Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

renata

renata

14-01-2012 om 19:42

Indexering, wie?

Wie van de partners moet op de indexering letten?

Ik heb het altijd doorgegeven aan mijn ex man en hij zorgde dan dat de alimenatie verhoogd werd, alles in goed overleg.

Mijn vriend heeft een vervelende scheiding en een slecht contact met zijn ex vrouw. Wij weten dus wel van de indexering, maar zijn ex vrouw heeft er nog niets over gezegd.

Nu is mijn vraag, is mijn vriend wettelijk verplicht de indexering aan te geven en zelf de alimentatie te verhogen?
Of moet zijn ex vrouw dit aangeven?

Kan het later met terugwerkende kracht gevraagd worden?

Ik heb op internet gezocht, maar kan hier geen antwoorden op vinden. Hopelijk weet hier iemand het antwoord.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Egel

Egel

14-01-2012 om 20:09

Ja, moet je gewoon zelf doen

Ja tuurlijk moet je het gewoon zelf verhogen. Dat is inderdaad verplicht en de alimentatie-ontvangende heeft daar recht op. ook met terugwerkende kracht.
Ik weet natuurlijk niets van de problemen, maar in principe zou ik netjes zijn met geld. Dat niet als een extra machtsmiddel zien.
Dus eind januari het nieuwe bedrag overmaken en dan bij de mededelingen iets als: +vorige verhoging ..,.. euro.
Mijn man heeft ook een slecht contact met zijn ex, ook met zijn kinderen, maar we willen ons niet verlagen tot moeilijk doen over het al vastgestelde bedrag, dus alles gaat op de cent nauwkeurig, en op tijd, al 12 jaar.
Groeten, Egel

amk

amk

14-01-2012 om 21:23

Zelf

dat moet de alimentatieplichtige gewoon zelf doen. Tenzij er andere afspraken zijn gemaakt.
Zo staat er in ons convenant dat ik aan het eind van het jaar een herberekening maak naar aanleiding van wijzigingen in de kinderopvangkosten, dat is bij ons een apart bedrag dat bovenop de kinderalimentatie komt. En dan neem ik de indexering gelijk mee en komt er 1 totaal bedrag uit.

Tigerfeet

Tigerfeet

14-01-2012 om 21:42

Link

Hier staat hoeveel: http://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/alimentatie-indexering.html
Dit doet mijn ex dus wel heel goed.
Tigerfeet

Doe het gewoon...

Ik ben zo'n ex die een week geleden voor het eerst om indexering heeft gevraagd. Ik ben in 2007 gescheiden. Dief van m'n eigen portemonnaie dus... maar er waren genoeg dingen die hij buiten de alimentatie om heeft betaald (een sova-training, contributie sportvereniging), dus ik wou ook niet kinderachtig zijn. Tja, nu ben ik dus alsnog kinderachtig. En kan ik me voor m'n hoofd slaan dat ik het toen tegen elkaar heb afgetekend. Dit soort dingen moet je gewoon zuiver houden!

Tinus_p

Tinus_p

15-01-2012 om 18:05

Lbio

Renata:
"Kan het later met terugwerkende kracht gevraagd worden?"
Ja, sterker, niet betalen van indexering is een vorm van wanbetaling waarvoor het LBIO in actie komt.

Izar & joyeux

Sorry... Beetje ongelukkig om dezelfde term te gebruiken. Die zat kennelijk nog in m'n hoofd nadat ik jullie reacties had gelezen...

In ons geval wilde ik niet kinderachtig zijn omdat ex buiten de alimentatie om dingen had betaald waarvan ik op zich de helft van zou moeten betalen. Als mijn ex net zou doen of hij niet weet dat er zoiets bestaat als indexering en hoopt dat ik er niet over begin. Dat zou ik pas echt kinderachtig vinden, ja.

Raar

...dat je dit zo durft voor te stellen!
terwijl je zelf het wel gewoon van je eigen ex vind dat hij het betaald. Je partner hoort gewoon de indexering bij het oude alimentatie op te rekenen en over te maken.
Heb zelf ook zo'n waardeloze ex en zijn nieuwe partner die denken dat ze het heft in eigen handen kunnen nemen en ik maar moet bedelenen om de indexering, jaar in jaar uit, en nu heeft meneer zelfs het recht in iegen handen genomen helemaal maar geen alimentatie meer te betalen. Dus de LBIO ingeschakeld en deze kan dus ook achter stallig indexering van 6maanden terug incaseren inclusief kosten staat erin de brief vermeld!
Gewoon zijn plichten ten aanzien van zijn kids na laten komen en verder geen gezeur, zo klaar als een klontje!

Partner of kinderalimentatie

Ik lees een paar reacties dat vriend gewoon voor zijn kinderen moet zorgen en indexering moet betalen. Maar ik neem aan dat het hier om partneralimentatie gaat...? Dan nog niet netjes maar in ieder geval niet op de kinderen gericht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.