Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Paars

Paars

29-11-2009 om 22:03

Hulp voor kind na scheiding

Een vraag voor een situatie bij mijn vriendin. Zij is gescheiden en de communicatie/relatie tussen haar en haar ex is ronduit slecht. Hier heeft hun kind uiteraard last van. Nu wil vriending hulp zoeken voor haar kind, gewoon een neutraal iemand om mee te praten. Ex geeft echter geen toestemming. Wat kan mijn vriendin nu doen? Het lijkt erop dat de hulpverlening alleen met toestemming van beide ouders aan de slag wil gaan. Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee hoor

Wij hebben ook geregeld dat onze stiefdochter hulp kreeg,zonder toestemming van moeder.de handtekening van 1 ouder is voldoende.

amk

amk

30-11-2009 om 09:21

Sus-anne

nee, in principe moeten beide ouders toestemming geven.
Sommige organisaties houden zich daar heel formeel aan vast. Vaak nemen ze genoegen met 1 handtekening maar juridisch is dat niet juist.

Daarentegen zou ik het wel proberen om hulp te krijgen. Met goede argumenten zal dat moeten lukken, maar je moet wel heel mondig zijn in dat soort gevallen.

Tinus_p

Tinus_p

30-11-2009 om 11:29

Waarom?

Paars:
": Een vraag voor een situatie bij mijn vriendin. Zij is gescheiden en de communicatie/relatie tussen haar en haar ex is ronduit slecht. Hier heeft hun kind uiteraard last van. Nu wil vriending hulp zoeken voor haar kind, gewoon een neutraal iemand om mee te praten. Ex geeft echter geen toestemming. Wat kan mijn vriendin nu doen? Het lijkt erop dat de hulpverlening alleen met toestemming van beide ouders aan de slag wil gaan. Iemand tips?"
Waarom geeft ex geen toestemming? Is daar wat zinnigs over te zeggen (hetzij door dingen die ex zelf zegt, hetzij vanwege lopende conflicten over omgang etc).

Vic

Vic

30-11-2009 om 14:37

Verschil van inzicht

Misschien ziet vader het probleem niet, of heeft hij andere ideeën daarover. Ik ken een gescheiden stel waarbij een van de ouders met het kind van therapeut naar therapeut wil om erachter te komen wat het kind heeft, terwijl de andere ouder het kind ziet als kind met gebruiksaanwijzing waar prima mee te leven valt.

Tinus_p

Tinus_p

30-11-2009 om 16:35

Vic:
"Misschien ziet vader het probleem niet, of heeft hij andere ideeën daarover. Ik ken een gescheiden stel waarbij een van de ouders met het kind van therapeut naar therapeut wil om erachter te komen wat het kind heeft, terwijl de andere ouder het kind ziet als kind met gebruiksaanwijzing waar prima mee te leven valt."
Of er bestaat een angst dat het advies van de hulpverlener zal zijn, om de omgangte beperken ofzoiets.

Paars

Paars

30-11-2009 om 17:12

De vader

In eerste instantie wilde vader wel, tot hij uitgenodigd werd door de therapeut samen met de moeder van het kind. Toen krabbelde hij terug, hij wil niet met zijn ex in een ruimte. Waarom? Tja... eerlijk gezegd begrijp ik dat ook niet. Maar uit meerdere andere verhalen uit deze scheidingssoap draait het allemaal erg om de nieuwe partner van vader die elk contact tussen vader en zijn ex in de weg staat, nieuwe partner is erg jaloers. Dat het niet zo goed gaat met zijn kind is wel door school ook aan vader benoemt. Ook toen een aparte intake voorgesteld werd, wilde vader niet. Zij konden zelf wel met het kind praten en begrip tonen....
Verder lijkt de omgang ook geen argument te zijn. De moeder wil de kinderen helemaal niet bij hem weg houden, wil alleen dat het kind aan de slag kan met de loyaliteitsconflicten waar hij zoveel last van heeft.

