Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Paddington

Paddington

15-03-2012 om 17:38

En nu verder

Goed, het is niet mijn keuze, maar alleen vechten voor een relatie gaat gewoon niet. Dus nu verder. We hebben een dochter, twee honden, twee katten en heel veel spullen. Nu moeten we dingen gaan regelen en op papier zetten.
Heeft iemand extra tips waar ik aan moet denken? Natuurlijk heb ik wel op diverse sites geneusd, maar ik weet dat er ervaringsdeskundigen zijn hier.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-03-2012 om 12:02

Paddington

Ik wil graag met je meedenken, maar dan moet je wel wat meer info geven Zijn jullie getrouwd, hebben jullie een koop- of huurwoning, wie gaat er verhuizen, heb je werk, hoe willen jullie de zorg verdelen?

Belangrijkste lijkt me nu je woning en je inkomsten.

Caitlynn

Caitlynn

16-03-2012 om 15:10

Advies

Juist omdat het jouw keuze niet is, is dit voor jou een lastige tijd. Je denkt waarschijnlijk nog in het "ons" en dat werkt niet als je een scheiding moet regelen. Dat is mijn grootste "fout" geweest ten tijde van mijn scheiding, ik heb absoluut teveel met mijn ex rekening gehouden en mezelf weggecijferd. Nu loop ik daardoor nog steeds tegen problemen aan.
Mijn advies is daarom om jezelf en je dochter voorop te zetten. Je hoeft je a.s. ex niet het vel over het been te halen, maar een een keertje egoïstisch zijn, mag best. Zet dus eerst voor jezelf op een rijtje wat jij belangrijk vindt. Hoe ziet bijvoorbeeld jouw persoonlijke oudersschapsplan eruit voor je dochter, hoe zie je de verdeling van de financiën, hoe is de financiering van haar studie geregeld, ga jij meer uren werken, is het praktisch gezien mogelijk om zelf voor je huisdieren te zorgen, aan welke spullen in je huis hecht je veel waarde etc etc. Kun je het financieel opbrengen om in het huis te blijven wonen, of wil je dat juist niet, alles wat je kan verzinnen schrijf je op. Op papier heb je iets tastbaars waar je naar terug kan grijpen als je het even niet meer weet.
Hou ook in gedachte dat er straks geen "wij" meer is. Nu is alles wellicht nog goed tussen jullie en gaan jullie ervoor om alles keurig te regelen, met name voor je dochter, maar je weet nooit wat de toekomst brengt en hoe de onderlinge verhoudingen dan liggen. Toekomstige partners kunnen exen soms zondanig beïnvloeden, dat je er versteld van staat. Alles wat je nu regelt voor jezelf en je dochter, plus de gemaakte afspraken, is niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst en het zou zomaar kunnen dat die in de toekomst tegen je gaan werken. Hou daar rekening mee.
Heb je een vertrouwenspersoon die je als klankbord kan gebruiken? Je zult namelijk af en toe door de bomen het bos niet meer zien, of dingen niet meer in het juiste perspectief zien en dan is het prettig als je even stoom af kunt blazen en vervolgens kan diegene jou weer even focussen op wat echt belangrijk is.
En wees er voor je dochter, hou in gedachte dat dit een moeilijke tijd is voor jou, maar voor haar is het nog veel moeilijker, zij heeft hier helemaal niet voor gekozen en moet het maar doen met wat haar wordt aangereikt door haar ouders. Creëer een veilige omgeving voor haar waar ze in terug kan vallen en heb wat extra geduld met haar. Als het nodig is, kun je dat geduld vast nog uit je tenen vandaan halen.
Ik wens je heelveel sterkte in deze voor jou verdrietige tijd. Mijn ervaring is dat het ongeveer een jaar duurt voordat je enigszins kan zeggen dat je "op orde" bent.

Paddington

Paddington

16-03-2012 om 15:14

Klopt

Eerst inkomen en woning. We hebben een koopwoning en beide een eigen zaak. Onze accountant gaat de financien op een rijtje zetten, dus daar maak ik me op dit moment niet zo heel erg druk om. Ik heb net gehoord dat hij een bezichtiging voor een huis heeft morgen.
Verder zijn we al begonnen over de inboedel scheiding.
Onze koopwoning is op dit moment eigenlijkniet te verkopen, de hypotheek is veel hoger dan de waarde. Misschien dat we dus eerst over gaan op scheiding van tafel en bed, of hoe dat ook exact heet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geen scheiding van tafel en bed

Een scheiding van tafel en bed is precies hetzelfde als een gewone scheiding alleen blijft het huwelijk officieel nog in stand. Dat dient geen enkel doel, behalve als je om religieuze redenen niet scheiden wilt.

