Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Preventieve "voorlichting" is nooit verkeerd. Dat zou elk kind moeten krijgen. Normaal gesproken leer je dat inderdaad van je ouders/moeder, maar in dit geval is het best lastig. Want hoe breng je zoiets zonder iemand af te vallen of kind bang te maken. Ik heb veel gehad aan hulp daarbij hoor. Trucjes, spelenderwijs. Vaak simpele, logische dingen, maar waar ik zelf niet opgekomen was. 
Verder helemaal met je eens hoor. Eerst maar eens zien of het doorgang vindt. Aan de ene kant hoop je dat ex het weer af laat weten, maar dan blijft wel de vraag bij Catwoman knagen: wanneer mag ik stoppen?
Ik gun Catwoman iemand die namens haar met de vuist op tafel slaat en uitspreekt dat ze genoeg gedaan heeft om mee te werken, maar dat vader blijft verzaken en het nu een keer klaar moet zijn. En dat zou die gezinscoach goed kunnen zijn.

dat is helemaal waar. Maar steun van een hulpverlener kan catwoman wel sterker en zekerder in haar schoenen doen staan,waardoor ze hopelijk voortaan zonder angst en twijfel nee durft te zeggen tegen eindeloos proberen.

Temet schreef op 22-02-2026 om 20:34:

''Ik gun Catwoman iemand die namens haar met de vuist op tafel slaat en uitspreekt dat ze genoeg gedaan heeft om mee te werken, maar dat vader blijft verzaken en het nu een keer klaar moet zijn. En dat zou die gezinscoach goed kunnen zijn.''

Het zou kunnen, maar ik zou er maar niet op rekenen. En zelfs als die gezinscoach met de vuist op tafel slaat, dan nog wil dat niet zeggen dat Catwoman voor altijd van het gezeur is verlost. Er is geen manier om te zorgen dat Ex niet meer kan komen zaniken om omgang. Dat gevaar is in principe pas definitie geweken als het zoontje van Catwoman meerderjarig is, en dat duurt volgens mij nog een jaar of zestien. Laten we hopen dat hij het voor die tijd al zat wordt.

Vanaf welke leeftijd kan een kind eigenlijjk zelf bepalen of hij zijn vader wel of niet wil zien? Of heeft een kind tot zijn 18de omgangsplicht?

AnnaPollewop schreef op 23-02-2026 om 08:15:

[..]

Vanaf welke leeftijd kan een kind eigenlijjk zelf bepalen of hij zijn vader wel of niet wil zien? Of heeft een kind tot zijn 18de omgangsplicht?

Een kind heeft geen plicht, alleen recht. Alleen dat recht wordt door de rechters vaak nogal breed getrokken, als in :kind miet gestimuleerd (dus gedwongen als het niet wil) worden om naar vader te gaan, want het heeft het recht om een band met hem op te bouwen. Vaak verwijzend naar verstoorde verhoudingen tussen ouders als oorzaak dat kind niet wil.

Vanaf 12 jaar heeft een kind wel inspraak ,en in steeds meer regio's is dat verlaagd naar 8 jaar. Hier is dat al het geval. 

Het gaat hier om een kind van 2 jaar. 

Alle rechtbanken horen kinderen vanaf 8 jaar tegenwoordig. Wat niet wegneemt dat omgangsregelingen ook voor oudere kinderen worden vastgesteld, want omgang wordt meestal in het belang van het kind gevonden. 

In de praktijk kan er om omgang worden gevraagd zolang het kind nog minderjarig is, maar zal een omgangsregeling niet snel meer worden vastgesteld als een kind van een jaar of 15,16 duidelijk aangeeft echt niet te willen. Dan kan het nog best zijn dat de rechter vindt dat omgang wel goed zou zijn, ook voor het kind (er kan sprake zijn van ouderverstoting), maar in de praktijk krijg je kinderen van die leeftijd gewoon niet meer naar de andere ouder. 

Catwoman

Catwoman

23-02-2026 om 11:45 Topicstarter

Nou ik denk dat Linn19 het al goed aanvoelde. Ik heb vanmorgen deze mail ontvangen. Ik heb die vrouw vorige week een mail gestuurd en daarin gezet dat ik akkoord ga met het onderzoek. Ik heb er niet in gezet dat ik akkoord ga met de hulpverlening. En aan de telefoon had ik ook al duidelijk gezegd dat ik alleen akkoord ben met het onderzoek en daarna pas een beslissing neem of ik de hulp wil die geadviseerd word. En nu staat er in deze mail dat ik akkoord ga met hulp en ondersteuning. Hier word je toch moe van... 

Beste allen,

Vorige week heb ik een mail gestuurd met uitleg en voorwaarden voor een aanmelding bij het CJG.

Zie hierboven mijn mail nogmaals.

Moeder is akkoord met onderzoek en passend hulp inzetten en staat ook open voor eventueel aanvullende ondersteuning.

Helaas heb ik nog geen akkoord van vader daarom mail ik jullie.

Indien ik voor woensdag 25 februari 12:00u geen akkoord heb ben ik genoodzaakt om het dossier af te sluiten. Dat betekend dat wij vanuit de gemeente geen hulp kunnen inzetten.

Ik hoor graag of vader akkoord is.

Catwoman

Catwoman

23-02-2026 om 11:52 Topicstarter

tsjor schreef op 23-02-2026 om 08:41:

Het gaat hier om een kind van 2 jaar.

