Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Catwoman

Catwoman

10-06-2025 om 10:37 Topicstarter

Yeps schreef op 10-06-2025 om 10:20:

[..]

Jeetje zeg wat een ellende en schadelijk voor je zoontje
Is er in jouw regio geen omgangshuis? Die kunnen bij mijn weten voor lange tijd worden ingezet

Daar had ik ook al naar gekeken maar het omgangshuis in mijn woonplaats is een aantal jaar geleden gesloten.

Catwoman

Catwoman

10-06-2025 om 11:31 Topicstarter

Nou ik heb de omgangsbegeleider gesproken omdat ik nog wat vragen had. Ik vroeg waarom zij in het begin gezegd heeft dat dit traject voor langere tijd is terwijl het nu in juli afloopt. Ze zei dat het ook voor langere tijd zou kunnen zijn, ze kan steeds een verlenging aanvragen maar dan moet ze wel kunnen aantonen dat dit traject de moeite waard is. Deze zorg kost namelijk veel geld. En op dit moment kan zij het niet verantwoorden. Dus we moeten of zorgen dat het wel de moeite waard is door de omgang op te hogen (plan 1) of te stoppen en kijken naar andere opties (plan 2). Blijkbaar ging zij er toen vanuit dat het wel goed zou gaan en heeft ze daarom niet tegen mij gezegd dat het alleen voor langere tijd is als er ook progressie in zit.

Ik heb ook weer gevraagd wat er gebeurd als plan 1 niet lukt. Eerst zei ze tegen mij dat de omgang bij hun dan stopt. Nu zegt ze dat als plan 1 niet lukt we dan over gaan naar plan 2. Ook raar dat er nu een ander antwoord komt.

En ik heb gevraagd hoe dat zit met pgb. Ze zegt dat ze dat moet uitzoeken maar ze denkt dat ik dat dan moet aanvragen en dat ik dan zelf iemand kan inhuren die de omgang begeleid. Maar ik heb daar dan wel veel gedoe van zegt ze want ik moet dan alles regelen. Dus dat is dan niet echt een optie. Ze zegt dat we ook kunnen kijken naar mensen in onze omgeving die de omgang kunnen begeleiden maar dat hebben we al geprobeerd en dat is niet gelukt. En we kunnen nog een bor doen maar dat hebben we ook al geprobeerd en dat is ook niet gelukt.

Ze zei ook dat ze denkt dat mijn ex plan 1 niet gaat volhouden en dat er nu wel staat dat het voor een halfjaar is maar dat we daarna dan gewoon op die voet verder gaan dus hij zal zich dan langer dan een half jaar moeten gaan inzetten. 

Catwoman schreef op 10-06-2025 om 11:31:

Nou ik heb de omgangsbegeleider gesproken omdat ik nog wat vragen had. Ik vroeg waarom zij in het begin gezegd heeft dat dit traject voor langere tijd is terwijl het nu in juli afloopt. Ze zei dat het ook voor langere tijd zou kunnen zijn, ze kan steeds een verlenging aanvragen maar dan moet ze wel kunnen aantonen dat dit traject de moeite waard is. Deze zorg kost namelijk veel geld. En op dit moment kan zij het niet verantwoorden. Dus we moeten of zorgen dat het wel de moeite waard is door de omgang op te hogen (plan 1) of te stoppen en kijken naar andere opties (plan 2). Blijkbaar ging zij er toen vanuit dat het wel goed zou gaan en heeft ze daarom niet tegen mij gezegd dat het alleen voor langere tijd is als er ook progressie in zit.

Ik heb ook weer gevraagd wat er gebeurd als plan 1 niet lukt. Eerst zei ze tegen mij dat de omgang bij hun dan stopt. Nu zegt ze dat als plan 1 niet lukt we dan over gaan naar plan 2. Ook raar dat er nu een ander antwoord komt.

En ik heb gevraagd hoe dat zit met pgb. Ze zegt dat ze dat moet uitzoeken maar ze denkt dat ik dat dan moet aanvragen en dat ik dan zelf iemand kan inhuren die de omgang begeleid. Maar ik heb daar dan wel veel gedoe van zegt ze want ik moet dan alles regelen. Dus dat is dan niet echt een optie. Ze zegt dat we ook kunnen kijken naar mensen in onze omgeving die de omgang kunnen begeleiden maar dat hebben we al geprobeerd en dat is niet gelukt. En we kunnen nog een bor doen maar dat hebben we ook al geprobeerd en dat is ook niet gelukt.

Ze zei ook dat ze denkt dat mijn ex plan 1 niet gaat volhouden en dat er nu wel staat dat het voor een halfjaar is maar dat we daarna dan gewoon op die voet verder gaan dus hij zal zich dan langer dan een half jaar moeten gaan inzetten.

Kijk eens voor vrijwilligers in je gemeente, een buddy zou daarbij kunnen helpen, dat is meestal gewoon gratis. Ik heb een hele bak opties gekregen van een cultureel maatschappelijk werker van een wijkcentrum. Misschien kun je daar je licht opsteken.