En je kan zelfs nog lelijke problemen krijgen. Twee gevallen die ik in de praktijk heb zien langskomen: mevrouw scheidt vt&b, krijgt na enige tijd een nieuwe relatie, na nog weer enige tijd een kind van die relatie - dat is dus het wettige kind van de echtgenoot van wie ze immers niet gescheiden is. Is wel weer recht te zetten maar dat kost een hoop gedoe. Geval twee: man scheidt vt&b, na 20 jaar ofzo eindelijk voor het echie, en komt er dan achter dat het pensioen dat hij tijdens de scheiding vt&b heeft opgebouwd moet worden verevend - dus een deel daarvan gaat naar zijn ex. Had-ie niet aan gedacht.

Niet doen, scheiding van tafel en bed, nergens goed voor.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

16-03-2012 om 18:54

Bezinnen

Ik begrijp dat je man de knoop nogal vlot heeft doorgehakt, en hij maakt nu snelle stappen door al op zoek te zijn naar een ander huis. Ervaring (van bekenden en hier op Ouders Online) leert dat er bij dat soort snelle acties vaak een derde in het spel is. Dat hoeft jou niet te belemmeren in je acties, maar het lijkt me verstandig om zelf niet zo snel te acteren. Rustig je mogelijkheden bekijken, bedenken hoe je de omgangsregeling vorm wilt geven, op hoeveel alimentatie je recht hebt etc. Laat je niet te snel overhalen om mee te gaan in het tempo van je aanstaande ex. Hij is het ook aan jullie verplicht om jullie scheiding netjes af te wikkelen.

Paddington

Paddington

16-03-2012 om 21:08

Daarom ben ik zo blij met dit forum

Ik heb veel aan jullie ideeën, tips en vragen.

Ik denk niet dat hij een ander heeft, wel denk ik dat hij in januari eigenlijk de beslissing al had genomen en mij er nu pas bij betrokken heeft.
Op zich vind ik het wel prettig als hij snel het huis uit verdwijnt, ondanks dat er officieel dan nog niets geregeld is.

Vanavond verbaasde hij mij weer. De hele week had hij het over dat hij ergens anders zou gaan wonen. Zegt hij vanavond tegen mij, ik kan ook hier blijven wonen, dat jij ergens anders naar toe gaat. Ik was totaal verrast. Mijn ouders wonen nu namelijk naast ons. Weer een hoofdbreker erbij.

Paddington

Ik zit nu in fase twee(?? Als je al kunt spreken van fases); in oktober heb ik mijn ex min of meer gedwongen om te zeggen wat eigenlijk al jaren in de lucht hing: hij wilde niet meer verder. Inmiddels was ik ook wel klaar met trekken aan een dood paard, maar ik had mijn redenen om deze beslissing ook al voor hem te nemen.
Maar goed, we hadden geen ruzies, hebben elkaar gewoon niets te meer te melden, maar wél een prachtdochter van vijf. We hebben besloten in ons huis te blijven wonen totdat ik wat anders had. Huren is geen optie im dee contrieien en ik dank god dan ook op mijn blote knietjes dat ik, met behulp van mijn ouders, een appartement heb kunnen kopen. We waren niet getrouwd, dus of maar we zijn naar een mediator gegaan, die alle financieėn voorrekende in diverse situaties. Mijn ex neemt de hypotheek over, want ook ons huis is onverkoopbaar en hij kan het net betalen. Kan één van jullie in het huis blijven wonen? Je hebt een eigen zaak, dus een eigen inkomen en dat is dus heel fijn! Kun je zelf iets kopen of huren, of moet je op een urgentielijst komen? Sta je ingeschreven bij de gemeente voor een huis? Willen jullie gaan co-ouderen? Zijn jullie getrouwd of samenwonend? Neem geen overhaaste beslissingen en laat je ook je huis niet uitjagen. Denk aan je dochter, hoe oud is ze en weet zij het al?
Sjonge meid, ik zit er nog middenin, bereid je voor op een rollercoaster aan emoties en heel veel dingen die je moet regelen. Dat regelen geeft mij heel veel afleiding, want zodra ik denk aan het moeten missen van mijn dochter, al is het maar voor drie dagen per week, moet ik al huilen. En ja, nu dus ook weer.... Ik wens je alles wijsheid en sterkte van de wereld toe en kan je de tip geven om de touwtjes in handen te nemen en laat je niet overrompelen. Zeg bij alles waar je een beslissing over moet nemen dat je erop terug komt, want reageren in emotie is niet verstandig.
Chris

