Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Rosanne

Rosanne

12-03-2012 om 16:04

Oproep voor stiefvaders! (met toestemming)

Hallo,

Ik ben Rosanne en samen met een medestudente doe ik een afstudeeronderzoek waarin stiefgezinnen een belangrijke rol spelen. Wij doen dit vanuit de Hogeschool van Leiden, voor onze opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Middels ons onderzoek willen wij een advies formuleren voor hulpverleners die in aanraking komen met gezinnen waar een stiefvader in voor komt.
Door middel van interviews willen wij formuleren wat de wens van de stiefvader zelf is. Wat vindt een stiefvader belangrijk en waarom? Wat ging goed bij het aansluiten bij het gezin en wat waren misschien struikelblokken?
Wij zijn om deze reden op zoek naar stiefvaders die bereid zijn om hun verhaal te vertellen. Het is GEEN vereiste om zelf betrokken te zijn bij hulpverlening. Ook gezinnen die geen hulpverlening nodig hebben gehad, zullen zo hun moeilijke momenten hebben gehad. Hier willen wij ons graag op richten, omdat deze moeilijke momenten leermomenten zijn, waar anderen eventueel ook wat aan kunnen hebben.
Het interview zal zich richten op het algemene plaatje van het proces, waarin de focus ligt op de ervaringen van de stiefvader zelf. We willen graag een duidelijk beeld krijgen van het proces van het ontstaan van het samengestelde gezin.
Wij weten dat op fora zoals deze vooral de 'stiefmoeders' actief zullen zijn. Mochten er leden deel uit maken van een samengesteld gezin, waardoor uw partner dus een stiefvader is, zouden wij het zeer op prijs stellen als deze oproep aan hen kan worden vermeld.
We zijn ons ervan bewust dat er weinig stiefvaders aanwezig zijn op fora zoals deze. We hebben de vrouwelijke lezers dus hard nodig, omdat zij hun partners hierop kunnen attenderen!
Iedere vorm van hulp zouden wij zeer waarderen.

Bent u bereid om uw verhaal met ons te delen, of kent u iemand die dit wil, neemt u dan alsutblieft contact met ons op.
Alle informatie wordt zorgvuldig behandeld en anoniem verwerkt.
Met vriendelijke groet, Rosanne Beeftink
[email protected]

Deze oproep is met toestemming geplaatst.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

15-03-2012 om 08:43

Stiefvaders bestaan niet meer

Het hele woord is eigenlijk niet van toepassing op samengestelde gezinnen van gescheieden ouders, omdat er vaak nog een 'echte' vader in beeld is.

Ely

Ely

15-03-2012 om 09:53

Tinus

Geldt hetzelde voor stiefmoeders? Wat is het dan? Alleen partner van? Ik vind nl zelf dat ik daar mijn band met mijn stiefkind tekort doe.... Alsof er niks tussen ons is, if u catch my drift....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-03-2012 om 23:28

Tinus

Het is voor mij verrassend dat de term stiefvader/moeder gekoppeld is aan het aanwezig zijn van de biologische ouder. Mijn kinderen hebben soms behoefte aan een term om de relatie van de vriendin van hun vader tot hen aan te duiden en dan komt de term stiefmoeder voorbij. Ik ben zeer aanwezig in hun leven maar als ze bij vader zijn zorgt zijn vriendin mee. Ik zou zo gauw geen andere term weten die die lading net zo goed dekt. Ik vind het dus een prima term voor haar.
Groet, Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.