ik jou was zou ik daarvoor een belletje plegen naar de belastingdienst.
Dan dat ziekengeld: dat houden ze in op je uitkering (net als bijvoorbeeld alimentatie) Als je niet aan de sociale dienst hebt doorgegeven houden ze dat dus vrolijk van je uitkering af. Dus het handigst is om z.s.m. een afspraak maken met de sociale dienst en een kopie van dat stopzetten meenemen. Dan krijg je met terugwerkende kracht dat bedrag alsnog.
(Zie je wel dat het handiger is om te werken, dan heb je in ieder geval deze rompslomp niet! )

Gr. Poezie.

Morgana Fata

Morgana Fata

13-08-2009 om 10:30

Kijk!

kijk bijna 650 euro die je nu nog onterecht gekort wordt. Dat brengt vast wat verlichting he?
Beschikkingen mee en dan naar de sociale dienst.

nina1961

nina1961

13-08-2009 om 12:03 Topicstarter

Morgana fata.

hallo..
vanmorgen dus naar de consulente geweest van de sociale dienst,en bij nader inziens en het doorzoeken van mn dossier,kwam na voren dat ik wel degelijk het formulier van het stopzetten van de ziektewet-uitkering had afgegeven.
consulente was het alleen vergeten te verwerken,en zodoende werd het nog steeds van mn uitkering gehouden.
nouja..dat kan gebeuren,ben verder tevreden met haar,het was alleen erg schrikken hoe ik maandelijks rond moest zien te komen.
lekker vooruizicht is dat ik een spoed nabetaling kan verwachten om het verschil recht te trekken.
geeft mij weer finacieel lucht!
verder heeft de belasting tegen mij gezegt dat alle kortingen per 1 augustus zijn stop gezet,dus dat wordt dan ook niet meer gekort op mn sociale dienst uitkering.
ik zal vanaf vandaag echt weer beter slapen nu alles is rechtgezet.

groet Nina

Ha nina!

Nog steeds boos op mij?
Ik hoop dat je hiervan hebt geleerd meteen aan te geven wat er precies speelt. Uiteraard hoef je niet persoonlijke details aan te geven, maar iets meer informatie dan in je eerste posting is dus wel handig. (Wat je wel in je tweede stukje hebt gedaan..)
Fijn dat de oorzaak nu in ieder geval duidelijk is! (En vertrouw niet teveel op de consulenten van sociale zaken, dat zijn tenslotte ook "maar mensen" en kunnen dus ook fouten maken!)

Gr. Poezie.

liora

liora

13-08-2009 om 12:53

Poezie

Hoi,

Er lijkt een sfeer te ontstaan op dit forum waarbij je alleen nog maar aardige dingen mag zeggen die mensen willen horen. Terwijl het volgens mij soms waardevoller is als iemand je eens confronteert met de realiteit, ook al is die pijnlijk.

Ik vind dat Poezie onterecht hier wordt neergezet alsof ze keihard en onnodig bot is, ze is gewoon direct en confronterend.

Liora

Morgana Fata

Morgana Fata

13-08-2009 om 13:32

Vraag en antwoord

Nee, er lijkt hier op het forum een sfeer te ontstaan, waarbij mensen eerst moeten verantwoorden waarom ze een vraag stellen. Ik zie dat steeds vaker. Alsof Nina eerst moet verantwoorden waarom ze in de bijstand zit zeg. En wij dan met z'n allereerst goedkeuring moeten geven. "O, je hebt drie gebroken benen en geen gevoel meer vanaf je nek?" Kan je je mond nog bewegen? Misschien valt er dan nog ergens een betaalde baan voor je te vinden.
Altijd een lief antwoord is helemaal niet nodig. Elkaar nodeloos aanvallen en ter verantwoording roepen ook niet.

Nogmaals:

Nina stelde een vraag, namelijk: ze komt niet rond met het geld wat er nu bij haar binnenkomt, en vraagt aan ons: wat moet ik nu doen.
Mijn advies is: ga werken.
Waarop jij vervolgens heel andere dingen erbij haalt.
In Nina haar tweede posting gaf ze wel meer informatie, waardoor een adequater antwoord mogelijk was. (Heeft ze toch wel wat aan gehad nietwaar?)
Ik denk dat je eerst maar eens moet leren lezen, want waar jij het over hebt heb ik nergens geschreven hoor!

Gr. Poezie.

amk

amk

13-08-2009 om 22:58

Poezie

alleen de manier waarop het van het scherm afspat is nogal onprettig. Dat is best lastig op fora, want je kunt moeilijk nuances aanbrengen met stemgeluid of lichaamshouding.

Het antwoord is wel waar natuurlijk.