Jo Hanna

Jo Hanna

30-11-2009 om 20:40

Vrijgevestigde therapeut

Geen idee of die zo ook zo formeel zijn en of de moeder het kan betalen maar ik kan me voorstellen dat ze een vrijgevestigde therapeut zoekt, een beeldend therapeut die met kinderen werkt bijvoorbeeld.
Groet, Jo Hanna

Tinus_p

Tinus_p

01-12-2009 om 10:11

Jo hanna

Jo Hanna:
"Geen idee of die zo ook zo formeel zijn en of de moeder het kan betalen maar ik kan me voorstellen dat ze een vrijgevestigde therapeut zoekt, een beeldend therapeut die met kinderen werkt bijvoorbeeld."
De goeien wel; het probleem is namelijk tuchtrechterlijk, en een therapeut is op dit punt kwetsbaar -er zijn ook artsen berispt op dit punt.

Jo Hanna

Jo Hanna

01-12-2009 om 10:27

'goeien'

Ik zou niet dureven beweren in dit geval dat je houden aan tuchtrecht per se inhoudelijk therapeutisch verantwoord is. Maar ja, recht is iets heel anders dan kwaliteit. Recht is, uit de aard van de zaak, rechtlijnig. Misschien moet het dat ook wel zijn om recht te zijn maar voor individuen kan het beroerd uitpakken.
Dat gezegd hebbende: er zijn vast mensen die niet onder het tuchtrecht vallen omdat ze geen geregistreerde therapeut zijn en bij geen enkele vakvereniging aangesloten zijn. Dan moet je er via via achter komen of ze ook goed zijn in hun 'vak'.
Groet, Jo Hanna

onbekend

onbekend

01-12-2009 om 11:21

Hier

hebben we gewoon maatschappelijk hulp gebeld voor een afspraak en heb ik niet eens mijn ex daarover ingelicht, hij wist het later pas.

Als jij voordij hebt en je kind woont bij jouw in huis, dan kun je gewoon hulp ingeschakelen. Je kan het ook via de huisarts spelen.

Tinus_p

Tinus_p

01-12-2009 om 11:36

Formeel

Jo hanna:
"Dat gezegd hebbende: er zijn vast mensen die niet onder het tuchtrecht vallen omdat ze geen geregistreerde therapeut zijn en bij geen enkele vakvereniging aangesloten zijn. Dan moet je er via via achter komen of ze ook goed zijn in hun 'vak'."
Uiteindelijk maakt dat niet uit. Voor een (behandel)overeenkomst is formeel toestemming van beide ouders nodig.

onbekend:
"Als jij voordij hebt en je kind woont bij jouw in huis, dan kun je gewoon hulp ingeschakelen."
Nee, dat kan dus (formeel) niet.

amk

amk

01-12-2009 om 11:49

Heel formeel

moet je zelfs toestemming hebben om met je kind naar de huisarts te gaan.

Miertje

Miertje

01-12-2009 om 14:59

Toestemming

Officieel moet er idd toestemming gevraagd worden. Maar moeder van stiefzoon heeft hem laten testen in het ziekenhuis zonder toestemming van vader. Amandelen zijn eruit gegaan zonder toestemming (was vader het mee eens overigens).

Vader heeft vorig jaar gesprekken gehad bij MW en daar wilden ze ook gesprekken voeren met stiefzoon. Ze hebben het nooit over toestemming van moeder gehad. Nu is het uiteindelijk niet zover gekomen dus miss dat ze het in de loop van het traject wel hadden gevraagd.

Vader en moeder hebben in ons geval gezamelijk gezag.

Vic

Vic

01-12-2009 om 16:28

Amandelen

Hoewel het strict formeel misschien zou moeten zou het ook niet in mij opkomen om voor aantoonbare medische dingen toestemming te gaan vragen. Amandelen moeten eruit, een kies moet gevuld, etc. Het lijkt me dat in zo'n geval de arts ook gewoon verplicht is om noodzakelijke zorg te verlenen, en niet zo snel met een tuchtrechtelijke klacht te maken krijgt.

Miertje

Miertje

01-12-2009 om 18:18

Amandelen

Ik vind het zelf ook niet nodig hoor om daarvoor "toestemming" te vragen. Vriend hoorde wanneer het was en is meegeweest.

Testen in het ziekenhuis was wat anders. Hij heeft een reeks psychische testen moeten ondergaan en daar was vriend het absoluut niet mee eens.

Paars

Paars

04-12-2009 om 13:52

Bedankt!

Bedankt voor het meedenken. Mijn vriendin zal inderdaad door moeten zoeken. Er zal toch wel ergens een therapeut zijn die zich in wil zetten in belang van het kind!

