Echtscheiding en erna

Muizemeis
13-09-2011 om 16:48
Omzetten co-ouderschap naar bezoekregeling
Ja hoor het zat er aan te komen, mijn ex wil het co-ouderschap omzetten naar een bezoekregeling. Ik ga er voor alsnog vanuit dat hij de bezoekregeling krijgt en ik de kinderen dus meer bij mij zal hebben. Zal het een en ander een stuk gecompliceerde maken, maar goed dat los ik wel weer op.
Hij stelt een stuk op dat kan ik dan ondertekenen, als ik dat niet doe wil hij het bij de rechter afdwingen........ Ik ga nu dus een advocaat inschakelen want dit ga ik niet meer alleen doen. Beter een schuld hebben dan straks met een regeling zitten die niet is hoe ik het wil.
Maar zijn er nog dingen waar ik om denken moet
Muizemeis

Tinus_p
13-09-2011 om 17:20
Niet te snel advocaat
Wacht eerst dat stuk eens af.
Wat gebeurt er met KA? Dat is het belangrijkste om bij de rechter te regelen, want dat is goed opeisbaar.

Muizemeis
13-09-2011 om 19:44
Tinus
Ik wil graag de advocaat die onze echtscheiding geregeld heeft, daar was ik tevreden over, en ik wil weten of die beschikbaar is, ik ga hem nog niet aan het werk zetten, maar wel alvast benaderen.
ik ga niet zomaar iets tekenen, de hele alimentatie zal opnieuw berekend moeten worden, ivm met co-ouderschap is de allimentatie door tweeen gedeeld, maar omdat hij draagkracht overhield(hoop het nu in d juiste termen te verwoorden) moest hij PA betalen, ik neem aan dat dat nu allemaal KA gaat worden.
Muizemeis

Vic
13-09-2011 om 21:00
Muizemeis
Als jullie die advocaat gezamenlijk hadden, mag hij nu niet alleen jouw belangen behartigen. Het is wel een dropveter hoor (sorry dat ik het zeg), die ex van jou. Hij wilde toch zelf persé co-ouderschap? Waarom niet even aankijken hoe het gaat, jullie zijn nog maar net uit elkaar.

Muizemeis
13-09-2011 om 21:57
Vic
Is dat echt zo dat ik die advocaat nu niet nemen mag, jammer.
Geeft niets dat je hem een dropveter noemt, ik heb wel andere namen voor hem die wat minder netjes zijn. Hij wilde het co-ouderschap ook, maar dan wel onder de voorwaarde dat ik naar zijn pijpen bleef dansen en tja dat doe ik niet. Als ik nee zeg op een vraag van hem dan wordt hij boos en ben ik degene die ruzie uitlokt......
Ik ben een beetje murf op dit moment, en weet ook nog niet hoe of wat.
Muizemeis

Nien
14-09-2011 om 10:13
Geen ervaring
Maar wil toch even reageren. Weet je al wat voor bezoekregeling hij wil? Waarschijnlijk kan je ex niet dwingen tegen zijn zin co ouderschap te houden. Maar volgens mij is het heel goed dat je wel onderzoekt wat je opties zijn.
Je geeft aan dat je verwacht dat je pa nu ka gaat worden. Maar volgens mij werkt het zo dat eerst de ka wordt berekend, en daarna wordt gekeken wat er aan ruimte is voor pa. Stel de ruimte is 500 en de ka is 300 dat is er 200 ruimte pa. Als de ka 50/50 wordt verdeeld zou je dus recht hebben op 350 totaal. Komt er een bezoekregeling dan zou je alle ka moeten krijgen en dus recht hebben op 500. Sterkte met alles uitzoeken, en met de regeling met je ex. Neem hier goed de tijd voor

Asa Torell
14-09-2011 om 15:25
Muizemeis
Heb jij geen recht op een vergoeding van advocaatkosten? (ik spreek even voor Temet ).
Sterkte met al dit gelazer!

