Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Schoolgeld en alimentatie

mijn dochter gaat as schooljaar naar de middelbare school. Nu gaat dat 700 euro per jaar kosten. Ik heb mijn ex partner gevraagd hiervan de helft mee te betalen maar hij zegt dat dat in de allimentatie zit inbegrepen. Ex en ik verdienen beide ongeveer hetzelfde netto per maand. Kids zijn nagenoeg fulltime bij mij en om het weekend bij hem. De allimentatie hebben wij destijds onderling afgesproken op 400 euro voor twee kinderen per maand. Klopt het wat hij zegt? moeten dit soort bedragen betaalt worden van de normale allimentatie? Hoe gaat dit als het via een advocaat geregeld was ?
Ik vind het namelijk een heleboel geld om dit alleen te moeten betalen. Zo heb ik eerder dit jaar ook voor beide kinderen een legitimatiebewijs moeten kopen en voor schoolreisje van dochter ook al 50 euro. Ben ik nu onredelijk als ik nu dan toch maar alles via een advocaat ga laten narekenen ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

11-06-2012 om 21:39

Klopt

Alle kosten, met uitzondering van het levensonderhoud als ze bij je ex zijn, moeten door jou betaald worden. Is er destijds geen berekening gemaakt op basis van de tabellen voor normbedragen en draagkracht? Hoe heb je die 400 euro anders 'verzonnen'?

ponpon

ponpon

11-06-2012 om 22:04 Topicstarter

Klopt

we hebben de allimentatie twee jaar geleden zo met elkaar afgesproken. kijkend naar wat we dachten dat ongeveer voldoende zou moeten zijn. Daarbij heb ik vrij laag gevraagd om hem ook een goed leven te kunnen geven. Daarbij heb ik er niet aan gedacht dat hij de allimentatie per kwartaal grotendeels terug krijg van de belasting omdat hij betaald voor kinderen waarvoor hij geen kinderbijslag ontvangt. Hij betaald uiteindelijk van zijn salaris van 2100 euro maar ong 190 per maand. En nu klaagt hij dat hij de schoolkosten niet kan betalen omdat hij niks over houdt ?? Maar ik ben meer kwijt aan de kinderen dan de 800 euro per maand die we samen uiteindelijk betalen voor de kids. Ik denk dat een goede advocaat toch een uitkomst moet gaan bieden hier

Conference

Conference

11-06-2012 om 22:40

Mee eens

Een berekening van een advocaat kan je duidelijkheid verschaffen, zeker als je het een beetje op de gok hebt berekend destijds.

Vic

Vic

11-06-2012 om 22:44

Kinderbijslag

Jij krijgt ook de kinderbijslag, ruim 100 euro per maand voor 2 kinderen, en kindgebonden budget. Plus je hebt heffingskorting omdat je alleenstaande ouder bent (mits kind onder de 12). Waar ben je zoveel aan kwijt? Op een inkomen van 2100 euro is 800 euro kosten aan de kinderen best heel fors.

Vic

Vic

11-06-2012 om 22:50

190

Hoe kom je aan die 190 euro per maand die hij netto betaalt? Volgens mij mag hij ca. 350 euro per kwartaal, per kind, aftrekken tegen 42%. dan zou hij dus per maand ca. 165 netto per kind betalen.

eni65

eni65

11-06-2012 om 23:22

Hier ook

Na de splitsing van de rekeningen waren ook alle kosten voormij. Schoolreis buitenland bv. En toen nog boekenpakket. En reiskosten mbo, 250 euro per maand. (meer dan de alimentatie) Laptop, ik betaal alles. Als je van te voren niks specifieks vastlegt zijn alle kosten voor jou.

ponpon

ponpon

12-06-2012 om 08:08 Topicstarter

Was een schatting

die 190 euro was geschat. En 800 euro bedoel ik het totaal mee. 400 van hem en 400 van mij. Als je alle kosten van wonen, eneco, kleding, ziektenkosten van zoon, sporten enz bij elkaar op telt. Kom ik echt wel aan 800 euro voor twee kinderen. Nu komen daar de schoolkosten bij.

