Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vriendin

Vriendin

12-07-2012 om 19:30

Scheiding en schulden

vriendin van mij gaat scheiden. Nu heeft man aangegeven dat hij zijn schulden van voor het huwelijk wel op zich wil nemen. Zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Hoe kan het toch zo geregeld worden dat dit kan?
Man geeft aan dat hij een Co. Ouderschap wil. Zij gaan half uur uit elkaar wonen. Kan dit zo. Hij zegt dat het verplicht is omdat ze getrouwd Zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

12-07-2012 om 20:13

Niet verplicht

maar wel een voorkeur dat co-ouderschap of een uitgebreide omgangsregeling.
Is het een half uur lopen of een half uur met de auto?
Hoe oud zijn de kinderen: kunnen ze de afstand zelfstandig afleggen?

Mijn ex woonde ook op een half uurtje bij mij vandaan, nu drie kwartier. We hebben het voordeel dat hij in mijn woonplaats werkt. Dat betekent dat hij onze dochter van de bso ophaalt en op de maandagen na het weekend bij hem en elke vrijdag relatief makkelijk naar school kan brengen. Nu ze ouder wordt wordt het lastiger. Zwemles is wel door de weeks te regelen, maar een sport met wedstrijden is al wat anders, en hij heeft er niet veel zin in om de weekenden dat ze bij hem is zaterdagochtend weer deze kant op te moeten rijden. Ndat begrijp ik, hij heeft er nog 2 die straks ook willen sporten. ook vriendinnen worden belangrijker. Omdat dochter relatief vaak daar is kent ze de buurkinderen wel, maar haar echte vrienden wonen hier. In het weekend dus niet zo vaak afspraken.

Dan de schulden.
Gemeenschap van goederen betekend dat ze beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn. Elk voor het totale bedrag aan schulden. Hij kan nu wel zeggen dat hij de schulden van voor het huwelijk op zich neemt en dat in het convenant en bij de rechter vast leggen, maar als hij niet betaald komt de bank toch voor het hele bedrag bij haar aankloppen.
Ze zullen moeten proberen bij de bank om haar uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te ontslaan. Daar zijn banken niet zo happig op, want meer verhaalsmogelijkheden bij twee schuldenaren. Toch proberen. Ook al vertrouw je je aanstaande ex op het braaf betalen. Werkt de bank niet mee, toch vastleggen in het convenant.

Vriendin

Vriendin

12-07-2012 om 20:19

Amk

dank voor je reactie. Half uur met de auto. Kinderen zijn 3 en 1 jaar. Man werkt niet in woonplaats moeder. Heeft verder nu geen binding meer.
moeder wil trouwens geen Co.- ouderschap. Vader wil echt veel stappen en heeft geen zin in door de weeks maar wil het voor zijn ouders.
Mbt schulden kan het toch ook via boedelverdeling waar hij na de scheiding afstand van doet? Wie heeft hier toevallig ervaring mee?
Dan kan bank niet schulden verhalen toch?

amk

amk

12-07-2012 om 21:17

Denkfout

nee, dat kan dus niet. De bank gaat boven de boedelverdeling. Je blijft hoofdelijk aansprakelijk voor de totale schuld tenzij de bank je daarvan ontheft. En de bank heeft daarin het beslisrecht.

De boedelverdeling zegt feitelijk alleen dat ze voornemen dat hij die schuld gaat betalen. Prima als hij dat ook echt doet, maar zodra hij dat niet doet komt de bank voor het hele bedrag echt bij haar. Daarom zijn er ook zoveel problemen met hypotheken, ook daar heb je te makenmet die hoofdelijke aansprakelijkheid voor het voledige bedrag.

Hadden ze deze schulden beschreven in huwelijksevoorwaarden waren ze wel volledig aan hem toe te bedelen inclusief de volledige hoofdelijke aansprakelijkheid.