Tja,

De manier waarop..... Ik geloof wel dat ik in dit draadje de enige ben die concreet naar de bedragen heeft gezocht waar Nina recht op heeft.
Beetje vreemd dat ik dan zo scheef wordt aangekeken. (Omdat de "toon" niet goed was? Hou toch op! Het is maar hoe je het WIL opvatten.)
En nogmaals (3e keer geloof ik): Volgens haar eerste posting kon Nina niet rondkomen van haar uitkering. Daar heeft ze een bedrag bij genoemd wat nogal onrealistisch was. Verder heeft ze (naast de info dat ze aan co-ouderschap doet, wat naar mijns inziens niet veel hiermee te maken heeft) helemaal NIETS verteld. Dus mijn eerste reactie was louter gebaseerd daarop.
Daarna heeft ze meer relevante informatie gegeven, waar wel de juiste info op gegeven kon worden, wat ik vervolgens ook heb gedaan. En nog krijg ik belachelijk negatieve reacties, want de TOON was niet goed. (Duh)
Het grote probleem in deze is dat mensen blijkbaar opnieuw moeten leren lezen ofzo, want wat er over mij wordt geschreven is gebaseerd op HELEMAAL NIETS!
Kom maar op met je citaten hoor.
En Nina, voor het geval je nog meer zou willen weten over hoe om te gaan met sociale zaken en wetjes en regeltjes daaromtrent, vergeet het maar hoor.
Er zijn er genoeg op dit forum die "met je mee willen huilen" maar geen constructieve oplossingen hebben.

Gr. Poezie.

amk

amk

14-08-2009 om 09:52

1e reactie

het ging mij alleen om je eerste reactie.
Die spat negatief van het scherm. "Ga werken"
ja, duh.

Je overige reacties zijn to the point en concreet. Helemaal mee eens.

Zijn we nu weer vriendjes?

Sancy

Sancy

14-08-2009 om 10:11

Eerste en laatste reactie

Poezie, jouw eerste reactie was zo mogelijk nog minder informatief als Nina's eerste posting. Als je in Nina's eerste posting te weinig informatie had, had je in jouw eerste reactie daar naar kunnen vragen. Nu heb je alleen een open deur ingetrapt.
In je laatste reactie zeg je dat je niet begrijpt wat co-ouderschap met Nina's vraag te maken heeft. Nou, dat lijkt me duidelijk, aangezien haar uitkering op dát feit gebaseerd is.
Verder zeg je in je laatste reactie: "En Nina, voor het geval je nog meer zou willen weten over hoe om te gaan met sociale zaken en wetjes en regeltjes daaromtrent, vergeet het maar hoor. Er zijn er genoeg op dit forum die "met je mee willen huilen" maar geen constructieve oplossingen hebben." Daar lach ik dan maar even hartelijk om, omdat ik dagelijks het tegendeel bewezen zie op dit forum.

Gaan werken..

Dat heeft bij mij veel opgelost, vandaar dat dat mijn eerste reactie was. Ik las nergens dat Nina dat niet zou kunnen. ("Door omstandigheden" dat is zo breed, daar maak ik niet uit op dat ze per definitie niet zou KUNNEN werken.)
En wat betreft dat co-ouderschap: daar bleek 'm het probleem ook helemaal niet te zitten.
Verder vind ik het echt enorm drammerig dat postings vooral gaan over mijn eerste opmerking "ga maar werken", terwijl er genuanceerdere postings achteraan kwamen. Is jullie goed recht hoor: "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". Maar dat voegt niets toe aan de discussie.

Gr. Poezie.

Sancy

Sancy

14-08-2009 om 10:55

Grapzaam

Je had dus ook in je eerste posting meer informatie kunnen vragen over die "omstandigheden". Dat werken voor jou de oplossing was, houdt niet in dat die oplossing klakkeloos op alle andere situaties van toepassing zal zijn. Verder zeg ik nergens dat er een probleem was met co-ouderschap, ik stel alleen dat het relevante informatie was.
Dat je dat drammerig vindt, is aan jou.

Ach sancy,

Je hebt gelijk als je zegt: "Je had dus ook in je eerste posting meer informatie kunnen vragen over die "omstandigheden", maar Nina gaf in haar eerste reactie aan dat ze dat nou juist niet wilde prijsgeven.(Dus had zinloos geweest om dat te vragen..)
Natuurlijk ga je uit van je eigen ervaringen, waar baseer je anders je reacties op?
En dat drammerige sloeg op het feit dat er doorgedramd wordt over die opmerking "ga maar werken". Niet op dat co-ouderschap. (Wat dus NIET relevant was, de clou zat 'm in dat ziekengeld)

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.