Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Filia

Filia

25-02-2012 om 21:31

Juridische vraag tav toewijzing kinderen

Ja, graag zou ik een antwoord willen hebben op deze vraag: hoe zit het in geval van een echtscheiding met het toewijzen van de kinderen aan de ouders? Een kennis zit in een een echtscheidingssituatie.Ze hebben 2 kinderen, en hij zou graag zien dat één kind bij hem zou worden ingeschreven, en het andere kind bij zijn bijna ex partner. De wens is om in co-ouderschap de kinderen op te voeden, dus beide kinderen een aantal dagen bij de ene ouder en vervolgens een aantal dagen bij de andere ouder. De vrouw is het niet eens over de inschrijvingsprocedure, en wil beide kinderen op haar naam hebben staan ingeschreven.
Mijn vraag is: zal in geval van een rechtszaak de rechter automatisch de kinderen op de naam van de vrouw schrijven? En worden hiermee de kinderen dan ook automatisch aan de vrouw toegewezen? Waar zou ik op het net specifieke informatie hieromtrent kunnen vinden?
Ik ben erg dankbaar voor welke vorm van informatie ook.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rechtszaak

Wat je nu vraagt daar kun je geen algemene uitspraken over doen. Eigenlijk vraag je van de rechter om een van beide ouders te dwingen een kind op het adres van de ander te laten inschrijven. Mijn suggestie zou zijn dat de rechter dan eerst mediation aanwijst. Wan er is geen onenigheid over wie het gezag heeft, dat is beiden, en waar de kinderen wonen, in co-ouderschap bij beide ouders. Wel een beetje onlogisch om dan te eisen dat beide kinderen bij een ouder op het adres ingeschreven staan, zonder dat daar een logisch argument bij zit.

Ely

Ely

26-02-2012 om 09:01

Eerder gehoord

Ben weleens mensen tegengekomen met zo'n constructie. Het idee was gelijke verdeling van de kinderbijslag en alleenstaandeouder vergoeding, vertelden ze mij toen. De kinderen gingen tegelijkertijd van de ene ouder naar de andere. Ik had de indruk dat het ook iets te maken had met het idee van de gelijke verdeling (cliché voorkomen dat kinderen bij de 1 wonen en de ander logeren) en wellicht een raar soort zekerheidsgevoel voor de ouders.... Maar dat hebben ze niet zo letterlijk uitgesproken

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

26-02-2012 om 14:58

Geld

Het is financieel gunstiger als je kind bij je wordt ingeschreven omdat je dan de kinderbijslag en evt. toeslagen ontvangt. Sommige ouders 'verdelen' de kinderen, zodat beide ouders dan die voordelen hebben. Waarschijnlijk is het over het algemeen financieel het gunstigst als je de kinderen inschrijft bij de minstverdienende, want dan krijg je de meeste toeslagen.

Belasting

en de meestverdienende heeft baat bij het belastingvoordeel als alleenstaande ouder met een jong kind.
Waarom zou je kennis dat niet willen, als in de praktijk co-ouderschap wordt uitgeoefend? Bijkomend voordeel is dat beide ouders belangrijke post (van school bijvoorbeeld) krijgen en dus met elkaar wel moeten overleggen om op de hoogte te blijven. Het is dan dus niet zo dat één ouder alle informatie krijgt en de andere ouder steeds op de hoogte moet brengen, beiden krijgen belangrijke informatie en moeten elkaar op de hoogte houden.
Ik zie alleen maar voordelen.

Tsjor

Vic

Vic

26-02-2012 om 20:50

Belasting

"en de meestverdienende heeft baat bij het belastingvoordeel als alleenstaande ouder met een jong kind."
Zo lang beide ouders voldoende belasting betalen hebben ze evenveel voordeel van de heffingskorting (het is immers geen aftrekpost waarbij het percentage uitmaakt). Voor de informatie van school hoef je het ook niet te doen. Op verzoek is de school verplicht beide ouders te informeren.

Filia

Filia

29-02-2012 om 14:03

Dank!

De titel zegt het al: dank voor jullie meedenken. Ik begrijp dat het vooral een financiële kwestie is, op wiens naam de kinderen worden ingeschreven. Dat is een hele step verder!
Filia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.