Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Delen van huis

Hallo,
Een mogelijkheid lijkt mij om samen in ons huis te blijven voor de kinderen. Ieder z'n eigen slaapkamer en eigen woonkamertje (huis is geschikt om dat te realiseren).
Koken en boodschappen zijn ook samen te doen, samen een paar keer per week eten, alsook de opvoeding.
Mijn man en ik hebben geen ruzie maar er is weinig meer wat op een partner relatie lijkt (al 2 jaar en vele relatie therapie sessies verder).
Zou dit een oplossing kunnen zijn? Ik ben wel zo eerlijk om dan naar vrienden/familie en de kinderen dit zo over te brengen. Zo van;"geen stel maar wel samen voor de kinderen".
(Met eventuele toekomstige partners blijven we LAT-ten)
Ik kan nergens op het net over deze samenlevings vorm iets van terug vinden).
Misschien is het wel maf, maar als het toch werkt?
Meningen, tips, ideen zijn welkom.
goetjes, Lizzy75

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-02-2009 om 20:15

Haken en ogen

ik zie er vooral haken en ogen aan.
Wat als een eventuele nieuwe partner helemaal niet wil latten, en jij of je ex er toch voor willen gaan?

Voor de kinderen lijkt het mij toch ook wel veel onduidelijkheid geven. Zijn papa en mama nu wel of niet uit elkaar? En leg dat maar eens uit aan je vrienden. Zouden papa en mama niet weer bij elkaar komen? Zelfs als je 37 bent hoop je dat nog steeds. (ja, ervaring)

Door deze haken en ogen denk ik niet dat er veel succesvolle uitwerkingen zijn van je plan.

groet,
Angela

Walnoot

Walnoot

03-02-2009 om 21:13

Geweldig

Het lijkt me ideaal. Hier is er helaas geen ruimte voor. Ik zou het graag willwn. Wat betreft de haken en ogen van Angela. Van een nieuwe partner is misschien nog helemaal geen sprake. En bovendien, in mijn geval, gaan de kinderen voor. Dus als een nieuwe partner wil samenwonen en ik wil alleen wonen volgens constructie Lizzy. Dan heeft de nieuwe partner pech gehad. En als je het de kinderen duidelijk uitlegt dan begrijpen ze het best. Natuurlijk blijven ze hopen. Maar dat doen ze ook als je 100 km bij elkaar vandaan woont en continu vreselijke ruzie hebt.

Wie dan leeft..

Het lijkt mij in jullie situatie best een heel goed plan. Fijn voor de kinderen! Als jullie elkaar niet de tent uitvechten een prima constructie.Volgens mij kun je dat je kinderen best uitleggen.

Wat de toekomst brengt weet je niet, er kunnen dingen veranderen maar daar kun je tzt dan wel weer op anticiperen, toch? Misschien gaat dit jaren goed.Zoniet dan zie je dan wel weer.

Damajo

Tinus_p

Tinus_p

03-02-2009 om 22:00

Nieuwe partners

Lizzy75:
"(Met eventuele toekomstige partners blijven we LAT-ten)"
Jahoor. Geloof je het zelf?

Dit soort constructies (in de trant 'we doen net alsof we scheiden, maar stiekum niet echt') komen er op neer, dat OF 1 van de partners een hoop onvrede blijft inslikken, OF dat na verloop van tijd de boel alsnog klapt. Meestal idd als er een serieuze nieuwe partner in beeld komt.

lizzy75

lizzy75

03-02-2009 om 23:46 Topicstarter

Strijd in je hoofd

Ja, het is ook moeilijk "kiezen".
Het voelt als een strijd in mijn hoofd. "Wat is het verstandigst in deze?"
Aan de ene kant het stemmetje wat zegt dat het verwarrend kan zijn voor de kids, en een ander stremmetje wat zegt dat mooie oplossing, een ander stemmetje wat zegt dat het beter is helemaal te scheiden van woonplek, een stemmetje wat zegt dat ik het accepteren moet een liefdeloos leven te hebben en het huwlijk moet doorzetten.
Je zou er haast schizofreen van worden
Is het niet zo dat er een heleboel huwlijken zijn die hier op neer komen, alleen slapen die nog in t'zelfde bed zoals wij de afgelopen 2 jaar.
Welke situatie is als er dan toch gescheiden wordt het "minst" schadelijk voor de kinderen?

