Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Luna C.

Luna C.

30-08-2009 om 20:23

Convenant verbroken, schulden, advocaat?

In 2008 zijn ik en ex-man gescheiden via mediation. Daarbij is een ouderschapsplan gemaakt, en is er rekening gehouden met een grote gezamenlijke schuld die wij hebben. Omdat ik de scheiding in gang heb gezet ben ik wat toegeeflijk geweest teneinde de verstandhouding redelijk te houden, we hebben twee kleine kinderen. Mijn ex-man ziet ze op zijn verzoek eens in de twee weken.

Ex-man betaald een minimaal bedrag aan kinderalimentatie. Hij woont sinds kort samen (zijn vriendin heeft ook schulden) en werkt full time. In het convenant staat onder meer dat de kosten van de omgangsregeling voor zijn rekening zijn, en afspraken over halen en brengen.

Ex-man wil een nihilstelling aanvragen voor de ka in verband met de schulden. Wij zijn beiden apart het traject ingestapt om schuldhulp te verkrijgen. Ik ben in dat traject iets verder dan hij, maar het is nog niet volledig rond.

Ex-man wil heeft eenzijdig de afspraken veranderd die we mondeling hadden over halen en brengen; hij wil de kinderen eerder terugbrengen, zoals vandaag ook is gebeurd. Ik heb aangegeven het niet met de eenzijdige wijziging eens te zijn. Vriendin van ex mengde zich in het gesprek. Ik heb haar gezegd dat ik dit alleen met mijn ex-man wilde bespreken, wij zijn de ouders. Zowel vriendin als ex-man hadden daar geen boodschap aan en zijn vertrokken. Ex-man wil niet alleen met mij praten daar hij bang is ondergesneeuwd te worden.

Omdat dit de bekende druppel is heb ik per sms en email gemeld haar de toegang tot / bij mijn woning te ontzeggen.

Omdat het convenant op diverse onderdelen is verbroken wil ik een advocaat in de arm nemen om de afspraken scherp te stellen. Daarbij een aantal vragen:

# Is het rechtsgeldig om per mail en sms de vriendin van mijn ex de toegang te ontzeggen tot mijn woning?
# Ik denk dat ik een advocaat van onvermogen nodig heb. Kan ik gewoon bij een advocaat binnenstappen of moet dit via het Juridisch Loket?

Omdat de situatie herkenbaar is bij deze anoniem.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

30-08-2009 om 21:09

Wat dingen

Luna:
"# Is het rechtsgeldig om per mail en sms de vriendin van mijn ex de toegang te ontzeggen tot mijn woning?"
Ja. Of beter gezegd, je hoeft haar de toegang helemaal niet te ontzeggen, omdat niemand recht op toegang heeft.

Luna:
"# Ik denk dat ik een advocaat van onvermogen nodig heb. Kan ik gewoon bij een advocaat binnenstappen of moet dit via het Juridisch Loket?"
http://www.rvr.org/

Luna:
"Omdat het convenant op diverse onderdelen is verbroken wil ik een advocaat in de arm nemen om de afspraken scherp te stellen."
Is het realistisch om te denken dat dat haalbaar is?
Omgangsregelingen zijn berucht moeilijk af te dwingen, en nihilstelling KA is onvermijdelijk als iemand de schuldsanering ingaat.

Ilse

Ilse

31-08-2009 om 12:21

Tinus

Ik wil dit draadje niet overnemen van Luna maar ik herken veel uit dit verhaal en vroeg mij af of Tinus mij misschien ook kan vertellen of je nihilstelling KA kunt aanvragen als je praktisch geen inkomen hebt (gemiddeld 900 euro in de maand) en een flinke schuld of kan dat alleen als je in de schuldsanering zit of ingaat.

Tinus_p

Tinus_p

31-08-2009 om 14:21

Ilse:
'Ik wil dit draadje niet overnemen van Luna maar ik herken veel uit dit verhaal en vroeg mij af of Tinus mij misschien ook kan vertellen of je nihilstelling KA kunt aanvragen als je praktisch geen inkomen hebt (gemiddeld 900 euro in de maand) en een flinke schuld of kan dat alleen als je in de schuldsanering zit of ingaat."
Ja, dat kan.
De hoogte van KA is afhankelijk van je inkomen, of eigenlijk van je draagkracht (die berekend wordt obv je inkomen dmv de beruchte tremanorrmen). Bij een inkomen van 900 euro is je draagkracht zo goed als nul.

Luna C.

Luna C.

02-09-2009 om 11:55

Tinus

Sorry, een wat latere reactie dan gewenst, wegens computerproblemen.
Dat de kinderalimentatie uiteindelijk tot nihil wordt teruggebracht verwacht ik wel, als ex de schuldhulpverlening ingaat. Momenteel is het niet zo ver, maar hij heeft bepaalde afspraken in het convenant en (mondelinge) afspraken die we hadden eenzijdig veranderd. Tijden van halen en brengen, op welke dag van de maand de ka betaald wordt (ineens drie weken later) enzovoorts.
Omdat het convenant en ouderschapsplan algemeen zijn opgesteld staan daar wel afspraken in wat betreft dagen, maar geen tijden en dergelijke. Eén dag waar hij verantwoordelijk voor is is al geschonden - hij komt de kinderen op die dag niet meer halen en ik heb zelf opvang geregeld.
Ik heb eind deze week een afspraak met een advocaat (via het Juridisch Loket) en dan maar zien wat we kunnen doen.

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2009 om 14:20

Ja maar

Luna:
"Ik heb eind deze week een afspraak met een advocaat (via het Juridisch Loket) en dan maar zien wat we kunnen doen."
Wat zou je willen dat er gebeurt?

