Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

anoniem

anoniem

10-04-2012 om 08:39

Hertrouwen ex vertellen?

Als ik en mijn vriend gaan trouwen, ben ik dan verplicht dit te melden aan mijn exman?
Mijn ex en ik leven namelijk absoluut niet op goede voet. Wij zijn verwikkeld in diverse rechtszaken. Waaronder over omgang met de kinderen. Hier komt o.a. Bureau Jeugdzorg om de hoek kijken.
Ik wil geen enkele fout maken namelijk.

N.B. Mijn exman vertelt mij niets over zijn privé leven. Hij is gaan samenwonen (misschien ook wel getrouwd?), enz. zonder mij te informeren. Hoeft van mij ook niet trouwens, maar om even aan te geven dat hij mij niets laat weten. Echter wil hij wel alles van mij weten. In hoeverre ben ik hiertoe verplicht, aangezien ik verzorgende ouder ben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Arawen

Arawen

10-04-2012 om 10:45

Vragen

Als je al in rechtszaken verwikkeld bent en dus waarschijnlijk al regelmatig contact hebt met een advocaat, zou ik zeggen; vraag het hem/haar dan weet je het zeker.
Maar uit mezelf zou ik zeggen dat je niets 'verplicht' bent. Je ex heeft nl niets te maken met jouw privé-zaken en betreft uitsluitend jouw privé en niet de kinderen; je vriend zal ook als jullie trouwen geen officiële band met hen hebben. Stiefouderschap is immers niet wettelijk erkend.
Uit het oogpunt van 'netjes' zou ik het overigens wel melden. Anders moeten de kinderen dat doen (ik neem aan dat ze nog contact hebben met hun vader) en dat is niet fijn voor ze.

anoniem

anoniem

10-04-2012 om 11:03

Arawen

tja dat is waar de schoen wrikt. "netjes" zijn.
Ik moet vanalles verantwoorden naar vader toe, maar hij doet maar.
Kinderen hebben overigens geen contact met vader. Daarom rechtszaken.

koentje

koentje

10-04-2012 om 11:09

Misschien wel heel simpele vraag

maar waarom stuur je hem niet gewoon een kaartje?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

10-04-2012 om 11:25

Nou

als hij alimentatie betaalt heeft hij er wel degelijk wat mee te maken. Ik zou het in elk geval even laten uitzoeken door je advocaat, dan weet je gelijk zeker hoe het zit.

anoniem

anoniem

10-04-2012 om 11:40

Roosje katoen

Alimentatie betaalt hij voor de kinderen. Echter een paar honderd euro minder dan hij zou moeten betalen. Partneralimentatie wil ik namelijk niet. Dat hebben we destijds zo afgesproken (jaren terug).
Er is ook niets verandert aan de alimentatie toen hij ging samenwonen, terwijl zijn draagkracht toen ook ging veranderen. En ook niet toen hij veel meer ging verdienen.
Daarom vraag ik mij nu af, moet ik het hem nu wel melden?
Moet het dan niet bij samenwonen en wel bij trouwen?
Als wij gaan trouwen dan onder huwelijkse voorwaarden trouwens.

anoniem

anoniem

10-04-2012 om 11:42

Koentje

Onze verstandhouding is echt heel slecht. Alcohol,geweld (ook tegen onze kinderen), fysieke en geestelijke mishandeling.
Ex is narcist, dus dan wordt alles zo'n strijd. Daar heb ik geen zin in. Komt zeker ook niet ten goede aan onze kinderen.

Hoeft niet

Aangezien hij geen partneralimentatie betaalt hoef je het hem niet te melden, vzwi. Het is dus geheel aan jou of je het doorgeeft of niet.

Als hij er naar vraagt (rechtstreeks of via zijn advocaat) zou ik er overigens niet omheen draaien en gewoon kort en rechtstreeks antwoorden, maar dat wil niet zeggen dat je die informatie ook spontaan zou moeten verstrekken.

Sterkte met het gedoe verder (en gefeliciteerd met het a.s. huwelijk uiteraard)

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

11-04-2012 om 11:27

Eigenlijk wel

Als je kinderalimentatie krijgt, ben je eigenlijk dit verplicht te melden, omdat je nieuwe partner onderhoudsplicht krijgt naar je kinderen.

Arawen

Arawen

12-04-2012 om 13:31

Kinderalimentatie voor nieuwe partner?

Tinus, wat beweer je me nou? Heb je minder recht op kinderallimentatie wanneer je een nieuwe partner krijgt? Nieuwe partner is toch niet verplicht jouw kinderen te onderhouden? De andere ouder is toch financieel medeplichtig?
Ja, partnerallimentatie, da's wat anders. Die vervalt wanneer je een nieuwe partner krijgt. Maar voor de kinderen blijft volgens mij alleen de andere ouder aansprakelijk, niet de nieuwe partner.. Haal je die 2 niet door elkaar?

Sancy

Sancy

12-04-2012 om 18:42

Arawen

"Nieuwe partner is toch niet verplicht jouw kinderen te onderhouden?"
Jawel, ook een nieuwe partner kan onderhoudsplichtig zijn aan de kinderen uit een eerdere relatie: "Betalen voor de kinderen van je (nieuwe) partner?
Zolang je gaat samenwonen zonder met je partner het ouderlijk gezag over het kind uit te oefenen en zonder te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, is er niets aan de hand.
Heb je gezamenlijk ouderlijk gezag dan ben je onderhoudsplichtig zolang het gezamenlijk gezag duurt.
Bij huwelijk of geregistreerd partnerschap ben je ook onderhoudsplichtig voor het kind van je (nieuwe) partner. Na een scheiding houdt deze nieuwe verplichting op, tenzij je mede het ouderlijk gezag hebt. Je kunt dan ontheffing van het ouderlijk gezag aanvragen waarna de onderhoudsplicht stopt."
Voor de hele tekst, zie hier: http://www.scheiding-omgang.nl/alimentatie/kinderalimentatie.html
Maar het bedrag aan kinderbijslag wijzigt niet. Er kunnen wel afspraken gemaakt worden over de verdeling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.