Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

mop

mop

10-11-2008 om 00:31

Indexering kinderalimentatie

Sinds november 2007 ben ik gescheiden. Er is toen een alimentatie bedrag vastgesteld. Nu komt 2009 eraan. Ik lees her en der dat deze dan weer iets wordt verhoogd. Toch hoor ik daar niets over in mijn dagelijkse leven. Ik heb er nooit zo naar gevraagd maar ik hoor vriendinnen of collega`s zeggen dat ze al jaren een bepaald bedrag krijgen. Hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

10-11-2008 om 07:35

Jaarlijkse indexering

kun je bij deze link controleren en berekenen: http://www.lbio.nl/index.cfm/t/Indexeringsberekening_alimentatie/vid/86BA6564-423B-10FA-89AD9D9B3128EAEE
Het percentage wordt jaarlijks in november vastgesteld en het is een wettelijke wijziging. De verhoging moet dus gewoon betaald worden door de alimentatieplichtige, tenzij bij de echtscheiding andere afspraken gemaakt zijn.

mop

mop

10-11-2008 om 09:12

Alimentatie

Ik heb inmiddels die website ook gevonden. Maar ik vroeg me meer af of jullie jaarlijks die verhoging aan je ex doorgeven.Ik hoor namelijk in mijn omgeving niemand erover.Niet dat ik nu bosjes mensen ken die zijn gescheiden hoor. We hebben de afspraak gemaakt bij de echtscheiding maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er een beetje tegenop zie om het te vragen. Hij vndt nu al dat hij heel veel betaald en het is altijd maar weer spannend of het er iedere maand op staat.

Hij heeft niets te willen

Mop, die verhoging geldt van rechtswege. Hij is wettelijk tot betaling verplicht. Dat wil zeggen: ook al meld jij niks aan hem, dan nog kun je het LBIO op hem afsturen als hij de indexering niet betaalt (zo'n situatie zal niet vaak voorkomen, maar juridisch geldt het vziw wel degelijk).

Ik zou gewoon even een briefje/mailtje sturen met de strekking 'ik weet niet of je het al gezien hebt maar de indexering voor 2009 is ...'

Niets vragen, gewoon meedelen. Maar strikt genomen ben je dus zelfs dat niet eens verplicht.

Groeten,

Temet (die nu even snel op de site van het LBIO gaat kijken - ik moet beroepshalve die percentages weten)

mop

mop

10-11-2008 om 10:18

Al bekend?

Is het al bekend wat het percentage gaat zijn voor 2009?
Ik kon het namelijk nog niet vinden.

Ga mijn moed bij elkaar rapen en het hem vragen. De alimentatie hoort er rond de 5e op te staan maar het staat er nog niet op. Dus daar zal ik eerst over moeten praten.

Tinus_p

Tinus_p

10-11-2008 om 11:40

Nog niet

mop:
"Is het al bekend wat het percentage gaat zijn voor 2009?"
Vziw niet. Maar meestal wordt dat ergens in deze tijd van het jaar bekendgemaakt.

amk

amk

10-11-2008 om 20:52

Wat wij doen

althans wat ik doe is aan het eind van het jaar de nieuwe alimentatie berekeningen, de nieuwe bijdrage kinderopvang en de (voorlopige) data van de omgangsregeling in 1x doorgeven.
Wij ronden de alimentatiebedragen dan ook nog eens af op hele euro's. Vorig jaar hij een beetje teveel betaald, dit jaar rond ik dus naarbenden af. Ik reken dan wel met het officiele bedrag van het vorige jaar.
Die indexering staat ook in het convenant, dus zeggen dat hij het niet wist kan niet. Alleen het eerste jaar hebben we geen indexering toegepast omdat we aan het eind van het jaar gescheiden zijn en de advocaat toen gelijk al een wat hoger bedrag heeft opgeschreven.

Daarentegen heb ik weer geen wijziging aangevraagd toen hij trouwde en ging samenwonen.
groet,
Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.