Luna C.

Luna C.

03-09-2009 om 09:40

Wat ik wil...

Blijkbaar kunnen wij niet meer als normale volwassen mensen, met zijn tweeën, communiceren over onze kinderen. Ik heb altijd benadrukt dat we altijd ouders blijven en we ons samen voor het belang van onze kinderen moeten inzetten. Zij mogen er niet het slachtoffer van worden dat papa en mama niet meer van elkaar houden. De scheiding op zich is voor kinderen al heftig genoeg.
Als het convenant wordt geschonden (en inmiddels zijn er al meerdere punten waarop het geschonden wordt, zowel van mijn als zijn kant) ga je er normaal gesproken over praten. Als dat niet mogelijk is (ik weiger de nieuwe partner van mijn ex-man als gespreksdeelnemer te zien) dan zullen de afspraken opnieuw op papier gezet moeten worden, en wat gedetailleerder. Ik wilde zo graag dat mijn ex-man de kinderen vaker zou zien, dat ze een goed contact met hem konden blijven houden. Maar eens in de twee weken vindt hij genoeg, en dan nog vindt hij het niet erg om dat weekend eens af te staan aan familie. Daar kan ik niets aan veranderen, maar sommige zaken (bijvoorbeeld de kerstvakantie) zijn niet geregeld in ons convenant. Is deels aan onnszelf te wijten maar ik denk ook zeker dat de mediator daar op had kunnen letten. En zo zijn er meer dingen.

Tinus_p

Tinus_p

04-09-2009 om 10:45

Motiveren en dwingen

Luna:
"Als het convenant wordt geschonden (en inmiddels zijn er al meerdere punten waarop het geschonden wordt, zowel van mijn als zijn kant) ga je er normaal gesproken over praten. Als dat niet mogelijk is (ik weiger de nieuwe partner van mijn ex-man als gespreksdeelnemer te zien) dan zullen de afspraken opnieuw op papier gezet moeten worden, en wat gedetailleerder. Ik wilde zo graag dat mijn ex-man de kinderen vaker zou zien, dat ze een goed contact met hem konden blijven houden. Maar eens in de twee weken vindt hij genoeg, en dan nog vindt hij het niet erg om dat weekend eens af te staan aan familie. Daar kan ik niets aan veranderen, maar sommige zaken (bijvoorbeeld de kerstvakantie) zijn niet geregeld in ons convenant. Is deels aan onnszelf te wijten maar ik denk ook zeker dat de mediator daar op had kunnen letten. En zo zijn er meer dingen."
Ik vrees dat dit niet gaat werken. De afspraken die je had, zijn tamelijk standaard. Als zodanig zijn ze goed, een beetje flexibiliteit is handig en gedetailleerder is meestal helemaal niet nodig.
Je probleme is ook niet dat de afspraken onduidleijk zijn, maar dat je ex ze niet nakomt. Nou is het moeilijk, om je ex te motiveren of te dwingen zich aan die afspraken te houden. INtegendeel; de gang naar de rechter verzuurt de verhouding met je ex (en dat motiveert niet) en er zal vrijwel niet iets uitkomen waarmee je je ex kunt dwingen.

Luna:
"(ik weiger de nieuwe partner van mijn ex-man als gespreksdeelnemer te zien)"
Waarom?? Dit lijkt me een grote drmpel, en het laten vallen van deze eis kan de situatie vooruit helpen. Dus ik zou deze eis alleen stellen als er een goede reden voor is.

Luna C.

Luna C.

07-09-2009 om 09:46

Tinus

"Nou is het moeilijk, om je ex te motiveren of te dwingen zich aan die afspraken te houden. INtegendeel; de gang naar de rechter verzuurt de verhouding met je ex (en dat motiveert niet) en er zal vrijwel niet iets uitkomen waarmee je je ex kunt dwingen."
Klopt, ware het niet dat die verhoudingen vanaf het begin van de scheidingsprocedure niet goed zijn. Ik weet hoe ex in elkaar steekt en heb dus veelvuldig water bij de wijn gedaan om de contacten redelijk te houden. Ik werd al door velen gemaand om aan mezelf te denken, maar omwille van een redelijke omgang met elkaar heb ik altijd geprobeerd tussen discussies door te laveren. De advocaat waar ik was zei waar ik al bang voor was, dat qua ka en omgangsregeling weinig te doen valt.
"Waarom?? Dit lijkt me een grote drmpel, en het laten vallen van deze eis kan de situatie vooruit helpen. Dus ik zou deze eis alleen stellen als er een goede reden voor is."
Vanaf begin af aan ben ik vriendelijk geweest tegen zijn vriendin, niet eens beleefd vriendelijk maar gewoon. Ik heb zelf de scheiding in gang gezet en hoe en wat betreffende een nieuwe partner voor mijn ex, daar word ik niet warm of koud van. Ex en zijn vriendin kwamen samen zelfs de kinderen halen, konden koffie krijgen. Op die manier. Maar na een paar bemoeienissen van haar jegens mijn kinderen, in mijn huis (waar ik de baas ben) heb ik ex vriendelijk gevraagd of dat kon ophouden. Mevrouw is eigenwijs en bleef de kinderen commanderen / corrigeren waar ik en ex bij waren. Ex is te slap om er iets van te zeggen, of hij vindt het wel makkelijk. Nee, het is niet het enige twistpunt, maar dat zij nu zodanig voor hem optreedt, ik kan geen gesprek meer met hem voeren zonder haar, omdat hij dat niet wil. Het zijn ONZE kinderen en daarin moet zij haar plaats kennen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.