Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Schnee

Schnee

10-04-2011 om 22:13

Omgangsregeling... lastig

Mijn Ex moest elk weekeind 1 dag werken. Sinds we niet meer bij elkaar zijn werkt hij het weekeind altijd door, verdient beter. Door de weeks werkt hij minder. Het is dus niet mogelijk dat hij de kinderen om de 14 dagen een weekeind voor zich heeft. Hij ziet ze door de week voor 2 – 3 nachtjes. Hierdoor verlies ik het overzicht over de schooltaken. Ik was en ben degene die naar het huiswerk van de kinderen kijkt, met ze voor een toets leert e.d. Ten tweede vind ik het jammer voor hun relatie (vader/kids), dat ze geen vrije dag/weekeind met elkaar hebben. En ten slotte zou ik een vrij weekeind ook eens fijn vinden. Hij wil niet en dat begrijp ik niet! Ik wil meer druk achter gaan zetten, maar hij dreigt dan minder te kunnen betalen (voor de kinderen). Moet hij ze eens in de 14 dagen een weekeind nemen of is dat iets vrijwilligs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

11-04-2011 om 08:57

Schnee

Het is niet verplicht, maar ook niet vrijwillig om wel/geen weekend voor de kinderen te zorgen. Dit is een zaak tussen jullie beiden, jullie moeten in het ouderschapsplan samen overeenkomen hoe de regeling is. En dat jij toezicht moet houden op de schooltaken snap ik niet, dat kan vader toch ook? Hoort gewoon bij je taak als ouder op het moment dat jij de kinderen hebt.

Schnee

Schnee

11-04-2011 om 10:29

Hoe zit het dan...?

als het niet verplicht maar ook niet vrijwillig is? Snap ik even niet.

De schooltaken heb ik altijd gedaan. Hij heeft daar niet zoveel interesse in. Als het hem niet boeit en ik maar aan het begin en eind van de week er ben verwatert dat. Het contact tussen mij en mijn Ex loopt ook niet lekker (overdracht). Hij verteld me niets over de afgelopen dagen en de kinderen vraag ik dan wel, wat was er de afgelopen dagen op school is er een toets binnenkort of heb je huiswerk: dat weten ze niet meer. Of ze hebben met hem geoefend en als ik check is er amper wat gebeurd. Dat vind ik niet zo erg als ik het maar kon doen zoals het altijd was. Hij kan de leuke dingen doen, maar dan liever in het weekeind.

Vic

Vic

11-04-2011 om 10:47

Je kunt niet alles hebben

Wat hebben jullie afgesproken in het convenant/ouderschapsplan? Het lijkt me dat dat in ieder geval nagekomen zou moeten worden. Verder is het goed om te beseffen dat je gescheiden bent, en dat je niet van een afstandje kunt bepalen hoe je ex met de kinderen omgaat (en hun huiswerk). Die invloed ben je kwijtgeraakt toen je ging scheiden.
Je wens voor een vrij weekend vind ik niet heel vreemd (is dat niet afgesproken). Als dat niet wekelijks kan, in verband met zijn inkomsten, zou ik toch proberen om dan 1x per maand ofzo af te spreken. Of ben je bereid accoord te gaan met minder alimentatie, zodat hij wel om het weekend kan zorgen?

Schnee

Schnee

11-04-2011 om 13:58

Verschillende emoties, dat klopt...

de kinderen zijn nog op de basisschool. Een agenda hebben ze nog niet. Hun worden A4-tjes meegegeven, die dan bij hem soms kwijtraken en dan raakt zo een toets in vergetelheid. Als er slecht wordt geoefend dalen de cijfers, dat vind ik onnodig en jammer. Het lijkt mij praktischer dat 1 ouder de overzicht over de schooltaken heeft. Anders: wie doet wat? Wie kijkt en begeleidt een spreekbeurt, werkstuk ed.? Ik deed het altijd, hij deed het nooit, dus lijkt het me het beste dat ik dat blijf doen? Ik vind het nog leuk ook, hij niet. Ex en ik hebben geen contact en discussies wat er was en nog moet en hoe het staat zijn niet aan de orde. (voorlopig iig). Als ze 1 nachtje bij hem zijn zou dat niet uitmaken maar 2-3 is dan bijna de hele week. En als er nog iets gedaan moet worden heb ik en de kinderen de stres opeens.

Maar het is niet het allerbelangrijkste daar geef ik je gelijk. Het belangrijkste vind ik dat de kinderen ook weekeinden met hem hebben, voor een goede relatie op lange termijn.

En ja ik vind het ook niet leuk het gevoel te hebben dat hij maar doet en wij ons maar moeten schikken. Ik vind hij dat hij ook moeite moet doen. Dat al onderhandelt moet worden vind ik triest. Hij werkt 3 dagen in de week, waarvan op dit moment 2 in het weekeind. Ik vind dat op lange termijn niet goed. En dat ik minder geld voor ze krijg zodat hij maar 2 dagen hoeft te werken vind ik te gek voor woorden, sorry. Ik werk ook en hij is jong, gezond en slim, dus waarom kan hij niet gewoon meer werken, andere baan etc.

Maar hoe hebben jullie de dagen verdeeld?

Vic

Vic

11-04-2011 om 14:09

Hoeveel werk jij?

