Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tutje

Tutje

27-12-2009 om 13:00

Kinderen en paspoort

Hallo allemaal,

Recenteljk kreeg ik een brief van de gemeente; mijn paspoort verloopt halverwege 2010. Of ik alvast een nieuwe wilde aanvragen. Er stond bij dat kinderen inschrijven alleen met toestemming van beide ouders kan gebeuren en dat die inschrijving vanaf 2012 niet meer geldig is; dan moeten kinderen een eigen reisdocument hebben.
Ik zat me af te vragen wat ik mijn situatie handig is. Voor degene die niet eerder iets van mijn gelezen hebben; ik ben nog aan het scheiden van een man met een ernstige psychiatrische problematiek. Ik vraag bij de rechter eenhoofdig ouderlijk gezag aan (en als dat toegewezen wordt mag ik zelf besluiten waar en hoe de kinderen gaan) maar er is nog geen uitspraak.
Onze oudste van 15 heeft al een eigen identiteitskaart, die zou dus niet ingeschreven hoeven worden (ik ga echt niet verder op reis dan Europa). De jongste van 10 wel, maar daar zou ik ook een ID-kaart voor kunnen aanschaffen. Is waarschijnlijk goedkoper dan inschrijven in paspoort en de ID-kaarten van de kinderen kunnen dan bij mij blijven, zodat ik ze aan (a.s.) ex kan geven wanneer ik het er mee eens ben dat hij ze meeneemt op een buitelandse vakantie. Worden ze ook bij hem in het paspoort ingeschreven, zoals nu ook het geval is (zijn paspoort verloopt gelijk met het mijne), dan zou ik dat minder onder controle hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik beslis niets voordat ik weet of ik inderdaad het eenhoofdig ouderlijk gezag krijg, maar ik ben vast aan het nadenken over de beste oplossing. Wie denkt er mee?

groeten Tutje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Beo

Beo

27-12-2009 om 13:38

Eigen id

In jouw geval zou ik kiezen voor een eigen ID dat JIJ beheert. Maar voor het aanvragen daarvan heb je ook toestemming van beide ouders nodig. Gaat het lukken om een handtekening van de vader te krijgen? Wat wel of niet goedkoper is lijkt me niet het belangrijkst in deze situatie.
Heb je enig idee wanneer de uitspraak zal zijn? Je kunt nog best even wachten met je paspoort.

Beo.

Tinus_p

Tinus_p

27-12-2009 om 18:32

Niet bijschrijven

Tutje:
"Ik beslis niets voordat ik weet of ik inderdaad het eenhoofdig ouderlijk gezag krijg, maar ik ben vast aan het nadenken over de beste oplossing. Wie denkt er mee?"
Nouja, als je idd eenouderlijk gezag krijgt, mogen ze niet eens meer in zijn paspoort. Enerzijds eenouderlijk gezag willen en anderzijds toestemming geven voor bijschrijven in zijn paspoort is niet erg consequent.
Ik zou dus opteren voor zowel paspoort als ID, en hem alleen de ID kaarten geven. Dan houd je namelijk zelf altijd een paspoort achter de hand voor als je ex de ID kaart niet terug wil geven. Honi soit qui mal y pense.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

29-12-2009 om 22:11

Bijschrijving

'Worden ze ook bij hem in het paspoort ingeschreven, zoals nu ook het geval is (zijn paspoort verloopt gelijk met het mijne), dan zou ik dat minder onder controle hebben. Of zie ik iets over het hoofd?'

Wat je over het hoofd ziet, is dat de bijschrijving van een 15-jarig kind maar van korte duur is, omdat dit vervalt zodra het kind de 16-jarige leeftijd bereikt.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

29-12-2009 om 22:13

Oh ja....

Kinderen kunnen alleen worden bijgeschreven in het paspoort van een ouder die het gezag heeft. Het is na de uitspraak dus onmogelijk de kinderen nog bij de vader in het paspoort te laten vermelden.

Nono

Nono

31-12-2009 om 15:31

Vraagje voor vriendin

Kinderen staan nu in paspoort van vader bijgeschreven (oudste is 8) vriendin heeft de voogdij. Vader weigert met paspoort te verschijnen. Zijn er manieren om te zorgen dat vader niet met de kinderen naar het buitenland vertrekt?
Paspoort is nog bijna 2 jaar geldig.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-01-2010 om 00:43

Nono

Hoe is het mogelijk dat de kinderen in het paspoort van de vader staan bijgeschreven, terwijl hij niet de voogdij (=het gezag) heeft? Dat kan nl helemaal niet.

Heeft de moeder inderdaad alleen het gezag? Als de kinderen bij de moeder wonen, wil dat nog niet zeggen dat alleen de moeder het gezag heeft. Ook als er na een echtscheiding op dit punt niets geregeld wordt, blijft het gezag bij beide ouders.

Het enige wat ik me kan indenken is dat de kinderen al in het paspoort van de vader stonden bijgeschreven en dat daarna het gezag is veranderd in eenhoofdig gezag.

Jouw vraag is een vaker voorkomend probleem. In mijn werk heb ik er meermalen mee te maken gehad. Volgens mij is er niets tegen te doen totdat het paspoort van vader verloopt.

Nono

Nono

01-01-2010 om 08:21

Gemeenteambtenaar

Bedankt voor je reaktie. Het is inderdaad zo dat de kinderen voor de scheiding en voor toekenning van het gezag aan de moeder bij de vader stonden bijgeschreven.

Weet je misschien ook wat er gebeurt als moeder nu paspoorten voor de kinderen aanvraagt? Op zich kan ik me voorstellen, omdat je alle uitgegeven ID's moet tonen dat ze die niet krijgt, maar aan de andere kant is het toch van de zotte dat iemand die eigenlijk niets meer te zeggen heeft over de kinderen nu net de enige is die ze mee kan nemen naar het buitenland?
Als ik mag raden naar de oplossing... aangifte bij de politie? (heb gelukkig helemaal geen ervaring!)

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-01-2010 om 10:16

Nono

Als de moeder een eigen paspoort voor de kinderen wil aanvragen, zal ze alle bij de kinderen in het bezit zijnde documenten/bijschrijvingen moeten overleggen. Dus ook het paspoort van de vader waarin de kinderen staan bijgeschreven. Een kind kan niet een eigen paspoort krijgen en tegelijkertijd staan bijgeschreven in het paspoort van één van de ouders. Als het kind een eigen paspoort krijgt, komt de bijschrijving te vervallen.

Ik heb geen tips m.b.t. een eventuele aangifte bij de politie. En zolang er niets gebeurd, valt er ook niets aan te geven, toch? Misschien is het wel een idee om haar zorgen te uiten bij de politie, hoewel ik geen idee heb of hiermee iets gedaan wordt.

nono

nono

01-01-2010 om 19:09

Gemeenteambtenaar

Da's natuurlijk wel heel Nederlands! Pas iets doen als het kalf verdronken is. Het is ook niet zomaar dat de moeder de kinderen toegewezen heeft gekregen.

Er zijn inmiddels allerlei instanties aan het werk; mocht ik nog een relevant vervolg hebben zal ik het laten weten.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-01-2010 om 20:33

Even iets recht zetten

'En zolang er niets gebeurd, valt er ook niets aan te geven, toch?'

Dit is niet mijn mening hoor, wel hetgene ik hoor/lees in de media. Er moet eerst iets gebeuren voordat de politie in aktie komt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.