Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Toevoeging

Toevoeging

08-06-2011 om 00:05

Gesubsidieerde rechtshulp

Hoi,
naar aanleiding van draadje hierboven waarin het stokpaardje over gesubsidieerde rechtshulp naar boven kwam, het volgende:
Ik heb een toevoeging gekregen, voor de echtscheidingszaak waar we mee bezig zijn. Hoef nu maar klein gedeelte van de advocaatkosten zelf te betalen. Maar kan zijn dat dat later anders wordt, afhankelijk van de opbrengst uit de rechtstzaak. Het is me nu niet helemaal duidelijk wat daar allemaal onder valt. In ons convenant wordt niets expliciet genoemd, aan waarden.
Kan iemand me hier meer over vertellen wanneer ik dus wel de kosten van de advocaat achtera moet gaan betalen?
bedankt
M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Als je vermogen te hoog wordt......

Ze kijken naar inkomen en vermogen. Als je vermogen te hoog wordt, dan moet je alsnog zelf bekostigen. Je vermogen is te hoog als je inkomsten in box 3 moet gaan betalen. Volgens mij wordt alleen gekeken naar geld, niet naar de kast, de tv etc.

Sancy

Sancy

08-06-2011 om 19:29

Denk

bijvoorbeeld aan de overwaarde van een koopwoning: de helft van die overwaarde bij een scheiding valt onder je vermogen.

Vic

Vic

08-06-2011 om 19:49

Eigen woning telt niet mee

Van: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-financiele-voorwaarden-voor-gesubsidieerde-rechtsbijstand-of-mediation.html

"Inkomensgegevens gesubsidieerde rechtsbijstand of mediation
U krijgt gesubsidieerde rechtsbijstand of mediation als uw bruto verzamelinkomen lager is dan:

€ 24.600 voor alleenstaanden;
€ 34.700 voor gehuwden, eenoudergezinnen, geregistreerde partners of samenwonenden.
Peiljaar
Omdat uw inkomen en vermogen in het lopende jaar nog niet bekend zijn, verstrekt de Belastingdienst de gegevens van uw inkomen en vermogen van 2 jaar terug. Dat jaar heet ook wel het peiljaar. Als u bijvoorbeeld in 2011 een aanvraag doet, verstrekt de Belastingdienst uw gegevens van 2009. De Raad voor Rechtsbijstand beoordeelt uw aanvraag voor gesubsidieerde rechtsbijstand op basis van dit peiljaar. Wanneer uw inkomen of vermogen inmiddels flink is gedaald, kunt u de Raad voor Rechtsbijstand verzoeken om het peiljaar te verleggen. De Raad voor Rechtsbijstand heeft hiervoor een aanvraagformulier.

Vermogensvrijstelling
Bij de berekening van uw financiële draagkracht kijkt de Raad voor Rechtsbijstand ook naar uw vermogen. Is uw vermogen hoger dan het bedrag dat in onderstaande tabel staat, dan komt u niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. U kunt bij de Belastingdienst of bij de Raad voor Rechtsbijstand navragen wat als vermogen wordt beschouwd. De waarde van de eigen woning hoeft u voor de vaststelling van het vermogen niet op te geven.

Tabel: Heffingsvrij vermogen 2009 (het peiljaar) per belastingplichtige persoon € 20.661,-
voor elk minderjarig kind een bijtelling van € 2.762,- "

Toevoeging

Ik weet dit niet helemaal precies, maar volgens mij wordt er na afloop van de zaak gekeken of je vermogen alsnog de daaraan gestelde grens overschrijdt, en die grens is simpel: betaal je vermogensrendementheffing?

Dat brengt mij op het idee dat het zaak is een eventueel bedrag uit de echtelijke woning zsm in een nieuwe woning te stoppen want dan telt het niet meer mee. Maar overleg met je advocaat, want die moet bij het declareren van de toevoeging opgeven wat het resultaat van de zaak was. Als die opgeeft dat je 40.000 uit de overwaarde hebt gekregen kan het best zijn dat de toevoeging daadwerkelijk wordt ingetrokken ook als je dat geld vrijwel direct in een eigen woning stopt.

Iets anders: als de toevoeging vervalt zal de Raad voro Rechtbijstand bij jou terughalen wat aan de advocaat is betaald. Daarnaast kan de advocaat in principe de zaak alsnog als betalend behandelen. Maar dat is hij/zij niet verplicht. Als daar geen duidelijke afspraken over zijn, vraag daar dan naar, want dan weet je waar je aan toe bent.

Groeten,

Temet

Toevoeging

Toevoeging

08-06-2011 om 23:32

Wat is me niet duidelijk?

Hallo, bedankt al voor jullie reacties.
Volgens mij valt het vermogen dat je in het huis hebt zitten, er niet onder, als je er blijft wonen.
Maar op de site van de RvR spreekt men over het vermogen dat je verkrijgt uit de procedure. Valt daar dan de waarde van de inboedel onder? Die waarde had je toch al, denk ik dan. En hoe zit het met spaargeld, dat wordt verdeeld, verkrijg je dan die helft uit de procedure?
De advocaat heeft verteld dat zij nu vergoeding krijgen van RvR, en als de toevoeging vervalt nadien, ik de kosten alsnog aan RvR moet betalen.
gr.

Toevoeging?

Leg die vragen gewoon even aan je advocaat voor.
En vraag dan dus ook of als de toevoeging alsnog vervalt je alleen maar aan de RvR moet betalen, of ook alsnog extra aan haar omdat zij alsnog aanvullend gaat declareren.

Ik weet niet beter of er wordt gekeken naar het vermogen bij het einde van de zaak, waarbij dan de vraag is of er vermogensrendementheffing moet worden betaald. Natuurlijk vallen bezittingen ook onder vermogen, maar meubels etc worden in de praktijk niet meegeteld. Ik kan me dus voorstellen dat als je de helft van de feitelijke inboedel krijgt er niks aan de hand is, maar als je de helft van de waarde in geld krijgt je wel op moet passen. Maar de grens voor vermogensrendementheffing is 19000 meen ik, zo snel zit je daar niet aan.

Het kan wel iets zijn om rekening mee te houden bij de verdeling van de spullen. Ander punt: als jij geld krijgt maar je geeft het uit (bijvoorbeeld aan meubilair) voordat de toevoeging gedeclareerd wordt dan is er volgens mij ook niks aan de hand

Maar nogmaals: vraag e.e.a. even aan je advocaat, en vraag of ze e.e.a. even op papier wil zetten.

Groeten

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.