Tigerfeet

Tigerfeet

16-03-2012 om 22:50

Chris

Die rollercoaster is er nog wel even maar het gaat beter. Ik zag er mega tegenop om de kinderen te moeten missen en heb de eerste keer gebleeeeeeeeeert toen ze net wegwaren. Maar ik had ook wel uitjes gepland voor de dagen dat ze er niet waren, al was het maar even een bakkie ergens doen. En dat hielp uiteindelijk genoot ik ervan en was ik leuker als ze er weer waren
tigerfeet

Tigerfeet

Tigerfeet

16-03-2012 om 22:51

Paddington

Of gewoon zeggen dat jij daar wilt blijven wonen, naast je ouders. Even voet bij stuk houden. Sterkte met alles
tigerfeet

Rosase

Rosase

17-03-2012 om 12:14

Psies

Lijkt me meer dan logisch dat hij degene is die gaat verkassen. Wat moet hij daar nu nog naast zijn voormalige schoonouders????

Hij denkt wel erg voor zichzelf, die aanstaande ex van jou.

Paddington

Paddington

17-03-2012 om 12:23

Partneralimentatie

Dat wil ik ook heel graag aan de ene kant. Aan de andere kant is het ook zo dat ik op een gegeven moment financieel niet meer afhankelijk wil zijn, denk ik.
We zijn begonnen met het verdelen van de spullen. Ik vind het erg moeilijk. Wat mij wel weer duidelijk werd is dat hij financieel geen idee heeft. Op dit moment heb ik veel minder inkomen dan hij heeft. Hij denkt dat hij mij wel wat moet gaan betalen, maar dat hij bergen geld over gaat houden. Hij zei namelijk letterlijk dat hij denkt dat ik mij geen nieuwe droger kan veroorloven en dat het voor hem geen enkel probleem zal zijn.
Ik heb hem wel op de man af gevraagd of er een ander is. Hij zegt nee, ik kies om weg te gaan voor mezelf. Dat geloof ik wel.
Nu maar afwachten of hij het huis wat hij gaat bekijken wat vind en hoe snel hij er in zou kunnen.

Paddington

Gauw naar een mediator! Die kan volgens de regels exact uitrekenen wat je evt aan partner- en of kinderalimentatie krijgt. Ga dasr zelf niet mee klooien en dan kan je ex daar ook niet moeilijkmover doen. Als hij nu al aangeeft bergen geld over te houden, is een deel daarvan iig voor onderhoud voor je dochter. (partneralimentatie is niet per definitie verplicht, als je niet bent getrouwd, dus staar je daar niet blind op.)
Mijn ex heeft toegestemd met - verkapte- p.a. om mij aan een hoger inkomen te helpen zodat ik meer kon lenen voor een huis. Maar dat is dus eigenlijk voor mn dochter. Maar goed, hij had het niet hoeven doen, maar ja, wil je van me af en wachten op een huurhuis duurt te lang, dan helpt dit wel

Rosase

Rosase

17-03-2012 om 23:24

Izar

`Vraag is natuurlijk of hij graag naast jouw ouders wil blijven wonen of dat hij ook vast de stellingen aan het betrekken is.´

Daarom dus.

Dit heeft wat mij betreft niks te maken met het feit dat hij breekt, maar alles met het gegeven dat het logischer is dat Paddington naast haar ouders blijft wonen. Of het ook financieel haalbaar is, is een andere kwestie.

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2012 om 16:37

Tafel en bed

Temet:
"Een scheiding van tafel en bed is precies hetzelfde als een gewone scheiding alleen blijft het huwelijk officieel nog in stand."
Volgens mij is dit een semantisch misverstand. Veel mensen denken dat 'niet-meer-samenwonen' hetzelfde is als een scheiding van tafel en bed. Maar een scheiding van tafel en bed is een in het wetboek beschreven formeel soort van echtscheiding. Met andere woorden: Als Jantje en Marietje ruzie hebben, en Marietje gaat weg en ergens anders wonen, is dat geen 'scheiding van tafel en bed'.

