Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tutje

Tutje

03-11-2009 om 12:52

Feestdagen

Het is nu 8 maanden geleden dat ik er met de kinderen alleen voor kwam te staan. Papa is nog wel in beeld, maar van een afstand (hij heeft een psychische ziekte). We hebben dus al aardig wat 'highlights' gehad; onze eerste vakantie met z'n 3-en, de eerste kinderverjaardag.
Maar nu komen de feestdagen eraan. Gelukkig zijn ze beiden boven de 'gelovende leeftijd' dus is 5 december van minder belang, maar dat weekend zijn ze toevallig bij papa (we volgen een 'weekend om de week' schema). Vind ik ook niet erg, maar ik zit te denken wat ik dan zal doen.. en wat te denken van de kerstdagen?
Kortom, ik zoek ervaring van andere alleenstaande ouders. Hoe doen jullie dat (het eerste jaar)?

groeten Tutje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-11-2009 om 13:01

1e jaar

het eerste jaar zat ik met een benauwd kind op de SEH op sinterklaasavond.

Wij hebben in het convenant de kerstdagen verdeeld elk 1. En dan om en om de eerste kerstdag hoewel we daar ook wel in schuiven. Dat bespreken we aan het begin van het jaar. Net als de verdeling van de vakanties.

Dit jaar hebben we afgesproken sinterklaas gezamelijk te vieren.

Tutje

Tutje

03-11-2009 om 13:28

Geen convenant

Dank voor je snelle reactie! Het punt is dat we nog geen convenant hebben. Gezien mijn (bijna) ex' pscychiatrische problematiek is onze scheiding niet te regelen via een mediator, of sowieso in onderling overleg. Wordt een rechtzaak, waarbij ik het eenhoofdig ouderlijk gezag vraag. Tot die tijd is alles 'natte vinger werk', waarbij ik de verantwoordelijkheid neem of het verantwoord is de kinderen naar hem toe te laten gaan, gezien zijn onstabiele mentale conditie.
Dat maakt het lastig... vandaar dat ik ideeen zoek over hoe dit aan te pakken.
groeten Tutje

amk

amk

03-11-2009 om 14:44

Sinterklaas

hebben wij tot nog toe (dochter is 4) 1x samen gevierd, 2x, 2x (nou ja, de eerste keer daarvan was dus niet echt feestelijk voor mij) en dit jaar vieren we het samen.

Kerst heeft het voordeel van 2 dagen. Dat is makkelijk delen. Je laat je kinderen wel een weekend naar hem toe gaan, dan lijkt mij 1 dag of tenminste een deel daarvan ook mogelijk. In jullie geval zou ik wel ook op het laatste moment nog beoordelen of hij op dat moment in staat is om de zorg uit te voeren. Maar dat doe je volgens mij ook bij een weekend. Als je kinderen de sint-geloof leeftijd al voorbij zijn kun je hun ook vragen wat zij willen en overleggen wat te doen als het in jou ogen niet mogelijk is.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-11-2009 om 15:21

Snap de vraag niet goed

Wat ik er vooral niet goed aan snap is of er, buiten de 'gewone' afwegingen die je kennelijke al steeds maakt mbt een bezoek van de kinderen aan vader, nog andere twijfels rond zijn problematiek meespelen.
Voordehandliggend is denk ik: waar ze toevallig zijn in sintweekend volgens normaal stramien blijft overeind. Kerst inderdaad: 1 dag bij ex, 1 dag bij jou. Dat is in ieder geval mijn insteek steeds, niet alleen het eerste jaar maar ook nu nog.
Of zie ik nu een relevant feit rond zijn problematiek over het hoofd?
Groet, Jo Hanna

