Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

LB

LB

01-09-2009 om 20:35

Scheiding in zicht.... alimentatie, partneralimentatie etc...

Hoi, mijn man wil van me scheiden...
We hebben geen ruzie, en willen alles "netjes" regelen ook voor de kinderen.
Nu verdiend hij 1400,- en geeft me nu 500,- alimentatie, dat is toch zeer netjes of niet?!
En mag ik partneralimentatie vragen en hoe zit het met de pensioen, en spaarloon, hoe kan ik het beste dit soort zaken uitzoeken. Ik denk namelijk dat als we alles zo moeten delen dat hij er beter van af komt omdat ik best een goed loon KAN hebben (ORT). Wie heeft tips. Ik mag in huis blijven met alle spullen.... maar ondertussen gaat er steeds meer die andere kant op..... een mediator leek mij een goed idee...
Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

01-09-2009 om 22:13

Goed regelen

Nou met een loon van 1400 en hij geeft 500 euro dan is dat echt heel netjes. Hij houd maar 900 over voor zijn huishouden. Je kunt ook even zelf gaan kijken bij de trema berekeningen

http://www.verenigingvoorrechtspraak.nl/nl-NL/Content.aspx?type=publication&id=35

bekijk dan Download 1. Tremarapport versie 2009

Nou 1 tip kan ik wel geven ga niet in zee met een mediator. Ik heb me hier letterlijk aan gebrand en zit nu nog op de blaren. Een gezamelijke advocaat gaat niet voor jou rechten maar voor die van jullie allebei. Zodra na een tijd de emoties gaan liggen dan zie je dat je akkoord bent gegaan voor de lieve vrede terwijl je dit niet in het belang van jezelf hebt gedaan.

Bijv. Mijn ex. liet mij alle spullen houden. (inrichting en elektra etc meer dan tien jaar oud.
Hij kocht een hele nieuwe inrichting etc. Nieuwe vloerbedekking, nieuwe koelkast, wasmachine etc.
Kosten bijna 8.000 euro.

Dom dom ik ging ermee akkoord. Hij moest toch ook een inrichting hebben etc. Je kunt je voorstellen dat er genoeg redenen zijn om hiermee akkoord te gaan. Destijds.

Wat is nu de clou. Hij heeft dit opgegeven als herinrichtingskosten. Deze kosten worden afgetrokken van de kinderallimentatie. Als hij per maand 100 afbetaald aan deze lening. bijv aan ouders of .... dan gaat dit dus meer dan 8 jaar van de allimentatie af.

Ik moest wel mijn wasmachine, magnetron etc vervangen want die draaide al meer dan 10 jaar. Vloerbedekking gaat stuk, behangen, verven etc deze kosten kun jij niet opvoeren.

Laat je goed adviseren. Een eigen advocaat lijkt raar omdat je er samen goed uit wilt komen. Je wilt geen ruzie. Je wilt dat het goed blijft gaan voor de kinderen. Genoeg redenen voor het samen regelen maar......

je gaat alleen verder. Je moet zorgen dat jouw zaken goed geregeld worden. Soms sta je lijnrecht tegenover elkaar en wie geeft dan als eerste in.

Gaf jij in de relatie ook eerder toe?? Hij kan je emoties etc bespelen en dit kun jij bij hem ook?

Echt mijn advies is niet doen maar het is duidelijk je eigen keus. Ik heb destijds ook van mensen gehoord dat je vooral niet samen bij een mediator dingen moest regelen maar vond het belang van de kinderen te groot. Nu moet ik toegeven dat de kinderen tekort komen door hoe ik het geregeld heb bij de scheiding. Ik ben bespeeld door hem (door mijn emoties van het niet uit elkaar willen gaan) en heb teveel toegegeven.

Nu krijg ik maar 80 euro allimentatie voor 2 kids. Spijt dat ik nu heb.

Groeten Irene

Ben het niet zonder meer eens met irene

Irene is wel erg negatief, en dat kan ik me gelet op haar ervaring ook wel voorstellen, maar ik denk dat het lang niet altijd zo hoeft af te lopen.

Je moet trouwens even twee dingen uit elkaar houden: een mediator is niet per se hetzelfde als een advocaat. Niet alle mediators zijn advocaten, en niet alle advocaten zijn mediators. Een mediator is iemand die probeert partijen in een conflict zo te begeleiden dat er uiteindelijk een uitkomst uitrolt waar beide partijen vrede mee kunnen hebben en die recht doet aan de belangen van allebei.
Als jullie geen conflict hebben - en daar lijkt het eigenlijk nu wel op - dan zou je zelfs kunnen zeggen dat je geen mediator nodig hebt, en dan kan je een gezamenlijke advocaat nemen, ook als die advocaat geen mediator (of echtscheidingsbemiddelaar) is.

En dan is er nog een derde mogelijkheid: de minstverdienende partner - meestal is dat de vrouw - neemt een advocaat in de arm die werkt op toevoegbasis (zie www.rvr.org). Dat is haar advocaat. De man 'lift mee'zolang er geen verschil van inzicht ontstaat. Blijkt op een gegeven moment dat de belangen van partijen toch uit elkaar gaan lopen, dan moet de man alsnog een eigen advocaat zoeken. Heb je een gezamenlijke advocaat en er komt wrijving, dan moet zo''n advocaat zich helemaal uit de zaak terugtrekken en dan moeten beide partijen op zoek naar iemand anders.

Er is een boekje in de handel dat geloof ik 'scheiden voor beginners' heet. Misschien moet je dat eens aanschaffen en doorlezen, er staat vziw een hoop nuttige info in.

