Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kroepoek

Kroepoek

07-07-2010 om 16:24

Kind inschrijven bij andere ouder

Wij gaan uit elkaar en hebben samen 1 kind, ik heb nog een kind uit een andere relatie. De financieel adviseur adviseerde de vader van ons kind om kind straks, nadat vader is verhuisd, bij hem in te schrijven, zodat we allebei alleenstaande ouder zijn bij de belasting. Mijn oudste staat bij mij ingeschreven. Weten jullie of hier (behalve gevoelsmatig) verder nog voor- of nadelen aan verbonden zijn? We weten nog niet precies hoe we de omgangsregeling willen gaan doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
heks

heks

07-07-2010 om 22:50

Slimmigheidje?

Klinkt alsof dat sjoemelen is. Is toch niet zo? Maakt belastingdienst toch niet uit wie de korting krijgt? het is toch voor verzorging van het kind? er wordt niet gefopt. Tenminste ik neem aan dat kind ook door ex verzorgd wordt?
Mijn dochter staat ook op adres ex. Nadeel is dat mijn oudste inmiddels 18 is en ik geen extra korting meer krijg.

rozenstruikje

rozenstruikje

08-07-2010 om 01:08

Wat ik ervan weet:

Voordeel van 'elk een kind' op het eigen adres is dat je elk kortingen en toeslagen van de belastingdienst krijgt. In totaal ontvang je dan meer geld dan wanneer beide kinders op 1 adres staan ingeschreven. Dat is geen slimmigheidje vind ik, dat is gewoon je recht. Zoals jij het beschrijft, houden jouw kortingen en toeslagen eerder op omdat jij de oudste op jouw adres hebt en die kortingen en toeslagen zijn gebonden aan de leeftijd van het kind. Je kunt ook afspreken dat hij dan wel de kortingen en toeslagen ontvangt voor jullie kind, maar met jou deelt of op een gezamenlijk rekening voor het kind stort, of verzin maar.

Verder weet ik er nog twee die ofwel voordeel ofwel nadeel zijn: als je het kind inschrijft bij degene die het minst verdient, dan krijg hij of zij meer geld aan kinderopvangtoeslag want dat is naar aanleiding van inkomen.
Als jij beide kinderen op jouw adres inschrijft en je woont bijvoorbeeld in mijn regio, dan geldt hier dat je, omdat je dus een huishouden van 3 personen bent, je meer kans maakt op sociale huurwoningen van groter dan 60m2 (weet niet meer precies hoeveel vierkante meter, maar de wat grotere woningen zijn bedoeld voor gezinnen van 3 of meer). Ik had dus beide kinders op mijn naam en adres want dan voldeed ik aan die eis. Na een periode van 4 a 6 maanden ofzo, na de check van de woningbouw dat je er inderdaad met 3 of meer was gaan wonen, dan is dit rond en kun je een kind weer laten inschrijven op ander adres. En dat hebben wij toen gedaan.

Wat ik als nadeel zie, is dat nu mijn oudste officieel bij haar vader staat ingeschreven dan dus alle post van school/ opvang/ zwem/ gemeenteinformatie over scholen ofzo/ schoolarts/ naar zijn adres gaat. Oh het nadeel zit hem er dus in dat hij die informatie niet aan mij doorgeeft. Het nadeel kan dus op te lossen zijn. (Hier helaas niet). Voorbeeld is dat ik dus altijd anderhalve week kan wachten tot de tweewekelijkse nieuwsbrief die kinderen meekrijgen van school, online staat, want hij geeft hem nooit mee naar mij/ vertelt mij niet de inhoud. Het is voor school *niet mogelijk* haar twee brieven mee te geven. Terwijl alle kinderen een brief krijgen en dus veel gezinnen thuis twee brieven hebben want twee kinderen op school.

Rozenstruikje

Kinderbijslag

mochten jullie een co-ouderschap gaan voeren,dan maakt het niet uit waar kind staat ingeschreven,jullie kunnen dan beiden (ieder de helft)van de kinderbijslag aanvragen.

amk

amk

08-07-2010 om 10:02

Rozenstruikje (ot)

het is niet mogelijk voor school, maar wel verplicht als de ouders er om vragen.
Kijk even in het archief want Mirjam heeft er wel eens wat over geschreven.

Kroepoek

Kroepoek

08-07-2010 om 11:08

Kinderopvangtoeslag

Dank voor jullie reacties!

