Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hannes

Hannes

23-02-2009 om 10:35

Meer gaan werken

Ik woon alleen met twee jonge kinderen van 2,5 en 5. Ik heb een tijdlang alleen onder schooltijden gewerkt en heb nu een hele leuke baan gevonden die van mij vraagt dat ik twee hele dagen werk en reistijd met zich meebrengt. Dat gaat er waarschijnlijk op uitdraaien dat ik de kinderen 's ochtends naar school moet laten brengen door opa en 's avonds vlak voor zessen moet ophalen van het kdv en bso om aan mijn uren te komen. Gelukkig is dit maar twee dagen per week zo. Kent iemand die overgang en hoe vonden je kinderen het? Ik merk dat ik het als heel anders ervaar dan 'vroeger' toen we nog met z'n tweeen waren. Toen was er 's avonds iemand om aandacht te geven aan toen nog alleen de oudste terwijl de ander kookte en/of opruimde. Nu is het zo ontzettend avondspits, en ook nog met twee kinderen, dat ik me afvraag of je nog wel een een beetje aan contact toekomt en of de kinderen dat als 'voldoende' ervaren. Hoe deden jullie dat?
Groet, Hannes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hannes

Hannes

23-02-2009 om 11:01

Oh ja, en ook dit nog; financiering kinderopvang

Hoe zit het nou precies met de financiering van de kinderopvang? In principe 1/3 belastingdienst, 1/6 werkgever, nog eens 1/6 belastingdienst ivm ontbreken tweede werkgever. Dan blijft er voor mij 1/3 over, toch? Of is er ook nog compensatie mogelijk voor het feit dat ik dit bedrag in mijn uppie van mijn toch wel schamele (in vergelijking met anderhalfverdieners - geen alimentatie door weerspannige ex) inkomen moet ophoesten?
Groet, Hannes
Groet, Hannes

Zo werkt dat niet meer

Die werkgever is helemaal uit het verhaal verdwenen. Je krijgt een kinderopvangtoeslag. Zie voor de nodige informatie de site van de belastingdienst: www.toeslagen.nl.

Als je geen relevante aftrekposten hebt kun je volgens mij je nieuwe bruto loon als toetsingsinkomen invullen en dan weet je vrij snel wat je verwachten kan.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

23-02-2009 om 12:08

Eerst even rust

Mijn kinderen (9 en 4) worden altijd vreselijk hyper als ik direct na thuiskomst (tegen zessen) de keuken in duik om te koken. Ze reageren er beter op als we eerst even gaan zitten en wat drinken, dan kijk ik even de post door en zoek wat leuks op tv. Zo zit ik wel een kwartier later aan tafel, maar hoef ik tenminste niet continue te politie-agenten vanuit de keuken.
Voor wat betreft de kinderopvangkosten. Dat is heel goed geregeld, vind ik. Als je een laag inkomen hebt betaal je soms maar 10% van de totale kosten. Op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening maken.

liora

liora

23-02-2009 om 13:01

Hannes

Hoi Hannes,

Je betaalt waarschijnlijk een stuk minder dan eenderde deel, kijk inderdaad even op de toeslagen dan kun je alles uitrekenen. Ik werk 32 uur en betaal nu voor de naschoolse ongeveer 25% van de kosten. Met twee kinderen betaal je dat dan voor de duurste, en de goedkoopste hoef je nog minder voor te betalen.

Ik heb nooit samen met iemand een kind gehad, maar het opruimen kan je toch doen als kinderen slapen? Of als ze groter zijn samen.

En het is maar twee dagen! Zorg gewoon dat je het eten al klaar hebt, opwarmen en lekker eten. Als het enigszins kan bad overslaan op die dagen. Volgens mij heb je dan tijd zat hoor.

Liora

Ook altijd gedaan

Ik heb ook altijd gewerkt, ben gescheiden toen dochter anderhalf was. Dochter ging in die tijd één dag in de week naar haar vader en drie dagen naar het kdv. Later twee keer naar de BSO en de rest van de dagen werkte ik alleen onder schooltijd. Dat ging altijd best, dochter wist niet beter.
Ik had wel de mazzel dat een lieve vriendin ons elke dinsdag bij haar liet eten. Dan kon ik dochter ophalen, daar thuis met een wijntje en dochter op schoot een beetje bijkomen en luisteren naar dochter, dan lekker eten en na het eten gewoon weer naar huis omdat dochter altijd om 7 uur in bed lag. Dat hebben we wel acht jaar volgehouden! Verder waren opa en oma er in geval van file om dochter op te halen en ook als ze ziek was.
Ik heb het niet als heel belastend ervaren. Dochter is nu bijna 11 en alles is gemakkelijker geworden. Ik had wel heel bewust dochter-uurtjes, waarin ik echt aandacht aan haar gaf en ook de telefoon niet opnam.
Kinderen vinden het ook heel leuk om te helpen koken, in die tijd kun je ook leuk met ze kletsen.
Doe maar!

