Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ties

Ties

07-12-2011 om 17:46

Lbio

Wie heeft er ervaring met het innen van de alimentatie via LBIO? Wat zijn de stappen? Ik wil dit helemaal niet maar blijkbaar zal ik deze stap moeten ondernemen wil ik nog iets bereiken. Naast de oorlog want ik weet natuurlijk ook wel dat ik die op deze manier krijg.
Ik ben op dit moment een beetje wanhopig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vraag 1

Vraag 1 (beetje dom misschien, in dat geval excuus): heb je een grosse? Ofwel: is de alimentatie in een rechterlijke uitspraak vastgelegd? (je moet dan de uitspraak hebben met het stempel "In naam der Koningin"erboven).
Is er wel een rechterlijke uitspraak maar heb je die niet, ga dan naar je (vroegere) advocaat. Is er geen rechterlijke uitspraak, dan moet je die eerst halen. Ga ook dan naar een advocaat (en wel zo snel mogelijk, want als het kabinet zijn zin krijgt gaan de griffiegelden fors omhoog).

Heb je een grosse, dan moet je volgens mij gewoon even het LBIO bellen over hoe nu verder. Volgens mij stuur je die grosse op (aantekenen!) en slaan zij vervolgens aan het incasseren. Of misschien eerst aanschrijven en daarna incasseren, dat zal het wel zijn. Geen persoonlijke ervaring hiermee, maar beroepshalve hoor ik wel eens wat over het LBIO.

Kijk ook eens op hun site, misschien staat daar nog wat nuttigs op.

Groeten,

Temet

Ties

Ties

07-12-2011 om 21:32

Temet

Ik heb een echtscheidingsovereenkomst en er staat een stempel op maar daar staat op: Ingekomen bij de jeugd en familiesector rechtbank te...... en dan de datum eronder. Ik heb ook nog een beschikking en daar staat een stempel op met alleen rechtbank....

Vind je vraag verre van dom. Waarschijnlijk is mijn antwoord dat wel.

Grosse

Ik heb jaren op een advocatenkantoor gewerkt en in ons geval bewaarde de advocaat de originele grosse altijd. Het bleek namelijk dat veel mensen die kwijtraken en als ze hem dan nodig hadden moesten wij (tegen betaling) een nieuwe vragen van de rechtbank. Dat kost onnodig veel tijd en geld, zonde dus. Met een beetje mazzel heeft jouw advocaat de grosse gewoon nog netjes in het gearchiveerde dossier en kun je het zo ophalen.
Ik heb vele mensen in mijn advocatenkantoortijd geadviseerd naar het LBIO te gaan, met wisselend resultaat. Gaat hem om een relatief eenvoudige zaak - ex betaalt niet maar gaat dat onder druk van het LBIO wel weer doen - dan verloopt het vaak prima. Heb je te maken met een ex zoals die van mij - zegt zijn baan op als je beslag gaat leggen - dan haakt het LBIO ook af. Ze innen ook maar van 6 maanden terug (of tenminste, dat was in die tijd zo, zou je even moeten nakijken), dus als je een paar keer de helft hebt gekregen van je alimentatie met de belofte dat de rest zo snel mogelijk zou komen, dan gaat het LBIO niet achter die restjes aan als het langer dan 6 maanden geleden is. Ik heb zelf meer baat gehad bij een deurwaarder dan bij het LBIO. De sfeer is hoe dan ook verziekt, of je nou een deurwaarder neemt of het LBIO. Deurwaarders pakken alleen wat harder door. Hoe lang is je scheiding al rond? En had je een toevoeging? Op ons kantoor kon je onder bepaalde omstandigheden nog een deurwaarder inschakelen op je oude toevoeging. Maar dat zou je even moeten navragen bij je advocaat.

Ties

Ik sluit aan bij Stoepkrijt: waarschijnlijk heeft de advocaat de grosse nog. Die moet je dus even bellen.

Groeten,

Temet

Ties

Ties

08-12-2011 om 15:40

Blij

met dit forum. Heb advocaat gebeld en inderdaad...het ligt daar. Kan het morgen ophalen. Ontzettend bedankt!

Succes

Nou, zet 'm op! Vervelende opmerkingen van je ex standaard beantwoorden met : "Ja, ik vind het ook heel vervelend dat het zo moet." En het daarbij laten.

Fiorucci

Fiorucci

11-12-2011 om 09:21

Vriendin

Een vriendin van mij heeft er zeer goede ervaringen mee, ze zijn zeer behulpzaam en actief. Zij geeft aan haar ex inderdaad het antwoord wat Stoepkrijt schrijft..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.