Tutje

Tutje

05-11-2009 om 14:25

Jo hanna

Bedankt jongens.. en vooral even voor Jo Hanna; je hebt al een paar keer gereageerd als ik iets schreef en ik heb het idee dat je heel goed snapt wat er bij mij (ons) speelt. Inderdaad, ook in dit geval speelt de psychiatrische problematiek van mijn (bijna) ex mee, maar ik zit nu ook nog met de 'gewone' problemen rond een echtscheiding.
De jongens zijn op 5 december volgens ons schema bij hem, ik vroeg me af of ik nog iets met/voor ze zou doen. Of een keer pakjes onder kerstboom? Kan de kerstman ook gedichten schrijven (want dat is het leukste aan sinterklaas wanneer ze de gelovende leeftijd voorbij zijn)? En ja, ik zie ook op tegen een kerst (gedeeltelijk) alleen....
Tutje

amk

amk

05-11-2009 om 15:26

Alles dubbel

is voor de ouders meestal meer een probleem als voor de kinderen.
Wij hebben altijd de traditie gehad om met kerstkadootjes met gedichten te doen. Nu nog steeds. Alleen is sinterklaas er bij gekomen zolang de kinderen geloven. Daarna gaan we weer terug naar kerst met gedichten.

En als je kinderen niet meer in de sint geloven kun je er toch een andere avond voor nemen, sinterklaas kan tenslotte niet overal te gelijk zijn.

rozenstruikje

rozenstruikje

05-11-2009 om 19:02

Feestdagen

Wij vieren sint dubbel, dus bij hem en bij mij. We willen het allebei graag vieren dus vandaar. Verjaardagen vieren we ook dubbel en zomervakanties gaan ook dubbel. Maar wij hebben echt half/ half -coouderschap dus dat is anders dan bij jou.

Kerst en oud en nieuw zijn verdeeld: eerste week met kerst bij mij en tweede week met oud en nieuw bij hem. Maar ja weet niet of jouw ex ze een hele week kan hebben als hij zo slecht gaat? Misschien kun je dan de kerstdagen en oud/ nieuw verdelen en de rest bij jou ofzo.

Ik vond de eerst oud en nieuw zonder mijn kinderen heel erg moeilijk maar heb lekker afleiding gezocht, de hele week overigens. Ik ben geen thuiszitter dus vandaar dat ik meer weg was dan thuis.

heel veel sterkte,

Rozenstruikje

Jo Hanna

Jo Hanna

06-11-2009 om 10:35

Fijn

dat je ook nog gewone problemen hebt
Zonder dollen. Als jij en je kinderen het leuk vinden om samen Sinterklaas te vieren op een ander tijdstip, met gedichten, gewoon doen. Ik zou dat zeker doen!
En wat iemand anders ook al schreef: als je er tegenop ziet om de kerstdag dat je kinderen weg zijn alleen door te brengen, plan dan iets leuks voor jezelf.
Groet, Jo Hanna

Vic

Vic

06-11-2009 om 12:08

Sint op een andere dag

Volgens mij is dit al het derde jaar op rij dat Sinterklaas (5 dec) niet op 'mijn' dag valt. Dit jaar wijken we uit naar 2 december. Ik heb daar zelf geen problemen mee, maar ik had wat familieleden die onlangs reageerden met 'alweer!??'.
Kerst hebben we eerlijk verdeeld en met Oud en Nieuw volgen we meestal de normale omgangsregeling. Dit jaar kan ik dus op 1 januari lekker uitslapen

sidneysheldon

sidneysheldon

13-11-2009 om 21:56

Tja die feestdagen

hier ook alweer de 2e keer dat ze niet met sinterklaas bij mij zijn... wij vieren het de dag erop als ze smiddags terug komen.
1e kerstdag valt ook bij hem en ja hoor, ook oudejaarsavond, nieuwjaarsdag komen ze smiddags terug zodat wij ook nog even naar oma kunnen
ik zit elk jaar te tellen wat er op mijn weekend valt, vindt het een gemis zonder de kinders
ook ik ben benieuwd hoe andere moeders dit voelen en hiermee omgaan

mum alleen

mum alleen

14-11-2009 om 11:36

Feestdagen

het eerste jaar dat we niet meer bij elkaar waren heeft ex met ons kerst bij mijn familie gevierd (oude traditie)
het tweede jaar zijn de kinderen alleen naar hem toegegaan (buitenland) en was ik dus helemaal alleen - dat was erg erg erg etcetera moeilijk!
het derde jaar heeft hij op het laatste moment het bezoek van de kinderen afgezegd en zijn we dus heerlijk met elkaar thuis gebleven!
dit jaar gaan we allemaal terug naar nederland en zijn de kids gewoon bij mij op eerste kerstdag en op vakantie met hun vader met oud en nieuw...

we bekijken het ieder jaar hoe het uitkomt. maar makkelijk vind ik het niet!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.