Mocht je nog vragen hebben over toevoegingen (gefinancierde rechtshulp) etc, dan roep je maar.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2009 om 10:24

Onduidelijk

LB:
"Nu verdiend hij 1400,- en geeft me nu 500,- alimentatie, dat is toch zeer netjes of niet?! En mag ik partneralimentatie vragen en hoe zit het met de pensioen, en spaarloon, hoe kan ik het beste dit soort zaken uitzoeken. Ik denk namelijk dat als we alles zo moeten delen dat hij er beter van af komt omdat ik best een goed loon KAN hebben (ORT)."
De belangrijkste tip: ga eens een avondje surfen. Er is helaas niet één goede site waar je alles kunt vinden, wel een boel bruikbare sites. Onthoud, dat de meeste sites reclame zijn voor scheidingsadvocaten. De beruchte termanormen kun je vinden via wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tremanormen

Verder is je verhaal wat onduidelijk, omdat je enerzijds zegt dat je alimentatie krijgt, anderzijds, ben je blijkbaar nog niet gescheiden en vraag je je af of je recht hebt op partneralimentatie.

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2009 om 10:28

Temet/irene

Temet:
"Irene is wel erg negatief, en dat kan ik me gelet op haar ervaring ook wel voorstellen, maar ik denk dat het lang niet altijd zo hoeft af te lopen."
Het probleem is, dat een mediator goed werkt als je zelf ongeveer weet hoe de regels zijn en wat je wil. Veel mensen willen namelijk dat de advocaat ze als het ware onderwijst, ze coacht, een hulpverlener is. Maar een mediator doet dat meestal niet, en veel advocaten hebben daar ook geen tijd voor.

amk

amk

02-09-2009 om 13:11

Idd tinus

want door de info die ik via oa Tinus heb gekregen tijdens mijn scheiding heb ik een prima convenant.
Wij hadden 1 advocaat die ook mediator is. En nu 3 jaar later heeft zij nog steeds onze beider belangen behartigd. En zijn wij beiden tevreden met de regeling zoals toen afgesproken.

lees je zelf in in het onderwerp. Een ander goed boek, dat wellicht nog bij de bibliotheek te krijgen is is Regel zelf je scheiding, van Saskia Knaven. Geeft niet alleen een goed beeld over wat je moet regelen, maar ook over de emoties die je nu hebt en die in de toekomst nog gaan komen. Denk dan aan het in beeld komen van nieuwe partners.

Neem ook de tijd om dingen die jullie bedacht hebben te bespreken met anderen, bv hier. Ik kreeg destijds de tip om ook een door de weekse dag op te nemen bij de omgangsregeling. Dan moet de minder zorgende ouder ook gewoon op tijd op school of kdv zijn. Het is dan minder mogelijk om alleen de leuke dingen te doen. En als meest zorgende ouder heb je een avond om eventueel door te werken, een cursus of sport te doen. En zo zijn er nog meer dingen die de ervaringsdeskundigen hier van kritiek kunnen voorzien. Wat je er dan mee doet is dan weer jou zaak, maar soms zijn het echt eyeopeners.

Irene

Irene

02-09-2009 om 13:51

Reactie

Temet geeft aan ;de minstverdienende partner - meestal is dat de vrouw - neemt een advocaat in de arm die werkt op toevoegbasis (zie www.rvr.org). Dat is haar advocaat. De man \'lift mee\'zolang er geen verschil van inzicht ontstaat"".

Destijds werd er hierbij gezegd dat de minstverdienende partner dan ook de echtscheiding aanvroeg. Dit zou inhouden dat ik de echtscheiding dan daarwerkelijk zou moeten aanvragen. Dit wou ik pertinent niet omdat mijn man het initiatief tot echtscheiding had genomen en niet ik. Nu hebben we een gezamelijk verzoek ingediend. Of dit nu nog zo werkt, ik heb geen idee?

Over het feit dat ik negatief overkom. Dit is duidelijk mijn referentiekader. Het fijne aan dit forum is dat er zoveel verschillende meningen zijn waaruit je zelf kunt kiezen wat goed voelt voor jezelf. Verschil moet er zijn en is er gelukkig ook.

Groeten Irene

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2009 om 14:18

Irene

Irene:
"Destijds werd er hierbij gezegd dat de minstverdienende partner dan ook de echtscheiding aanvroeg. Dit zou inhouden dat ik de echtscheiding dan daarwerkelijk zou moeten aanvragen. Dit wou ik pertinent niet omdat mijn man het initiatief tot echtscheiding had genomen en niet ik."
Klopt. Maar waarom is dat een reden om dat niet zo te doen?

amk

amk

02-09-2009 om 15:41

Reden

kan zijn dat jij niet de gene bent die de scheiding gewild heeft. Gevoelsmatig is het aanvragen daarvan dan toegeven dat jij het ook wilt en daar ben je emotioneel helemaal niet toe instaat, want jij wilt niet.

Voor de uitwerking maakt het helemaal niet uit. Ik wilde ook niet, maar we hebben wel gezamelijk ingediend.
Vliegen vang je met stroop en niet met azijn.
En door zeer cooperatief te zijn kun je ook de ander 'dwars' zitten door deze te overrompelen met kennis en voorbereiding in de onderhandelingen. Mijn ex wist niet wat er geregeld moest worden. Ik door de hier opgedane kennis wel. Dat verandert je positie in de onderhandelingen behoorlijk in je voordeel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.