Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

zondernaam

zondernaam

27-12-2009 om 22:18

Kinderalimentatie/partneralimentatie

Hallo,

Mijn man en ik gaan scheiden.
Nu hebben we het over alimentatie... Maar ik snap er helemaal niks van.
Krijg je altijd partner en kinderalimentatie? Wat is het voordeel aan het 1?

Ik heb een eigen inkomen van 1100, mijn man een inkomen van 2800 (beide bedragen netto). Hij wil mij, voor de 2 kinderen 1100 betalen... Is dat dan handig als we daar alleen kinderalimentatie van maken? Of moet er ook een deel partnerallimentatie zijn?

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zondernaam

zondernaam

27-12-2009 om 23:11

Maar wat is het voordeel om er een deel partneralimentatie van te maken?

Kinderen zijn 3 en 7 en we waren 8 jaar getrouwd/13 jaar samen...

Beo

Beo

27-12-2009 om 23:40

Hoe wordt de situatie?

Hoe gaan jullie de zorg verdelen? Want als jullie allebei 50% van de tijd voor de kinderen gaan zorgen (en betalen) dan is de situatie natuurlijk heel anders dan wanneer een van jullie 100% van de tijd de kinderen heeft.

Beo.

zondernaam

zondernaam

28-12-2009 om 09:08

Dus ik zou allebei moeten krijgen?

Hallo,
Bedankt voor de reatcies...

Het kan toch niet zo zijn dat ik 960 KA en 781 PA hoor te krijgen?? Dan houdt mijn ex toch geen geld meer over om van te leven??

De kinderen komen trouwens bij mij en om het weekend bij mijn ex..

amk

amk

28-12-2009 om 10:37

Horen en kunnen

Het kunnen hoge bedragen zijn, maar je kunt ook als je denkt met minder toe te kunnen afspraken maken om minder te ontvangen.
Als er een bijstandsuitkering in het spel is is dat niet mogelijk, dan wordt er door de sociale dienst gewoon het maximum geeist. Je uitkering is een aanvulling op de alimentatie.

Houdt er wel rekening mee dat ka een netto bedrag is (deels) en PA een bruto bedrag. Jij moet er nog belasting over betalen en hij mag het aftrekken.

De bedragen die uit alimentatiewijzers komt kunnen wel tot 75% te veel aangeven omdat het heel globale berekeningen zijn.

Wij hebben het als volgt gedaan:
1 kind kost ongeveer 17% van het gezins inkomen (2: 25, 3:33%) Inkomens opgeteld, vervolgens 17% genomen en dat naar rato van onze inkomens verdeeld. Dat is de ka. Daarmee ben ik ook verantwoordelijk voor alle uitgaven voor onze dochter. Gedeeltelijk ook voor zaken bij hem. Denk aan kleding etc. Te kleine kleding gaat dan ook naar hem voor zijn andere dochters omdat ik vind dat hij daar recht op heeft, want hij betaald tenslotte net zo hard aan de kleding mee. Ook groot speelgoed zoals fietsen worden die kant op doorgeschoven in overleg.

PA: advocaat heeft een trema berekening gemaakt om zo het maximum bedrag te bepalen. Dat heeft ze aan mijn ex laten zien, niet aan mij. (wij hadden 1 advocaat) Ik heb een begroting moeten opstellen. Dat heb ik gedaan aan de hand van de nibud budget tabel. De posten die daar in voor komen heb ik opgeschreven. Het verschil tussen inkomsten en uitgaven was mijn alimentatie vraag. Dat bedrag was ruim lager dan wat er uit de trema berekening kwam. En zo is het vast gesteld.

Wij hebben de kinderbijslag uit de berekeningen gelaten omdat we die wilden sparen voor onze dochter. Dat staat dus ook in het convenant. Ik moet kunnen aantonen dat tenminste dat bedrag elk jaar gespaard wordt. Niet dat mijn ex er om vraagt maar hij mag het wel.

amk

amk

28-12-2009 om 10:39

Bruto

de berekeningen worden trouwens gedaan op de bruto inkomens.

Misschien

misschien is het al genoemd,maar als jouw ex PA gaat betalen krijgt hij daarvan een gedeelte terug van de belasting,jij moet over het gedeelte van de PA die je krijgt belasting betalen.
KA ontvang je onbelast ,daarover hoef jij geen belasting te betalen,dus wat je krijgt is een netto bedrag.

