Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Rian

Rian

03-01-2009 om 21:44

Na de scheiding: hoe kom je rond?

Hallo allemaal,

Ik ga over een maand mijn eigen huisje in.Ik ben best onzeker over de financiele gang van zaken. Het is mij nog onduidelijk hoe ik rond moet komen en wil graag van jullie horen als dat mag hoe jullie dit doen en ms tips enzo

Mijn maandinkomen wordt 1800 euro, betaal aan huur straks 550 en komt alles nog bij.
Ik heb dit te besteden samen met 1 kind alwaar ik geen alimentatie voor krijg, moet dit te doen zijn?

Tips zijn welkom en alvast dank
groetjes
Rian

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-01-2009 om 22:01

Is dit netto?

Zijn alle toeslagen meegenomen, of is dit je brutosalaris en komen er nog toeslagen bij? Heb je ook rekening gehouden met de belastingkortingen voor alleenstaande ouders etc.?

Alleen jij zelf kunt zeggen of het te doen is door een goed budget op te stellen, met daarin alle maar dan ook alle kosten per maand omgezet. dus ook de jaarlijkse gemeentebelasting, de bijdragen aan het waterschap, premies die je 1x per jaar betaald, een reserveringsbedrag voor onverwachte uitgaven etc.

Vul hiervoor eens het persoonlijk budget advies van het nibud in. Dan kun je gelijk zien waar gezinnen met een vergelijkbaar inkomen als jij hun geld aan uitgeven. Waar zitten de verschillen omhoog en omlaag.

1800 euro is bijna 1,5x een bijstandsuitkering voor een alleenstaande met kinderen. Dus technisch gezien zou je het daarmee moeten kunnen redden. Maar zeker in het begin moet je goed opletten wat je doet. Maak echt een maandbegroting en stel ook per maand een aangepast budget op. Dus als je bv de kinderbijslag ontvangt staat dit er in die maand in. Maak een budget niet van de 1e tot de 1e van de maand, maar van bv salaris tot salaris. Dan is het makkelijker te zien wat er over blijft. Ik doe dit nu al 2 jaar en door de korte periodes kun je makkelijk bijsturen.
De uitgaven door de maand houd ik bij in een exelsheet. Zo 1 of 2x per week werk ik die bij.
Ik heb een vast huishoudbudget dat ik per week contant op neem. Een vast deel stop ik in een apart vakje van mijn portomonee als reserve. En aan het eind van de week gaat dat in de spaarpot als het over is gebleven.

groet,
Angela

Rian

Rian

04-01-2009 om 12:30

Netto

Hoi,

Dit bedrag is netto met de toelsagen erbij. Ik weet nog niet echt hoeveel de toeslag maandelijk is maar reken op 200 pm wat ik zo vernam van de belastingdienst.

Ik weet dat er ouders zijn met minder te besteden, of zelf een gezin dat moet rondkomen van dit bedrag. Ik heb er nog wat angst voor omdat ik tijdens mijn huwelijk mijn salaris (werkte wel minder) als zakgeld had dus alleen voor de leuke dingen kon gebruiken.
Alsik zie hoe ik daarmee omging dan baart me het zorgen hoe ik dit aan ga pakken.
Maandelijks wegzetten voor grotere uitgaven zal ik dan ook zeker doen. Ik moet echt heel voorzichtig omgaan methet geld de eerste tijd en zo bezien wat voor ruimte er overblijft voor leuke dingen.
De angst dat ik het niet kan is groot, maar ik denk als het eenmaal zover is, en ik het wel moet ..het wel goed gaat komen.
Hoe hebben jullie dat ervaren toen je net alleen was?
dit is dan ook wel mijn eneige onzekerheid, verder kijk ik zo enorm uit naar de geestelijke vrijheid en mijn eigen plekje

Fijne zondag en groetjes
Rian

amk

amk

04-01-2009 om 13:21

Ging prima

maar ik deed voor mijn scheiding ook al de financien en ben een spaarzaam typ.
Ik heb mezelf dus een veel krapper budget gegeven dan dat ik op grond van de bij de advocaat ingediende begroting zou hebben. Die begroting was niet uitbundig, maar wel reeel. In jou geval zou het zeer ruim zijn geweest.