Ik denk

ik denk dat jij een post *bijzondere kosten* hebt?
of zitten je kinderen op heel dure sportclubs?dragen ze heel dure kleding?Want hier kosten de 2 pubers bij lange na geen 800 euro p/m .
En voor de middelbare school heb ik geen kosten van 700 p/j ,de boeken zijn al gratis ,wat schoolspullen bij de action zijn de kosten niet ,en de ouderbijdrag is 150 euro pj.
of gaat je dochter naar een particuliere school?

amk

amk

12-06-2012 om 09:15

Nibud

Het nibud heeft een tijd geleden al eens onderzocht hoeveel een kind kost. En het blijkt veel meer te maken te hebben met het gezins inkomen dan met andere dingen.
1 kind kost gemiddeld 17% van het gezinsinkomen, 2 kinderen 25% en 3 33%.
Is je inkomen hoger is ook het netto bedrag dat je aan kinderen besteed hoger.

Kortom de discussie of een kind wel of niet 400 euro per maand kost is helemaal niet van toepassing.
Ik kan zo tot de 400 komen.
Reken alle kleine dingen maar eens mee: je extra verzekering, linnengoed, knutselspullen, verjaardagskadootje voor vrienden, boeken, tijdschriften, reserveringen voor grote uitgaven zoals een nieuwe fiets, reservering voor studie uitgavendie dure schoolreis op de middelbare, daarna college geld etc), ze gaan mee op vakantie, je gaat eens naar de bioscoop en naar een restaurant, ze verbruiken stroom en water, ze eten meer als je denkt. Daar gaat veel meer inzitten dan het geen je direct ziet.
Echt schrijf elk dubbeltje maar eens een jaar op. En zet er achter voor wie het is. Dus ook een percentage van de verzekeringen en onkosten van de auto (elke rit voor hun is op hun conto, dus ook een stuk wegenbelasting) Je zult echt versteld staan.

Een goede herberekening op basis van inkomen en tremanormen is hier op zijn plaats. Want idd alimentatie is een all-in bedrag, tenzij anders afgesproken.

ponpon

ponpon

12-06-2012 om 10:43 Topicstarter

Sus

mijn dochter gaat tweetalig havo vwo doen. extra kosten voor het tweetalig onderwijs. Ze kan het en ze wilt het graag. verder idd wel dure sporten maar die doen ze al 6 jaar. Ook al toen wij nog samen waren.

ponpon

ponpon

12-06-2012 om 10:46 Topicstarter

Amk

ik denk dat ik daar op zich wel goed aan doe. Ik hoor alleen ook verhalen dat mensen veel minder alimentatie krijgen. Daar ben ik wel bang voor. Want dan kan ik de dingen voor mijn kinderen niet meer doen die ik nu wel kan. Ik overweeg toch wel om een berekening te maken. Ook om evt meer gezeur voor te zijn.En idd alle kosten zijn gewoon voor mij nu., Een andere fiets, verzekeringen, autoritjes, kadootjes, id kaarten, kleding en idd bijzondere ziektenkosten voor mijn zoon enz.
ik kom echt wel aan de 800 euro hoor.

Vic

Vic

12-06-2012 om 19:15

Tja, energie en water

Eerlijk gezegd reken ik daar nooit mee. Bij hun vader hebben ze ook een kamer en staat gelukkig ook de verwarming aan. Maar goed, voor het verschil in zorgdagen heb je wel een punt.
Je zou voor jezelf eens grofweg een berekening kunnen maken, voor je het bij je ex aankaart. Ga voor de behoefte uit van het netto inkomen van je ex + dat van jezelf en de NIBUD-tabellen. De draagkracht van de alimentatieplichtige wordt berekend op basis van maandinkomen incl. vakantiegeld. Daarop in mindering breng je 1000 euro voor levensonderhoud + de premie ziektenkostenverzekering + de woonlasten. Van het bedrag dat je overhoudt is 60 of 70% bestemd voor alimentatie.

ponpon

ponpon

14-06-2012 om 19:09 Topicstarter

1000 euro?

bedoel je 1000 euro plus onkosten woning ? Dan zit ik bij hem al op de 1700 euro. blijft er nog maar 400 ongeveer over.
Daarover 60 procenst is niet veel. Ik hou echt geen 1000 euro over voor levensonderhoud voor drie kinderen. Kan me moeilijk voorstellen dat een alleenstaande man 1000 euro nodig heeft voor alleen levensonderhoud.