Als hij altijd drie dagen heeft gewerkt, hoeft hij nu natuurlijk niet ineens meer te gaan werken. Normaal gesproken betaalt de minstzorgende alimentatie aan degene waar de kinderen het meest zijn. Die alimentatie wordt berekend op basis van de kosten (tremabedragen), en de draagkracht van de alimentatieplichtige. Als je ex niet zoveel verdient, kan hij dus ook niet zoveel betalen. Werk jij wel meer dan drie dagen? Anders is het misschien nog een optie om ze vier dagen bij hem te laten zijn, en drie bij jou.
Mijn kinderen zijn de ene week twee dagen (doordeweeks) bij hun vader, en de andere week vier (lang weekend). Ik krijg kinderalimentatie omdat ik alle kosten (m.u.v. maaltijden als ze bij hun vader zijn) betaal. Ik werk vijf dagen en mijn ex vier.

Ik zou het anders bekijken

....en het heerlijk vinden als ze in het weekeinde op de verplichtingsvrije dagen bij mij waren. Van de nood een deugd maken! En hem in zijn sop laten gaarkoken om zijn gemiste kansen. Niet jouw probleem, de kinderen zullen ermee leren omgaan dat hun pa in het weekeinde geen tijd heeft: dat is wie hij is. En dat huiswerk zou ik ook loslaten: dat is pa zijn pakkie an, komt op school zo uit, dat het niet gebeurt als ze bij pa zijn. Laat ze hem er maar op aan kijken en hem erop aanspreken. Tegen de tijd dat de tekortpunten gaan tellen voor de overgang, kunnen je kinderen zelf de verantwoordelijkheid wel aan.

Morgana Fata

Morgana Fata

12-04-2011 om 08:45

Verantwoordelijkheid

Omgang valt niet echt af te dwingen. Zijn jullie al lang uit elkaar? Maw, is dit een vastgeroest patroon? Als hij ze in het weekend niet wil hebben kan volgens mij nog maar twee dingen doen.
A. Je houdt de periode dat ze door de week bij hem zijn kort, zodat je zelf de touwtjes in handen houdt. Maar, alle verantwoordelijkheid komt dan dus ook bij jou te liggen. Weinig vrije tijd voor jezelf en altijd alles zelf beslissen en dragen.
B. Je laat het los. Dan gaan ze dus 2 of 3 nachtjes door de week naar hun vader. De dagen dat ze bij hem zijn heb jij je handen vrij. Voor af en toe een weekendje weg/vrij kan je ook anderen inschakelen, ouders, vrienden etc. Het huiswerk begeleiden moet hij dan zelf aanpakken. Gaat hij wel naar ouderavonden? Ook moeten de kinderen eigenlijk zelf leren hun huiswerk in de gaten te houden. Sommige dingen kan je thuis aanleren, en dan maar hopen dat ze het overal (ook bij hun vader) toepassen. Alle kinderen moet je op een bepaald moment loslaten, alleen bij een scheiding komt dat moment vaak veel eerder dan je gedacht had.
Eventueel kan je de vakanties nog 50/50 verdelen. Ik weet niet of het voor de band wel zo veel uitmaakt of ze ook veel vrije dagen met hem hebben, in het weekend dus. Bovendien, dat is zijn keuze. Helaas kan je daar helemaal niks aan veranderen. Je eigen wens voor vrije dagen vind ik logischer. Zoals ik al zei, als je dat niet met hem kan oplossen, kan je kijken naar andere oplossingen om dat toch te krijgen. Je kan niet én overal controle over hebben én elk een deel van de opvoeding doen. Het of/of.

Schnee

Schnee

13-04-2011 om 10:12

Jullie hebben gelijk....

Jullie hebben gelijk, ik kan moeilijk de controle loslaten over het huiswerk.

En ja, de advis cito komt er nu aan, dus ik wil graag stabiliteit en rust voor mijn kind. De jongste hoefd nog niet zo veel en met de grotere ga er meteen aan de slag om het aan te leren.

We zijn net uit elkaar, er is dus nog geen vastgelopen patroon. En we hebben nog geen ouderschapsplan. Ik denk dus, nu kan ik er nog wat aan doen (discuteren/hopen) straks wordt dat moeilijker.

Hij wilde weer single zijn: hij wil ze dan ook geen 4 dagen. Maar eerlijk gezegd: ik wil ze ook geen 4 dagen kwijt.

Ik draag nog steeds de verantwoordelijkheid over alles, mijn Ex deed het nooit, dus ik moet hem melden wanneer hij wat met ze moet leren. Maar misschien moet ik met hem over hebben dat dat moet veranderen, als de verdeling zo blijft.

Ik denk ik moet er vrede mee zien te vinden met zoals het gaat en mijn energie beter op mijn eigen situatie leggen. Ik ga hem nog een paar keer op wijzen, maar dan houdt het op.

Schnee

Ik zag er na fulltime moederen ook heel erg tegenop om de kinderem 50/50 te moeten missen. Wij hebben dat als volgt opgelost, eerste maand(= april) zijn ze van vrijdag 13.00 tot zaterdag 17.00 bij hem, tweede maand, van vrijdag 13.00 tot zondag 12.00 en de derde maand en verder van donderdag 13.00 tot zondag 12.00. Dat geeft mij iets meer ruimte om eraan te wennen.
Muizemeis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.