Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

even anoniem

even anoniem

27-04-2011 om 12:35

Kinderen niet naar vader

ik wil graag ervaringen van moeders die hun kind(eren) niet naar hun vader laten gaan ondanks afgesproken omgangsregeling.

wat kan er dan gebeuren?
omgang is na rechtszaak al verminderd naar 100 uur per jaar. niet slapen e.d.
alcohol, geweld blijven issue.
rechtsgang ivm rvk zie ik niet zitten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Omgangshuis?

Als je kinderen zomaar thuis houdt heb je kans dat vader naar de rechter stapt en dan krijg je nog het hele circus. Is een omgangshuis een mogelijkheid? Kun je mogelijkheden bespreken met maatschappelijk werk? 100 uur per jaar betekent vier uur per twee weken. Ik neem aan dat de kinderen dan gebracht en gehaald moeten worden. Wellicht is er een familielid die dat wil doen en dan erbij wil blijven.
Een tip: de avro heeft een zogenaamde 'giraf-pas'. Dan ben je voor weinig geld (10 euro per jaar) lid en krijg je enkele activiteiten per jaar gratis of met korting. Dat zijn publieke activiteiten (dierentuin is heel populair, ik geloof vier keer per jaar gratis naar de dierentuin, dat wil zeggen dat je voor een reservering iets van 6 euro betaalt, maar die reservering kan net zoveel kaartjes betreffen als je zelf wil). Als vader zo'n giraf-pas heeft en je plant de bezoekjes samen met hem op dagen dat er iets leuks te doen is voor de kinderen heb je én toezicht (publiek) en een leuke dag voor de kinderen.

Tsjor

Wat wil je weten?

........

Ik ben zo'n moeder. Als je aangeeft wat je weten wilt, denk ik dat ik je vraag wel kan beantwoorden.

Een ding wil ik je op voorhand meegeven: heb niet de illusie dat dit je zonder kleerscheuren gaat lukken. We bevinden ons in een rechtssysteem dat omgang heel hoog in het vaandel heeft. En moeders die daar tegenaan schoppen, die ziet men niet graag. En hoe vervelend dat ook is voor wie echt redenen heeft kinderen niet mee te geven, ik denk dat het terecht is dat het juridisch gezien moeilijk is om kinderen weg te houden bij de andere ouder. Maar wie echt reden heeft, die neemt de ellende die het weghouden met zich mee kan brengen voor lief.

even anoniem

even anoniem

05-05-2011 om 20:27

Emine

ik vind het allemaal lastig. kinderen hebben nu zelf aangegeven niet meer te willen. geweld tegen moeder is de grootste reden, maar natuurlijk speelt er veeeeeeelll meer.
ik heb geen idee wat vader zal gaan doen. ik heb overal geinformeerd, zelfs weer bij rvk. echter die stuurt mij door naar bjz. nou dat laatste wil ik gewoon niet terecht.

juridisch heb ik nu dus geen grond, maar ja. ik kan ze echt niet laten gaan.
zucht!!!

even anoniem

even anoniem

05-05-2011 om 20:28

Tsjor

omgangshuis is geen optie helaas. kan niet over uitwijden waarom niet hier ivm herkenning, maar is helaas geen optie. zou dat namelijk zelf wel willen.

Enige wat je kunt doen.....

.....is doen wat je denkt dat je moet doen, afwachten wat vader doet en alsdan reageren op zijn stappen. Verweren in rechtszaken. En als je verliest: terugprocederen en intussen de kinderen niet of alleen onder voorwaarde van begeleiding meegeven.

Ik zou je nu de stap naar BJZ idd afraden. Wel kunnen deze uiteindelijk alsnog betrokken worden op last van de rechter, middels de zgn omgangs-ots. BJZ regelt dan een veilige omgang. Echter de BJZ-inmening is zo ingrijpend (en kan ook zo de verkeerde kant opslaan: er zijn verhalen bekend van vrouwen die hun kinderen uit huis geplaatst zagen omdat het hun schuld zou zijn dat de kinderen niet naar vader wilden), dat ik dit niet licht zelf zou opzoeken.

Ik heb mij staande gehouden door te denken: het ergste wat kan gebeuren als ik omgang weiger is dat ze toch nog naar hem toe moeten, dus waarom zou ik hen nu vrijwillig meegeven met alle gevaren van dien? Ook ik zit met herkenning en kan dus niet alles uit de doeken doen, maar ik kan je wel vertellen dat ik in de jaren dat dit nu al duurt nog nooit mijn kinderen in gevaar heb moeten brengen. Natuurlijk wel veel gedonder gehad, rechtszaken en dwangsommen, rvk die absoluut voor omgang was, zelfs een dreigende gevangenisstraf......maar zoals ik eerder schreef: als jij echt overtuigd bent dat je kids gevaar lopen dan neem je dat voor lief.

Bedenk dat iedere dag er een is. Je weet nooit of en wanneer ze toch zullen moeten, maar je kinderen worden groter. En weerbaarder. En krijgen met 12 jaar een stem.

Leeftijd kinderen

'kinderen hebben nu zelf aangegeven niet meer te willen.' Kinderen kunnen volgens mij ook zelf naar de rechter stappen als ze 12 jaar of ouder zijn.

Tsjor

Klopt

Wat Tsjor zegt klopt, maar ook dan zou ik wachten op de stappen van vader. Misschien doet hij wel niets?

Wat ik nog had moeten zeggen in mijn vorige posting: kijk er wel voor uit dat je kinderen niet zeggen wat jij horen wilt als ze zeggen dat ze niet meer willen. Want dat krijg je later geheid op je brood.....Verder wil ik je op het hart drukken om niet alleen te kijken naar wat niet kan, maar ook naar wat wel kan.

Emine

even anoniem

even anoniem

07-05-2011 om 15:55

Reactie

kinderen zijn onder de 12. willen zelf niet mede ivm gedane niet nagekomen beloften en geweld.

ik vind het ontzettend moeilijk. rechtszaak hebben we gehad en rvk wil wel omgang, maar erkent zorg en daardoor beperkte omgang. dat heb ik al wel.

we gaan afwachten. wel lastig allemaal.
dank voor reacties

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.