Vic

Vic

15-06-2012 om 09:13

Jawel

De woonlasten komen bovenop de bijstandsnorm, dus zitten niet in die 1000 euro.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Woonlasten en bijstandsnorm

Ik heb het draadje niet echt gevolgd dus sorry als ik dingen zeg die nergens op slaan, maar in de bijstandsnorm zit een stukje woonlasten. Op dit moment EUR 213, als je het over alimentatieberekeningen hebt. De woonlasten die daar bovenuit gaan moeten erbij worden opgeteld.

De reden hiervan is dat wie een bijstandsuitkering heeft een compensatie krijgt voor hogere huur dmv de huurtoeslag. Wie een hoger inkomen heeft krijgt die compensatie niet of minder (ontvangen huurtoeslag moet ook in de berekening worden betrokken trouwens) en dan moet het bedrag dat boven de basishuur van 213 uitgaat dus mee worden geteld.

Maar als iemand veel te duur woont kan er weer een correctie worden toegepast (de zgn 'korting onredelijke woonlasten). Zo houden juristen elkaar van de straat

Maar terugkomend op de vraag' moeten woonlasten nu wel of niet bij de bijstandsnorm worden opgeteld?' - in principe dus alles wat boven de 213 uitgaat (minus eventuele huurtoeslag).

Groeten,

Temet

Vic

Vic

15-06-2012 om 17:27

Ponpon

Even voor de duidelijkheid, het is niet dat ik het jou niet gun. Integendeel, ik zit zelf in dezelfde situatie, maar ik wilde je behoeden voor voorbarig enthousiasme. Die link hierboven met een zgn alimentatieberekening geeft een veel te rooskleurige berekening. Je kunt beter uitgaan van de tremanormen (die zijn te googelen). Bovendien houdt dat programmaatje helemaal geen rekening met draagkracht, wat dus vaak de beperkende factor is bij alimentatieberekeningen.

ponpon

ponpon

16-06-2012 om 12:29 Topicstarter

Okee

Ik ga eens proberen een berekening te maken.
bedankt alvast !

Tinus_p

Tinus_p

16-06-2012 om 13:44

Wikipedia

Vic:
"Je kunt beter uitgaan van de tremanormen (die zijn te googelen)."
De wikipedia-pagina over tremanormen heeft een link, vziw naar t actuele tremanormenrapport.

Wow

Volgens deze link gaan ze hier al uit van die Tremanormen. Ik ben overigens totaal niet bekend met deze materie, maar ik heb voor de grap eens berekend wat ik dan zou krijgen en dat is maar liefst 650,- euro!
Tis totaal niet aan de orde, maar ik ben altijd nieuwsgierig hoe het gaat met gescheiden ouders, hoe ze er financieel aan toe zijn.
Sorry dat ik zomaar inbreek op jullie serieuze uitwisseling.

Ely

Ely

21-06-2012 om 23:49

Peenvogel (ot)?

Heb je nou zitten berekenen wat je van je man krijgt aan alimentatie als je zou gaan scheiden terwijl je niet gaat scheiden? Of ben je al gescheiden en krijg je geen alimentatie?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Hai,
Ja, ik weet het, het klinkt volkomen gestoord. Maar ik hou het wel wat in de peiling, hoe dat gaat bij gescheiden stellen, omdat er zoveel verandert de laatste tijd. Nee, wij gaan inderdaad niet scheiden. Maar ik ben een realistisch iemand, noem het pessimistisch als je wilt: het kan immers maar zo gebeuren dat mijn man een andere vrouw ontmoet en met haar verder wil. Voor zover ik het in kan schatten n.a.v. alle verhalen uit mijn omgeving -er zijn echt behoorlijk wat ouders van klasgenootjes van mijn kinderen gescheiden, en dan nog een aantal uit onze gezamelijke vrienden- en kennissenkring, en familie- gaan veel mannen scheiden als ze een nieuwe vlam hebben, terwijl vrouwen het meer doen omdat ze hun huwelijk zat zijn (dat is vaak omdat ze het gevoel hebben voor alles alleen op te draaien en te weinig aandacht te krijgen).
Journalistiek van de koude grond, zou je het kunnen noemen. Je mag het ook heel kortzichtig noemen of dom, als je je daar comfortabel bij voelt. Maar ik redeneer: zeg nooit nooit. Een scheiding kan je ook overkomen, zonder dat je het zelf wilt.
Ik ben er niet dagelijks mee bezig, hoor, maar van tijd tot tijd, als ik er weer eens over less in de krant of er gaat weer iemand uit onze kringen scheiden, dan trekt het mijn aandacht overal waar ik het maar tegenkom en dan ga ik weer na hoe de stand van zaken is, qua co-ouderschap, alimentatie, erfenissen, levensverzekeringen en allerlei aanverwante zaken.
Vind je me daarom een randdebiel?