Oja

Wat de financiering betreft: ik hoefde maar een fractie te betalen van de kosten. De overheid wil graag voorkomen dat alleenstaande moeders in de bijstand verdwijnen en daar hebben ze graag wat centen voor over. Ik betaalde maar iets van 19 euro in de maand voor twee dagen BSO. Ik heb ook nooit alimentatie gehad, ook niet voor kind. (Slappe zakken zijn die mannen toch, die niet eens financieel voor hun kind willen zorgen.)

Hannes

Hannes

24-02-2009 om 21:09

Geruststelling

Mmmm, ik geloof dat ik vooral even geruststelling nodig heb dat het wel goed komt. En ach, dat weet ik eigenlijk ook wel maar ik wilde het gewoon even horen van vrouwen die het al hebben ervaren. Ik vind het ook nu met tijden al erg vermoeiend om in mijn eentje voor mijn twee jonge kids te zorgen en ben soms bang dat ik aan het eind van zo'n werkdag helemaal afgedraaid ben terwijl de avondspits nog moet komen. Maar ik hoop dat als de routine er eenmaal inzit, het wel op z'n pootjes terecht zal komen. Dat eten van te voren klaarmaken, hoe doe je dat? Een vriezer volstoppen? Hier gelukkig ook een opa en oma in de buurt die in noodgevallen kunnen inspringen. Misschien kunnen we daar ook wel een avond eten. Dat is eigenlijk wel een heel lekker idee. Ik zal ze eens polsen.
Dank & groet, Hannes

Vriezer

"Dat eten van te voren klaarmaken, hoe doe je dat? Een vriezer volstoppen? "
Inderdaad ja. Daar zijn die dingen voor. En als je nog geen magnetron hebt is dit een ideaal moment om er een aan te schaffen.

Ik ben niet gescheiden, maar door werk en een kind dat bijtijds moet eten (anders gezeur) wordt hier ook veel vooruit gekookt. Alles wat soepig of stoofachtig is, en de sauzen voor bij pasta en rijst lenen zich in principe uitstekend voor invriezen.
Bij ons is het dus bijvoorbeeld een avond maaltijdsoep uit de vriezer (staat dan al vanaf 's ochtends in de koelkast te ontdooien) met brood, een avond hachee uit de vriezer, rodekool uit een pot (zelfgemaakt en ingevroren kan ook) en al eerder gekookte rijst (wij eten idioot veel rijst) etc., een avond pasta (vers gekookt) met saus uit de vriezer etc.
Je krijgt er vanzelf een zekere handigheid in.

Succes

Temet

liora

liora

25-02-2009 om 18:25

Of koelkast

Hoi,

Je kunt ook twee dagen voor je werkdag iets eten wat ook lekker is als je het nogmaals opwarmt. Dan maak je dus dubbele hoeveelheid, en de tweede helft bewaar je in de koelkast en warm je na het werk op.

Liora

Ook vriezer

Mijn man werkt zo'n 30, en ik 32 uur.We werken vaak tegen elkaar in (ook weekenden) waardoor we niet veel opvang nodig hebben maar er wel vaak in de avond alleen voor staan.
Ik heb een tafelmodel-vriezer gekocht met 4 laden.Ik koop 1x pw brood en diepvriesgroente, vlees,vleeswaren, valess, soms pizza. Verder vries ik pasta met saus en al, nasi, boerenkool, hutspot of andere stamppot in.( koken voor 2 of meer keer) De avond ervoor haal ik dat uit de vriezer op dagen dat ik moet werken.Jus kun je ook makkelijk invriezen in een ijsblokjesvorm in een diepvrieszakje.Ik maak dan 1x jus en heb voor een paar stamppotmaaltijden genoeg.Scheelt ook weer gedoe.

Op die manier kost het koken me nauwelijks tijd en moeite en hou ik meer tijd over om uit te puffen en met de kinderen te spelen.Bovendien scheelt het aanzienljk in de kosten van de supermarkt !

Overigens hebben wij een oppas aan huis, ik vind dat zelf veel rustiger thuiskomen.Scheelt wel dat mijn zoontje al naar school gaat dus het is alleen in de middag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.