Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

anoniem

anoniem

21-09-2011 om 09:42

Rechtszaak omgang

tijdje terug heb ik ook gepost ivm niet betalen alimentatie vader en omgang die niet plaatsvindt ivm geweld.

nu word ik voor gerecht gedaagd. waarschijnlijk zal rvk er wederom bijkomen, neem ik aan.
kinderen willen niet naar vader, oudste is 11.
wie heeft er tips en dingen waar ik op kan letten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

21-09-2011 om 11:57

Geweld

tov jou of tov de kinderen?

anoniem

anoniem

21-09-2011 om 17:19

Tsjor

beide

Probeer kind te laten horen

De rechter is verplicht om kinderen van 12 jaar of ouder te horen, maar kinderen jonger dan 12 mogen ook gehoord worden. Vziw komt dat met name voor in situaties waarin van een stel kinderen alleen de jongste net die leeftijdsgrens niet haalt, maar je zou er in deze zaak voor kunnen pleiten dat je 11-jarige wordt gehoord. Zeker als hij/zij bijna 12 is. Maar of die rechter daarin meegaat is niet te zeggen. Neem een advocaat (o ja, tegenwoordig moet je eerst naar het Juridisch Loket anders kost het 50 euro extra voor je eigen bijdrage rechtshulp). Maar goed, een advocaat dus, die ziet door de bomen het bos. Ik geloof dat je in omgangszaken strikt genomen gewoon op de zitting kan komen en zelf mondeling verweer kan voeren, maar dat zou ik beslist niet doen, laat je bijstaan door iemand die het klappen van de zweep kent.

Sterkte ermee

Temet

Wat is de inzet van de rechtszaak?

Is de inzet van de rechtszaak een omgangsregeling?

Ik kan je me draad nog herinneren, maar niet meer in detail. In ieder geval benoemen waarom de kinderen niet zonder meer mee kunnen en daarbij spreken vanuit de kinderen. De eigenaardigheden van vader benoemen en wat dat met de kinderen doet. Zeggen dat je echter begrijpt dat zowel vader als kind recht hebben op omgang met elkaar. Maar dat je het noch over je hart kunt verkrijgen je kinderen, die zoveel weerstand hebben, te dwingen en dat je het los daarvan ook niet aandurft gezien de gebeurtenissen. Maar als iemand kan zorgen dat het veilig is en er hulp is voor je kinderen zodat zij het aankunnen, zul jij de laatste zijn die het in de weg staat. Ook zelf wil je hulp accepteren om je kinderen te leren steunen in deze. En wat zou je blij zijn als ook vader hulp zou willen accepteren. Zo krijgen alle betrokkenen hulp bij het verleden en de toekomst en kunnen de kinderen een veilig contact aangaan. Als je ex het hiermee eens is zal het op poten worden gezet, is hij het er niet mee eens idd, rvdk. Moeilijk te voorspellen wat daar uit gaat komen. Ook dan bij bovenstaand voorstel blijven. Waarschijnlijk gaat het lang duren. Onthou dat elke dag er 1 is en dat je kind elke dag een stukje ouder en weerbaarder wordt. En na de volgende verjaardag praat hij/zij mee.

anoniem

anoniem

24-09-2011 om 07:05

Emine

dank voor je reactie. inzet is dat vader zijn kinderen weer wil zien. hji daagt mij dus voor gerecht ivm omgang wederom op te starten en binnen no-time helemaal uit te breiden naar volledige weekenden.

de kinderen willen echt niet, uitspraken als dan maak ik mijzelf dood zijn dan niet vreemd. er zijn zoveel dingen gebeurd. ik heb gestimuleerd in verleden, maar ja. ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om ze te dwingen.

Rekken en erbij blijven

Even een uitleg over procestechniek en dan een tip.

in een civiele procedure, en dat is dit, krijg je nooit meer dan je vraagt. Wel vaak minder, maar nooit meer. Een vader die dus een omgangsregeling wil van een weekend in de veertien dagen zal daar om moeten vragen, ook als hij eigenlijk wel weet dat de kans dat hij zijn zin helemaal krijgt niet zo groot is. Want als hij het niet vraagt, krijgt hij het zeker niet.

Dus je ex heeft kennelijk om een weekendregeling gevraagd. Gelet op de voorgeschiedenis is de kans dat hij die meteen krijgt ongeveer nul. Wat er waarschijnlijk zal gebeuren is dat er een begin van contactherstel wordt afgesproken en dat de rechter erop inzet de omgang heel langzaam op te bouwen. Zulke zaken slepen soms jaren, waarbij partijen om de zoveel maande weer bij de rechter terug moeten komen om te vertellen hoe het ging.

En nu kom ik aan de tip, die ik volgens mij al eerder aan jou gaf - of was het een andere anoniem: rekken en erbij blijven. Geef uiting aan je zorg, maar ga niet dwarsliggen. Wie dwarsligt is stout en krijgt daar problemen mee, even bot gezegd. Wees dus meewerkend, maar let wel op. En laat je ex, die naar ik begrijp bepaald een lastig mannetje is, zich vastlopen.

Die weekendregeling is er nog laaaaaang niet. En komt er hoogstwaarschijnlijk nooit. Het zou aldus kunnen lopen: eerst onderzoek door de raad voor de kinderbescherming, dan omgang onder toezicht, dan korte omgang zonder toezicht maar op een neutrale plek, dan omgang in het eigen huis gedurende een kort dagje, dan eens een keertje overnachten, dan een weekendregeling. Maar grote kans dat hij halverwege het proces - of eerder - al een keer uit de bocht gevlogen is en de boel vastloopt. Maar geef hem vooral alle ruimte zijn eigen fouten te maken, ga niet zelf dwarsliggen want dan ben jij de gebeten hond.

Sterkte ermee

Temet

Aanvulling op temet

....over de gebeten hond. Als jij de gebeten hond bent dan kan dit uitpakken in het nadeel van de kinderen. Dus bij elke stap (neem ik het nu wel of niet voor mijn kinderen op?) de gevolgen overdenken en de kwaden tegen elkaar afwegen. Sterkte.

Anoniem

Anoniem

03-10-2011 om 17:29

Temet en emine

dank voor jullie reacties, ik ben daar heel erg blij mee. Ik weet dat ik mee moet blijven werken en anders de gebeten hond ben. Hoe moeilijk ik dat ook vind. Vooral omdat de kinderen hoe dan ook gekwetst zullen worden.
Nu gaat het zo goed, maar nu de kinderen weten dat vader aan het trekken is aan hun, merk ik dat ze weer neerslachtiger worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.