Hij is inmiddels al 3,5 jaar

Misschien even tot woensdag afwachten? Dikke kans dat protest niet meer nodig is.

Ik snap je ergernis, maar ik denk dat dit geen fout is, maar dat ze het bezoek van/gesprekken met de gezinscoach ook beschouwen als "hulp en ondersteuning". Hoe dan ook: wacht nu even af.  Ex heeft de tijd tot en met woensdag 12 uur om zijn instemming te geven. Wacht af of hij akkoord geeft. Zo ja, dan schrijf je donderdag een mailtje aan deze mevrouw - vader in de CC - met daarin een tekstje als: 

Geachte mevrouw X

Bedankt voor uw mailtje van  23 februari. Ik heb begrepen dat [naam ex] inmiddels ook zijn handtekening heeft gezet. 
Om misverstanden te voorkomen wil ik wel nog even herhalen wat ik ook al heb gezegd in ons telefoongesprek: ik stem wel in met het bezoek van de gezinscoach, maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook al op voorhand akkoord ga met eventuele hulpverlening die wordt geadviseerd. Daarover beslis ik pas als er een advies voor hulpverlening ligt. 

Met vriendelijke groet, 
Catwoman

Dan is je positie volkomen duidelijk. 
En geeft ex geen akkoord, dan wordt het dossier gesloten en dan ben je er sowieso vanaf. 

Catwoman

Catwoman

23-02-2026 om 21:58 Topicstarter

Temet schreef op 23-02-2026 om 11:59:

Ik snap je ergernis, maar ik denk dat dit geen fout is, maar dat ze het bezoek van/gesprekken met de gezinscoach ook beschouwen als "hulp en ondersteuning". Hoe dan ook: wacht nu even af. Ex heeft de tijd tot en met woensdag 12 uur om zijn instemming te geven. Wacht af of hij akkoord geeft. Zo ja, dan schrijf je donderdag een mailtje aan deze mevrouw - vader in de CC - met daarin een tekstje als:

Geachte mevrouw X

Bedankt voor uw mailtje van 23 februari. Ik heb begrepen dat [naam ex] inmiddels ook zijn handtekening heeft gezet.
Om misverstanden te voorkomen wil ik wel nog even herhalen wat ik ook al heb gezegd in ons telefoongesprek: ik stem wel in met het bezoek van de gezinscoach, maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook al op voorhand akkoord ga met eventuele hulpverlening die wordt geadviseerd. Daarover beslis ik pas als er een advies voor hulpverlening ligt.

Met vriendelijke groet,
Catwoman

Dan is je positie volkomen duidelijk.
En geeft ex geen akkoord, dan wordt het dossier gesloten en dan ben je er sowieso vanaf.

Bedankt voor je reactie! Ja ik zal deze tekst naar haar sturen zodra ik weet dat mijn ex akkoord is 

Er zit echt veel ruis op die communicatie lijn vanuit gemeente. Het is of protocol of deze mevr is overijverig met eigen interpretatie van telefoongesprekken en persee info in die mail wil zetten over moeder. ( alleen het "moeder is akkoord" was ook voldoende geweest.

Ben het wel met post van Temet eens dat je nu ook wel even kan afwachten wat er na woensdag gebeurd, dat is al bijna. En prima mailopzet om die dan te sturen.

Catwoman

Catwoman

23-02-2026 om 22:15 Topicstarter

Ik heb vanmiddag een mail voorbij zien komen van de advocaat van mijn ex naar die mevrouw van de gemeente. Hij zei dat het emailadres van mijn ex niet klopt en hij daarom nog niet had gereageerd. Hij heeft mijn ex gebeld en hij geeft akkoord voor het onderzoek. Maar hij moet dat zelf natuurlijk bevestigen aan die mevrouw van de gemeente voor aankomende woensdag, anders is het niet geldig. Ben benieuwd of hij dat gaat doen.

Ik heb mijn advocaat op de hoogte gesteld van het feit dat de gemeente erbij betrokken is en ik akkoord heb gegeven voor een onderzoek. Ook dat er een wachtlijst is en het nog maanden kan duren en dat als de advocaat van mijn ex weer gaat zeuren om omgang dat hij hem kan zeggen dat ik het onderzoek afwacht en in de tussentijd niets ga regelen. 

Goedzo! Heb je je advocaat ook ingelicht over het (wederom) moeizame contact krijgen vanuit de hulpverleners met ex? Dan weet hij daarvan als hij van ex advocaat weer een klaagzang krijgt dat jij niks doet. Eventueel de mails doorsturen, waarin genoemd wordt dat ze vader nog niet hebben kunnen bereiken. Nu is het excuus verkeerd emailadres, maar hiervoor was hij telefonisch ookal niet bereikbaar. Puntje bij paaltje heeft de gemeente degene die dit wil (vader dus) nog helemaal niet gesproken? Dat is toch raar? Als je dit soort feiten doorstuurd naar je advocaat kan hij ook gelijk een dossier vormen. Dan hoef je dat later niet nog bij elkaar te zoeken. 
Die advocaat van hem gaat wel vreselijk in zijn gedrag mee zeg. Ongelooflijk. Nog ff en de advocaat gaat de omgang doen 🤦‍♀️.
Gelukkig neemt de gemeente er geen genoegen mee en willen ze hem horen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.