Vriendin

Vriendin

12-07-2012 om 21:29

Dus

als ik het goed begrijp komt ze alleen onder deze schuld uit als de rechter het beslist of als de bank haar ontslaat van hoofdelijke aansprakelijkheid. Hoe kan je dit regelen?

Kan hij haar dwingen tot nemen van bepaalde oppas?

amk

amk

12-07-2012 om 21:30

4 jaar

zodra het oudste kind 4 wordt zal het lastiger worden want in zijn dagen zal hij er voor moeten zorgen dat het kind op tijd op school is. Of hij dat zelf doet of door een ingehuurde vreemde maakt niet uit. Dat is zijn verantwoording.
Als hij zorgt dat afspraken na gekomen worden kan hij die co-ouderschap prima aan, zelfs als hij de kinderen niet zou zien. Dat wil je als andere ouder niet, maar is zijn verantwoording, en dat zul je los moeten laten tenzij de kinderen fysiek of psychisch gevaar lopen.
Wat je vriendin eigenlijk wil weten is hoe hij denkt die verantwoording gaat invullen. Maar een co-ouderschap of uitgebreide omgangsregeling is niet verplicht en zij kan met een tegenvoorstel komen wat wat meer toekomt aan zijn wens. Ik merk aan mijn dochter dat omdat zij elke week tenminste 1avond en nacht in zijn gezin is ze meer binding heeft met haar zusjes dan bij een omgangsregeling van alleen zaterdag/zondag. Het weekend is een logische overgang via bso naar school. Vroeger via het kdv. Ze was nog geen jaar toen wij uitelkaar gingen.
Wat ook belangrijk is is elkaar iets gunnen. En daarom soms afwijken van de afspraken. En beseffen dat een vierjarige andere behoeften heeft als een 8 of 12 jarige en in het ouderschapsplan een evaluatiemoment opnemen om de boel te evalueren en waar nodig te herzien.

amk

amk

12-07-2012 om 21:36

Alleen de bank

alleen de bank kan dat.
Maar als hij keurig betaald is er niets aan de hand, dan hoor je de bank niet. Pas als hij dat niet meer zou doen.
Dat ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid regel je met de bank. Even bellen en ze leggen je uit wat je moet doen. In elk geval zal hij moeten aantonen over voldoende inkomsten te beschikken om de schuld te voldoen.

Hij kan haar niet dwingen tot het nemen van een betaalde of een specifieke oppas. In de tijd dat de kinderen bij haar zijn is zij volledig verantwoordelijk. Als de kinderen bij hem zijn hij! Zij heeft dus ook geen zeggenschap over zijn opvangregeling: bv elke week een andere nieuwe partner (ik charcheer even).

Band met alimentatie

Vaak zie je een link met alimentatie: de man neemt de schulden uit het huwelijk op zich en omdat hij die afbetaalt kan hij minder alimentatie aan zijn ex betalen. Omgekeerd: als zij de helft aflost kan hij meer betalen.

Als hij iha netjes zijn schulden op tijd betaalt is zo'n regeling prima. Ik denk inderdaad dat de bank niet zo snel haar zal ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Kwestie van het beste ervan hopen dus.

Groeten,

Temet

Nog even

Nog even over die band met alimentatie: de constructie '"hij alle schulden, zij een lagere alimentatie' is vooral erg aan te raden als de vrouw na de scheiding in de bijstand belandt.

groeten,

Temet

Annie

Annie

13-07-2012 om 07:48

Schulden aflossen

Een vriendin en haar ex hadden een soortgelijke situatie. Haar ex heeft direct na de scheiding de schulden afgelost met een nieuwe lening die hij op zijn naam heeft afgesloten (bij een andere geldverstrekker), zodat zij nergens meer voor aansprakelijk was. Het was wel heel lastig een financierder te vinden met "normale" voorwaarden, maar uiteindelijk is dat wel gelukt. Ik weet natuurlijk niet of dit een optie is voor je vriendin en haar ex, met een torenhoge schuld zal dit waarschijnlijk niet te doen zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.