Muizemeis
14-09-2011 om 19:40
Asa
Ja dat klopt, ik zag er eerst tegenop weer de 100 euro te moeten betalen en de griffiekosten, gewoon omdat ik met de uitkering het haast niet kan missen, maar nu heb ik iets van nou dan maar ergens geld lenen en dan bv 10 euro per maand afbetalen want ik ben dit gezeur meer dan zat.
Muizemeis

Temet
15-09-2011 om 09:50
En in aanvulling op asa
Voor de eigen bijdrage rechtshulp kan je vaak bijzondere bijstand krijgen. Verschilt per gemeente.
Overigens: als je twijfelt over een procedure, doe het dan nu en niet later, want er zijn snode plannen tot forse verhoging van de griffierechten en tot het afschaffen van de bijzondere bijstand voor rechtshulp. PLus dat de eigen bijdragen sowieso elk jaar stijgen.
Sterkte ermee
Temet

Caitlynn
15-09-2011 om 15:41
Onderhandelen
Heeft ex niet gewoon last van het weertype wat steeds veranderd, dat hij daarom zo dwars is? Verwacht je echt dat hij met zo'n stuk komt? Zijn stuk geeft jou namelijk de kans om te onderhandelen over gemaakte afspraken, waarvan jìj vindt dat deze niet goed zijn gemaakt of anders moeten. Gelijke monikken, gelijke kappen. Onderhandelen bestaat overigens niet alleen uit "geven", maar ook uit "nemen". Wij vrouwen vergeten dat nog wel eens. Zolang je niet voor de rechter staat, blijft er altijd ruimte om te onderhandelen, ook over het financiële gedeelte.
Vooral niet bang zijn voor gedreig met de rechter, ik neem aan dat je duidelijke afspraken had staan met ex over het co-ouderschap, waar hij nu zelf onderuit wil, een rechtzaak kost je ex een bak met geld, een procedure kan je eeuwen rekken en moeders mening telt over het algemeen voor twee. Jij kunt daarin een veel vervelender ex zijn, dan hij is. Kortom, jouw ex is meer gebaat bij onderling gemaakte afspraken zonder tussenkomst van de rechter.

Muizemeis
15-09-2011 om 19:15
Caitlynn
Als eerste, ken ik jou in het dagelijkse leven, bijzondere naam heb je.
Ik weet niet heoe of wat ex wel of niet doet, deels kan ik hem inschatten, deels niet.
Uiteraard bestaat onderhandelen niet alleen uit geven, alleen dat heeft ex nog niet door, zodra ik probeer te onderhandelen gaat hij eisen, en dan gooit ik de kont tegen de krib.
Wij hebben een heel duidelijk ouderchapsplan waar hij zich vervolgens niet aan houdt.
Muizemeis

Muizemeis
16-09-2011 om 11:54
ja het komt
Ik heb vandaag een tegenvoorstel mbt co-ouderschap gedaan, en kreeg een mail terug dat hij stukken aan het opstellen is, die ik dan mag tekenen.
Alsof ik daar zomaar zonder inschakelen van en rechtspersoon zal gaan ondertekenen
muizemeis

Ely
16-09-2011 om 13:19
Klinkt als
Ofwel iemand die van nature manipuleert ofwel dat als trucjes heeft mogen leren.
Hoop dat het je lukt je niet gek te laten maken, het is een woordenspel en geen afspiegeling van hoe het zal gaan, dat zeg je zelf ook al.
Maar kan me voorstellen dat het vermoeiend is ...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely
16-09-2011 om 13:19
Klinkt als
Ofwel iemand die van nature manipuleert ofwel dat als trucjes heeft mogen leren.
Hoop dat het je lukt je niet gek te laten maken, het is een woordenspel en geen afspiegeling van hoe het zal gaan, dat zeg je zelf ook al.
Maar kan me voorstellen dat het vermoeiend is ...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Caitlynn
16-09-2011 om 13:31
Muizemeis
Ik zou niet weten of je mij kent in het echte leven. Ik probeer hier in elk geval al jarenlang zo onherkenbaar mogelijk te schrijven. De naam is dus niet mijn eigen naam, maar de naam van mijn dochter, zij bleek echter bij geboorte een zoon te zijn. Dit even terzijde.
Goed van je dat je een tegenvoorstel hebt neergelegd. Het lijkt me een vermoeiende situatie als je ex zich niet aan de gemaakte afspraken houdt. Dan kan je er niet zomaar van uit gaan dat hij zich wel aan nieuwe afspraken zal gaan houden. Ik ben heel benieuwd wat je van zijn stuk vindt, als het komt.

