Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Morgana Fata

Morgana Fata

08-09-2009 om 19:20

Ouderschapsplan

Even gebruik maken van de ervaring van Ouders Online. Waarmee zijn jullie blij in het ouderschapsplan? Waarmee niet? En wat had je er graag nog in gehad? En voor degene die al langer gescheiden zijn en dus geen ouderschapsplan hebben, alle input is welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Blauw

Blauw

08-09-2009 om 20:12

Het maakt niks uit

Bij ons maakte het dus niks uit wat er in staat. Ex wilde de kinderen week om week opeens. Dus dan stelt het hele ouderschapsplan niks meer voor. Gelukkig zijn we nog niet officieel gescheiden, kunnen we het makkelijk nog eens op nieuw schrijven

Dus dan ben ik ook wel benieuwd naar goede en minder goede ervaringen van anderen hier!

Morgana Fata

Morgana Fata

08-09-2009 om 23:25

Leeftijden

Ja, dat is wel handig om er even bij te vermelden natuurlijk
De kinderen zijn 4 jaar, 3 jaar en 4 maanden. Ik/wij moeten dus ook ver vooruit kijken. Dat vind ik zo moeilijk. Hoe weet ik nou hoe de situatie over 5 jaar is?

Sancy

Sancy

09-09-2009 om 08:49

Nou

wij hebben geen ouderschapsplan, maar na een aantal jaren kan ik wel zeggen waar ik blij mee ben en wat ik achteraf beter of anders had willen afspreken.
Ik ben blij dat we afspraken hebben over wat we doen als de ouder waar de kinderen zijn, door omstandigheden even niet voor de kinderen kan zorgen. de afspraak is dat als er opvang nodig is, eerst de andere ouder gevraagd wordt en als dat niet kan, er dan pas een oppas ingeschakeld wordt. Nu kan dat bij ons goed omdat we maar enkele honderden meters uit elkaar wonen.
Ik ben ook blij met de bepaling dat de spaarrekeningen van de kinderen door 1 ouder beheerd worden, maar dat 1 x per jaar de andere ouder daar inzicht in heeft.
Voor alle keren dat er afgesproken is op papier dat iets "in onderling overleg" geregeld wordt, zou ik nu liever wat vastere afspraken hebben. Dit geldt vooral voor de "bijkomende kosten" van allerlei zaken en gezien de leeftijd van je kinderen zou ik aanraden om hierover wat op te nemen in het plan. Wat als ze straks op een clubje of sport willen? Wie betaalt dat dan? Want als de verzorging 50% verdeeld is, vind ik het niet logisch om de totale kosten van een sportvereniging op 1 ouder te verhalen. Tenzij natuurlijk de ene ouder het voor 1 kind of club betaalt, en de andere ouder voor een ander kind op clubje.
Dit is wat me nu te binnen schiet, misschien zijn er nog meer dingen, dan meld ik me wel weer.

amk

amk

09-09-2009 om 09:49

Wijzigingsmomenten

wat ik heel fijn vind is dat wij al beseften dat het niet handig was om met een kind van 11 maanden afspraken te maken tot haar 18e, dus stond er al in dat we als ze vier werd de omgangsregeling geevalueerd en aangepast zou worden indien nodig. Dat hebben we nu ook gedaan, en weer een nieuw moment afgesproken. Nu als ze naar groep 4 gaat, want dan wijzigt het rooster weer.

Denk ook aan regionale feestdagen, bv St Maarten. Wie doet dat?
Hoe wil je Sinterklaas vieren, hetzelfde voor kerst.

Leg de financien vooral duidelijk vast. Wie betaalt wat, of een totaal bedrag. Dat laatste vind ik zelf het handigst want het minste gesteggel. Ik ben gewoon verantwoordelijk voor alles. Daar is de alimentatie dan ook op gebaseerd. Enige toeslag die ik er op heb is dat hij naar rato van zijn salaris mee betaalt aan de opvangkosten na aftrek van de toeslag.

Wij (nou ja ik) maak in november een weekendschema voor het komende jaar. Dan gaan we overleggen over de vakanties. Ene jaar heb ik eerste keuze, andere jaar hij. Data die we al weten die geweizigd moeten worden (bv door een loopevenement voor mij) bespreken we dan al. Dat schema ligt dus al ruim van te voren vast. In het convenant staat dat we 1x per kwartaal overleggen over het komende kwartaal. In de praktijk doen we dat 1x per half jaar en adhoc. Maar (je kent mijn ex uit mijn beschrijvingen) wij kunnen goed met elkaar overleggen en stellen dochterlief centraal.

Verder een door de weekse kindloze avond. Erg prettig en voorkomt dat papa alleen maar lol kan maken. Want ze zullen naar school moeten de volgende dag.