Vwb de kinderopvangtoeslag, dat kan ook nadelig uitpakken. Mijn oudste is nu '2e kind' voor de belasting en daarvoor krijg ik nu relatief veel terug. Dat is straks dan niet meer zo, als beide kinderen 'eerste kind' zijn. Dat zouden we moeten uitzoeken.

Maar hoe zit het bv met verhuizen, stel dat de vader naar een andere plaats wil verhuizen, kan dat dan zonder mijn toestemming? Maw, krijgt hij meer rechten als ons kind bij hem staat ingeschreven?

Didi

ik weet dat het niet om kinderbijslag gaat,echter de biomoeder van mijn stiefkinderen weigerde altijd de helft van de kinderbijslag af te staan aan biovader,vandaar dat ik een tip geef dat je kinderbijslag beiden aan kan vragen.

rozenstruikje

rozenstruikje

08-07-2010 om 20:59

Amk (ook ot)

Hee dat is dus verplicht voor de school, om beide ouders te informeren? Ik zou het echt fijn vinden om ook gewoon op tijd die nieuwsbrief te ontvangen!
Maar hoe vind ik dat dan in het archief? Op welke titel of steekwoord zou ik dan kunnen zoeken, weet je dat nog?

Rozenstruikje

Didi ot

*Ik blijf me verbazen over hoe sommige ouders met hun exen om gaan over de ruggen van de kinderen ... *

dat verbaast mij ook heel erg.oke,dat het eerste jaar na een scheiding moeizaam verloopt vanwege woede en verdriet over het mislukken van je huwelijk,dáár kan ik me echt wel iets bij voorstellen.
Maar dat je na 11 jaar( zoals hier het geval)nog steeds niet kan accepteren,loslaten en verder gaan met je eigen leven,dat je nog steeds over de rug van je eigen kinderen blijft mokken en sarren en stoken,terwijl je kinderen er bijna aan onder door gaan,dát zal ik nooit kunnen begrijpen.
Helaas weet ik dat het vaker gebeurt,zo zonde.

Kroepoek

Kroepoek

21-07-2010 om 16:25

Hoofdverblijfplaats

Even afwezig geweest dus niet meer kunnen reageren.

Ik las in het archief het eaa over aanwijzing van de hoofdverblijfplaats. Dat zou dan bij de vader worden. Kan dat nadelige gevolgen hebben voor de omgang voor mij?

En heeft iemand enig idee of deze 'belastingtruc' echt legaal is?

mirreke

mirreke

25-07-2010 om 17:09

Is geen truc

Is gewoon legaal. De bedoeling van hedendaags scheiden, en zelfs de wettelijke verplichting, is toch dat je kind ergens wordt ingeschreven maar (meestal) toch bij beiden woont. Je moet beiden ouderen. Maar je kind kan wettelijk gezien niet bij beiden ingeschreven staan, moet bij eentje. Het is wel zo dat je (lijkt mij) redelijk met elkaar overweg moet kunnen, o.a voor dit soort financiële voordelen die je dan weer met elkaar kunt delen ed.
Maar idd, plek van inschrijving kan wel bepalend zijn voor andere zaken, soms voor bv. keuze van arts/tandarts of waar het kind naar school mag/moet. Daar moet je ook rekening mee houden. En in principe mag je ex niet zomaar met kind naar een ander deel van het land verkassen, maar dat mag een moeder met inwonend kind ook niet. Dit moet allemaal in overleg.

mirreke

mirreke

25-07-2010 om 17:13

Susanne

De ex van jouw partner lijkt erg op de ex van mijn partner. Dat viel me al wel eerder op, ik heb het geloof ik ook al wel eens eerder geschreven.
Bij ons is het nu wat betijd. We zijn dan ook al bijna 22 jaar onderweg met elkaar dus het mag inmiddels ook wel. Inmiddels doet ze de groeten aan mij in haar mailtjes aan mijn partner.

Mirreke

je hebt het inderdaad al eens eerder geschreven,en ook hier is de strijd wat minder heftig,maar nog lang niet voorbij.
afgelopen februari is (stief)dochter (bijna 17)namelijk van woonadres veranderd,ze woont nu permanent bij ons.
en dat heeft de strijd weer doen oplaaien,want uiteraard zorgen wij niet goed genoeg voor het kind,hebben we verkeerde regels en voeden we niet goed op.en zo zullen we het altijd *verkeerd* blijven doen.
het eind is nog niet in zicht dus,maar ja,wij zijn dan ook *nog maar* 10 jaar bezig.