Voor de aanvraag pgb wmo/wlz kun je elke clientondersteuner vragen uit je buurt via Google. Bij hebben ze ook geholpen met het invullen.

Catwoman, het kan aan mij liggen, maar ik vind het vaak tamelijk onduidelijk wat die omgangsbegeleider nu precies aan mogelijkheden voorstelt. En dan krijg ik de indruk dat ze soms dit zeggen, en dan weer dat. Zoals met dat verhaal over dat de begeleiding nog jarenlang zou kunnen doorlopen, wat achteraf helemaal niet kon. Daar is iets niet helemaal goed gegaan, denk ik dan. 
Misschien is het een idee om in het vervolg te vragen aan die begeleider (of andere hulpverleningsachtige types) om de opties even uit te schrijven in bijvoorbeeld een mailtje. Dan kan je het later nalezen, je kan wat beter vervolgvragen stellen (ook weer schriftelijk), en je kan er beter met anderen over overleggen omdat je beter kan verwijzen naar wat er tegen jou is gezegd.  Hopelijk zijn er dan minder dingen onduidelijk. 

Catwoman

Catwoman

11-06-2025 om 08:26 Topicstarter

Temet schreef op 11-06-2025 om 08:16:

Catwoman, het kan aan mij liggen, maar ik vind het vaak tamelijk onduidelijk wat die omgangsbegeleider nu precies aan mogelijkheden voorstelt. En dan krijg ik de indruk dat ze soms dit zeggen, en dan weer dat. Zoals met dat verhaal over dat de begeleiding nog jarenlang zou kunnen doorlopen, wat achteraf helemaal niet kon. Daar is iets niet helemaal goed gegaan, denk ik dan.
Misschien is het een idee om in het vervolg te vragen aan die begeleider (of andere hulpverleningsachtige types) om de opties even uit te schrijven in bijvoorbeeld een mailtje. Dan kan je het later nalezen, je kan wat beter vervolgvragen stellen (ook weer schriftelijk), en je kan er beter met anderen over overleggen omdat je beter kan verwijzen naar wat er tegen jou is gezegd. Hopelijk zijn er dan minder dingen onduidelijk.

Ja ik vind het ook erg onduidelijk allemaal. Ze zet de plannen wel op papier maar dus niet alles in detail waardoor er dus dingen open blijven en ik daar vragen over heb. Deze vrouw is ook niet echt secuur in haar werk.

Als je vragen hebt over dingen die voor jou belangrijk zijn, dan zit er weinig anders op dan toch gewoon doorvragen, net zo lang tot het voor jou duidelijk is en je genoeg informatie hebt om je beslissing op te baseren. 
Heb je iemand die je hierbij kan helpen en/of met wie je kan sparren? Een goede vriendin ofzo? Je had natuurlijk een advocaat, maar ik neem aan dat die nu wel klaar is, bovendien is dit ook niet echt advocatenwerk. 

Nog één keer een poging om het te begrijpen: wat is je bezwaar tegen plan 1? 

Plan 1 is de omgang verlengen met een half jaar en dan zijn er strikte
regels aan verbonden. De omgang is dan elke 3 weken en dan 2 uur. Ook
moeten er activiteiten gedaan worden en moet mijn ex initiatief nemen
hiervoor. Ook moet hij iets doen voor de verjaardag van ons zoontje.
Mocht mijn ex zich hier niet aan houden dan stopt de omgangsbegeleiding
na dat half jaar.

Ik snap wel dat dit soort begeleide omgang/zorg niet jarenlang zo voort kan duren. Er moet op enig moment wel verbetering zichtbaar zijn, anders is het zonde van ieders tijd. 
De kans dat je ex plan 1 vol gaat houden lijkt me uiterst klein. Als hij dat wel doet, is het winst, maar als het niet lukt is het daarna ook klaar.
Dan mag hij zelf omgang gaan proberen te regelen als hij dat ooit een keer wil.

Catwoman

Catwoman

11-06-2025 om 15:39 Topicstarter

Temet schreef op 11-06-2025 om 11:07:

Als je vragen hebt over dingen die voor jou belangrijk zijn, dan zit er weinig anders op dan toch gewoon doorvragen, net zo lang tot het voor jou duidelijk is en je genoeg informatie hebt om je beslissing op te baseren.
Heb je iemand die je hierbij kan helpen en/of met wie je kan sparren? Een goede vriendin ofzo? Je had natuurlijk een advocaat, maar ik neem aan dat die nu wel klaar is, bovendien is dit ook niet echt advocatenwerk.

Ja ik vraag ook altijd dingen als het voor mij niet duidelijk is. Nee ik heb niemand die mij hiermee helpt. Ik praat er wel over met mijn therapeut en ook wel met vriendinnen. Ik kan het wel even voorleggen aan mijn advocaat, ik heb af en toe nog contact met hem over de voortgang van dit traject.

tsjor schreef op 09-06-2025 om 09:13:

Ook voor moeder is de zorg teveel. Vader weet heel goed dat moeder hem er niet bij wil hebben. Wat als je een klemmend beroep doet op zijn rol als ouder: hij is nu echt nodig! Hij is eerder gestopt met zijn verslaving, dus hij kan het wel en blijkbaar wil hij het eigenlijk ook wel. Het laatste rapport gaf geen specifieke problemen aan met de omgang. Wie weet hoe zijn reactie is als hij weet dat het echt nodig is. Niet geschoten is altijd mis.