Wij hadden niet echt een salaris over, maar 1 grote pot, waar we ruim van overhielden.
Maar omdat ik de financien deed wist ik wat ik kon verwachten.

Kortom bereidt je nu voor door een goed budget op te stellen. En prioriteiten te stellen. Ik vind sport belangrijk maar bv uitetengaan niet. Laat mensen ook weten dat je minder te besteden hebt, probeer niet de schijn van beter op te houden want dan verwachten ze dingen van je die je financieel kunnen opbreken.

Nogmaals de tip van de site van het nibud, steek die tijd daar ook echt in. Vooral in het invullen en het vergelijken met de voorbeelden. Je vergeet dan niet snel dingen op te nemen in je budget.
Wat Knurf ook zegt neem een reservering op voor onverwachte uitgaven. En zet dat direct na ontvangst van je inkomen op een spaarrekening. Proberen geld over te houden is een drama. Als het dan als nog lukt is dat mooi meegenomen en kan het ook naar de spaarrekening.

Ik zie het verschil nu tussen mij en mijn ex. Hij verdient 2x zoveel als ik. Ik ontvang dus wel KA (in verhouding van ons inkomen) en PA (naar mijn behoefte, maar nog niet de helft van zijn draagkracht)
Hij houdt netto dus meer over als ik. We kregen beiden dezelfde spaarpot mee uit ons huwelijk vanuit de verkoop van ons huis. We moesten vergelijkbare kosten maken om ons nieuwe huishouden weer te starten. (hij bv auto kopen, maar ik een volledig nieuwe inboedel) Maar hij heeft schulden en ik een spaarpot. Je moet je dus wel echt inzetten op binnen je budget leven. En dat kan alleen als je dat goed opstelt. En bij houdt waar het geld heen gaat.

Wie schrijft die blijft.

groet,
Angela

Inrichtingskosten na verhuizing zijn tijdelijk

Nog even ter geruststelling: aanvankelijk zal je misschien wel 200 euro onvoorzien per maand nog aan je huis en het opstarten van de huishouding kwijt kunnen zijn. Kan Knurf ook nog wel wat over zeggen denk ik...

Het kan heel erg tegenvallen hoeveel kleine uitgaven zich ophopen na een verhuizing. "Verhuizen kost bedstro" - die uitdrukking heb ik hier al vaker laten vallen. Weet dat dat eraan komt maar dat dat tijdelijk is.

Heel veel succes en budgetteren is essentieel!

Prulletje

Prulletje

04-01-2009 om 19:28

Natuurlijk kan dat

Inderdaad zal je in het begin even wat meer kwijt zijn. Maar onder normale omstandigheden moet je makkelijk kunnen rondkomen!

Prulletje

amk

amk

06-01-2009 om 13:25

15 jaar niets en nu zit ik al 3 weken bij de dierenarts.
Beide heren staan wel voor 15 euro per maand in mijn begroting. en per jaar klopt dat ook wel.

En idd steeds die kleine dingetjes na je verbouwing/verhuizing. Toch nog even een lampje, of toch nog even een klein plintje (na 5 maanden zonder badkamer moet ik nu na bijna 2 jaar bekennen dat die plinten er nog niet zitten)

Reken hier echt een behoorlijk deel van je budget voor in, die onverwachte uitgaven.

groet,
Angela

Alles opschrijven

Je inkomen is zeker niet slecht dus dat moet te doen zijn. Maar zeker als je't niet gewend bent geef je makkelijk te veel uit. Hou dus alles goed bij, schrijf elke uitgave op en kijk telkens hoeveel je nog hebt. Op die manier leer je realistisch inschatten hoeveel je uitgeeft aan eten enzovoort. En ben je minder geneigd om onnodige aankopen te doen. Zo krijg je ook een beeld van wat je maandelijks kunt overhouden om te sparen voor grotere aankopen.

liora

liora

06-01-2009 om 16:15

Moeilijk

Hoi,

1800 euro inclusief alle belastingkortingen lijkt mij niet te doen. Is je kind full time bij je? Heb je ook kinderopvangkosten?

