Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Dwingen of laten?

Mijn jongste dochter heeft geen zin om de 3 weken vakantie bij mij door te brengen (ex en ik hebben co-ouderschap en de vakanties worden gedeeld), ze is veel liever bij haar vader. Ik heb aangegeven dat het mij pijn doet en dat ik toch wil dat ze hier is.

Gisteravond heeft haar vader mij weer gebeld dat ze echt geen zin heeft om naar mij toe te komen. Wederom aangegeven dat ik wil dat ze hier naar toe komt.

Moet ik nu echt op mijn 'strepen' blijven staan of moet ik nu toch maar toegeven dat ze de rest van de vakantie bij haar vader kan blijven? Om de jongste hier te laten komen en ze is constant aan het mokken en negatief ga ik ook niet trekken.

Er is geen vakantie geboekt, omdat ik net begonnen ben bij een nieuwe werkgever kan ik alleen de laatste week van de vakantie vrij nemen en zal ze de andere 2 weken naar de BSO moeten.

Het doet pijn dat ze liever bij haar vader is en niet bij mij.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vraagje

Hoe oud is je dochter? Ik denk dat het nogal een verschil maakt of ze 5 of 15 is.

Begripvol

Begripvol

31-07-2009 om 07:38 Topicstarter

Leeftijd

Dochter is 9 jaar.

Vraagje 2 en 3

- weet je echt van haar dat ze niet wil of zegt Papa dat ze niet wil? (of: hoeveel afstand kan vader nemen als dochter een keer 'ik wil niet'' zegt?)

- weet dochter dat ze in jouw drie weken twee weken naar de BSO moet? Misschien heeft ze daar wel niet zo'n zin in. Compromis zou voor dit jaar kunnen zijn dat ze alleen die ene week komt, misschien? En dan volgend jaar weer gewoon.

Hoe lang is deze regeling al zo trouwens? Ging het vorig jaar wel goed? (dat was dus vraag 4 )

Groeten,

Temet

Elsbeth

Elsbeth

31-07-2009 om 13:41

9 jaar

Met een kind van 9 zou ik niet in discussie gaan. De omgangsregeling is vastgelegd bij de rechtbank (als jullie formeel gescheiden zijn in het echtscheidingsconvenant).
Ik begrijp dat je verdrietig bent dat je dochter zo reageert, maar haar jouw emoties vertellen, is voor haar wel heftig. Kun je je emoties met een volwassen iemand in je omgeving delen?

Zoals je het schrijft, komt het over alsof je ex het wel best vindt zo. Hij is degene die jou belt. Als de vraag van je dochter komt, vind ik dat hij je dochter juist moet stimuleren om naar jou te gaan. Omgang met beide ouders is een verantwoordelijkheid van beide ouders en is op de lange termijn ook in het belang van het kind (mits er geen gevaarlijke situaties zijn, maar dat haal ik niet uit je bericht dat dat het geval is).

Elsbeth

Elsbeth

31-07-2009 om 13:45

Hier

Bij mij zijn de kinderen nu 10 en 13 jaar en houden zich 99,99% van de tijd gewoon aan de omgangsregeling. De jongste wil soms vaker, de oudste heeft 1x geweigerd om te gaan (aan het einde van het schooljaar toen de vermoeidheid toegeslagen had). Bij mij geldt dat de omgang een afspraak is en dat papa bezoeken ook erg belangrijk is. Toen oudste niet wilde, is er dus wel even met papa gesproken door het kind. Gewoon om papa even te zien.
In emotie is het weleens moeilijk geweest om mezelf voor te houden dat beide ouders belangrijk zijn, maar nu ben ik dolblij dat de kinderen hun vader regelmatig zien, horen en spreken.

Ben je bekend met KIES?
Mijn oudste heeft deelgenomen aan KIES (http://www.kiesinfo.com/nl/index.php) en dat is erg goed geweest. Geen idee of dat bij jou in de buurt ook zit.

Begripvol

Begripvol

31-07-2009 om 17:10 Topicstarter

Gesprek

Diverse keren in de afgelopen 3 weken heeft de jongste zelf al aangegeven dat ze liever bij haar vader is. Ze vindt het daar veel leuker en, wat doorslaggevend is, wordt ze daar veel meer verwend. Vader heeft nu eenmaal meer geld en daar wordt ook naar geleefd. En daar profiteert de jongste van. Daar is de nieuwe vrouw van vader de gehele dag thuis en wordt er geen gebruik gemaakt van de bso. Jongste lijkt heel erg qua karakter op haar vader en is nu al erg materialistisch ingesteld.

De oudste is daar niet gevoelig voor en vindt het heerlijk om ook gewoon hier te zijn.

Vanmorgen heb ik haar weer persoonlijk gesproken en afgesproken dat we de 3 weken anders indelen.
Ze is nog 2 weken bij haar vader, omdat ik moet werken, ik haal haar op woensdagmiddag omdat ik dan vrij ben en dan blijft ze hier tot na het avondeten en breng ik haar weer terug naar haar vader.

Verleden jaar was het geen probleem, omdat ik toen de 3 weken tijdens de zomervakantie wel vrij was omdat ik toen nog werkzaam was bij mijn oude werkgever en genoeg vakantiedagen had. De regeling loopt al zo sinds 2004, dus al geruime tijd en sinds een jaar begint het te rommelen. Vader is hertrouwd en jongste is dol op nieuwe vrouw en komt vaak al met tegenzin naar mij toe in 'mijn week'.

@Elsbeth, bedankt voor de link! Ik ga het even lezen.

Vic

Vic

31-07-2009 om 17:47

Oh ja

Het zal de leeftijd zijn, hoop ik. Mijn 10-jarige is ook liever bij haar vader en ik heb het idee dat de bso daar ook een rol in speelt. Vader en zijn vriendin werken momenteel niet i.v.m. ziekte. Ik weet niet precies wat ze hebben, maar ze kunnen in ieder geval wel allerlei leuke dingen doen. Ik moet in de vakantie gewoon een aantal weken werken en dan gaat dochter dus naar de bso. Dat vindt ze heel leuk als ze er eenmaal is, maar ze slaapt (natuurlijk) liever elke dag uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.