Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-04-2009 om 19:41
In 2005 zijn wij vertrokken naar Griekenland met onze twee kinderen. Nu bijna 4 jaar later heeft dit avontuur mijn huwelijk gekost en liggen wij in scheiding. Om geen jarenlange touwtrekkerij te willen, hebben wij het een en ander vastgelegd in een convenant. Beiden hebben we om de week de zorg voor de kinderen die nu bijna 9 en 11 1/2 zijn. Mijn ex-vrouw heeft daarbij het ouderlijk gezag bedongen.
Omdat wij beiden hier in Griekenland willen blijven, ga ik als zelfstandig ondernemer mijn plannen doorontwikkelen... mijn ex-vrouw wil geen eigen bedrijfje en gewoon eenvoudig in loondienst werken.
Nu kom het probleem... het werk ligt niet voor het oprapen en zij is door de omstandigheden gedwongen een baan te accepteren voor 7 dagen per week van 08:00 uur tot 16:00 uur en dat voor de komende 7 maanden.
Dat heeft tot gevolgd dat er niemand thuis is wanneer de kinderen uit school komen. Dan om 16:00 uur moeten de kinderen naar huiswerkbegeleiding waarna de kinderen rond 17:30 of later klaar zijn. Dan gaan ze naar huis en heeft hun moeder volle aandacht voor ze. Dan het weekeinde... dan mogen de kinderen kiezen om thuis te blijven de hele dag of mee te gaan naar het hotel waar ze werkt. Als het hotel nou aan het strand zou liggen, dan konden de kinderen nog iets maar het ligt in het dorp. In de zomervakantie, die van 15 juni tot 11 september duurt, blijven wij de kinderen om de week opvangen en opvoeden en komt de moeder van mijn ex hier naartoe. Eerlijk gezegd ben ik daar ook niet helemaal gelukkig mee maar goed.
Deze hele situatie waarmee ik geconfronteerd ben, is niet bespreekbaar en mijn ex-vrouw staat met de hakken in het zand. Ik heb er een naar gevoel over omdat ik van mening ben dat de kinderen door deze opvangregeling te kort gedaan worden. Ja.. en daar sta ik dan.. wat kan ik hier in hemelsnaam mee. Wat voor effect(en) heeft dit op de kinderen op de korte en lange termijn... deze grote mate van ongecontroleerde vrijheid. Moet ik me zorgen maken over mijn kinderen ? Heb ik het volste recht om mijn ex-vrouw hierop aan te spreken ?
05-04-2009 om 21:13
Eerlijk gezegd
vind ik dat ze het redelijk netjes geregeld heeft.
een baan tot 4 uur, de kinderen dan naar begeleiding tot half 6 waar is daar de ongecontroleerde vrijheid?
Die zomervakantie is ook goed geregeld door dat oma komt, en helaas daar heb je als expartner geen inspraak in wie er als oppas komt.
Alleen die weekenden. Daar zou je wel een punt hebben want ik vind de kinderen wel erg jong om een hele dag alleen thuis te zijn. Maar wellicht eten ze wel samen en houdt er iemand toch deels toezicht. Dat kan ik met je huidige verhaal niet beoordelen.
Daarbij valt Griekenland toch onder de EU en volgens mij mag je daar geen 7 maanden 7 dagen per week werken. Iets met rusttijden etc.
Misschien dat je de kinderen dan een dag eerder ophaalt en een dag later terug brengt. Dan zijn ze per weekend nog 1 dag vrij.
groet,
Angela
12-04-2009 om 18:02
Positief bijdragen!
Beste Rene,
Je schrijft hier heel mooi neer wat zij allemaal wel neit fout doet, maar ik hoor geen ideeen van je hoe je het haar, in het belang van jullie kinderen, meer dragelijk wilt maken. Ik zou ook behoorlijk kriegelig worden als ik in een vreemd land voor een scheiding kwam te staan, daardoor een baan van 7 dagen per week moest accepteren en vervolgens heeft mijn ex niets dan commentaar, maar oplossingsgericht kijken (maw Wat kan ik bijdragen zodat binnen de omstandigheden toch nog het meest optimale wordt bereikt), ho maar!
Ik denk dat je het volste recht hebt je ex hierop aan te spreken, als je ook een hand wilt toesteken. Eerder niet.
Emine