Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

stans

stans

26-05-2012 om 11:39

Kinderalimentatie

Hoe wordt kinderalimentatie berekend? Telt het inkomen van een nieuwe partner mee? En wordt er alleen naar het inkomen gekeken of ook naar het vermogen? Want je kunt wel zeggen ja maar ik heb een veel lager inkomen dan jij dus jij moet dan maar meer betalen voor ons kind maar ondertussen staat er wel een ton op de bank... telt dat niet dan?
Ik weet wel dat ik naar een advocaat kan gaan hierover maar zou graag weten hoe het zit voordat dat nodig is, waar vind ik informatie hierover? Of kan iemand mij al een beetje de goede richting ophelpen? Kind is 18 en gaat bij mij wonen na de scheiding, waren niet getrouwd trouwens dus partneralimentatie is niet aan de orde.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

18 jaar en ouder

Dan geen kinderalimentatie meer. Er is wel een berekening te maken over de bijdrage van een ouder aan het kind in verband met kosten van studie etc., maar in feite is dat een kwestie tussen ouder en kind en niet tussen ouders onderling. Die bijdrage zou ook op een rekening van het kind moeten komen. Kind kan daarvan wel zelf eigen zaken betalen, zoal ziektekostenverzekering, studiekosten, eventueel kostgeld. Het regelen van kostgeld is ook weer een afspraak tussen ouder en kind.
Geld op de bank zou verdeeld moeten zijn bij de scheiding, als er sprake is van gemeenschap van goederen.
Nooit getrouwd, geen kontrakt en geen en/of-rekening, dan is het jammer voor degene die niets heeft.

Tsjor

Sancy

Sancy

26-05-2012 om 13:50

Inderdaad

Bij 18 is er geen kinderalimentatie meer. De ouders worden wel geacht nog bij te dragen aan studie maar aangezien een 18-jarige meerderjarig is, zal die dat zelf met de ouders moeten regelen.

Tinus_p

Tinus_p

26-05-2012 om 18:00

Wat dingen

lara10:
"Ik ben er niet zo zeker van dat je kind zelf de alimentatie zou moeten regelen."
Oh, zeker wel. Sterker nog: Stans is niet eens meer bevoegd om dat voor haar dochter te regelen, want die is meerderjarig.

Stans:
Hoe wordt kinderalimentatie berekend? Telt het inkomen van een nieuwe partner mee? En wordt er alleen naar het inkomen gekeken of ook naar het vermogen? Want je kunt wel zeggen ja maar ik heb een veel lager inkomen dan jij dus jij moet dan maar meer betalen voor ons kind maar ondertussen staat er wel een ton op de bank... telt dat niet dan?"
Maar om een idee te geven (zoek verder eens op termanormen, het meest recente tremanormrapport staat als link op wikipedia):
-inkomen van nieuwe partner telt niet mee, alleen het feit dat die er is.
-vermogen telt niet mee, tenzij je aannemelijk kunt maken, dat het vermogen zo groot is, dat de rente mee moet tellen als inkomen (om een idee te geven: een ton vermogen in box 3 levert een fictief rendement van 4000 euro/jaar).

Deze site http://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/kinderalimentatie-behoefte.html kun je gebruiken voor een snelle proefberekening. vanwege de logica van het tremanormen systeem zijn de bedragen hier hier uitgerekend worden, eigenlijk altijd te hoog, soms veel te hoog. Deze berekening is vooral geschikt als MAXIMUM -meer verwachten dan dit is onzinnig.

stans

stans

03-06-2012 om 16:17

Hoe meetellen

Vermogen telt niet mee, ok
inkomen nieuwe partner telt ook niet mee? of dat laatste toch wel?
Het gaat mij niet zozeer om de precieze bedragen maar meer of het inkomen vd nieuwe partner meetelt en hoe dan? Als ik dat weet kan ik zelf wel een verdeelsleutel maken

amk

amk

03-06-2012 om 16:58

Inkomen niet

dat heeft Tinus al gezegd over het inkomen van de nieuwe partner.
Als die een inkomen heeft, dan wordt die geacht de helft van de vaste lasten te dragen. Huur/hypotheek etc.
Maar de rest van het inkomen telt niet mee voor de alimentatie bepaling die dochter echt zelf zal moeten doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.