Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Partneralimentatie [en hypotheek]

Hallo, ik heb een vraagje.

Klopt het dat je partneralimentatie kan meetellen als inkomsten bij het verkrijgen van een hypotheek?

Groeten, charlotte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

23-11-2009 om 13:55

Meestal niet

de banken zien dit als risicovol inkomen. Je moet elke maand maar hopen dat je het ontvangt en daarbij is het maar maximaal 12 jaar een onderdeel van het inkomen. Dat is veel korter dan de gemiddelde looptijd van een hypotheek.

CharlotteH

CharlotteH

23-11-2009 om 15:08 Topicstarter

Ik ook

o, das fijn..

Ik zelf heb ook behoorlijk wat eigen vermogen... de overwaarde van ons vorig huis was allemaal van mij...
maar ondanks dat ik veel geld meeneem, maar maar 2 daagjes werk, kan ik toch geen huis kopen, dat frusteert me enorm...
er is nu iets meer opening...

amk

amk

24-11-2009 om 09:48

Nou

dat is niet waar, want als je een klein salaris hebt valt de pa ook in de 30% schaal en houd je er gewoon 70% van over.
Voordeel is dan ook dat je van al je aftrekposten en belastingkortingen volledig gebruik kan maken.

Ik verdien een modaalsalaris en door de pa die ik ontvang kan ik volledig gebruik maken van alle belastingkortingen die er zijn. Dan nog wat hypotheekrente aftrek en netto betaal ik heeeeeeel weinig belasting. (wat je niet betaalt kun je ook niet terugkrijgen bij de bd) Tel er nog de toeslagen bij op (kinderopvang en kindgebondenbudget) en ik verdien aan de overheid.

amk

amk

24-11-2009 om 15:51

Lara

het gaat niet om hoeveel uur je werkt maar hoeveel je totaal aan inkomsten hebt voor het percentage van de belastingdienst. Over je hele inkomen wordt de belastingberekening gedaan. Je kunt dus niet zeggen dat je pa in de 42% valt. Je komt gewoon in totaal boven de grens uit.
Ik heb meer aftrekposten dan mijn pa groot is dus is mijn pa onbelast in jou redenering.

sidneysheldon

sidneysheldon

24-11-2009 om 16:25

hallo charlotte, ik heb na een echtscheiding 3 jaar geleden een huis gekocht en ja, partneralimentatie telt daarin mee. Hierdoor kon ik een huis kopen, anders had het mij niet gelukt. De hypotheekadviseurs die ik sprak (ook van banken) deden niet moeilijk en telden het gelijk bij het inkomen op. Ze willen wel een convenant zien waar het in staat.

jacci

jacci

24-11-2009 om 20:08

Dan nog

moet je wel heel zeker zijn dat je ex iedere maand op tijd betaalt en dat ook blijft doen. Ik ben heel blij dat ik niks gekocht heb, maar huur, want dan had ik echt problemen gekregen. Jacci

CharlotteH

CharlotteH

24-11-2009 om 20:35 Topicstarter

Mooi

Bedankt voor jullie reactie,
Ik moet nog echt alles in kaart brengen en regelen hoor, ik sta aan de vooravond van de scheiding...
Maar ja, je probeert wel al je mogelijkheden al te bekijken...

Huren is voor mij niet echt aan de orde, omdat ik pas sinds half jaar een woonpas heb, wachtlijst is dan 4 jaar...

Mijn ex en ik hebben goed contact, t liefst wil ie dat we in dit huis blijven wonen, maar dat is mijn inziens gewoon te duur....
Ik wil zo weinig mogelijk van hem opeisen, maar uiteraard wel het nodige gebruiken om voor mijn 2 jongens een fijne plek te vinden...

Uiteraard zou ik in de toekomst nog meer uren kunnen werken, als de jongste ook op de basisschool zit, maar tis natuurlijk het meest ideaal om met datgene wat ik nu verdien en heb kopen ook mogelijk te maken zodat ik zo vaak mogelijk bij de kids zelf ben, (dat begrijpen jullie vast)
En aangezien ik best wat eigen vermogen heb, wil ik natuurlijk het liefst gewoon weer kopen...
Om dit te lezen zijn mijn mogelijkheden toch weer wat meer geworden, fijn...

Voorlopige afspraak

Ex en ik hebben het huis samen aangehouden (we zijn nog samen eigenaar). Hij huurt elders en ik woon er met de kinderen; na twee jaar bekijken we de afspraak. We hebben hiervoor gekozen omdat ons hele leven op zijn kop stond en we het lastig vonden om er een definitieve beslissing over te nemen en ik in mijn eenje net tekort kwam om het alleen te betalen. Bovendien vind ik dit een lastige tijd om in mijn uppie een huis te kopen en weet ik niet waar ik volgend jaar wil wonen (misschien aan de andere kant van het land, misschien zelfs samenwonen met mijn lief... wie zal het zeggen?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.