Muizemeis
16-09-2011 om 14:13
Ely
Ja het is heel vermoeiend en ook frustrerend, ik weet dat ik me niet gek moet laten maken , maar het raakt me wel eelke keer erg, goed dat komt ook vast doordat het nog vers is.
Muizemeis

Muizemeis
16-09-2011 om 14:20
Caitlynn
Ik ga er maar vanuit dat je niet mijn ex bent want mijn dochter heet ook zo en precies op dezelfde manier geschreven. Dat zie ik niet vaak vandaar dat ik me afvroeg of je iemand was die mij een hint probeerde te geven.
Ik weet inderdaad niet wat ik avn zijn stuk ga vinden maar maandag belt de advocaat terug voor een afspraak, en die zal ik snel nodig hebben. Hij gaat maar door en door en door.
Ik wil het het liefste niet zover laten komen dat het voor de rechter moet komen, en hoop dat we er met tussenkomst van een advocaat of van advocaten uit kunnen komen
Muizemeis.

Muizemeis
17-09-2011 om 21:01
Joyeux
Ik ga inderdaad komende week naar een advocaat, en moet eerst zorgen dat het co-ouderschapsplan gewoon van kraht blijft tot er iets anders overeengekomen wordt, hij wil nl nu a een verandering doorvoeren die ik gewoon mag slikkn.
muizemeis

MariaB
17-09-2011 om 22:45
Maar
Heb je een juridische grond om op te staan bij de advocaat? Zoals ik het begrijp mag je je als vader gewoon aan de zorg voor je kind onttrekken en geen wet die er iets van zegt. (Als moeder mag je dat ook alleen doen moeders het heel wat minder vaak dan vaders) Of is dat anders als je co-ouderschap hebt afgesproken? Heeft dat een wettelijke grondslag (Temet?)
Ik hoop van wel want ik vind het weer van de gekke maar dat zal wel komen omdat ik zelf een ex heb die veel gedane beloftes niet nakomt.
MB

Muizemeisje
17-09-2011 om 23:09
Maria
Ik weet niet of er juridische grond is om een co-ouderschap door te laten gaan. Maar ik weet wel dat ik geen stukken ga tekenen die ex opsteld. Daarvoor kan ik wel juridische bijstand krijgen, en ook voor het eruit halen van een goeie regeling. Ik hoef niet het onderste uit de kan, ik wil een goeie regeling.
Muizemeis

Temet
18-09-2011 om 21:04
Mariab
Als na de scheiding de niet-verzorgende ouder zich aan zijn of haar verplichtingen onttrekt dan is dat wel schandelijk en moet het niet magge, maar je begint er in de praktijk bitter weinig tegen. Net ala tegen ouders die geen omgang willen.
Ik heb wel gehoord van ouders die hun kind mee moesten laten gaan met de andere ouder op straffe van een dwangsom, maar ik heb nooit gehoord van ouders die hun kind mee moesten nemen op straffe van een dwangsom. Al is dat juridisch in theorie best mogelijk. (misschien is het ook wel eens gebeurd, maar ik heb er nooit van gehoord).
Groeten,
Temet

MariaB
18-09-2011 om 21:36
Temet
Nee er is volgens mij geen juridische grond (maar dat is meer jouw terrein geloof ik) voor een zorgplicht (anders dan financieel). Maar op zich is dat ook vreemd want de niet-verzorgende ouder betaalt alleen de kosten voor het levensonderhoud van het kind en niet de kosten voor bijvoorbeeld de kinderopvang zodat de verzorgende ouder kan gaan werken.
Ik geloof dat er een rechtszaak is geweest waarbij de vader zich niet aan het convenant hield en weigerde de kinderen mee op vakantie te nemen en toen vervolgens dmv dwangsom werd gedwongen dat toch te doen.
Maar in onderhavig geval mag de vader gewoon van co-ouderschap naar omgangsregeling gaan zonder juridische (anders dan financiele) gevolgen? Nogmaals dat vind ik toch een rechtsongelijkheid want de moeder zal meer opvang moeten regelen of op bepaalde tijden niet meer kunnen werken.
Maria B