Lynna

Lynna

04-02-2009 om 07:34

Prima manier

Ik zou dit een prima manier vinden hoor, de kinderen raken er gauw genoeg aan gewend en als jullie goed met elkaar overweg blijven kunnen is er toch niks aan de hand? Het lijkt mij dat elk jaar dat je dit volhoudt, meegenomen is voor de kinderen.

Succes ermee!

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 09:19

Minst schadelijk

lizzy75:
"Welke situatie is als er dan toch gescheiden wordt het "minst" schadelijk voor de kinderen?"
Het belangrijkste is geen openlijke slepende ruzie.

Schizofreen, ot

"Je zou er haast schizofreen van worden "
----------------------------------------------
Je zult er wel niet zo bij stilgestaan hebben maar ik meld het toch even:
Ik heb er veel moeite mee dat je de term "schizofreen" in deze context gebruikt. Zowel in mijn werk als privé heb ik met schizofrenie te maken en het valt mij op dat deze ziekte te pas en te onpas wordt gebruikt om iets negatief te duiden zoals hierboven. Dat is kwetsend voor mensen die deze ziekte hebben of er anderszins mee van doen hebben.Bovendien is er bij schizofrenie zoals vaak gedacht wordt geen sprake van een zogenaamde "gespleten persoonlijkheid", maar van een psychotische stoornis door een stofwisselingsstoornis in de hersenen. Het is voor zowel patient als familie een van de meest tragische en ontwrichtende ziektes die ik ken.

Damajo

mirreke

mirreke

04-02-2009 om 23:52

Goed idee, maar wel goede afspraken maken

Ik denk dat het prima kan werken maar alleen als je goede afspraken maakt. Dus als het voor jullie beiden duidelijk is dat de verhouding veranderd is, dat jullie weliswaar samen ouderen maar niet meer samen partneren. Ook denk ik dat je goed moet afspreken wat je doet als er voor een of beide partijen een nieuwe partner in beeld komt. Natuurlijk kunnen afspraken altijd worden bijgesteld, maar dan is er in ieder geval over gesproken. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen zou ik denk ik het (nog) niet vertellen, tenzij ze bv al in de puberteit zijn. Dat kan altijd nog, eerst maar eens kijken hoe het bevalt, en of je dit gaat doen. En daarna als de verbouwing plaatsvindt wordt het vanzelf duidelijk en kun je het nog eens zeggen.
Het helpt als je samen vrienden bent, en er geen dingen als jaloezie ed. een rol gaan spelen. Alhoewel dat de praktijk nog maar eens moet uitwijzen.
Ik denk, waarom niet, je kunt het altijd proberen. Als het niet blijkt te lukken kun je daarna natuurlijk wel apart gaan wonen.
Mirjam

mirreke

mirreke

05-02-2009 om 00:00

Huwelijk doorzetten?

Ik denk dat zoiets alleen maar kan als je allebei je realiseert dat dat liefdeloze huwelijk dus ophoudt. Je stopt als partners maar blijft wel samen ouderen in hetzelfde huis. Nogmaals dat moet je kunnen, maar als het lukt is er veel gewonnen, vooral voor je kinderen.
De tips van knurf om kinderen zo min mogelijk te kwetsen gaan denk ik altijd op. Maar ook dat moet je kunnen. En dan nog, bij scheiden zijn kinderen de verliezers, altijd. Want altijd missen ze een van beide ouders.
Valt er met je man/ex-to-be te praten. Wat vindt hij van je plannen, voelt hij het ook zo?

Risama

Risama

05-02-2009 om 13:48

Heb dat eens gezien

Als kind hebben we op vakantie eens een gezin ontmoet, of eigenlijk moeder en 2 kinderen die in zo'n situatie leefden. We zijn daar ook eens langsgeweest en het heeft grote indruk op me gemaakt. Beide ouders hadden een eigen woonkomer en slaapkamer, woonkeuken werd gedeeld. Kinderen hadden ieder hun eigen kamer en liepen gewoon bij vader en moeder binnen al naar gelang wie ze wilden zien. Volgens mij aten ze ook wel samen 's avonds, tenzij een van de twee ouders andere plannen had. Het maakte op mij een harmonieuze indruk en aangezien mijn eigen ouders in die tijd een vechtscheiding doormaakten was ik ook wat jaloers op de kinderen.

Dus als jullie denken dat te kunnen realiseren lijkt het me voor de kinderen ideaal. Maak goede afspraken en blijf in gesprek (net als bij een normale scheiding dus!) En je moet natuurlijk wel zeker weten dat de relatie voor jullie allebei echt over is.

Risama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.