Tinus_p

Tinus_p

09-09-2009 om 11:17

Bijkomende kosten

Sancy:
"Voor alle keren dat er afgesproken is op papier dat iets "in onderling overleg" geregeld wordt, zou ik nu liever wat vastere afspraken hebben."
Dat snap ik (het is ook een verzuchting die vaker opduikt), maar ik vrees dat veel singen moeilijk goed vantevoren te plannen zijn.

Sancy:
"Dit geldt vooral voor de "bijkomende kosten" van allerlei zaken en gezien de leeftijd van je kinderen zou ik aanraden om hierover wat op te nemen in het plan. Wat als ze straks op een clubje of sport willen? Wie betaalt dat dan?"
Principieel vind ik:
-Als er één verzorgende ouder is, dan ontvangt die KA en betaalt alle 'bijkomende kosten'.
-Als de zorg gelijk verdeeld is, geldt hetzelfde basisprincipe: OF je ontvangt KA en betaalt alles, OF je ontvangt geen KA en verdeelt de kosten. Als je zowel KA wilt ontvangen als de kosten wil delen, dan moet dat terug te zien zijn in een lagere hoogte van de KA.

Sancy

Sancy

09-09-2009 om 16:02

Tinus

Je schrijft: "-Als de zorg gelijk verdeeld is, geldt hetzelfde basisprincipe: OF je ontvangt KA en betaalt alles, OF je ontvangt geen KA en verdeelt de kosten. Als je zowel KA wilt ontvangen als de kosten wil delen, dan moet dat terug te zien zijn in een lagere hoogte van de KA."
Precies. Van die lagere hoogte is in mijn geval sprake.
Maar daarnaast is de KA gebaseerd op het aantal dagen dat de kinderen bij de KA-betalende en de KA ontvangende ouder verblijven.
Als een ouder KA ontvangt dat gebaseerd is op een verblijf van 15 van de 30 dagen, waarom zou die ouder dan voor alle 30 dagen de sportclub (schaakclub, fanfare, hockeyvereniging etc) betalen?

Morgana Fata

Morgana Fata

10-09-2009 om 10:49

Reactie

Wat ik vooral wil is zo min mogelijk overleggen (lees, ruzie maken) in de toekomst. Dus elk jaar om tafel gaan zitten om de kinderkosten te begroten, lijkt me onbegonnen werk.

Qua kinderallimentatie vind ik het lastig. De rechter heeft in de voorlopige voorzieningen zijn draagkracht bepaald op 20 euro per kind per maand. Daar kan ik ze natuurlijk niet van onderhouden.Ondertussen kan hij leuk met de kinderen op vakantie, doet uitstapjes met ze en koopt voor zichzelf een gehele nieuwe gaderobe. Tot nu toe is het zo dat ik alle extra kosten betaal; de meeste kleding, de kinderopvang, enz enz. Overleg hierover is tot nu toe onmogelijk gebleken. Nogal een spreidstand dus...

De spaarrekeningen was ik helemaal vergeten! Ik wil ze maar verdelen denk ik. Hij wou in het verleden al een keer de kinder spaarrekeningen gebruiken voor de aanschaf van een auto, want: "daar hebben hun ook profijt van". Niet mijn visie.

Ouderavonden hebben we mondeling al zo besproken, maar moet inderdaad ook in het ouderschapsplan.
En dat alles bij tegenwerking een dode mus blijkt, dat lijkt me ook. Maar je moet toch wat fatsoenlijks op papier zetten he?

Tinus_p

Tinus_p

10-09-2009 om 11:13

Zwartwit

Morgana:
"Qua kinderallimentatie vind ik het lastig. De rechter heeft in de voorlopige voorzieningen zijn draagkracht bepaald op 20 euro per kind per maand. Daar kan ik ze natuurlijk niet van onderhouden.Ondertussen kan hij leuk met de kinderen op vakantie, doet uitstapjes met ze en koopt voor zichzelf een gehele nieuwe gaderobe. Tot nu toe is het zo dat ik alle extra kosten betaal; de meeste kleding, de kinderopvang, enz enz. Overleg hierover is tot nu toe onmogelijk gebleken. Nogal een spreidstand dus..."
Het rottige is, dat die 20 euro wel zal zijn betaald op zijn witte inkomen. Als hij zwart verdient, en geen zin heeft om uit dat zwarte inkomen geld aan jou te betalen, dan heb je weinig machtsmiddelen om daar wat aan te doen.. (

Blauw

Blauw

10-09-2009 om 19:16

Kosten

Bij iets willen wijzigen, zelf de kosten betalen, dat vind ik wel een hele goede! Ga ik zelf ook proberen op te nemen. Hele ouderschapsplan moet toch weer herzien

jacci

jacci

10-09-2009 om 23:59

Morgana

Als hij een auto van het spaargeld van de kids wilde kopen, zou ik het beheer van die rekeningen toch niet verdelen maar zelf doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.