Kroepoek

Kroepoek

28-07-2010 om 10:32

Belastingdienst

Op de site van de belastingdienst kan ik hier helemaal niks over vinden. Zouden ze deze 'truc' geheim houden? Voor mijn gevoel klopt het niet, maar blijkbaar doen meer mensen het op deze manier. Ik ga maar eens bellen met de belastingdienst denk ik.

Vic

Vic

28-07-2010 om 10:38

Kroepoek

Volgens mij doen niet zoveel mensen het als het niet waar is. Dan is het namelijk gewoon fraude. Je mag belastingregels niet toepassen met het oogmerk om er financieel voordeel mee te behalen. Bovendien heeft elk voordeel zijn nadeel. Degene die het jongste kind 'krijgt' heeft langer belastingkortingen, en degene met het oudste kind wellicht hogere toeslagen. Het lijkt mij het eerlijkst om de kinderen gewoon in te schrijven bij de ouder waar ze de meeste uren verblijven, of in wiens woonplaats ze naar school gaan. Eventuele inkomensverschillen die dreigen te ontstaan door toeslagen e.d. kun je rechttrekken met (minder) kinderalimentatie.

Kroepoek

Kroepoek

29-07-2010 om 09:59

Het liefst laat ik ze ook gewoon allebei bij mij ingeschreven staan, maar de vader ziet het liever anders. Dus ik ben op zoek naar de voor- en nadelen van zo'n constructie, om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Fraude lijkt me een onoverkomelijk nadeel.

marie34

marie34

29-07-2010 om 10:06

Hier ook

Wij gaan co ouderen waarbij ik de kinderen iets meer dagen heb.
Onze inkomens zijn in geen vergelijk; ik zit dan ook in de laagste belastingschaal, ex in de hoogste.
Toch wilt hij 1 kind bijgeschreven. na veel moeite schrijven we de oudste nu bij hem in en hij voelt zich zeer gul hierdoor.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik aan kindgebonden budget en alleenstaande ouderkorting kan verwachten; ik moet mij hier nog mee bezig gaan houden na alle drukte rondom de scheiding en verhuizing.

Vic

Vic

29-07-2010 om 10:53

Gul?

Voor zover ik zie is jouw ex degene die kinderalimentatie zou moeten betalen (veel hoger inkomen). In plaats daarvan krijgt hij nu een hoger bedrag aan kinderbijslag. Hoe bedoel je, gul? Of sluist hij die kinderbijslag + de kinderalimentatie naar jou door? Kindgebonden budget krijg je alleen bij een inkomen tot (ik meen) 48.000 dus die mis je dan ook voor de oudste. Waar zit dan het voordeel?

marie34

marie34

29-07-2010 om 18:40

Hij denkt

vanwege alleenstaande ouderkorting en verdere heffingskortingen dat hij veel weggeeft als hij beide kinderen bij mij ingeschreven laat staan. Kinderbijslag storten we op een rekening voor alleen kinderuitgaven dus maakt niet uit bij wie die terecht komen.
Ik heb het nog niet geheel uit kunnen zoeken maar volgens mij is het ook belachelijk dat hij oudste kind bij hem ingeschreven wilt hebben staan.

mirreke

mirreke

01-08-2010 om 11:32

Eh, didi, tuurlijk wel

Samen ouderen is samen ouderen. Of je dat nu week om week doet, of 12-2 of 13-1 of weet ik wat. Samen ouderen hoeft niet persé ieder de helft te zijn.

Belastingtechnisch alleenstaand ouder

Beste Kroepoek,

Ook ik heb na mijn scheiding één van mijn twee kinderen bij mij ingeschreven om dezelfde reden. Hierdoor waren wij belastingtechnisch alleenstaand ouder. Aangezien er verder nooit juridische conflicten zijn geweest (ik heb een droomscheiding ) heeft dit nooit voor vervelende consequenties geleid. Later is mijn vriendin bij mij komen wonen (hierdoor verviel dus het alleenstaand ouder-verhaal) en had mijn ex de mogelijkheid om een beter huis te huren als zij met minstens drie personen in het huis ging wonen. We hebben toen weer beide kids bij haar ingeschreven en heeft zij haar nieuwe huis kunnen bemachtigen.
Ik zou dan ook zeker een afspraak maken over een situatie waarbij de belangen niet meer overeenkomen. Er kan altijd iets voorvallen in de toekomst, toch?

groeten,
Shuki

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.