Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Emma

Emma

29-01-2009 om 21:25

Juridisch stalking

Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik zo'n beetje alles rond met ex, opnieuw gehuwd, twee kindjes uit tweede huwelijk, bijbaantje, huisje, gewoon leuk dus.

Ex heeft er lucht van gekregen dat ik niet meer voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking kom, heeft zelf royaal inkomen en begint nu procedure na procedure, waardoor drie kwart van mijn inkomen hieraan opgaat. kan ik hier iets tegen doen of kan ik ergens toch nog een tegemoetkoming krijgen? Resultaat is nl dat wij als tweeverdieners nu de auto moeten wegdoen en moeten zorgen dat we met 6 man onder de 75 euro boodschappen blijven en moeten hopen dat de wasmachine niet stuk gaat.

Dit is overigens precies wat ex voor mij wil, heeft hij gezegd het mij zo moeilijk mogelijk maken. Zijn procedures gaan over toch weer omgang, herstel in gezag en geen alimentatie meer.

Wat kan ik doen?

Emma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 09:34

Helaas niet knurf

Knurf:
"Maar als ex niet in het gelijk gesteld wordt, dan krijg jij toch een groot deel van de kosten terug? De verliezende partij moet dan betalen voor de kosten die gemaakt zijn voor een advocaat en de griffierechten."
Niet bij familierecht -dit is wat mij betreft dan ook een grof schandaal.

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 13:29

Nee

Knurf:
"Kun je dan wel apart schadevergoeding eisen?"
Nee. Kapotgeprocedeerd worden is een serieus probleem.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-01-2009 om 13:47

Geen gezag en geen omgang zijn natuurlijk ook wel serieuze problemen, zou mediation geen betere en meer betaalbare optie zijn? Kun je ook naar vragen bij de rechter.
Overigens, als je ergens (mail, brief) zwart op wit die uitspraak van ex hebt, zéker wat mee doen! Meenemen in de eerstvolgende procedure.

Vier tips

Tip 1) ik ben er niet honderd procent zeker van maar krijg de indruk dat in omgangskwesties een advocaat vaak feitelijk niet verplicht is: als je op de dag van de zitting komt opdagen en je zegje doet wordt je volgens mij ook gehoord. Maar vraag het de griffie als zoiets zich voordoet (ik baseer dit op de gang van zaken bij de rechtbank Amsterdam, ik sluit niet uit dat het ergens anders niet op dezelfde manier loopt). Dit geldt in elk geval NIET voor alimentatiezaken, daar krijg je een termijn voor schriftelijk verweer, dat moet worden ingediend door een advocaat, en gebeurt dat niet dan wordt het verzoek toegewezen.

Tip 2) Tinus heeft gelijk (maar dat wist je al) dat in het familierecht in beginsel geen proceskostenveroordeling wordt uitgesproken. Maar als duidelijk is dat ex bezig is je financieel het graf in te procederen kan de rechter daar best van afwijken. Voer dit dus aan, en Yta heeft gelijk: als je die opmerking van je ex op schrift hebt is dat natuurlijk erg mooi meegenomen.

Tip3) Vergeet niet dat kosten van rechtsbijstand in bepaalde gevallen aftrekbaar zijn van de belasting - in elk geval als het gaat om inkomen (in alimentatiezaken dus). Als je nog geen aangifte doet, begin daar dan mee. En dan kan blijken dat je inkomen alsnog onder de grens van gefinancierde rechtshulp terechtkomt (hoewel je met het tegenwoordige peiljaarbeginsel daar misschien wel pas later profijt van hebt - maar zoek een advocaat die veel toevoegzaken doet, die kennen de krochten van de wet- en regelgeving).

Tip4) kosten voor rechtsbijstand kunnen onder omstandigheden door een alimentatieplichtige worden opgevoerd. Dat moet dan door een alimentatiegerechtigde ook kunnen, en leiden tot een hogere behoefte, lijkt mij. Maar goed, als het probleem 'm erin zit dat meneer te weinig geld heeft om de behoefte te dekken dan heb je niks aan dat verhaal.

Nou ja, misschien heb je er wat aan, maar dit is inderdaad een serieus probleem. Mediation is helaas ook niet gratis, en het wordt wel gezien als een soort juridische Haarlemmerolie, maar als jouw ex echt bezig is jou kapot te maken vrees ik dat ook mediation niet zo bar veel zin heeft. Maar goed, ik ken de omstandigheden niet.

Sterkte.

Temet

Emma

Emma

30-01-2009 om 16:11

Hm yta

"Geen gezag en geen omgang zijn natuurlijk ook wel serieuze problemen"......Tja, zal best, maar neem ff van mij aan dat deze niet voor niets zijn ontzegd.

Daarnaast lost mediation het probleem niet op: er zijn kosten aan verbonden en de rechtzaken zijn er niet mee van de baan. Ze kunnen of gewoon doorgaan (mediation mag er nl niet toe leiden dat iemand rechten verspeelt en procesrecht is een recht) of naderhand alsnog doorgaan. Mediation leidt dus alleen maar tot nog hogere kosten. Bovendien meot ik hiervoor vrije dagen opnemen die ik mij niet heb (zou in de vakantie graag samen met de kinderen vrij zijn) en is deze man dusdanig agressief, zowel in woord als in daad, dat een tweewekelijks gesprek heel veel overhoop zou halen.

Het gaat hier om een zaak van serieuze mishandeling van moeder en kinderen, waarbij na jaren van procederen is besloten dat omgang en gezag niet in het belang van de betrokken kinderen is. Dat is neit vanzelf gegaan. Een hel is het geweest om dat rond te krijgen. Mijn kinderen en ik zijn erg bang van hem.

Ik denk dat mijn ex wel weet dat als ik verweer voer, hij weinig kans maakt. Als ik geen verweer voer, wordt dat anders. Zelf verweer voeren kan ik inmiddels niet meer opbrengen, ik schiet zo in de zenuwen dat ik geen woord meer uit kan brengen. Ik meot dus wel kosten maken.

En hij: of hij de zaak nu wint of verliest, hij bereikt zijn doel altijd: ons financieel klem zetten.

En nee, die uitspraak heb ik niet op papier, alleen dat hij door zal gaan tot het uiterste om de kinderen te krijgen. Maar dat mag, volgens mij.

Emma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.