Paars

Toestemming afdwingen?

Heel herkenbaar het verhaal van je vriendin. Hier dezelfde situatie (of ben ikzelf misschien deze vriendin ?). Mijn dochter is na het overlijden van haar oma haar vertrouwenspersoon kwijt geraakt met wie ze de dingen rond de scheiding kon bespreken. Daarbij had en heeft ze nog steeds moeite met het verwerken van het verlies van haar oma. Ze heeft duidelijk last van een loyaliteitsconflict maar omdat therapeutische hulp alleen met toestemming van beide ouders kan (bij gezamenlijk gezag) ben ik uiteindelijk naar Bureau Jeugdzorg gegaan. Ook hier was de conclusie dat hulp aan mijn dochter zeker nodig is, het advies was een praatgroep voor kinderen van gescheiden ouders. De vader wil echter geen toestemming geven, vind dat het kind met de ouders moet praten als ze ergens mee zit, dus is het dossier door bureau Jeugdzorg gesloten.
Ik heb daarom heel drastisch de omgangsregeling half oktober stopgezet, waarbij ik duidelijk heb aangegeven dat deze pas weer opgestart wordt als er toestemming wordt gegeven voor hulp het kind.
Indmiddels hebben zowel mijn dochter als ik onafhankelijk van elkaar gesprekken met de schoolmaatschappelijk werkster en doen we samen "kanjertraining". Dochter geeft zelf aan dat ze hier wel wat aan heeft. De maatschappelijk werkster heeft deze week (in overleg met mij) een brief aan vader geschreven met het verzoek om toestemming voor deelname aan de gespreksgroep, zodat het contact met de kinderen weer opgestart kan worden.
Het is nu verder aan hem, hij heeft al die tijd (twee maanden) niets meer van zich laten horen. Ik ben benieuwd of hij nu wel gaat reageren.
Misschien dat je vriendin op deze manier ook de knuppel in het hoenderhok kan gooien om toestemming af te dwingen. Gesprekken met schoolmaatschappelijk werk en kanjertraining zouden ook voor haar een optie kunnen zijn.
Wens haar namens mij maar veel succes.
Vriendeiljke groet, Margot

Risama

Risama

09-12-2009 om 14:37

In goed overleg met de therapeut

Formeel moet er idd toestemming van beide ouders zijn, maar bij mijn dochter is de behandeling wel gestart. Ze was gediagnosticeerd met een depressie en een verstoorde ouder-kindrelatie (die tussen haar en haar vader dus) en tussen mij en haar vader was op dat moment geen contact. Ik heb beloofd dat ik mijn uiterste best ging doen hem te laten tekenen op de behandelovereenkomst, maar in het belang van mijn dochter is de behandeling gestart met slechts mijn handtekening onder de overeenkomst. Ik begreep ook dat dit wel vaker gebeurde. Mijn dochter werd behandeld bij de formele plaatselijke jeugdpsychiatrische dienst.
Dus mijn ervaring is dat je met goed overleg met de behandelaar wel ergenes komen kan.

In ons geval is er uiteindelijk wel getekend door de vader.

Overigens vind ik persoonlijk het afdwingen niet zo'n best plan. Uiteraard id het heel triest dat de betreffende vader weigert te tekenen, maar om dat te koppelen aan zijn omgangsrecht vind ik niet fair (ook niet naar het kind overigens)

Risama

Paars

Paars

11-12-2009 om 22:06

Nogmaals bedankt

Haha Margot, nee je bent niet de vriendin. Maar het verhaal lijkt er wel op. Alleen is het stopzetten van de bezoekregeleing in dit geval denk ik geen optie. Er is al zoveel strijd over vanalles. Plus dat er co-ouderschap is. En het stoppen van de bezoekregeling maakt het loyaliteitsconflict voor het kind ook ingewikkelder denk ik.
Risama, ik denk dat je met een duidelijke diagnose voor je kind ook "sterker" staat in het aanvragen van hulp (ook al wil een van de ouders niet meewerken.)
Margot heeft me wel aan het denken gezet. Heeft elke school een schoolmaatschappelijk werker? Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.... Ik ga mijn vriendin tippen (misschien leest ze wel mee).
En anders zal ze inderdaad moeten blijven zoeken tot er een therapeut inziet dat het om het kind en zijn gevoelens gaat.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.