Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

gescheiden moeder

gescheiden moeder

01-03-2009 om 16:46

Samenwonen en financien

Hallo allemaal,

ik zit met een paar vragen en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen/adviseren.
Even een situatie-schets: ik ben een gescheiden moeder met 2 kinderen van 7 en 9 jaar. Ik heb een vriend die ook 2 kinderen heeft, die bij hun moeder wonen (hij is ook gescheiden). Hij heeft een eigen huis (met behoorlijke overwaarde) en ik heb nu een huurwoning. Ik trek, met mijn kinderen, bij hem in.
Nu zou ik het op zich redelijk vinden als ik de komende jaren, financieel, iets opbouw. Hij wil persé niks in gemeenschap van goederen ofzo (slechte ervaring met ex). Alles blijft dus gescheiden. Maar STEL we gaan over 10 jaar uit elkaar, dan heeft hij inmiddels een deel van zijn huis afbetaald en dus meer eigen vermogen opgebouwd en ik heb dan helemaal niks (want het huis staat immers op zijn naam). Nog even voor de duidelijkheid, ik heb een eigen inkomen (ongeveer de helft van wat hij verdient).
Hij vindt overigens dat ik niks op hoef te bouwen omdat ik nu, met mijn huurhuis, ook niks opbouw. Daarnaast vindt hij dan ook nog dat, als ik dus in de opgebouwde overwaarde van het huis wil delen (mochten we uit elkaar gaan) dat ik dan ook verlies moet delen, mocht daar sprake van zijn.
Snappen jullie het nog een beetje?

Wie o wie, kan mij advies geven?

Groetjes Fardau

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

01-03-2009 om 19:46

Samen

Op verzoek In principe denk ik 'samen delen' en lijkt het me, zeker als je van plan bent voor altijd bij elkaar te blijven, reëel dat jij ook meedeelt in de opbouw van vermogen. Je zou in een samenlevingscontract kunnen afspreken dat de waardevermeerdering of -vermindering vanaf heden voor allebei voor de helft is. Als je vriend dat niet wil zou je nog zelf een spaarrekening kunnen openen en daar wat voor jezelf opbouwen. Ik snap je vriend wel weer dat hij niet per direct de helft van zijn huis aan je over doet. Ben wel benieuwd naar zijn slechte ervaringen met zijn ex. Vond hij het onredelijk dat zij bij de scheiding de helft kreeg?

gescheiden moeder

gescheiden moeder

01-03-2009 om 19:50

Vic

Dank voor je reactie!
Dat hij niet de helft van de waarde van het huis aan mij overdraagt begrijp ik volkomen, dat zou ik ook nooit van hem vragen. Het lijkt mij alleen redelijk dat ik meedeel in de waardevermeerdering van het huis, tenminste als ik dus ook meedraag in de kosten.

Wat zijn ex betreft... Hij heeft ooit het huis gekocht, helemaal zelf opgeknapt, verbouwd etc etc. Vervolgens ging ex er vandoor met een ander EN de helft van de waarde van het huis.... Dus ja, begrijp zijn bezwaren wel enigszins..

Maar er zullen toch wel bepaalde constructies voor zijn lijkt me?

Korrie

Korrie

01-03-2009 om 21:26

Ook

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Mijn vriend zou ook wel willen dat ik bij hem in zou trekken maar ik zit met dezelfde overdenkingen als jij. Als ik nu mijn eigen huurhuis opgeef en bij hem intrek dan bouw ik ook niks op en op het moment dat we dan uit elkaar zouden gaan dan sta ik dus op straat met mijn kinderen. Dan heb ik geen woning maar ook geen geld om een nieuwe woning in te richten en voor gordijnen en vloerbedekking enz. Doordat mijn ex me toendertijd uitkocht had ik een redelijk bedrag om mijn huis in te richten helemaal naar mijn eigen wens. Dat zal ik dan nu dus weer allemaal op moeten geven. Ook vind ik het lastig om nog voor we samenwonen alweer te gaan praten over als we ooit uit elkaar gaan. Voorlopig blijf ik nog even zitten waar ik zit maar ik lees mee voor als iemand goeie ideeën heeft voor deze situatie.

Hoe wij het deden

Hier is de situatie dat ik een eigen huis heb, vriend is bij mij ingetrokken. We hebben nu samen een nieuwbouwhuis gekocht. Ik breng eigen vermogen in (namelijk de overwaarde van mijn huis), hij niet.

Wij verdienen ongeveer evenveel.

Wij hebben afgesproken (samenlevingscontract)dat ieder in elk geval terugkrijgt wat-ie heeft ingelegd. Stom genoeg weet ik niet eens meer hoe het precies geformuleerd is. Of er wordt verdeeld naar rato van ieders inbreng, zoiets. Als je zoiets afspreekt, dan krijg jij dus een deel uitgekeerd naar rato van wat jij zelf hebt ingebracht, bijvoorbeeld doordat jij geld in de hypotheek steekt. Je kan inderdaad ook zelf vermogen opbouwen (wel irritant dat jij dan vermogensrendementheffing moet betalen en hij niet). Ingeschreven blijven staan bij een woningbouwvereniging is ondertussen ook geen gek plan.

Let op, dit werkt natuurlijk vooral als beide partners ongeveer evenveel verdienen. Als jij een kleine deeltijdbaan hebt omdat je veel zorgtaken op je neemt terwijl hij een voltijds inkomen verdient omdat jij het thuisfront regelt, dan zou het niet eerlijk zijn omdat hij altijd meer zal kunnen inbrengen dan jij.

Maar goed, er zijn dus wel verdeelsleutels te bedenken, maar daarbij ga ik er dan wel vanuit dat beide partners ook daadwerkelijk inbrengen.

Groeten,

Temet

En wij...

doen het weer anders.
op dit moment woont nieuwe lief bij mij in en betaalt wat hij kan missen - hij verdient veeeeel minder dan ik
ik heb dit huis gekocht, staat op mijn naam. hij heeft zijn eigen huis wat binnenkort te koop zal staan - dat is ongeveer de helft van de waarde van dit huis - tzt is de bedoeling dat hij de opbrengst daarvan in dit huis 'stopt' (lees: in mijn hypotheek) waarna het huis op beider naam zal komen te staan - met dien verstande dat in geval van opbreken de kinderen en ik er in kunnen blijven.
ik denk dat je zo eerlijk mogelijk en zo realistisch mogelijk te werk moet gaan - zeker als je al een keer door het drama van een scheiding bent gegaan weet je waar je op moet letten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.