Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Paddington

Paddington

04-10-2012 om 15:06

Een vraag [verdeling]

Ik lig in scheiding, we zijn nu eindelijk zo ver dat het echtscheidingverzoek bij de rechtbank ligt. Dat is de eerste stap.

Nu heeft mijn binnenkort ex een eigen zaak. Zijn inkomsten zijn daarom moeilijk echt goed vast te stellen.
Volgens de draagkracht berekening heeft hij geen draagkracht omdat hij alle schulden betaald.
Tot zo ver is het mij duidelijk.

Nu heeft mijn ex wel heel veel geld uitgegeven in de tijd dat wij nog officieel getrouwd waren, alleen niet meer onder hetzelfde dak leefden. Volgens een aantal personen heb ik recht op de helft van alle luxe dingen die hij heeft aangeschaft, of gedaan in die periode. Andere mensen zeggen van niet.
Hoe zit dan nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De hamvraag

De hamvraag: ben je in algehele gemeenschap van goederen getrouwd? Zo ja, dan heb je recht op de helft van wat hij heeft. Of je daar feitelijk wat aan hebt is de vraag.

Er staat me ook iets van bij dat als een van de echtgenoten de boedel ernstig benadeelt in de tijd dat de echtscheidingsprocedure loopt (oid), de andere partner dan een vordering op de verspiller heeft. Ook daarvoor geldt: of je er wat aan hebt is de vraag.

En die vragen, daarmee moet je bij je advocaat zijn. Die je hebt, neem ik aan, anders lag er geen echtscheidingsverzoek bij de rechtbank. Of heeft hij dat ingediend?

Groeten,

Temet

Aanvulling

Door mijn formulering zou de indruk kunnen ontstaan dat ik vind dat je je vragen niet hier moet stellen. Dat bedoel ik niet. Ik bedoelde dus: de vraag of je er wat aan hebt (aan een vordering op ex) moet je aan je advocaat stellen. Die weet namelijk of er ook echt wat te halen valt, of het sop de kool wel waard is.

Groeten,

Temet

Paddington

Paddington

05-10-2012 om 13:34

Temet

Bedankt voor je antwoord.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Ik hoop volgende week een afspraak te hebben met mijn advocate. Helaas duurt het allemaal zo lang.
Mijn binnenkort ex heeft mij al maanden financieel in de kou laten staan, terwijl hij er vrolijk op los leeft. Nu is het zo dat wij een behoorlijke hoeveelheid schulden hebben. Als ik een vordering kan doen, kan ik dat bedrag misschien van mijn helft van de schulden gebruiken. Dus dat er in het convenant wordt aangegeven dat hij de schulden betaald. Mocht hij het dan niet betalen, dan kan ik het vorderen van hem.
Maar als ik het goed begrijp van jou is dat waarschijnlijk mogelijk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Paddington

Het vervelende is dat je wel een vordering op ex kan hebben - tenminste, ik denk dat dat best mogelijk kan zijn- maar dat dat nog niet wil zeggen dat-ie betaalt. En als de schuldeisers ondertussen bij jou aankloppen ben jij wel degelijk de klos.

Als het echt de spuigaten uitloopt kan je volgens mij ook nog tussentijds de gemeenschap van goederen laten opheffen, maar dat is nogal een gedoe.

Kortom: tijd voor een goed gesprek met je advocaat.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

05-10-2012 om 16:33

Schuldeisers

Paddington:
"Volgens de draagkracht berekening heeft hij geen draagkracht omdat hij alle schulden betaald."
Is ook geregeld _met de schuldeisers_ dat jij niet meer verantwoordelijk bent voor deze schulden? Zonee, dan loop je kans op dubbelgepakt; eerst geen alimentatie, daarna alsnog meebetalen aan de schulden.

Paddington

Paddington

09-10-2012 om 08:52

Schuldeisers

Nee, dat is helaas nog niet geregeld. Gelukkig is hij nu opeens heel bezorgd over zijn kredietwaardigheid. Hij heeft wel het idee dat hij van alle schulden die hij betaald de helft bij mij kan terughalen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.