Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

anomiep

anomiep

18-10-2012 om 13:19

Hij wint weer

na de scheiding en failliet het bedrijf van ex, is de opbrengst van huis en inboedel gegaan naar ex om zijn schulden afte betalen.Ik stond met nix en 3 kinderen op straat. Met hulp heb ik nu weer een huis en een uitkering.Ex had hulp van currateur en was blijkbaar vrijgewaard van alle schuldeissers. Hij had dus gelijk een huis en uitkering. Maar omdat hij verder geen spullen meer had kwamen de schuldeissers alsnog bij mij, ondanks dat ik mijn deel al betaald had door afstand te doen van opbrengst huis.Dus ik betaal nu weer af voor iets waar ik eigenlijk niet meer aansprakelijk voor ben.

In akte van de echtscheiding is afgesproken dat hij allementatie betaald. Ook dat hoeft hij blijkbaar niet te betalen zolang hij een uitkering heeft.

Hij draagt niet bij voor opleiding ; medische kosten ect van de kinderen, .
Echter ik krijg het financieel steeds moeilijker en weet niet meer hoe ik het rond moet krijgen.

Nu heeft hij via zijn advocaat laten weten dat hij geld van mij eist omdat hij niet rond komt en ik een hogere uitkering heb!! Ik heb de zorg en kosten voor 3 kinderen.
Anders omdat ik blijkbaar financieel niet voor 3 kinderen kan zorgen wil hij 1 van de kinderen bij hem in huis. Ik snap niet hoe een advocaat hieraan mee kan werken.
Word weer een rondje vechten met advocaten. word hier zo moe van, ik heb het gevoel dat ik iedere keer gestraft wordt voor iets wat hij verknald heeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gestraft...

...voor iets wat hij gedaan heeft.....

Ja, zo voelt dat en het is helaas vaak de praktijk. Als je een bijstandsuitkering hebt, dan bied je geen verhaal voor uitkering aan een ex. Ik denk dat dit is om zelf een hogere uitkering te krijgen e om jou te tergen en helaas, in een rechtsstaat kun je iemand kapot procederen. Niet van aantrekken (proberen) en proberen een veilig en warm nest voor je kinderen te maken. Als kinderen eenmaal hoofdverblijf hebben is dit niet zomaar te wijzigen en voor zover ik weet worden kinderen ook niet licht uit elkaar gehaald om financiele reden. Dan moet er echt meer aan de hand zijn.

Veel scheef

Er zit wel heel veel scheef in jouw situatie.
'na de scheiding en failliet het bedrijf van ex, is de opbrengst van huis en inboedel gegaan naar ex om zijn schulden af te betalen.' Waren het zijn schulden of waren het jullie schulden? Met andere woorden, was je in gemeenschap van goederen getrouwd?
Ik weet niet hoe het kan dat je ex gevrijwaard is van schuldeisers en jij blijkbaar niet. Ben jij niet meegenomen in het faillissement? Ik weet niet hoe dat zit.
Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd ben je aansprakelijk voor de hele schuld.Dus ik snap dat het zo voelt (...ondanks dat ik mijn deel al betaald had door afstand te doen van opbrengst huis), maar helaas is het niet zo.
Waarom schuldeisers nog bij je komen als je al een uitkering hebt snap ik ook niet.
Kun je jezelf niet failliet laten verklaren? Of de WSNP in, zodat je in elk geval binnen drie jaar klaar bent met alle schulden? Misschien een dom advies, maar ergens moet er toch een uitweg zijn voor jou.
Wat betreft de kosten van kinderen, medische kosten zijn er nauwelijks extra voor kinderen. Kosten van opleiding kun je zo laag mogelijk houden. En je kunt kijken of je kinderen zelf iets bij kunnen verdienen.
Je man is wel een grappenmaker: alimentatie eisen omdat je en hogere uitkering hebt (ik denk niet dat en rechter daar in trapt, de hoogte van de uitkering heeft te maken met het feit dat hij alleen woont en jij kinderen hebt) en ondertussen aangeven dat je financieel gezien niet voor drie kinderen kunt zorgen. Praktisch is het wel. Als één kind officieel bij hem woont krijgt hij ook die hogere uitkering. Maar of een rechter het toe zal staan dat kinderen daarvoor gebruikt worden, dat vraag ik me af en ik hoop heel erg dat het niet zo zal zijn.
Kortom, de nieuwe rechtszaak is storm in een glas water, maar wel weer een storm.
Je zou bijna wensen dat er een hoge eigen bijdrage komt voor mensen die civiele rechtszaken willen aanspannen.

Tsjor

Over uitkeringen

Tsjor, Anomiep heeft het over "uitkering", maar dat hoeft niet per se een bijstandsuitkering te zijn.

Loongerelateerde (werknemers)uitkeringen als WAO, WIA, ZW en WW kunnen best riant zijn en dan kan alimentatiebetaling ook nog mogelijk zijn. Het is dus niet per definitie zo dat wie een uitkering heeft geen alimentatie kan betalen.

Het is wel (vrijwel) per definitie zo dat wie een *bijstands*uitkering heeft geen alimentatie kan betalen, dus als de situatie is zoals jij veronderstelt - Anomiep heeft een WWB-uitkering naar de alleenstaande-oudernorm en Ex heeft een WWB-uitkering naar de alleenstaandennorm - dan heb je helemaal gelijk.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

19-10-2012 om 11:40

Ik is klein en de rest is groot

Aniomiep, wat me opvalt in je posting, naast de grote praktische problemen, is een soort calimero-houding: wanhoop en zelfbeklag.