Tuurlijk, je zal zien dat als moeder aangeeft dat ze het niet kan. hij ineens in een model vader verandert. Want de enige reden waarom hij nu nog niet eens een uurtje interesse in zijn kind kan tonen is omdat Catwoman niet om hulp gevraagd heeft. Denk je het echt?

Ik bewonder hoe jij altijd weer lansen breekt voor vaders, maar net zoals sommige moeders het zeg maar niet zo goed kunnen, zijn er ook vaders die heel wat beentjes bij moeten trekken voor ze ergens komen. En dat ligt dan niet per se aan de moeder.

Ja, ik zal altijd proberen een andere insteek te kiezen dan wat al vele malen herhaald wordt. In deze situatie: ik val niet direct achterover van 'hij is verslaafd', bijvoorbeeld, omdat er (teveel) mensen gewoon werken die verslaafd zijn; de tolerantie ten aanzien van verslaafde moeders ligt hier in elk geval veel lager. En omdat ik zie/vind/denk (algemeen) dat het oog van de  naald voor vaders wel heel erg smal gehouden wordt voordat ze voldoen aan een goede vader zijn; ze krijgen niet zoveel/nauwelijks mogelijkheden om zich daarin te ontwikkelen, fouten worden hard afgestraft. 
Het kan zijn dat iemand zijn verantwoordelijkheid pas goed beseft als er een duidelijk beroep op- hem wordt gedaan, als hij er alleen voor staat, in plaats van mee mag doen op het randje dat hem aangewezen is door moeder. Of die potentie erin zit kan ik niet beoordelen, dat zou de omgangsbegeleiding eigenlijk moeten kunnen beoordelen. Maar, zoals al eerder aangegeven, die vind ik erg onprofessioneel. Het lastige is ook dat hun adviezen vermengd lijken te zijn door eigen belang als het gaat om voortzetting van hun werk (en dus inkomsten). 
Maar goed, ze hebben nu een positiever rapport, het kan dus zijn dat er een positieve weg is ingeslagen en het kindje daadwerkelijk de eigen vader pappa gaat noemen.  

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321/publications/2501/pages/26/articles/2289094/26/1
Ik weet niet of het achter een betaalmuur zit, maar in dit artikel wordt goed weergegeven wat de positie van vaders is, zeker als het om een onverwachte zwangerschap gaat in een relatie die zelf nog in een embryonale fase verkeert. Het artikel is gebaseerd op het boek 'Plotseling papa' van Bert Bentsink. 

tsjor schreef op 12-06-2025 om 09:04:

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321/publications/2501/pages/26/articles/2289094/26/1
Ik weet niet of het achter een betaalmuur zit, maar in dit artikel wordt goed weergegeven wat de positie van vaders is, zeker als het om een onverwachte zwangerschap gaat in een relatie die zelf nog in een embryonale fase verkeert. Het artikel is gebaseerd op het boek 'Plotseling papa' van Bert Bentsink.

Dat was hier niet het geval.

Deze vader heeft vele kansen gehad, geen een heeft hij opgepakt. Als hij in de toekomst het licht wel gaat zien laat Catwoman keer op keer zien dat zij de omgang niet tegen gaat houden. 

Maar duidelijkheid en vooral stabiliteit in de omgang is nu wel nodig en als vader het laat afweten keer op keer mag Catwomen dan na inmiddels bijna 3 jaar proberen en vader kansen geven op vrijwillige basis een keer voor rust voor haar zelf en hun zoon kiezen.

Ik ben het vaak met je eens maar hier blijft je plaat te lang hangen.

Catwoman

Catwoman

12-06-2025 om 09:23 Topicstarter

Ysenda schreef op 12-06-2025 om 09:11:

[..]

Dat was hier niet het geval.

Deze vader heeft vele kansen gehad, geen een heeft hij opgepakt. Als hij in de toekomst het licht wel gaat zien laat Catwoman keer op keer zien dat zij de omgang niet tegen gaat houden.

Maar duidelijkheid en vooral stabiliteit in de omgang is nu wel nodig en als vader het laat afweten keer op keer mag Catwomen dan na inmiddels bijna 3 jaar proberen en vader kansen geven op vrijwillige basis een keer voor rust voor haar zelf en hun soon kiezen.

Ik ben het vaak met je eens maar hier blijft je plaat te lang hangen.

Ja ik heb al zo vaak uitgelegd hoe het is gegaan en hoe het zit maar deze persoon wil het niet snappen. Daarom reageer ik al niet meer op berichten van hem/haar. 

Het ging om een geplande zwangerschap, door beide ouders gewenst, na een relatie van 3 jaar. Volgens mij niet van toepassing hierop dus (en de link werkt bij mij niet)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.