Paddington

Paddington

18-03-2012 om 21:45

Ok, nog meer inlezen dus

Vandaag heb ik wel een prettige dag gehad, ik was door een vriend uitgenodigd om boj hem te komen eten, het was echt gezellig. Dan kom je thuis en fat word je weer geconfronteerd, vooral als je aanstaande ex verteld dat hij bij zijn ouders is geweest en zijn moeder begint over juwelen die ze mij hebben gegeven, erg pijnlijk weer.
Ik zou hier graag blijven wonen, mijn aanstaande ex wil graag het huis in Duitsland. Hoe we dat financieel gaan regelen, moeten we nog naar kijken.
Verder hebben we natuurlijk onze dochter, we staan nog lang niet op 1-lijn over een regeling voor haar. Vandaag kwam hij met het idee ma avond bij mij, di avond bij hem, wo weer bij mij en do bij hem. Verder de weekenden om de week wisselen. Dat zou dus voor mij betekenen dat ik haar 1x in de twee weken vanaf do ochtend tot ma avond niet zie. Dat vind ik erg lang, vooral omdat hij de laatste jaren niet veel thuis was.
Een fijne breinbreker dus.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

18-03-2012 om 22:00

Wisselen

Begrijp ik dat hij dan 4 wisselmomenten per week wil hebben. Dat zou ik nooit doen, het is veel te belastend voor een kind om elke dag te moeten verhuizen. Dan kun je beter doordeweeks opbreken in twee delen (ma/di en wo/do) en dan de weekends omwisselen. Dat kan dan betekenen dat je je kind een paar dagen niet ziet, maar dat heb je als je gescheiden bent.

amk

amk

18-03-2012 om 22:20

Niet te veel wisselen

ik zou niet kiezen voor zo veel wisselmomenten. Kinderen hebben ook nog zo iets als schakeltijd. Tijd die ze nodig hebben om om te schakelen tussen de ene en de andere ouder. Als je geluk hebt duurt het een half uurtje. Heb je pech ben je er een dag mee zoet.

En je kinderen langer dan een weekend niet zien kom je niet onderuit. Ook de andere ouder heeft recht om met de kinderen op vakantie te gaan. En dat is vaak toch minstens een week.

Wij hebben de regeling net weer eens aangepast ivm de verhuizing van haar vader. Vanwege de files valt de doordeweekse nacht nu op do/vrij, de weekenden zijn nu dus van do tot ma. Ik vind het lang, maar het geeft wel rust voor onze dochter. Ze wordt opgehaald door papa en door hem naar school gebracht. De schakeltijd zit daarmee grotendeels op school. Ze wordt niet door de ene ouder bij de andere weggeplukt. Doen we dat wel dan is ze minstens een paar uur niet gezellig. Hoef je niet te vragen om een knuffel, wat ze gedaan heeft dat weekend of wat dan ook, er komt alleen een bok en een mok uit. Zit de school er tussen komen er gelijk hele verhalen over wat ze gedaan heeft etc. Daarom proberen we dit dan ook zo veel mogelijk te voorkomen. Soms is het niet anders.

koentje

koentje

19-03-2012 om 07:52

Maar hoe

oud is je kind en wat wil het zelf?

Vic

Vic

19-03-2012 om 10:45

Chris (o.t.)

Heb je al een definitief akkoord van de bank voor je hypotheek? Ik had begrepen dat ze enorm moeilijk doen over partneralimentatie als inkomen, maar bij jou is dat dus wel geaccepteerd? Ik had er zelf overigens niet mee te maken, maar zelfs bij mij (vaste baan, voldoende inkomen) ging het allemaal erg moeizaam destijds.

Co-ouderschap en -lange- afstand

Paddington, je zegt dat je ex het huis in Duitsland wil. Gaat hij daar dan wonen en kun je dan wel een co-ouderschap beginnen? Of woon je vlakbij de grens en is de afstand "gezond" tussen de woonsituaties?
Vier keer wisselen? Niet doen, veel te belastend, wij hebben gekozen voor een wissel door de week en een in het weekend; de ene week is mijn dochter 3 nachten bij mij en de andere week 5. En idd, wat ik al eerder vroeg: hou oud is je dochter en weet zij het eigenlijk al?