Mij lijkt het erg krap, je huur is ook niet echt laag. Maar het hangt er ook vanaf of je een auto hebt, hoeveel dagen je werkt (en dus opvang nodig hebt), of je weleens betaalde oppas nodig hebt, etc.

Liora

Rian

Rian

06-01-2009 om 16:39

Handig, jullie ervaringen!

Hoi,

Ik ben oprecht blij met jullie tips en ervaring. Ik haal er veel vertrouwen uit zover en dat geeft rust.
Huisdieren heb ik niet dus hoef ik niet over na te denken en een auto rijd ik dan niet meer. Kan er overigen ten alle tijde een lenen wanneer ik het nodig heb tegen alleen de benzinekosten, dus dat kan ik zelf beinvloeden.

Ik denk dat ik het wel ga redden eigenlijk Liora, want mijn huur vind ik juist wel heel laag. Om mij heen is het huren duurder en vind ik dat ik mazzel hemet deze prijs, en nog belangrijker de locatie waar ik ben terecht gekomen.
Bovendien is het ook wat je gewend bent he, met zoveel minder zal ik het niet hoeven doen, ik moet het immers nu besteden aan ook vaste lasten en daar moet ik aan wennen. Maar volgens mij niet onmogelijk. Ik eis niet veel, enkel geen schulden, rust en mijzelf terugvinden.
Geld is mijn enige onzekerheid en uiteten gaan ghoeft van mij niet meer als ik eigen stek heb , heerlijk met vrienden aan de grote tafel zonder de spanningen die ik in mijn huewelijk kende.

Maarja, we zullen zien, opschrijven en alles bijhouden is dan ook zeker wat ik strak zal gaan doen.

Het blijft eng maar asl ik eenmaal aan het roer sta, zal ongetwijfeld af en toe moeten bijsturen maar uiteindelijk geloof ik dat het goed komt.

dankjewel zover allemaal.
Liefs
Rian

Huursubsidie?

Heb je geen recht op huursubsidie? Of had je dat al ingecalculeerd. Ik zou in ieder geval wel heel goed nagaan op welke vergoedingen (via de belastingdienst) je recht hebt. Deze moet je namelijk allemaal zelf aanvragen, dus als je dat niet doet mis je een hoop.

Gr. Poezie.

Makkelijk hoor

ik wilde ff reageren op dat er word gezegd dat 1800 vrij weinig is nou ik vind het behoorlijk vveel hoor ben zelf ook alleenstaande ouder met 1 kind al 7 jaar gescheiden en ik doe het van krap 1000 euro waar zo een 600 a 650 aan vaste lasten af gaan
je maakt er wel een sport van hoor om uit te komen een vast bedrag per week aan boodschappen en het liefst nopg over houden ook
ga je redden hoor met 1800 euro s6 groetjes jol

Floriene

Floriene

07-01-2009 om 22:24

Vind het ook veel

Dan lees ik 1800 netto, dat dat krap zou zijn. Tuurlijk is het niet veel, maar wij hebben als gezin nu 1400 netto. Ik wil nu scheiden en krijg dan, omdat ik (nog niet) werk iets van 900 euro, maximaal. Mij zegt geld niet zo veel, als het maar enigszins leefbaar blijft, maar 1800 euro klinkt voor mij als heel rijk, muziek in de oren. Tsja, zo kan het dus ook.

