Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Sinilind

Sinilind

16-06-2012 om 14:09

Om en om regeling maar hoe precies

Ex en ik hebben tot de vakantie een regeling gemaakt voor zoon (10) waaron hij ongeveer 60/40 van de tijd bij mij en zijn vader is. Na de zomervakantie ga ik veel meer werken en is het de bedoeling dat zoon 50/50 bij ons beide is. Kan ik van jullie voors en tegens horen van 2,5/2,5 en weekend om en om en week/week om? We hebben een beetje moeite om de beste regeling voor zoon uit te vogelen. We wonen op fietsafstand van elkaar

Sinilind

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sini

Ik heb dit net van dichtbij meegemaakt bij een kind van ongeveer dezelfde leeftijd. Een hele week een ouder niet zien bleek erg lang voor dat kind. Ze wilde dat zelf niet. De ene ouder wilde per se meteen week op week af, ook omdat dat logistiek makkelijker zou zijn, de andere wilde meer afwisselen. Omdat het kind en de ouders dan minder lang elkaar niet zouden zien.

Een van de oplossingen bleek dat ze de oude opvangmiddag lieten doorlopen. Een middag per week is ze bij ouder A, een andere bij ouder B. Dit was altijd al zo.

Hoe is dat bij jullie, hebben jullie nu bso of oppas? Wie is er 's middags thuis als je zoon bij je man is? En wie was er het afgelopen jaar thuis in de middag?

Mijn eigen insteek is dat logistiek ook belangrijk is, zeker, maar een hele week is toch wel erg lang.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-06-2012 om 20:27

Tsja

Persoonlijk vind ik een week ook te lang, zeker voor jonge kinderen. Ik kan me wel wat voorstellen bij week-om-week met een middag (evt nacht) in de week bij de andere ouder. De woensdag lijkt me ook een handige wisseldag, dan heb je steeds om-en-om de weekenden. En dan bijv. zondagmiddag/avond bij de andere ouder.

amk

amk

16-06-2012 om 20:59

Weekend heel houden

geen wissels of extra nachten in het weekend plannen. Niet structureel in elk geval. Je kunt dan nooit zonder onderhandelen een weekend weg plannen, terwijl dat wel heel fijn is.

Maak dan de wisseldag op vrijdag en een extra nacht op dinsdag.

Mijn zesjarige bv gaat elke donderdagnacht naar haar vader en om en om het weekend van vrijdag tot maandag. Haar vader haalt haar uit de bso en brengt haar op maandag weer naar school waar ik haar op haal de weekenden zijn dus eigenlijk van donderdag tot maandag.

We maken aan het eind van het jaar als de indexatie van de alimentatie bekend is een schema voor het volgende jaar waarin ik de weekenden aan geef (wij doen niet aan even of on even, het loopt gewoon door). En de vakanties aangeef, vakanties zijn inprincipe elk de helft, de eerste helft bij de gene die haar het eerste wekend heeft. Wisseldag leggen we vast en tijd overleggen we later. Kerst en verjaardagen bespreken we tijdens een lunch waarbij we ook andere dingen bespreken, zoals school en sport.
Natuurlijk wordt er gedurende het jaar ook geruild maar zo min mogelijk, en omdat je zo ver weet waar je rekening mee moet houden kun je ook makkelijk plannen.

B.

B.

16-06-2012 om 21:17

Hier

Hier ook co ouderen
De ene week gaat het zo:
Ma t/m woe 18u bij 1, woe avond t/m vrijdag 18 bij 2. Vrijdagavond en Weekend bij 1.
Andere week:
Ma t/m woe ochtend bij 1, woe uit school naar 2 en blijft daar tot maandag naar school. Dan dus ma weer bij 1.
Als ik het zo opschrijf lijkt het ingewikkeld maar we zijn snel gewend, kind ook. Voordeel is dat je doordeweek vaste dagen hebt, afgezien van woe. Opvangtechnisch wel zo fijn, kan de ouder zelf beslissen of hij/zij zijn/haar dagen bso wil/kan oid. Woensdag bso wel of niet kan in overleg.
In beide huizen trouwens een planbord waarop staat aangegeven wanneer kind waarheen gaat. Dat geeft ook rust.
succes

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sini

eigenlijk ben jij dan de bso op de vaderdagen, zoals je het nu beschrijft.

Heeft vader nog een visie op die lange middagen? Hoe zou vader dat willen?

Het probleem is

Het probleem dat je ex langere werkdagen maakt is zijn probleem,hij zou op die dagen extra opvang moeten inkopen(bso ,oppas?bij een vriendje spelen?)Want hoe je het nu beschrijft,wil je de bezoekregeling van je zoon om jullie werk heen plannen.Eigenlijk zou het andersom moeten zijn,eerst kijken wat voor zoon het prettigst is( ik denk regelmaat en overzicht)en dan kijken wat er moet gebeuren om dat mogelijk te maken.
Hier hebben we eerst een co-ouderschap gehad van 5 om 5 dagen,dit was voor de kinderen net niet te lang, er zat regelmaat in,en het was overzichtelijk.
Toen de kinderen ouder werden (12+)is het week om week geworden.Zondagavond verhuisden ze naar de andere ouder.
Momenteel wonen beide kinderen hier ,oudste gaat af en toe naar haar moeder ,en jongste gaat elke week van zaterdag op zondag naar haar moeder.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-06-2012 om 12:47

Vader

moet dus op maandag en dinsdag iets regelen. Thuis werken, bso, oppas... zo lang jij het blijft oplossen blijft het jouw probleem, leg het dus terug bij je ex. Is natuurlijk lastig omdat je het beste wil voor je zoon, maar zijn vader kan dat echt wel zelf regelen.