Vic (o.t.)

Formeel niet, maar het verhaal van de p.a. zit aardig dichtgetimmerd en buiten dat, als ik over een tijdje een andere partner, wellicht, heb, krijg ik die p.a. ook niet meer en heb ik dat ook niet meer nodig.
Dankzij mijn ouders heb ik de hypotheek aardig kunnen drukken, want met mijn eigen inkomen had het niet gelukt.

Tinus_p

Tinus_p

19-03-2012 om 11:11

Duitsland

Paddington:
"mijn aanstaande ex wil graag het huis in Duitsland."
waar woon je? Wat is er met dat huis in Duitsland??

Vic

Vic

19-03-2012 om 11:16

Nou, dan hoop ik dat het lukt. Het verhaal wat ik heb gezien was een officiële scheiding met convenant/uitspraak van de rechter etc., maar de bank accepteerde de alimentatie niet als zeker inkomen. Bij degene die de alimentatie moest betalen werd het trouwens wel gezien als zekere kosten

Tinus_p

Tinus_p

19-03-2012 om 11:23

Idd

Vic:
"Nou, dan hoop ik dat het lukt."
Ik ook. Voor hypotheken geldt in dit soort situaties: het is pas zeker, als de notariële akte getekend is.

Vic

Vic

19-03-2012 om 11:31

O jee

Maar ik wil je niet bezorgd maken (en Tinus vast ook niet). Bij mij kwam de financiering rond twee dagen voor de overdracht. Ik had het voorbehoud zo lang laten doorlopen. Helaas stond de tegenpartij erop dat ik toch de bankgarantie liet afgeven, maar dat was dus eigenlijk een beetje zonde geld.

Vic en tinus

Ik ga er vanuit dat het lukt, anders had de bank al eerder aangegeven dat het niet kan. Ben er nu al 3x geweest. Zonder p.a. zou het ook gaan, hetzij krapjes, maar ik heb er alle vertrouwen in. Het andere scenario bestaat wat mij betreft niet, anders word ik gillend gek...

amk

amk

19-03-2012 om 12:48

Chris

ga daar niet te snel vanuit dat de bank dat nu wel al had gezegd!
Wat Tinus zegt: het is pas rond als je handtekening gezet is klopt.

2 uur voor overdracht was het geld bv nog niet binnen bij de notaris!! Bank weer bellen: bleek dat ze geen rekening hadden gehouden met een extra zondag ivm pinksteren! Iets dat ik de week er voor notabene nog had aangegeven.

Amk

ik ben woensdag bij de bank voor de offerte en zal het nog extra navragen. Maar hierbij wil ik het laten, want dit topic is door en voor Paddington en daar draagt mijn situatie in dezen niet aan bij.
Maar dank voor jullie bezorgheid, ik zit er bovenop bij de bank.

Paddington

Paddington

19-03-2012 om 20:37

Wisselmoment

Ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Weer iets om rekening mee te houden.

Het huis in Duitsland, daar zouden wij gaan wonen als we zouden stoppen met werken. Dus onze oude dag voorziening zeg maar.

Hoe ik het financieel met het huis ga regelen is nog erg vaag. Hij gaat al zo hard. Het is vandaag een week geleden dat hij mij het nieuws bracht. Het liefste ziet hij alles vandaag al geregeld.

Wat betreft de omgangsregeling, ik wil ook dat onze dochter daar over meedenkt. Ze is 10 en ze mag daar best haar mening over geven. Er is nog niets officieel op dat gebied, het zijn alleen maar proefballonnetjes

amk

amk

19-03-2012 om 21:11

Rust

stap eerst eens op de rem. Neem even de rust om te laten bezinken.
Zoals ik al in het andere draadje zei: hij is die berg al over. Jij moet nog.
Neem de tijd om dat punt te bereiken. Het gaat om de rest van jouw leven.
Zeg tegen hem: ik snap dat jij veel sneller wilt, maar ik kan dat nog niet. Over 2 weken gaan we verder bv.
Het draait nu niet om hem, maar om jou! En jullie dochter. Maar je moet uitgaan van de twee-eenheid jij+dochter. Dat is jouw belang. En dan zul je ergens in het midden uitkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.