Mijn tip: Laat die houding los, neem het niet persoonlijk, en laat je niet op je kop zitten door wat anderen doen.

Anomiep:
"Ik snap niet hoe een advocaat hieraan mee kan werken."
Jij lijkt dit heel erg onbegrijpelijk/onrechtvaardig te vinden, maar voor een advocaat is het simpel. Hij heeft een opdrachtgever (je ex) en die wil graag dat hij dat opschrijft -dus doet hij dat. Je kunt in een proces de gekste dingen eisen -ik kan bijvoorbeeld een proces tegen de VVD beginnen om te eisen dat Mark Rutte uit die partij wordt gezet. Totaal zinloos, maar ik kan vast wel een advocaat vinden die hier geld aan wil verdienen.

Loongerelateerd

Als anoniempje een loongerelateerde uitkering heeft is het eigenlijk nog onbegrijpelijker dat zij in gemeenschap van goederen is getrouwd en dus mede-eigeaar was van het bedrijf.

Maar hoe zit dat? Partners, in gemeenschap van goederen getrouwd, beiden aansprakelijk voor schulden, bedrijf gaat failliet, hoe kan het dan dat de een 'meegaat' in het faillissement en vrijwaring van schuldeisers krijgt en de partner niet? Ik weet er neits van, dus ik snap er ook niets van.

Tsjor

Tsjor

Ik weet het ook niet, maar ik denk niet dat het kan. Ik denk niet dat de man gevrijwaard is. Het kan natuurlijk wel dat men is opgehouden hem lastig te vallen omdat er van een kale kip niet kan worden geplukt, maar dat wil niet zeggen dat hij gevrijwaard is.

Een faillissement vrijwaart niet van schulden, als het faillissement wordt opgeheven ben je nog altijd aansprakelijk, vziw.

Wat ik trouwens niet snap is waarom er geen WSNP-traject is ingezet, want dat vrijwaart uiteindelijk wel, als het goed gaat.

Groeten,

Temet

anomiep

anomiep

19-10-2012 om 20:00

Bijstand

ik heb idd bijstand. We waren in gemeenschap van goederen getrouwd, maar hij heeft voor zijn bedrijf verschillende leningen geopend waar ik niets van wist. Maar ik dus wel verandwoordelijk voor ben.
Maar ik heb ook gewoon boos;

* hij ging er vandoor met een vriendin van mij
* hij verdween na faillesement, ik "mocht" zijn appt leeg gaan halen. Spullen van de kinderen stonden erin.
* moest ons gezamelijk huis leeghalen, ivm verkoop.
* ik krijg de deurwaarders op mijn nek.
* curateur werkt voor/ met hem en niet voor mij omdat ik niet in het bedrijf werkte.
* alle problemen van de kinderen zijn voor mij
* alle kosten , medisch ( chronisch ziek kind en de psy) zijn voor mij.
* schoolkosten, zowel middelbaar, als voor de lagere school, gaan dit schooljaar op sneeuwklas ( 550 euro) en bosklas (180) zijn voor mij.
enz.
word er gewoon wat moe van.Dit is al ruim 3 jaar bezig en ben gewoon op van het ruzien.

Inge M

Inge M

19-10-2012 om 21:58

Alleen een schooltip

"* schoolkosten, zowel middelbaar, als voor de lagere school, gaan dit schooljaar op sneeuwklas ( 550 euro) en bosklas (180) zijn voor mij. "

Meld op school dat je de schoolkosten niet kunt betalen en vraag of er speciale regelingen zijn. Dit zijn sowieso geen bedragen die op te brengen zijn voor iemand in de bijstand.

neteret mut

neteret mut

19-10-2012 om 23:16

Is sneeuwklas

wel verplicht? Op alle middelbare scholen van mijn kinderen werden wel sneeuwklassen georganiseerd maar die waren niet verplicht en heel veel kinderen gingen dan ook niet mee. Bosklas kom je niet onderuit, hoewel ...er zijn altijd kinderen die niet meegaan.
Omniostatuut aanvragen, krijg je meer terug van de mutualiteit en zeker ook studietoelage aanvragen ( kan nu al en als je het max krijgt is die sneeuwklas al bijna betaald daarmee). Ga naar het gemeentehuis/omcw en vraag naar hulp/ waar je hulp of advies kunt krijgen. Ik denk dat je daar betere hulp kunt verwachten dan van het forum hier omdat die de belgische regels kennen. Overigens snap ik wel dat je hier komt, ken in B geen forum oid dat zo goed en fijn is als Ouders Online. En in deze rubriek zitten uiteraard lotgenoten die zeker tips kunnen geven maar dan vaak nederlandse tips.

Inge M

Inge M

20-10-2012 om 23:28

Dank neteret mut

Ik had nog niet in de gaten dat het om België ging. Dat verduidelijkt in ieder geval de vreemde namen voor de klassen.
Ik hoop dat Anomiep wat aan jou tips heeft.

Tinus_p

Tinus_p

21-10-2012 om 19:47

Belgie

Als Anomiep inderdaad in België woont, zijn alle opmerkingen en adviezen over faillissement, WSNP en alimentatie totaal irrelevant, omdat die gaan over de situatie en wetgeving in Nederland.

Tigerfeet

Tigerfeet

23-10-2012 om 13:50

Anomiep

Ik kan je gevoel van dat je je in de steek gelaten voelt heel goed begrijpen, dat voelt rot. Hij maakt er een zootje van en jij mag puinruimen. Uiten is osms fijn even je zwelgen in dat rot gevoel
Alleen helpt dat gevoel je niet verder en dat wil je denk ik wel graag. Maak er het beste van wat er van te maken is, en knuffff

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.