amk

amk

22-06-2012 om 07:14

Peenvogel

die berekeningen zijn nogal optimistisch en meer een behoefte berekening dan dat wat je mogelijk zou krijgen.

En ik beken dat ik dergelijke berekeningen ook maak. Vooral om mijn financiele beslissingen op lange termijn te kunnen nemen. Hier een ex met een niet zo gezond lichaam, dus ik reken zeker 1x per jaar door wat de situatie wordt als hij a: arbeidsongeschikt wordt en b: komt te overlijden. Zeker nu hij aangeeft dat zijn gezondheid achteruit gaat. Ook zijn baan is al een aantal jaar iets onzekerder vanwege de aard er van, dat heeft natuurlijk ook invloed op mijn planning.
Alimentatie is geen vaststaand gegeven maar afhankelijk van de omstandigheden en dan ben ik liever voorbereid als mijn inkomen mogelijkerwijs omlaag gaat.

Realiteit

Ik weet niet goed wat je berekend hebt, maar in geval van scheiding komt er een post bij die je nu nog niet kunt overzien, namelijk de woonlasten. Boven een bepaald bedrag gaan die van het besteedbare inkomen af en dat levert minder draagkracht op en dus minder ruimte voor alimentatie (in welke vorm dan ook).
Hoe hoog die post is weet je pas op het moment van scheiding, als ex een andere woonruimte heeft gevonden.
Idem voor ziektekosten, begrafenisverzekering etc. Kortom, er zijn nog heel wat posten die de draagkracht kunnen verlagen.
Andere tip: laat je kinderen niet zo'n proefberekening maken, voordat je het weet 'claimen' ze het bedrag dat je theoretisch aan hen zou moeten uitgeven. Argumenten als ja, maar ik betaal huur/hypotheek voor je kamer, gas, water, licht etc. gelden dan voor kinderen niet. Of omgekeerd: je zou ze dan ook voor je ex moeten laten gelden en dan is het bedrag dat overblijft om overgeheveld te worden naar de (verzorgende) partner nog heel erg veel lager.

Als er geen reden is om te scheiden: niet doen, Financieel gezien worden verzorgende ouders er niet beter van.

Tsjor

Oei, misverstanden alom!

Laat ik dan toch maar weer even reageren, want ik creëer nu allerlei misverstanden zie ik :-s Nee, we gáán ook niet scheiden. Rozegeur en maneschijn is het niet (bij wie wel) maar zo dramatisch dat ik een scheiding zou overwegen, ook weer niet.
Nee, zoals AMK het formuleert, zo redeneer ik ook: ik ben gewoon graag voorbereid, ik weet graag waar ik aan toe ben mocht het zover komen. En daarnaast is een belangrijke reden om dat allemaal een beetje te onderzoeken en bij te houden dat ik begaan ben met al die gescheiden ouders en derhalve graag weet hoe zij dit beleven en waar ze mee te maken hebben.
En tenslotte weet ik gewoon graag waar ik over praat, als ik mijn mening ventileer in een gesprek over de financiële situatie van gescheiden stellen.
Maar eigenlijk wil ik deze subdisussie liver niet hier houden, maar liever dan in een eigen draadje voortzetten, omdat Ponpon immers een eigen vraag stelde en ik haar onderwerp graag zuiver hou. Bij deze, Ponpon, het spijt me dat ik je draad vervuil. Wil AMK, Tsjor of Ely nog reageren, wil je dan een nieuw onderwerpje starten onderaan? Ik hou het wel in het snotje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.