Sancy

Sancy

17-06-2012 om 12:47

Sini

Hier ervaring met co-ouderschap en werken in het vo. We hebben een schema van week om week wisselen, met de wisseldag op vrijdag. Nu ze ouder zijn is het niet altijd meer noodzakelijk om opvang te hebben, maar tot voor kort was het zo dat als ze bij hun vader zijn, ik in die week op woensdagmiddag de opvang ben omdat hun vader werkt. Ik houd die dag dan ook altijd zoveel mogelijk vrij. Die 4 uur dat ze bij mij zijn op de woensdagmiddag in hun 'vaderweek' wordt dan 'gecompenseerd' doordat hun vader 2 x per week (meestal dinsdag en donderdag) tussen 15 en 17 uur de kinderen opvangt in de 'mamaweek'. Zo zijn de uren evenwichtig verdeeld, hebben ze een duidelijk ritme én zien ze tussendoor toch de andere ouder.

Vic

Vic

17-06-2012 om 13:12

Hier

Mijn oudste is tot groep 8 naar de bso gegaan. Toen had ze er echt geen zin meer in en kon ze ook prima alleen blijven. Bij haar vader is ze de ene week van wo t/m vrij, en de andere week van do t/m zo. Wo. en do. gaat ze daar na school heen, en vrijdag en zondag komt ze voor het avondeten weer thuis.
Een weekschema lijkt mij niets, omdat we elkaar dan te lang niet zien, maar ook omdat ik wel minimaal een kindvrije avond per week wil hebben.

Vic?

Hoe doen jullie dat dan met kleding en schoolboeken?
Moet dochter dat eerst allemaal mee naar school nemen,en dan naar de andere ouder? of komt ze dat na schooltijd eerst ophalen?
Dat lijkt me voor een puber zo omslachtig?

*maar ook omdat ik wel minimaal een kindvrije avond per week wil hebben.*.

Met een weekschema heb je zelfs 7 kindvrije avonden

Vic

Vic

17-06-2012 om 14:50

Sus-anne

Kleding is geen probleem, dat ligt hier en daar. Schoolboeken neemt ze soms mee op woensdag, maar dat is een gesleep. Meestal komt ze het na schooltijd even ophalen (vader woont hier 1 minuut fietsen vandaan).

Tinus_p

Tinus_p

17-06-2012 om 21:21

Politiek-correct

Sus-anne:
"Het probleem dat je ex langere werkdagen maakt is zijn probleem,hij zou op die dagen extra opvang moeten inkopen(bso ,oppas?bij een vriendje spelen?)Want hoe je het nu beschrijft,wil je de bezoekregeling van je zoon om jullie werk heen plannen.Eigenlijk zou het andersom moeten zijn,eerst kijken wat voor zoon het prettigst is( ik denk regelmaat en overzicht)en dan kijken wat er moet gebeuren om dat mogelijk te maken."
dat is een politiek-correct maar weinig praktisch antwoord. De meeste mensen (gescheiden of niet) zijn namelijk gedwongen om hun kinderzorg om hun werk te plannen, en het is dus onrealistisch om te eisen dat Sini-ex dat niet doet. Bovendien, daar heeft Sinilind meteen last van, want als Sini-ex gaat sleutelen aan zijn baan en werkuren, gaat hij waarschijnlijk minder verdienen -en dat betekent dus ook minder alimentatie (KA en PA).

Tinus

toch zie ik niet veel alternatieven. Bij een scheiding wordt er iets gescheiden wat daarvoor niet gescheiden was, dus sure, samenwerken is het beste, maar volgens mij is het vaak een enorme valkuil als één ex-partner alle verantwoordelijkheid blijft dragen voor de zorg, terwijl geen basis meer is voor overleg.

Tinus

Als sini-ex gaat sleutelen aan zijn werkuren om voor sinizoon te gaan zorgen,dan heeft Sini ( en ook sinizoon)daar juist profijt van.
Misschien niet in financiele zin,maar wel in praktische zin.Het belangrijkste is dat alle partijen tevreden zijn met de bezoekregeling. en het is nou eenmaal zo dat mensen die gaan scheiden er financieel op achteruitgaan,mede om dat er meer geregeld moet worden voor de opvang van de kinderen.
Dat is niet leuk maar wel een feit.

B.

B.

18-06-2012 om 09:49

Ff praktisch

Om mij heen zie ik veel tien jarigen een paar uur alleen thuis zijn. Ze bellen een ouder als de uit school zijn, hebben een plan wat ze die middag gaan doen en meestal wel een buurvrouw of moeder van vriendje die achterban is bij calamiteiten of een ouder die (zorgt dat hij) in de buurt werkt.
Ik weet dat het kind (en ouder) afhankelijk is maar ik lees bij Sini dat zoon het prima zou vinden. Als hij het ook kan (en je zit in de positie het te gaan oefenen, met mama die thuis kan zijn), is dat dan niet een oplossing? Of is dat teveel loslaten in 1 keer? (wat ik me kan voorstellen na een scheiding)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2012 om 19:54

Mooie tussenoplossing dan?

Hij alleen en jij werpt even een blik naar binnen?

Kunnen jullie samen wennen aan de nieuwe situatie.

Mijn middelste van 10 zou waarschijnlijk ook best wel een aantal uurtjes alleen thuis kunnen zijn. We doen het niet structureel. Maar als het moet zou ze het best kunnen denk ik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-06-2012 om 23:21

Sini

Tip was ook niet voor je zoon bedoeld

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.