Tinus_p

Tinus_p

28-12-2009 om 21:31

Onbetrouwbaar

zondernaam:
"Het kan toch niet zo zijn dat ik 960 KA en 781 PA hoor te krijgen?? Dan houdt mijn ex toch geen geld meer over om van te leven??"
Zoals al gezegd, dit soort berekeningen onbetrouwbaar, omdat er geen (goede) draagkrachtberekening is gedaan.

Tinus_p

Tinus_p

28-12-2009 om 21:35

Overigens

1100 alimentatie is (bij 2800 netto) op zichzelf een realistisch bedrag, narekenen mbv tremanomen is verstandig, maar het zou zelfs lager kunnen uitpakken. De draagkracht van je ex is vooral afhankelijk van zijn woonlasten en schulden.

sidneysheldon

sidneysheldon

30-12-2009 om 13:27

Toen ik ging scheiden

3 jaar terug, heb ik met mijn man een deel van de kinderalimentatie als partneralimentatie laten noteren in het convenant. Dit kwam mij ten goede aangezien ik zo een huis kon kopen (PA telt mee bij je inkomen). wij hadden de afspraak dat het direct na aankoop van mijn huis zou vervallen tot kinderalimentatie.
Maar dit is wel iets waarvan je zeker moet zijn dat je ex hieraan mee wil werken.

Kort gezegd heb je kinderalimentatie langer als je kinderen nog klein zijn, dus het loopt langer door. Plus je betaalt er geen belasting over. Laat je anders eens adviseren door de advocaat die je scheiding gaat regelen
Ik vind eerlijk gezegd 1100 netto veel geld, dus vind het een royaal aanbod. Er zijn tabellen voor om eigenlijk te berekenen wat hij moet betalen, hebben jullie deze gebruikt?

Risico sidney?

Dat klinkt leuk PA meetellen voor een hypotheek,maar er is een risico .
stel dat je ex werkloos raakt of in de schulden komt waardoor hij de PA/KA niet meer (volledig)kan betalen?Dan kan jij dus je hypotheek niet meer betalen?
Of zie ik teveel beren op de weg?

Sancy

Sancy

30-12-2009 om 16:45

Dat niet alleen

In tegenstelling tot KA vervalt PA permanent als je opnieuw gaat samenwonen of opnieuw trouwt (tenzij je in een convenant laat opnemen dat de PA herstart kan worden als je bijvoorbeeld binnen 12 maanden opnieuw alleen bent). Als je een deel van de KA als PA laat noteren, dan loop je de kans dat het niet meer terug te draaien is.

amk

amk

30-12-2009 om 18:10

Nu niet meer

de PA werd alleen bij risico hypotheekgevers meegenomen als inkomen. Nu na de huidige crisis en het terughoudendere beleid van de banken al niet meer.

Het getuigd in elk geval niet van slim financieel beleid.

Vic

Vic

30-12-2009 om 18:27

Volgens de regels

Bij de alimentatieberekening wordt eerst de kinderalimentatie berekend. Er wordt gekeken naar het tabelbedrag dat bij het gezamenlijke inkomen hoort, en dat wordt verdeeld over de twee ouders. Als er bij de alimentatieplichtige dan nog draagkracht over is, is dat beschikbaar voor partneralimentatie. De bedragen worden altijd gebruteerd. Partneralimentatie is volledig aftrekbaar, dus 1100 bruto kost je ex maar 550 netto (en levert jou maar zo'n 750 euro op). Kinderalimentatie is aftrekbaar voor 450 euro per kind per kwartaal. Dat is dan niet belast bij de alimentatiegerechtigde.

amk

amk

30-12-2009 om 20:57

Vic

het is minder aftrekbaar afhankelijk van de leeftijd. Het loopt van 285 onder de 6 jaar tot 405 bij tot 18.

Als je inkomen niet zo hoog is kan het juist heel gunstig zijn om pa te ontvangen omdat je dan meer belastingbetaald en je meer gebruik kunt maken van de aftrekposten.

Ik betaal met een modaal inkomen nauwelijks belasting door alle aftrekposten en heffingskortingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.