Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Omgangsregeling en huiswerk van brugklaszoon

Hallo,

Kan deze vraag ook in ouders en school zetten, maar verwacht dat hier meer mensen zitten in mijn situatie.
Ik heb 2 jongens, waarvan de oudste in de brugklas zit. Hij moet er best hard voor werken = veel huiswerk. Eens in de 14 dagen is hij het weekend bij zijn vader. Plus alle vrijdagen. Als hij daar tot maandag blijft, moet hij er dus goed om denken om al zijn boeken mee te nemen (voor maandag).

Afgelopen week was een zware week (proefwerkweek). Zoon stortte echt in nadat hij thuis was... en moest dan nog leren. Hij redde het gewoon niet om alle opgegeven wiskunde-opgaven ook nog te maken. Dat wordt nooit gecontroleerd, je wordt geacht om dat zelf te doen (en na te kijken, nakijkboek aanwezig) en aan het eind van het hoofdstuk volgt dan het proefwerk. Ik heb met hem afgesproken om dat dan maar te laten en dat hij de wiskunde-opgaven maar in het weekend moest maken. Hij lag dus al achter... en dat proefwerk wacht uiteraard niet, dat staat voor komende week gepland. Plus dat de leraar ook gewoon is doorgegaan met zijn uitleg van de volgende onderdelen.

Kom ik vrijdag thuis uit m'n werk... zie ik dat wiskunde-boek hier nog liggen. Opgaven konden dit weekend dus niet gemaakt worden... sms gestuurd, mail gestuurd (zowel naar zoon als naar vader), maar die wordt genegeerd. We wonen redelijk dichtbij elkaar, dus het boek had tussendoor opgehaald kunnen worden. Ik denk dat vader het idee heeft: 'ja lekker om dat zo af te spreken in 'mijn' weekend'. Maar ik ben ook echt de hele week met zoonlief beziggeweest. Nu komt dit er de komende week ook nog bij. Heb me hier inmiddels zo over opgevreten, maar ik ben geloof ik de enige die zich er druk over maakt.

Vraag me echt af hoe andere gescheiden ouders dat doen. Vader's bijdrage is: 'Heb je nog huiswerk?' en dat is dat. Controleert niet... en dat terwijl zoon de neiging heeft om makkelijk strepen te zetten (snap ik niet) en afleiding te zoeken (waardoor 't lijkt alsof hij uren bezig is, maar dat valt dan wel mee). Zoon heeft een paar onvoldoendes staan, die allemaal gehaald zijn na het weekend bij zijn vader... ook wat dat betreft ben ik geloof ik de enige die zich daar druk om maakt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

18-11-2012 om 18:57

Herkenbaar

Mijn ex zit onze dochter vreselijk op de huid met het huiswerk, terwijl ik veel meer bij haar neerleg qua verantwoordelijkheid. Mijn ex heeft dus ook wel eens het gevoel dat hij de enige is die zich er druk om maakt. Dat is niet zo, ik vind het ook belangrijk maar ik denk niet dat er bovenop zitten de enige methode is. Mijn ex trekt nu dus zoveel mogelijk naar zich toe en maakt hele schema's voor de proefwerkweek e.d. Prima, dan hoef ik me daar niet meer bezig te houden

Annie

Annie

19-11-2012 om 17:28

Jezelf opvreten helpt niet

Als het echt zo belangrijk was en je hebt het met je zoon afgesproken, dan had je misschien zelf even het boek langs kunnen brengen in plaats van je zo op te vreten. Wie weet had hij er wel iets mee gedaan.
Hier gaat er geen kind naar ex, die niet alle huiswerk heeft gemaakt of geleerd voor de maandag na het weekend. Als het veel is, of ze zijn een instorting nabij, dan hebben ze pech, eerder gaan ze echt de deur niet uit. Want het feit is dat er bij ex nooit huiswerk wordt gemaakt, vroeger niet, nu niet, straks niet en nooit niet. Ex vindt hele andere dingen belangrijk, het zal hem aan zijn achterste roesten of zijn kinderen goede schoolresultaten halen of niet. De kinderen houden er ondertussen rekening mee in hun huiswerkplanning, dus over het algemeen geeft het geen problemen en komen ze goed mee op school, ook na het weekend bij hun vader.

Sproet16

Sproet16

19-11-2012 om 18:26

Huiswerk drama's

Hier het voordeel dat bij ons (vader) alle leerboeken aanwezig zijn. Dus hij hoeft alleen aan de werkboeken te denken, vergeten = ophalen.

Na een recent drama begonnen met een planningsschema wat in beide huizen gebruikt wordt. Bij ons meer het probleem dat de agenda gewoon niet ingevuld wordt, dan ben je natuurlijk snel klaar!

Nicky Lohs

Nicky Lohs

20-11-2012 om 14:41

Tijd

Ik denk dat het tijd nodig heeft. Het kwartje zal een keer moeten vallen bij je zoon, zeker in de brugklas zal hij flink balen van die onvoldoendes.
Mijn ervaring is dat ze het vanzelf een keer oppakken. Hoe meer jij erover zeurt hoe langer dat duurt. Het enige dat jij kunt doen is door te praten hem zelf de conclusie te laten trekken dat hij ook bij z'n vader huiswerk zal moeten maken.
Oudste deed de eerste tijd niks bij haar vader. Na een aantal maanden kwam ze in de problemen n concludeerde ze zelf dat ze iets moest van doen daar. Jongste dochter zit nu in die eerst fase, haar juf heeft het gewoon op het rapport geschreven. Maak je huiswerk ook als je in ...... bent. Vond ik wel humor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.