Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Lotte

Lotte

02-05-2010 om 15:23

Juridische rechten nieuwe partner

Mijn vriend is al enige tijd ongeneeslijk ziek en we hebben besloten voor de laatste periode die ons nog samen te rest, te gaan trouwen.

Echter, gezien hij enorm ziek is geworden, is hij ook zonder werk en inkomen komen te staan, en heeft daardoor geen kinderalimentatie kunnen betalen. Zijn ex heeft hem hiervoor al eens voor het gerecht proberen te dagen. Echter, gezien wij samenwonen, heeft hij geen recht op uitkeringen en als net startende kleine zzp'er was hij niet verzekerd. Ok, dom, maar valt achteraf weinig aan te veranderen.

Zijn kinderen zijn gewoon met vaste regelmaat blijven komen, en ik zorg dan ook dat ze niets te kort komen. Ik koop ze regelmatig spulletjes, en er worden niet minder activiteiten ondernomen ondanks alles. Ik heb echter geen zin, die kinderalimentatie uit mijn zak te gaan betalen.
En zijn levensverwachtingen zijn zo enorm beperkt, dat daar gewoonweg ook geen mouw aan te passen valt. Hij heeft altijd trouw betaald, en vindt dit ook vreselijk maar er is gewoon geen andere manier.

Nu is mijn vraag, als wij gaan trouwen, kan zijn ex de kinderalimentatie op mij verhalen? Ik zou graag zijn laatste levensja(a)r(en) nog in rust met hem willen slijten, zonder dit soort dilemma's.

Weet iemand misschien wat mijn juridische positie hierin is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huwelijkse voorwaarden

Als leek kwam als eerste in me op: trouw op huwelijkse voorwaarden
Als tweede: informeer bij een rechtswinkel en/of notaris
Als derde: maar eigenlijk als eerste: heel veel liefde en geluk jullie samen toegewenst!

Lotte

Gaat het om lopende kinderalimentatie of om al vervallen termijnen? Als die alimentatieplicht nog altijd niet is aangepast dan moet daarvoor zo snel mogelijk gezorgd worden. En inderdaad denk ik dat je huwelijkse voorwaarden moet maken. Maar hoe dan ook: pas die alimentatieplicht aan (voor zover mogelijk met terugwerkende kracht). Daar heb je een advocaat voor nodig.

Groeten,

Temet

Lotte

Lotte

03-05-2010 om 15:17

Geen alimentatieregeling

Het schijnt zelfs dat zij onderling wel wat afpsraken op papier hadden gezet, die na een jaar herzien zouden moeten worden, maar er is dus nooit een beschikking van de rechtbank afgegeven waarin staat of en hoeveel kinder alimentatie hij zou moeten betalen. Hij heeft wel al die jaren gewoon door betaald (en meestal veel te veel naarmate zijn inkomen).

Hij heeft dus al eerder een advocaat in de hand moeten nemen, en die gaf aan dat ze eigenlijk dus helemaal niks te eisen had. Maar ja, wat niet is kan nog komen en ik wil me indekken daartegen.

Dus es op zoek naar meer info omtrent huwelijkse voorwaarden.

Is het dan echt zo dat zonder huwelijkse voorwaarden de nieuwe partner aansprakelijk wordt gesteld voor de kinderalimantatie vaan de ex?

Vic

Vic

03-05-2010 om 15:21

Verlopen termijnen

Wanneer je partner overlijdt, kun je als nieuwe partner nooit verantwoordelijk worden gehouden voor toekomstige alimentatieverplichtingen. Dat eindigt dan gewoon. Ik vermoed wel voor reeds verlopen termijnen, dan ontstaat in feite een schuld waarvoor je als erfgenaam verantwoordelijk bent. Ik denk niet dat je dat kunt ondervangen met huwelijkse voorrwaarden. Je kunt niet een stukje van de erfenis afwijzen (dus bijv. alleen de schulden, niet de bezittingen).

Nou, dat valt dan weer mee

"Hij heeft dus al eerder een advocaat in de hand moeten nemen, en die gaf aan dat ze eigenlijk dus helemaal niks te eisen had. Maar ja, wat niet is kan nog komen en ik wil me indekken daartegen"

Nou, dat lijkt me helemaal niet zo nodig eigenlijk. Zij heeft geen rechterlijke uitspraak. Als hij stopt met betalen zal zij naar de rechter moeten met de claim dat hij zijn alimentatieverplichting niet nakomt. Hij moet dan verweer voeren waarbij hij aangeeft dat hij best wil betalen en ook lang betaald heeft maar dat de koek nu op is. En dat zal de rechter dan, neem ik even aan, met hem eens zijn. En dat is dan meteen het einde van de zaak. Er is dus geen verhaalbare vordering. De enige kosten waar jij indirect aan bijdraagt zijn de kosten van de advocaat aangezien jouw inkomen ook van belang is voor de vraag of je partner in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp (zie www.rvr.org voor meer informatie daarover).

Aangezien ex geen alimentatie bij je vriend kan afdwingen zonder tussenkomst van de rechter kan zij evenmin iets bij jou afdwingen.

Overigens: als wordt vastgesteld hoeveel je man kan missen (de draagkracht) telt jouw inkomen niet echt mee, maar indirect toch weer wel omdat jij de helft van de woonlasten en kosten van de huishouding kan dragen als je je eigen boterham verdient. Dat betekent dat zijn kosten lager zijn en hij dus in theorie meer overhoudt om zijn alimentatie te betalen. Maar die situatie is voor gehuwden en samenwonenden gelijk.

Maar kort en goed: je partner moet gewoon stoppen met betalen en afwachten of zij een rechtszaak aandurft. Zo ja, verweer voeren. Zo nee, mazzel.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.