Wel oprecht sterkte hoor met de situatie!!!

Liefs, Floriene.

Morgana Fata

Morgana Fata

08-01-2009 om 03:58

Maak het duidelijk

*Ik ben best onzeker over de financiele gang van zaken*
Doe daar wat aan zou ik zeggen. Maak in excel een over zicht van je verwachte lasten. Neem daarin alles mee. Denk dus ook aan een reservering voor cadeautjes, feestdagen, overwacht hoge rekening, sparen. Het is zoveel zwaarder als je niet weet wat je te wachten staat. 1800 euro is op zich te doen lijkt mij.
Als je wat hulp wilt, dan wil ik je graag helpen. In het verleden heb ik vriendinnen geholpen de zaken weer op rij te krijgen, en op dit moment zit ik ook zelf midden in een scheiding, dus ik weet precies waar je recht op hebt... Ik hoor het wel.

Clarisse

Clarisse

09-01-2009 om 15:29

Weinig

Ik zou het er dus echt niet van kunnen redden, vindt het echt niet veel. Maar het is natuurlijk ook sterk afhankelijk van andere kosten en uitgaven die jij hebt. Zet alles eens goed onder elkaar, inkomsten en uitgaven en reken een behoorlijk bedrag voor onvoorziene uitgaven waar je in eerste instantie misschien niet zo aan gedacht had (verzekeringen, gemeentebelastingen e.d. die je op moet hoesten). Mij heeft dat het afgelopen jaar behoorlijk genekt. En houdt ook rekening met de toekomst, je kind wordt groter en daarmee stijgen ook bepaalde kosten (kleding, hobbies, sportclubs e.d.)
Clarisse

birthe

birthe

10-01-2009 om 00:37

Moet echt kunnen

Ik lees dit echt met verbazing, is 1800 euro weinig?? Ik werk fulltime (in de 'foute' sector) en verdien net geen 1700 netto per maand. Ben alleenstaand met 2 kinderen en een eigen woning, en met best ook hoge vaste lasten. Ik baal wel eens dat ik met mijn hoge opleiding niet meer kan verdienen, maar ik kan hier echt wel van rondkomen! En ook wel sparen, een buffer voor het huis, en een spaarrekening voor de kinderen.

Nu betaalt mijn ex ook zijn deel voor de kinderen, we hebben co-ouderschap, dus we delen de kosten voor sport en muzieklessen, en schaffen ook beide wel hun kleding aan. Voor mezelf geef ik daar weinig aan uit. Maar ik heb sinds een jaar zelfs een auto (wat ik heel luxe vind) en een abonnement op een krant, ik voel me eigenlijk best rijk.

Het zou dus echt moeten kunnen hoor Rian, even een paar maanden goed bijhouden wat je uitgeeft, dan weet je hoeveel ruimte je hebt. Veel succes!!

liora

liora

10-01-2009 om 09:54

Birthe

dat het makkelijk moet kunnen lijkt me echt niet. Als jouw ex clubjes en kleding betaalt, scheelt dat zo 200 euro in de maand. Heb je misschien nog andere mensen in je omgeving die af en toe iets betalen?

Ik las dat niet bij Rian, vandaar dat ik ook denk dat het krap is. Ook een factor is hoeveel dagen per week je de zorg voor je kinderen hebt. Zijn ze de helft van de week bij je ex, ja dan heb je natuurlijk veel minder kosten!

Liora

Morgana Fata

Morgana Fata

10-01-2009 om 12:03

Birthe

jij verdient 1700 neto. Maar waarschijnlijk komen daar nog wel wat toeslagen overheen? Huursubsidie, kinderbijslag, kindertoeslag, zorgtoeslag? Dat maakt echt nog een groot verschil.

liora

liora

10-01-2009 om 13:05

En..

de alleenstaande ouderkorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting, combinatiekorting, aanvullende combinatiekorting.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.