Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-01-2023 om 10:56
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
22-02-2026 om 19:15
Preventieve "voorlichting" is nooit verkeerd. Dat zou elk kind moeten krijgen. Normaal gesproken leer je dat inderdaad van je ouders/moeder, maar in dit geval is het best lastig. Want hoe breng je zoiets zonder iemand af te vallen of kind bang te maken. Ik heb veel gehad aan hulp daarbij hoor. Trucjes, spelenderwijs. Vaak simpele, logische dingen, maar waar ik zelf niet opgekomen was.
Verder helemaal met je eens hoor. Eerst maar eens zien of het doorgang vindt. Aan de ene kant hoop je dat ex het weer af laat weten, maar dan blijft wel de vraag bij Catwoman knagen: wanneer mag ik stoppen?
Ik gun Catwoman iemand die namens haar met de vuist op tafel slaat en uitspreekt dat ze genoeg gedaan heeft om mee te werken, maar dat vader blijft verzaken en het nu een keer klaar moet zijn. En dat zou die gezinscoach goed kunnen zijn.
22-02-2026 om 20:34
''Ik gun Catwoman iemand die namens haar met de vuist op tafel slaat en uitspreekt dat ze genoeg gedaan heeft om mee te werken, maar dat vader blijft verzaken en het nu een keer klaar moet zijn. En dat zou die gezinscoach goed kunnen zijn.''
Het zou kunnen, maar ik zou er maar niet op rekenen. En zelfs als die gezinscoach met de vuist op tafel slaat, dan nog wil dat niet zeggen dat Catwoman voor altijd van het gezeur is verlost. Er is geen manier om te zorgen dat Ex niet meer kan komen zaniken om omgang. Dat gevaar is in principe pas definitie geweken als het zoontje van Catwoman meerderjarig is, en dat duurt volgens mij nog een jaar of zestien. Laten we hopen dat hij het voor die tijd al zat wordt.
22-02-2026 om 21:00
dat is helemaal waar. Maar steun van een hulpverlener kan catwoman wel sterker en zekerder in haar schoenen doen staan,waardoor ze hopelijk voortaan zonder angst en twijfel nee durft te zeggen tegen eindeloos proberen.