Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

madlief

madlief

16-09-2011 om 14:42

Fiscaal partnerschap en echtscheiding

Hallo,
Afgelopen zomer zijn we gescheiden. Dit jaar zijn we geen fiscaal partners meer (als we daar voor kiezen, wat beter blijkt te zijn in ons geval). Maar de alimentatie (gekozen dat groot deel daarvan PA is, dus inkomen) gaat pas in miv de maand juli. Eerste helft van dit jaar heeft ex bijgedragen door hypotheek van het huis waar ik woon te betalen en een aanvullend bedrag.

Wat ik me nu afvraag, is wat mijn inkomen, voor de belastingdienst, is in die eerste helft van dit jaar. Is dat dan gewoon alleen mijn eigen salaris?
We willen de belastingaangifte over dit jaar door een accountant laten doen. Maar dat duurt dus nog even. Ik zou graag ongeveer willen weten waar ik rekening mee moet houden.
Wie kan hier iets meer over vertellen?
gr.
Madlief

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

16-09-2011 om 16:23

Ik denk het wel

Betalingen die zijn gedaan voordat de scheiding definitief zijn gelden vziw niet als alimentatie. Je ex moet ook gewoon blijven betalen tot 12 jaar na de officiƫle scheidingsdatum. Aangezien je geen fiscaal partners meer bent dit jaar, moeten jullie allebei de helft van de hypotheekrente aftrekken voor de periode dat je beiden eigenaar was. Je zou dat onderling kunnen verdelen zodat je ex zijn aftrek krijgt omdat hij de rente betaald heeft. Zijn daarover geen afspraken opgenomen in het convenant?

madlief

madlief

18-09-2011 om 22:37

Niet in convenant

Hoi, bedankt voor je reactie.
Hierover is niets opgenomen in het convenant, behalve vanaf wanneer de alimentatie zou starten.
Ik dacht ook dat ik voor de eerste helft van het jaar de helft van de hypotheeklasten zou moeten/mogen aftrekken. Maar zeg je nu in je posting dat dat ook geheel door ex gedaan kan worden, ook als we geen fiscaal partner meer zijn, omdat hij het daadwerkelijk betaald heeft?
Madlief

Vic

Vic

18-09-2011 om 22:47

Nee, ieder de helft

Ik zei dat je eventueel onderling kunt verrekenen omdat hij de rente betaald heeft. Als je daarover niets hebt afgesproken, zou ik het gewoon zo laten.

papahans

papahans

23-09-2011 om 19:28

2 jaar

volgens mij kun je na de echtscheiding nog tot 2 jaar daarnaar gebruik maken van die aftrek. informeer bij de belastingdienst, maar volgens mij zit het zi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.